handdator

Visa fullständig version : Bänkpress vs. hantelpress


berra_berra
2009-06-08, 22:55
Tar övningarna väldigt lika? Samma muskler som tränas?

Vilken övning är bäst för att träna bröst?

Och nu kommer den givna frågan, vad tar du i hantelpress? :D

saab900
2009-06-08, 23:02
Jag tränar enbart hantelpress, aldrig bänk :)

Som mest 3x6 på 34,5 kg hantlarna, med en kroppsvikt på ~76. Nu deffar jag, och har fått sänka en hantel för tillfället.

EDIT: Jag föreställer mig att hantelpress involverar fler stabiliserande muskler, dessutom får jag alltid problem med axlarna när jag bänkat några pass i rad, men hantelpress funkar (gammal supraspinatusskada).

Mourten
2009-06-08, 23:18
Hantelpress FTW!
Gjort 3*8 på 45 kgs hantlarna i plan hantelpress och gjort 2*6 på 130 kg i bänken sådär ser man mitt förhållande dom 2 övningarna imellan.
Hantelpress för massa.
Bänkpress för å impa på random kalle på krogen.

Commando1980
2009-06-08, 23:19
jag tycker absolut att man ska ha ngn form av bänkpress (vanlig, lutande ) i sitt schema. styrkeökningarna (i pressmusklerna) blir oftast klart bättre då.

finns inget givet svar på vilken som tränar bröst bäst. jag föredrar lutande (25-30 grader) bänkpress OCH hantelpress.

JockeKillen
2009-06-08, 23:23
Hantelpress FTW!
Hantelpress för massa.
Bänkpress för å impa på random kalle på krogen.

+1 fast jag har inte lyckats imponera på någon ännu *cry*

3x6 31kg hantlarna vs 3x5 70kg bänkpress på 74kg kv.

jaooo
2009-06-08, 23:24
Jag gillar bänkpress mer men kör oftare hantelpress eftersom jag tränar själv och blir alltid rädd att bli fastklämd mellan stången och bänken tihi

Steerlinho
2009-06-08, 23:29
Jag har svårt att tro att man skulle få mer muskelmassa av ett bröstpass bestående av hantelpressar vs. ett pass beståendes av bänkpress. Argumentet de flesta använder är att man kan gå nån centimeter djupare i hantelpress, nått som de allra flesta man ser på gymmen ändå inte gör. Personligen tycker jag det är lättare att koppla ur axlar/Triceps i bänkvarianter då man kan hålla väldigt brett utan att tappa tekniken.
Dessutom upplever jag det lättare att reglera vikterna med stången, då du enkelt kan slänga på nått kg mer vilket är svårt med de flesta hantlar som har bestämda vikter, och man kan inte få önskad vikt på samma sätt om man vill köra t.ex. en periodisering 12-10-8-6 i en hantelövning, samma sak som gäller för stångcurl vs hantelcurls.

På de flesta sidor och de flesta "kunniga" säger ofta att bänkpress (Brett grepp) är kungen av övningar för bröst och de allra flesta av proffsen kör också övningen och de har ju tuttar att dö för.

Jag säger bänkpress.

Alexton
2009-06-08, 23:31
Har haft problem med en axel efter att ha tränat kampsport i flera år.
Bänk har varit uteslutet men hantelpress har fungerat bra.. provade för något vecka sedan att börja med bänk igen efter ett 1½ års uppehåll. Kändes väldigt bra.

3x6 på 38.5kg hantlarna när jag kör plan hantelpress och 3x6 på 80 i bänk. Får verkligen kämpa med balansen och tekniken i bänk, men känner hur det börjar lossna. Väger väl runt 79-80kg.

Ekman_
2009-06-08, 23:34
Snebänk är ju fetbäst

Tycker bänk är bättre än hantlar men jag kör nästan alltid både och :)

JockeKillen
2009-06-08, 23:34
På de flesta sidor och de flesta "kunniga" säger ofta att bänkpress (Brett grepp) är kungen av övningar för bröst och de allra flesta av proffsen kör också övningen och de har ju tuttar att dö för.


Nu menar du väl ändå överkroppsövningar?

Personligen tycker jag det är lättare att koppla ur axlar/Triceps i bänkvarianter då man kan hålla väldigt brett utan att tappa tekniken.


Tvärtom för mig, jag provade att hålla extra brett på dagens pass men jag klämde mig bara i ställningen *cry*

Slaszk
2009-06-08, 23:42
Hmm

jag kör bröst/axlar/triceps var 4e dag.

Har kört 4 set plan bänk och sen 4 set lutande bänk för bröst

Hantelpress verkar ju populärt, tycker ni jag ska göra om schemat lite?
Bänkpress 3 set
hantelpress 3 set
lutande bänk 3 set

Typ?

Eller 4 set plan hantelpress
4 set lutande bänkpress

eller nått ? :p

Slaszk
2009-06-08, 23:43
Kan nån förövrigt förklara utförandet av hantelpress noggrant för mig.

Jag kickar upp hantlarna, trycker upp bröst och så men känner inte heller så mkt i bröst när jag kör. Mest i axlar o triceps som någon annan skrev, ska man klonka hantlarna med varandra, hur långt ska man gå i höjd och djup, ska man ha händerna dorsalflexerade med hantlarna i?

Jacke89
2009-06-08, 23:56
Såhär säger AST's övningsguide om det hela:

bänkpress:

Kommentarer:

Rak bänkpress med skivstång är utan tvekan den bästa allmänna bröstövningen av alla. Det är en utmärkt basövning som bokstavligt talat aktiverar hela överkroppen till en viss grad.

Plan bänkpress är mycket effektiv för bröstutveckling eftersom du enkelt kan få maximal överbelastning.

hantelpress:

Kommentarer:

Jag tror det är smart att bygga upp bröstpassen kring grundläggande basövningar, såsom hantelpress. Det är en utmärkt övning för bröstutveckling. Den tillåter hantering av mycket vikt med bra rörelselängd. Det är de två saker du ska kolla efter när du väljer en övning. Hantlar tillåter dig bättre längd än skivstänger så dra nytta av det. Fuska inte med längden.


Där låter det ju som att bänkpress är bättre "Rak bänkpress med skivstång är utan tvekan den bästa allmänna bröstövningen av alla". Sen vet jag inte varför hantelpress skulle vara mindre överkroppsövning än bänkpress men det låter jag vara osagt

Mourten
2009-06-09, 00:00
Ni får gjärna köra bänk bara för mig, kommer alla sthlms quinnor spana in min bringa och inte era frukostflingor.

CiCoro
2009-06-09, 00:03
Ni får gjärna köra bänk bara för mig, kommer alla sthlms quinnor spana in min bringa och inte era frukostflingor.

Haha, ikväll har Mourten varit på krigarhumör :)!

OnT: Bänkpress är nr 1 men man skadar sig ofta i den verkar det som ..:S

bear.flowertwig
2009-06-09, 00:14
Plain ol' bänkpress har fått en renässans i mitt schema, tycker den tar riktigt bra. Gillar att den är så basic. Att få stånka upp mycket vikt är kärlek. Är väl lite lat men tycker det blir ett omständigt meckande och balanserande när man kommer upp i vikter på hantelpressen.

Att sen komplettera med snedbänk. Gärna i smith, med stången förhållande vis långt upp på bröstet (mot nyckelbenen) och med armbågarna ut från kroppen, då taaar det fint *cupid*

frong
2009-06-09, 00:16
Hantelpress,

VÄger runt 70, 172 lång ungefär...
8x3 på 40.

tankz
2009-06-09, 00:55
Nått jag tyckte var konstigt var när jag kollade på Milos Sarcevs bodybuilding episoder och de gick igenom bröst, då visade han bänkpress, flyes och massa olika maskiner (Pecdec, bröstpress i maskin etc) men inte hantelpress. Och Bänkpress var i vanlig ordning hyllad, jag tror nog att båda är bra dock

mattilainen
2009-06-09, 01:42
Förstår inte de som säger att hantelpress tar bättre än bänkpress eller tvärtom.. Det är en smaksak och vad som är bäst för just dig eller tillfället. Tränar du ensam eller med kompisar? Tränar du för att bli stark i bänkpress eller inte? Vad som är bäst för brösten kan väl bara ensjälv svara på? Ser att vissa är mer "Det jag gör är bäst, ni andra har fel" och sånt tycker jag är otroligt löjligt. Finns det några studier på att hantelpress eller bänkpress tränar bättre bröstmuskulaturen?

Själv kör jag mest hantelpress då jag haft problem med axlarna och tycker helt enkelt hantelpress är skönare och djupare.

1x4 48.5 kgs hantlarna. Direkt efteråt körde jag 1x1 på 50 kgs hantlarna och fick släppa när jag nästan var uppe. Detta var under deffen som jag fortfarande är i full färd med så styrkan är inte i topp om man får skylla på något.

kimozabe
2009-06-09, 05:51
Slår ett slag för hantelpress, endast för att jag vågar köra till failure med hantalar och tycker det är lite riskabelt med skivstång utan passare.

Yip_man
2009-06-09, 06:34
Har kört mest hntelpress men är nu inne i en bänk period. Har dock alltid med båda i ett pass. Börjar jag med plan bänk så kör jag lutande med hantlar senare och vice versa. Gör 6x55kg i hantelpress en bra dag och 6x130 i bänken. Tror dock att jag har en 10kg till att hämta i bänken på teknik. just nu ligger jag på kcal- så nu står det stilla ett tag.

Men för mig så skulle jag nog säga att hantelpress tar bättre antagligen för att man kan köra mycket längre ROM. Om vi nu ska skriva vikter så är ROM ganska avgörande, jag kör tex till hantlarna tar i axlarna/bröstet.

944RS
2009-06-09, 06:55
Nackdelen med hantlar för mig är att det är svårt att lyfta upp dem i startläge och avsluta övningen utan att behöva släppa dem med en rejäl duns i golvet.
Men med en bra passare så är övningen perfekt!

Pjotor
2009-06-09, 08:52
jag gillar bänkpress mer men kör oftare hantelpress eftersom jag tränar själv och blir alltid rädd att bli fastklämd mellan stången och bänken tihi

+1

Yip_man
2009-06-09, 09:14
Nackdelen med hantlar för mig är att det är svårt att lyfta upp dem i startläge och avsluta övningen utan att behöva släppa dem med en rejäl duns i golvet.
Men med en bra passare så är övningen perfekt!

Låter som om du behöver bli starkare för att hantera de hantlar du nu kör på. Ang avslutet så är det bara att göra en sittup med hantlarna i startläge och lägga dem på golvet. Förstår inte varför folk ska behöva släppa dem ner i marken.

värstingen
2009-06-09, 09:19
Jag tar 27,5kg x 10 i hantelpress men endast 50kg x 9 i bänk, är det min teknik som stoppar mig i bänkpress?

spange
2009-06-09, 09:29
Hantelpress! underbar övning, långt rörelseomfång och bra stabilitetsträning, dessutom snällare mot mina axlar än bänk. senaste passet blev det en 8:a med 52:orna vilket var PB

major Pectoralis
2009-06-09, 10:01
Bänkpress är given, vilken dag i veckan som helst.

Jag vill minnas att jag reppat på hantlarna som väger kring 45kg som bäst. Mest träning var det emellertid att hamna på bänken med hantlarna....

kalajset
2009-06-09, 10:24
Frånsett det redan påpekade- att det kan bli lite "fel" att jämföra övningarna med varandra, så vill jag också vara med och hylla hantelpress för bröstuveckling.

Krasst sett föredrar jag själv hantelpress för just bröstuveckling, och bänkpress för "generell styrka". Känns som hantelpress involverar brösten maximalt, medans bänkpress just verkligen gör mig starkare i andra övningar på ett mer påtagligt sätt än hantelpress. Detta har säkert att göra med min teknik också, då jag i hantelpressen kör djupt/får det förhatliga ordet kontakt nästan hur jag än gör etc etc, medans jag i bänkpress utför övningen just för maximalt med vikt, genom att t ex svanka, och på så sätt förkorta lyftvägen. Axlarna och triceps känns dessutom, (självklart), mycket mer involverade i bänkpress än i hantelpress.

Lyfter man på detta sätt som jag beskriver i övningarna, tycker jag, teoretiskt, hantelpress borde bygga bröst snabbare än bänkpress krasst sett, iaf så länge inte belastningen brösten får i bänkpressen överskrider belastningen brösten får i hantelpressen, och med tanke på just hurpass mycket mer andra muskelgrupper känns involverade i bänk, så lär det nog bli en hel del vikt som måste till före just bänk blir att föredra, mer viktskillnad än i mitt fall. (Lyfter ca 80% av mitt bänkmax i hantelpressmax). Fast visst är detta dagisresonemang i grund och botten. :D

Popeye
2009-06-09, 11:04
Tycker inte frågan är rätt ställd. "Vad tar bäst på bröst?"
Ska vi tolka det som
- vilken övning är den bästa massbyggaren för bröst?

Jag upplever bänk som bäst för hela överkroppen men rankar nog hantelpress snäppet bättre för tuttarna? Däremot håller jag med M.P. det är ett jäkla slit att släpa runt på hantlar i 50kg klassen.

Yip_man
2009-06-09, 11:24
äh det är ju bara att vila en minut när man hämtat dem.

Diggler
2009-06-09, 11:26
Är barnsligt förtjust i både lutande hantelpress och plan bänkpress med stång och kör oftast båda, hantelpressen före i passet. Visst offrar jag lite vikt på stången i bänken på det sättet, men jag är så onödigt stark redan att det spelar mindre roll.

saab900
2009-06-09, 11:32
Nackdelen med hantlar för mig är att det är svårt att lyfta upp dem i startläge och avsluta övningen utan att behöva släppa dem med en rejäl duns i golvet.
Men med en bra passare så är övningen perfekt!

Lyfta upp dem har jag också svårt med men jag lägger hantlarna mitt på låren ungefär samtidigt som jag sätter mig på bänken. Sedan slänger jag mig bakåt och hjälper till med magen och höftböjarna så att hantlarna flyger upp och lägger sig där de ska. Att den första pressen blir rejält mycket tyngre kan man nog dock inte hjälpa.

Att ta ned hantlarna är skitlätt. Varenda hopplös fjortis som drämmer hantlarna i golvet som jag "tillrättavisat" greppar konceptet omedelbart.
1. Flytta fram bänken så att du när du sträcker benen når in med fötterna under hantelstället.
2. Ta ned hantlarna bredvid varandra på bröstet/magen, med händerna i neutralt läge när du är klar med setet.
3. Sträck på benen, stick in fötterna under hantelstället och använd dina magmuskler för att resa dig och hantalarna upp, samtidigt som du låter hantlarna glida ned i knät. Sedan är det bara att resa sig upp från sittande, samtidigt som hantlarna tilåts glida ned till hängande i armarna, säkert den tyngsta biten i hela momentet om du inte tränar ben.
Skitlätt verkligen, och det är mycket roligare att träna med hela hantlar utan glapp!

Humbucker
2009-06-09, 11:32
Jag tycker att man får se till själva utförandet av respektive övning innan man per automatik och egen definition klassar ut den ena övningen i jämförelse till den andra, när det kommer till bröstaktivering.

Jag kan träna bänkpress, och så kan jag träna bänkpress. De flesta tränar bänkpress för att lyfta så mycket vikt som möjligt. Detta är ett faktum - ta en titt i alla gym. Folk ligger sällan med perfekt teknik och rörelsemönster och försöker isolera brösten.
Själv tillhör jag de som gärna varierar. Bänkpress kan vara en minst lika effektiv bröstövning som hantelpress, när den utförs rätt. Det extra lilla djupet många förespråkar för hantelpress är enligt mig inte relevant - då man kan fixa bra tillräckligt djup även med stång - genom att exempelvis hålla smalare på stången.

Kort sagt - båda övningarna är kanon, rätt utförd för syftet.

Scoffan
2009-06-09, 12:27
Tycker bänk känns bättre, men det är väl en smaksak fö tar jag bara 30 i hantelpress och 90 i bänk. Har iof alldrig gått in för någon seriös maxning i hantelpressen.

BobaFett
2009-06-09, 12:44
Alla ni som kör 30 kilo plus på hantelpress men bara 70 kilo på bänkpress fuskar på hantelpressen :smash:

värstingen
2009-06-09, 12:47
Alla ni som kör 30 kilo plus på hantelpress men bara 70 kilo på bänkpress fuskar på hantelpressen :smash:
Där ser man, här har vi en kille som kan allt!

spange
2009-06-09, 13:26
Alla ni som kör 30 kilo plus på hantelpress men bara 70 kilo på bänkpress fuskar på hantelpressen :smash:

skitsnack. nu bänkar jag visserligen mer än jag hantelpressar, men så stor är inte skillnaden. skillnaden är olika från person till person. jag har tränat mycket mer hantelpress än bänkpress och tar 8x52 i HP med mycket god teknik och så djupt det går, och ca 7-8x110 i vanlig bänk, på grund av att jag kört mindre bänk och följdaktligen har sämre teknik där

BobaFett
2009-06-09, 13:33
Där ser man, här har vi en kille som kan allt!

Det kan jag absolut inte men många kör jävligt grunt på just den övningen och av ditt svar att döma så känner du dig träffad ;)

Yip_man
2009-06-09, 13:34
+1 på spange

BobaFett
2009-06-09, 13:41
skitsnack. nu bänkar jag visserligen mer än jag hantelpressar, men så stor är inte skillnaden. skillnaden är olika från person till person. jag har tränat mycket mer hantelpress än bänkpress och tar 8x52 i HP med mycket god teknik och så djupt det går, och ca 7-8x110 i vanlig bänk, på grund av att jag kört mindre bänk och följdaktligen har sämre teknik där

Du tar ju nästan 10 kilo mer på bänkpressen och du erkänner att din bänkpressteknik är dålig, var nån snubbe som skrev tidigare i tråden att han körde 38,5 kilo hantlar och 80 i bänk vilket är nästan samma vikt och då är det ju nåt som är galet... förmodligen grunda hantelpressar som 70 % av alla på mitt gym :P

värstingen
2009-06-09, 13:57
Det kan jag absolut inte men många kör jävligt grunt på just den övningen och av ditt svar att döma så känner du dig träffad ;)
Jag känner mig träffad av ditt felaktiga påstående, eftersom jag hade skrivit innan om just detta.

130kg finsk sisu
2009-06-09, 13:58
Jag tycker att man får se till själva utförandet av respektive övning innan man per automatik och egen definition klassar ut den ena övningen i jämförelse till den andra, när det kommer till bröstaktivering.

Jag kan träna bänkpress, och så kan jag träna bänkpress. De flesta tränar bänkpress för att lyfta så mycket vikt som möjligt. Detta är ett faktum - ta en titt i alla gym. Folk ligger sällan med perfekt teknik och rörelsemönster och försöker isolera brösten.Själv tillhör jag de som gärna varierar. Bänkpress kan vara en minst lika effektiv bröstövning som hantelpress, när den utförs rätt. Det extra lilla djupet många förespråkar för hantelpress är enligt mig inte relevant - då man kan fixa bra tillräckligt djup även med stång - genom att exempelvis hålla smalare på stången.

Kort sagt - båda övningarna är kanon, rätt utförd för syftet.

dagens sanning:hbang:

spange
2009-06-09, 14:09
Du tar ju nästan 10 kilo mer på bänkpressen och du erkänner att din bänkpressteknik är dålig, var nån snubbe som skrev tidigare i tråden att han körde 38,5 kilo hantlar och 80 i bänk vilket är nästan samma vikt och då är det ju nåt som är galet... förmodligen grunda hantelpressar som 70 % av alla på mitt gym :P

OK, missade den posten jo de verkar ju lite konstigt kanske :)

Grotesk
2009-06-09, 14:40
1. Flytta fram bänken så att du när du sträcker benen når in med fötterna under hantelstället.
2. Ta ned hantlarna bredvid varandra på bröstet/magen, med händerna i neutralt läge när du är klar med setet.
3. Sträck på benen, stick in fötterna under hantelstället och använd dina magmuskler för att resa dig och hantalarna upp, samtidigt som du låter hantlarna glida ned i knät. Sedan är det bara att resa sig upp från sittande, samtidigt som hantlarna tilåts glida ned till hängande i armarna, säkert den tyngsta biten i hela momentet om du inte tränar ben.
Skitlätt verkligen, och det är mycket roligare att träna med hela hantlar utan glapp!


Så har jag alltid gjort, dock mest eftersom jag har svårt för att lägga mig ner. Jag inbillar mig det är en rädsla för att "trilla." *cupid*
Men det är bra skit att inte kasta hantlarna i golvet i varenda en övning!

Fatalist
2009-06-09, 14:41
Jag föredrar bänkpress, och klarar 40kg*8 hantelpress.

mattilainen
2009-06-09, 15:03
Har ni inte hört att man visar upp sin manlighet genom att kasta de tyngsta hantlarna så hårt som möjligt i marken? Ibland verkar det så på friskis iaf..

saab900
2009-06-09, 15:25
Så har jag alltid gjort, dock mest eftersom jag har svårt för att lägga mig ner. Jag inbillar mig det är en rädsla för att "trilla." *cupid*
Men det är bra skit att inte kasta hantlarna i golvet i varenda en övning!

OK, jag pratade dock om när man reser sig upp med hantalarna efter setet, men det funkar nog lika bra att göra så när man lägger sig ned. Jag kastar mig bakåt med hantlarna bara och hoppas att jag träffar bänken. Hittills har jag inte missat i alla fall :)I lutande HP har jag problem med att jag ibland släpper ned hantlarna mot magen för snabbt, och har alltid rejäla blåmärken på höftbenskammen :thumbup:

Mourten
2009-06-09, 16:18
Har ni inte hört att man visar upp sin manlighet genom att kasta de tyngsta hantlarna så hårt som möjligt i marken? Ibland verkar det så på friskis iaf..

Haha för de är så manligt å träna på friskis där hantlarna tar slut vid 40 kg.

Dan S
2009-06-09, 16:30
Båda två.

spoonchest
2009-06-09, 16:36
Måste säga bänkpress just nu eftersom
1: Gymet "bara" har upp till 40kgs hantlar
2: Jag håller på att lära mig bänka

Kross
2009-06-09, 16:47
Hoppas att inte Börje_H ser det här men just nu föredrar jag hantelpress... Bara någon ny fetish. Riktigt skön övning men bänkpress har ju såklart sin charm.

Aldrig maxat i hantelpress men tar nog säkert™ 37,5. Lite kontrast till mina 100x2 i bänken men skyller på att jag inte hantelprästat mig särskilt länge.

944RS
2009-06-09, 17:15
Låter som om du behöver bli starkare för att hantera de hantlar du nu kör på. Ang avslutet så är det bara att göra en sittup med hantlarna i startläge och lägga dem på golvet. Förstår inte varför folk ska behöva släppa dem ner i marken.

Skulle absolut behöva bli starkare! Men 2 x 45kg på bröstet vid en sitt-up är nog lite i det tyngsta laget...
Har aldrig slängt en hantel i golvet utan släpper dem sakta ner. Tyvärr har det ibland orsakat kraftiga smärtor i axlarna då de inte alltid klarar av de för mig tunga vikterna i utsatta lägen.

Morrris
2009-06-09, 17:20
Otippat att det skulle bli en diskussion om att slänga hantlar. Nån som vill diskutera Magnus Samuelssons hormonstatus och varför benträning är viktigt när vi ändå är igång?

Hantelpress bli mitt val, pga. den överlägsna rörelselängden som det innebär. 5or på 45kg ska inte vara något större problem iaf.

Raschmus
2009-06-09, 17:25
Utför hantelpress djupt och relativt strikt. Dock mycket roligare med bänkpress.

Pressar typ 3x10 på 30kgs hantlarna medan jag gör 1x6+ 100kg.

944RS
2009-06-09, 17:31
Lyfta upp dem har jag också svårt med men jag lägger hantlarna mitt på låren ungefär samtidigt som jag sätter mig på bänken. Sedan slänger jag mig bakåt och hjälper till med magen och höftböjarna så att hantlarna flyger upp och lägger sig där de ska. Att den första pressen blir rejält mycket tyngre kan man nog dock inte hjälpa.

Att ta ned hantlarna är skitlätt. Varenda hopplös fjortis som drämmer hantlarna i golvet som jag "tillrättavisat" greppar konceptet omedelbart.
1. Flytta fram bänken så att du när du sträcker benen når in med fötterna under hantelstället.
2. Ta ned hantlarna bredvid varandra på bröstet/magen, med händerna i neutralt läge när du är klar med setet.
3. Sträck på benen, stick in fötterna under hantelstället och använd dina magmuskler för att resa dig och hantalarna upp, samtidigt som du låter hantlarna glida ned i knät. Sedan är det bara att resa sig upp från sittande, samtidigt som hantlarna tilåts glida ned till hängande i armarna, säkert den tyngsta biten i hela momentet om du inte tränar ben.
Skitlätt verkligen, och det är mycket roligare att träna med hela hantlar utan glapp!

Det är ungefär så jag gör nu.
Tycker dock inte att den första pressen är så mycket tyngre som flera andra jag tränat med tycker.
Jag låter vikterna vila några sekunder i startläge och tar några djupa andetag först.

130kg finsk sisu
2009-06-09, 17:33
Bra myckte starkare i bänkpress. Gjort 8x225kg där och i hantelpress 9x86,5kg. Dock med stora hantlar så ROM var nog längre i bänkpressen.
Tränar dock väldigt sällan med hantlar.
Båda bygger väl bl.a bröstmuskler

Bluesparv
2009-06-09, 17:44
Vill nån vänlig själ förklara för mig varför man ser killar (tjejer med för den delen) som ligger och kör hantelpress med en hantel åt gången (höger/vänster sida för sig alltså)?

Tycker mest det ser farligt ut och tar massa onödig tid/kraft...

944RS
2009-06-09, 17:47
Vill nån vänlig själ förklara för mig varför man ser killar (tjejer med för den delen) som ligger och kör hantelpress med en hantel åt gången (höger/vänster sida för sig alltså)?

Tycker mest det ser farligt ut och tar massa onödig tid/kraft...

Har jag nog aldrig sett...

Sparven från Minsk
2009-06-09, 18:03
Föredrar bänken, men hantlarna har sin del i passet med.
Varför välja 1 av dem när man kan träna bägge *drool*

Kauppi
2009-06-09, 18:27
tycker båda är bra!
2x85kg i bänkpress, och 6x36kg i hantelpress :)

Matsa
2009-06-09, 20:38
Vill nån vänlig själ förklara för mig varför man ser killar (tjejer med för den delen) som ligger och kör hantelpress med en hantel åt gången (höger/vänster sida för sig alltså)?

Tycker mest det ser farligt ut och tar massa onödig tid/kraft...

Tränar bålstabilitet vad jag förstår. Har dock aldrig gjort den övningen själv, men axelpress med en arm åt gången är ganska skönt då det känns som om man man kan få lite längre ROM där. Fast då håller jag mig i med andra handen så det kräver ingen större bålstabilitet.

Rackham
2009-06-09, 23:47
Hantelpress enbart för mig eftersom mina axlar inte gillar bänkpress. Kör rätt försiktigt med hantlarna också så det brukar bli 3x10 med 31:orna.

mattilainen
2009-06-09, 23:53
Haha för de är så manligt å träna på friskis där hantlarna tar slut vid 40 kg.

Som sagt.. Tränar på friskis för att jag har gratis där då jag jobbar där. 50 kgs hantlar finns och räcker oftast till. Du kan väl vara snäll att tipsa om lite manligare gym kanske?

Bluesparv
2009-06-10, 00:37
Som sagt.. Tränar på friskis för att jag har gratis där då jag jobbar där. 50 kgs hantlar finns och räcker oftast till. Du kan väl vara snäll att tipsa om lite manligare gym kanske?

Att snacka om manliga/omanliga gym tycker jag iofs bara tyder på taskigt självförtroende, spela roll om man tränar på F&S eller nåt random hardcoregym i förorten? :)

danne9000
2009-06-10, 01:44
ligger på 25x6 i hantel, tränat runt 8månader. Har nästan aldrig kört bänkpress, tycker hantelpress tar mycket mer^^

mattilainen
2009-06-10, 14:59
Att snacka om manliga/omanliga gym tycker jag iofs bara tyder på taskigt självförtroende, spela roll om man tränar på F&S eller nåt random hardcoregym i förorten? :)

Det var ju det jag menade eller? verkar ju som mourten vill snacka om manligt och omanligt

aggression
2009-06-10, 15:10
Gillar hantelpress mer, tycker att jag har utvecklats mycket bättre i styrka och volym sedan jag bytte ute vanlig bänkpress mot vanlig plan hantelpress. Kör dock fortfarande bänkpress fast som andra övning och med smalt grepp.

Asdf
2009-06-10, 15:12
Varför gör du en poll när det redan är känt att hantelpress tar mer på bröst? Du kommer djupare ner och sträcker därmed ut brösten mer än i bänk

Armhävningar är samma som hantelpress förutsatt att du gör det mellan två bänkar och kommer ner lika djupt

Th0rn
2009-06-10, 15:15
Hantelpress utan tvekan, segar upp 3x8 på 37,5kg (gymmets tyngsta, dåligt jag vet)

manekin
2009-06-10, 15:21
Ni får gjärna köra bänk bara för mig, kommer alla sthlms quinnor spana in min bringa och inte era frukostflingor.

grymt ödmjukt Mourten, man bli nästan impad!

Commando1980
2009-06-10, 15:24
Varför gör du en poll när det redan är känt att hantelpress tar mer på bröst? Du kommer djupare ner och sträcker därmed ut brösten mer än i bänk

Armhävningar är samma som hantelpress förutsatt att du gör det mellan två bänkar och kommer ner lika djupt

asså? men du borde även faktorera in det faktum att du kan hantera mer vikt i bänkpress (visst, kanske tack vare mer aktivering i andra muskler).

sen beror ju det också delvis på hur bänkpressen utförs.

Fed up
2009-06-10, 15:56
Jag tycker hantelpress tar mer på bröstet specifik, men gillar ändå bänk mer. Det är tuffare övning. Och tuff, det är jag.

Rackham
2009-06-10, 18:06
Ni får gjärna köra bänk bara för mig, kommer alla sthlms quinnor spana in min bringa och inte era frukostflingor.

Kvinnor? Du umgås väl bara med sjömän?

Mourten
2009-06-10, 22:49
Som sagt.. Tränar på friskis för att jag har gratis där då jag jobbar där. 50 kgs hantlar finns och räcker oftast till. Du kan väl vara snäll att tipsa om lite manligare gym kanske?

grymt ödmjukt Mourten, man bli nästan impad!

Kvinnor? Du umgås väl bara med sjömän?

Haha oväntat att jag kan öppna keften utan att bli attackerad.
Jag kan inga manliga gym uddevalla tyvärr, känner bara 1 där så har ingen direkt koll på byn.

Jag har aldrig påstått att jag är särskilt ödmjuk iof sen ser jag inte riktigt va de har med de du citerade å göra. Jag hävdade bara att hantelpress ger mer massa och för mig får gjärna alla gå runt å va spetor. Dont care.

Haha Rackham du uppfyller alltid dom svenska kriterierna för jantelagen, de är skönt, vet jag var jag har dig. :thumbup:

DSBM
2009-06-10, 23:29
Haha oväntat att jag kan öppna keften utan att bli attackerad.
Jag kan inga manliga gym uddevalla tyvärr, känner bara 1 där så har ingen direkt koll på byn.

Jag har aldrig påstått att jag är särskilt ödmjuk iof sen ser jag inte riktigt va de har med de du citerade å göra. Jag hävdade bara att hantelpress ger mer massa och för mig får gjärna alla gå runt å va spetor. Dont care.

Haha Rackham du uppfyller alltid dom svenska kriterierna för jantelagen, de är skönt, vet jag var jag har dig. :thumbup:
Arnold Svartneger föredrog bänkpress som bröstövning, och Ronnie Kålman lutande bänkpress, så visst går det att bygga massa även med den... :thumbup: Men vilken av de två övningarna jag själv tror tar bäst ska jag låta vara osagt.

phel
2009-06-10, 23:50
Haha oväntat att jag kan öppna keften utan att bli attackerad.
Jag kan inga manliga gym uddevalla tyvärr, känner bara 1 där så har ingen direkt koll på byn.

Jag har aldrig påstått att jag är särskilt ödmjuk iof sen ser jag inte riktigt va de har med de du citerade å göra. Jag hävdade bara att hantelpress ger mer massa och för mig får gjärna alla gå runt å va spetor. Dont care.

Haha Rackham du uppfyller alltid dom svenska kriterierna för jantelagen, de är skönt, vet jag var jag har dig. :thumbup:

w00t? Du verkar onekligen trög, Mourten. Ett evigt skrytande över inte alltför uppseendeväckande resultat.

Rackham
2009-06-11, 00:25
Haha Rackham du uppfyller alltid dom svenska kriterierna för jantelagen, de är skönt, vet jag var jag har dig. :thumbup:

Njae, jag tror du behöver läsa på lite om vad jantelagen verkligen innebär.

Dessutom, vad som kanske inte framgick var att det jag skrev var menat som ett skämt. Du vet, driva lite med fördomarna mot sjömän. Haha. Jättekul.

Men, nog Ot, vill du prata mer om jantelag eller sjömän så kan vi ta det via pm :thumbup:

Mourten
2009-06-11, 00:26
w00t? Du verkar onekligen trög, Mourten. Ett evigt skrytande över inte alltför uppseendeväckande resultat.

Stora ord, de märkliga är att 99% av dom som skriver som du just gjorde till mig sedan bangar på att ta ett pass för att se om jag kan träna eller inte.
Jag har aldrig påståt att jag är något monster, jag har styrketränat i snart 2 år och är mkt nöjd med resultaten men ska bli minst 10-15 kg tyngre i formen jag har nu, de är allt. Sen svarar jag på frågor angående hur jag tycker man ska träna.
Typiskt Sverige, dölj dina framgångar och gömm dina pengar på banken, sossarna kan ta illa upp.

Mourten
2009-06-11, 00:28
Njae, jag tror du behöver läsa på lite om vad jantelagen verkligen innebär.

Dessutom, vad som kanske inte framgick var att det jag skrev var menat som ett skämt. Du vet, driva lite med fördomarna mot sjömän. Haha. Jättekul.

Men, nog Ot, vill du prata mer om jantelag eller sjömän så kan vi ta det via pm :thumbup:

Lessen för misstolken då, svårt å förstå skämt på ett forum där de bedrivs häxjakt övertiden.

mattilainen
2009-06-11, 00:40
Haha oväntat att jag kan öppna keften utan att bli attackerad.
Jag kan inga manliga gym uddevalla tyvärr, känner bara 1 där så har ingen direkt koll på byn.

Om du känner dig attackerad för något sånt så.. Sen på det sättet du skriver förstår jag varför du tror att du blir attackerad såfort någon svarar.

Jag attackerade inte, jag svarade.

phel
2009-06-11, 01:13
bangar på att ta ett pass för att se om jag kan träna eller inte.


Ja det var ju det min poäng handlade om... Tycker dock du bevisar den rätt bra på egen hand i den meningen.

Matsa
2009-06-11, 01:43
Som sagt.. Tränar på friskis för att jag har gratis där då jag jobbar där. 50 kgs hantlar finns och räcker oftast till. Du kan väl vara snäll att tipsa om lite manligare gym kanske?

Off topic men Friskis är fan underskattat enligt min uppfattning. Det finns bra och dåliga friskis gym precis som det finns bra och dåliga gym inom de flesta kedjor.

Förra året hade jag kort på ett friskisgym då jag fick ett årskort för 400kr genom jobbet och tyckte att det kunde vara skönt med lite ombyte. Förutom ett bättre rack för böj var det inte så mycket jag saknade men jag hade kvar medlemskapet i mitt gamla gym så jag körde ben där. Anser det faktiskt vara ett av de bättre gymmen i Linköping. Rent och snyggt var det med, och folk var duktiga på att plocka undan efter sig.

manekin
2009-06-11, 07:46
Haha oväntat att jag kan öppna keften utan att bli attackerad.


Jag har aldrig påstått att jag är särskilt ödmjuk iof sen ser jag inte riktigt va de har med de du citerade å göra. Jag hävdade bara att hantelpress ger mer massa och för mig får gjärna alla gå runt å va spetor. Dont care.



allvarligt? Om man ska vara allvarlig så verkar det som att du inte kan öppna käften utan att slänga ut något drygt ur den. Att försöka imponera på folk man aldrig träffat genom att berätta hur många brudar man steker på sommaren för sina pecs är bara patetiskt...

Jorgen
2009-06-11, 07:59
Jag hävdade bara att hantelpress ger mer massa och för mig får gjärna alla gå runt å va spetor. Dont care.

Allvarligt. Skärp dig nu. Du får jättegärna ranta runt på foumet och tuppa dig, men då får du faktiskt räkna med att någon svarar också.

Att du dessutom i praktiken kallar Freddie för speta finner jag smått komiskt.



On Topic: Båda övningarna fyller sitt syfte och båda övningarna är "bäst"

Grahn
2009-06-11, 08:15
Variation är bra. lyckligtvis slipper man välja en övning per muskelgrupp och sedan hålla sig till den för resten av livet.

Mapa
2009-06-11, 08:34
Haha för de är så manligt å träna på friskis där hantlarna tar slut vid 40 kg.

Haha oväntat att jag kan öppna keften utan att bli attackerad.

du vill ju uppenbarligen ha uppmärksamhet, annars skulle du inte bete dig som du gör. Men ja, en sjöman som lägger upp bilder i bar överkropp på internet och skryter om sina pecs.. där snacka vi manligt!!! uj uj uj

___________


on topic så tycker jag hantelpress är bäst, om man enbart ska bygga massa

Mourten
2009-06-11, 09:51
Jisses.
M fan vad jag brukar säga att jag steker brudar, jag som har flickvän som läser här ibland...
Jörgen inte för att de har något med saken att göra men freddi röstade på plan hantelpress å sen att ni alltid tar mig gravallvarligt är er förlust.

Jorgen
2009-06-11, 09:58
Jörgen inte för att de har något med saken att göra men freddi röstade på plan hantelpress å sen att ni alltid tar mig gravallvarligt är er förlust.

Ja?

Du vet om att tramsandet skall hållas till allmänt va? Så skall du fortsätta med det rekomenderar jag dig den forumdelen.

Tack

Rikard Jansson
2010-12-19, 17:53
Bänkpress!! Förstår inte ens varför tråden finns.

Stefan J
2010-12-19, 17:59
Att inte träna båda är att köra halvdan bröstträning ;)

Jorgen
2010-12-19, 19:05
Bänkpress!! Förstår inte ens varför tråden finns.

För hög skaderisk. ;)

Rikard Jansson
2010-12-19, 19:49
I den här tråden stiger jag undan från eventuella argument och håller mig till religion. Bänkpress! :D

von huff
2010-12-19, 20:22
Axlarna håller bättre för hantelpressar, särskilt om man håller armbågarna intill kroppen.För mig iaf

Rikard Jansson
2010-12-19, 20:24
Axlarna håller bättre för hantelpressar, särskilt om man håller armbågarna intill kroppen.För mig iaf

För att du omöjligt kan hantera lika mycket vikter som i BÄNKPRESSTM

von huff
2010-12-19, 20:54
För att du omöjligt kan hantera lika mycket vikter som i BÄNKPRESSTM

Ja.Fast och andra sidan är det en ostabilare övning så det kan göra illa om man kommer lite fel med hantlarna

Rikard Jansson
2010-12-19, 21:07
Ja.Fast och andra sidan är det en ostabilare övning så det kan göra illa om man kommer lite fel med hantlarna

Sant det med. :D Krångligt att få upp dem till brösthöjd också om man kör med hantlar som sammanlagt väger mer än man själv gör

South Samton
2010-12-19, 21:08
I den här tråden stiger jag undan från eventuella argument och håller mig till religion. Bänkpress! :D

Den är så bra att den måste förevigas!

OnT: Kör normalt sett båda övningarna under ett pass, bukar börja med hantlarna varannan gång och bänken varannan för att man inte alltid ska va helt slut när man kör den ena övningen, men måste jag välja en favorit blir det nog bänk, men jag gillar båda *cupid*

Rikard Jansson
2010-12-19, 21:10
Den är så bra att den måste förevigas!

OnT: Kör normalt sett båda övningarna under ett pass, bukar börja med hantlarna varannan gång och bänken varannan för att man inte alltid ska va helt slut när man kör den ena övningen, men måste jag välja en favorit blir det nog bänk, men jag gillar båda *cupid*

Helt rätt att ha den som favorit, även om du inte är helt stadig i tron, så att säga :thumbup:

South Samton
2010-12-19, 21:13
fundamentalist ! ;)

Jhe
2010-12-19, 21:46
Måste säga att FU-bänk tar bra på musklerna :) Dock inte haft hantelpress i mitt schema på ett bra tag så nästan glömt hur den är.

Blir att testa nästa bröstpass :D