handdator

Visa fullständig version : Träna vissa delar?


oldstruggler
2009-06-08, 19:03
Har en spricka i båtbenet och tränar nu bara benböj, vadpress, rygglyft och crunches. Min farsa har lånat hem ett "hemmagym"(sån med pec deck och benspark osv.) Nu undrar jag om jag kommer få några nackdelar senare om jag börjar träna med pec deck eftersom man inte tränar tricpes där och man använder ju tricpes rätt mycket i vanlig bänkpress som jag kör när jag är frisk. Det rör sig bara om 5 veckor men jag undrar om ni tycker jag ska göra det eller inte.

Pjotor
2009-06-08, 20:15
Optinoja!

Det gäller bara fem veckor. Oavsett vad du tappar blir det lätt att ta igen det när du är frisk. Träna det du kan, låt bli det som är skadligt och kolla FÖRST med din arbetsterapeut/sjukgymnast/läkare vad som är okej och inte.

Martin Löwgren
2009-06-08, 20:16
Har en spricka i båtbenet och tränar nu bara benböj, vadpress, rygglyft och crunches. Min farsa har lånat hem ett "hemmagym"(sån med pec deck och benspark osv.) Nu undrar jag om jag kommer få några nackdelar senare om jag börjar träna med pec deck eftersom man inte tränar tricpes där och man använder ju tricpes rätt mycket i vanlig bänkpress som jag kör när jag är frisk. Det rör sig bara om 5 veckor men jag undrar om ni tycker jag ska göra det eller inte.
Pecdec kommer belasta båtbenet os scaphoideum. Faktum att alla övningar där du håller ett grepp kring något kommer stressa benet och dess läkning.

oldstruggler
2009-06-08, 20:25
Men om man håller lite längre upp kanske det inte belastar?

oldstruggler
2009-06-08, 20:27
jag menade sådan pec deck där du bara har underarmen på du greppar inte kring något handtag. Du verkar veta så tycker du man kan köra shrugs om man bara håller med alla fingrar förutom tummen??

Martin Löwgren
2009-06-08, 20:42
Jag hade tränat benen i 5veckor och låta handen vila. Finns ingen anledning att chansa och få någon form av problematik med handrotens viktigaste ben.

Mvh

oldstruggler
2009-06-08, 20:50
Okej tack:)