handdator

Visa fullständig version : rödvinssås


Nate
2003-08-14, 21:01
Skitgod sås då man vill göra nåt festligare men ändå inte grädda till det

1dl rödvin
2msk tomatpure
2dl buljong
1tsk potatismjöl

Koka upp rödvinet lätt, vispa i tomatpure & buljong. Rör om tills det har löst sig... lös upp potatismjölet i litelite vatten och strila ned under omrörning... koka upp igen och tada! Färdigt!

Salta och peppra efter smak.

Passar finfint till nötkött, haricot verts och potatis. Jummie!

Castro
2003-08-14, 21:28
Om jag skall kunna piffa upp mina inte alltför lyckade kycklingfiléer (hänvisar till tråden om Umeås koloträff) med den där såsen så får nog du köpa ut vinaren åt mig. ;)

Prankie
2003-08-14, 21:38
Jag kan smuggla ut några flaskor Terasses åt dig. ;)

Castro
2003-08-16, 18:07
Originally posted by Prankie
Jag kan smuggla ut några flaskor Terasses åt dig. ;)

Kuuuung :D

gnetern
2009-08-12, 15:15
Jag öppnar denna tråd igen med en fråga och undran. Jag ska nu göra mig en god rödvinssås, men grejen är den att jag är så kass på rött vin.
Har någon tips om vad man ska ha för sorts rödvin? Förslag vore kanon! (skall ha till lamm eller en môr och fin biff)

Cohen
2009-08-12, 15:20
Jag öppnar denna tråd igen med en fråga och undran. Jag ska nu göra mig en god rödvinssås, men grejen är den att jag är så kass på rött vin.
Har någon tips om vad man ska ha för sorts rödvin? Förslag vore kanon! (skall ha till lamm eller en môr och fin biff)

Köp inget dyrt, men akta dig för styggelser i stil med "matlagningsvin". Ett rött vin av standardkvalitet duger väl i de flesta sammanhang. Köp något på bolaget. Ibland används portvin, men då får du en annan karaktär på såsen.

Chrilli
2009-08-12, 16:41
Köp Cicero på systembolaget, 56 kr flaskan och duger gott och väl att ha i sås + fukta halsen medans du gör såsen :)

Viktigaste är att det får aldrig stormkoka utan bara skjuda för behålla smakerna.
Läste i en vintidning en gång att vin i matlagning där skall man undvika Ek, men det är nog lite overkill.