handdator

Visa fullständig version : Äta allt protein på morgonen?


sumialic
2009-06-08, 18:00
Förr sades det alltid att man skulle äta var tredje timme etc för att alltid ha protein till musklerna. När Intermediate faste började bli känt så spelade det längre ingen roll att man fastade då kroppen ändå inte kan ta upp allting på en gång.

Så ponera att man äter alla sina 2g protein/kg direkt på morgonen. Kommer detta då inte vara negativt jämfört med att sprida ut det lite under dagen?

och för att slippa tjaffs i denna tråden också så är frågan helt hypotetisk.

King Grub
2009-06-08, 18:05
Kanske, kanske inte. Det är inte undersökt hos styrketränande.

Tränar du på eftermiddagen eller kvällen så kommer ett proteinintag endast på morgonen i alla fall vara garanterat sämre än att äta i samband med passet.

sumialic
2009-06-08, 18:16
Kanske, kanske inte. Det är inte undersökt hos styrketränande.

Tränar du på eftermiddagen eller kvällen så kommer ett proteinintag endast på morgonen i alla fall vara garanterat sämre än att äta i samband med passet.

Jo, det kan jag helt klart förstå, men jag tänker mer på en dag då man inte tränar.

mikaelj
2009-06-08, 18:51
5 dl proteinpulver och en tub majonnäs.

Ptja, väldigt enkelt åtminstone!

Eddie Vedder
2009-06-08, 18:56
Jo, det kan jag helt klart förstå, men jag tänker mer på en dag då man inte tränar.

Utan att ha något stöd för det så känns det rent spontant som att risken finns för en betydligt större glukoneogenes om så mycket protein intas på en gång.

Att det stora intaget helt enkelt inte kan ge en så pass långsam absorbtion och metabolisering att lika mycket protein tas till vara i proteinsyntes mot vad som blir ren energi. Att merparten av det protein man dagligen intar används som energi är ju precis som det ska men jag tror som sagt att man i såna här extremexempel skulle förlora på det.