handdator

Visa fullständig version : Behöver tips av datakunniga folk där ute!


Zsara
2009-06-08, 06:33
Hej har nyss införskaffat en dator(bärbar mac) efter många om o men o skulle vilja veta om jag gjort ett dumt val( helt väck i datavärlden"nästan") känner ingen som kan datorer o tänkte testa se om d finns nå datanördar :) här.

Har en del frågor:
1. Har införskaffat allt på elgiganten och undrar om ja var dum/smart som la till trygghetsavtal?(både på mobilen ericsson w715 och min mac(11990:-
)
Kan ju skriva att ja förhandlade mig till detta vid köpet:
Tecknade tele2 mobilt bredband i 18 mån(mega) och fick datorn för 9990:-
+ tecknade comviq kompis i 24 mån o fick mobilen för 2490:- istället för 3400:-
Trygghetsavtal = 3 år på datorn = 2490:-
12 månader på mobil = 899:-

2. Jag får hela tiden höra fördelar med mac, men vad är nackdelarna?när i vardagen kan man stöta på "problem"?

3. Måste man ladda ner några program eller köpa till nåt till sin mac-dator för att allt ska fungera? har lite svårt att förstå mig på hur man använder sig av alla program som finns på datorn, vet ej om ja går in på rätt saker t.ex när ja vill skriva i typ som windows word.

har fler frågor, men just nu står det still..:) återkommer! men detta va vad ja först o främst hade i huvet.

Tacksam för alla tips o kom gärna me följdfrågor om mer info behövs! ;)
//grottmänniskan :D

kjell33
2009-06-08, 06:41
1. Att teckna extraförsäkringar är för det mesta slöseri eftersom hemförsäkringen täcker det mesta.

2.Nackdelarna med mac är att vissa spel inte funkar, men det är den enda nackdelen.

3.Du kan behöva ladda ner filkomprimerare (zip el likn).

Finska Lejonet
2009-06-08, 06:49
1. Angående det där med trygghetsförsäkring, här beror det nog på vad du har för hemförsäkringar kontra vad du tänkt göra med datorn.

2.Ja, fördelarna är väll att du slipper virus etc, och att mac faktiskt kan köra windows utan problem, medans pc har svårigheter att få leopard att flyta(de olika operativ systemen). Den stora "nackdelen" är att utbytet av program och spel är begränsat.

3.Finns väl en mac version av word, så det ska ju inte va några problem.
Men oftast har mac/apple sina egna version av alla windows program, så det blir till att lära sig lite nytt. ;)

Sedan beror det på vilken mac du har om man ska kunna bedöma om köpet är bra eller inte. El giganten brukar ju inte va alltför dyra iaf.

Zsara
2009-06-08, 06:49
Tack :) men hemförsäkringen täcker väl inte allt? + att det är självrisk på 1500:- och värdeminskning på produkten...? är väl inte heller fria reparationer? är osäker på detta men va ja tror mig hört...

Zsara
2009-06-08, 06:50
ovan var till kjell! :)

Zsara
2009-06-08, 06:53
1. Angående det där med trygghetsförsäkring, här beror det nog på vad du har för hemförsäkringar kontra vad du tänkt göra med datorn.

2.Ja, fördelarna är väll att du slipper virus etc, och att mac faktiskt kan köra windows utan problem, medans pc har svårigheter att få leopard att flyta(de olika operativ systemen). Den stora "nackdelen" är att utbytet av program och spel är begränsat.

3.Finns väl en mac version av word, så det ska ju inte va några problem.
Men oftast har mac/apple sina egna version av alla windows program, så det blir till att lära sig lite nytt. ;)

Sedan beror det på vilken mac du har om man ska kunna bedöma om köpet är bra eller inte. El giganten brukar ju inte va alltför dyra iaf.

Har folksam hemförs.
Finns väl ej så många modeller mac i dagsläget för 11990:- eller har ja uppfattat detta fel att de ej kommer me så många modeller som i pc?

kjell33
2009-06-08, 06:58
Jag köper aldrig tilläggsförsäkringar till hemelektronik och skälet till det är att jag inte vill betala för samma sak två gånger. Dessutom har jag hittills aldrig behövt ngn eftersom garantin alltid har gällt. Som jag ser det har du tyvärr lagt ut mer än 3000:- helt i onödan.

Finska Lejonet
2009-06-08, 07:02
Hemförsäkring plus från folksam täcker väll nästan allt och kostar 75 kr extra per år eller nåt sånt, blir lite billigare. :smash:

Fick av nån anledning för mig att den var bärbar.
Men som med de andra flesta apple produkter kan du välja en rad olika specs(versioner) av macen.

kalle_banan
2009-06-08, 07:41
Du kommer behöva ladda hem och installera detta för att kunna se på .wmv-filmer http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/wmcomponents.mspx
VLC är också en klassiker för att se på film http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html Spelar dom flesta format och funkar bättre än det inbyggda programmet ibland.
Ladda hem detta för att kunna öppna .rar och det borde klara .zip-filer http://www.unrarx.com/

Om det är något som inte funkar så säg till, och grattis till ett bra val av dator!

Tomten
2009-06-08, 08:08
1. Att teckna extraförsäkringar är för det mesta slöseri eftersom hemförsäkringen täcker det mesta.

2.Nackdelarna med mac är att vissa spel inte funkar, men det är den enda nackdelen.

3.Du kan behöva ladda ner filkomprimerare (zip el likn).

Ett program för att packa upp komprimerade kan man behöva om man använder en PC med. Visserligen så kanske det finns bättre stöd på VISTA för det, men jag är inte så säker.

Den största nackdelen med MAC är fortfarande att du får förhållandevis lite dator för vad du betalar. Bästa pris/prestanda får man fortfarande om man köper en PC i delar eller köper en "speldator" från komplett, inet, dustinhome elller någon annan internetbutik. Köpa färdiga datorer från de större tillverkarna som tex compaq så har man ofta problemet att man måste köpa med operativsystem, får en massa försäkringar på köpet, en massa bundlade skitprogram, osv.

Till MAC finns det också mycket mindre spel, fast nuförtiden så kan man ju köra windows på MAC, så det problemet är väl löst, fast som jag uppfattat det så kräver det mer systemresurser än om man kör på en PC, vilket innebär att man får sämre prestanda i spelen, vilket kanske inte är helt optimalt.

Jag har också uppfattat det som att det inte alltid är helt lätt att uppgradera en mac, men det kan också vara min okunskap som spelar in där. Har vi någon MAC-fantast här på forumet så får han/hon gärna rätta mig.

Tomten
2009-06-08, 08:12
Jag köper aldrig tilläggsförsäkringar till hemelektronik och skälet till det är att jag inte vill betala för samma sak två gånger. Dessutom har jag hittills aldrig behövt ngn eftersom garantin alltid har gällt. Som jag ser det har du tyvärr lagt ut mer än 3000:- helt i onödan.

Precis och går sakerna bara sönder så har man ju en garanti på minst 1 år på köpstället och därefter en fabriksgaranti på 1-5 år beroende på produkt. Instämmer att det är 3000:- som kastat i soptunnan.

Zsara
2009-06-08, 08:32
Vilka reparationer ingår ej i garantin då? är det inte ofta sådana som man råkar ut för? har fortfarande ångerrätt på allt ja inhandlat inkl abbonemang försäkringar mm så ja kan ju ändra mig :)

Zsara
2009-06-08, 08:33
Även 30dagars öppet köp på datorn o telefonen har ja ej öppnat än, så snälla tipsa mig om ja gjort bort mig, är så jobbigt när man inte är så insatt/kunnig i detta....:/

Alone_in_the_dark
2009-06-08, 08:33
Fabrikationsfel, och i o m den är bärbar glöm batteriet (täcks inte in) Men laptop från Apple brukar ha bra prestande på batterierna.
Kan säga att du har köpt en bra dator som kommer hålla länge, plus att du kan glömma allt med virus (funkar inte på Mac).
Som flera skrivit har du problem bara att höra av sig, jag har haft själv Mac i snart 9 år utan problem.

Tomten
2009-06-08, 12:01
Vilka reparationer ingår ej i garantin då? är det inte ofta sådana som man råkar ut för? har fortfarande ångerrätt på allt ja inhandlat inkl abbonemang försäkringar mm så ja kan ju ändra mig :)

Alla reparationer ingår i garantin om det inte är självförvållat. Hur länge garantin gäller varierar, men minst ett år.

Zsara
2009-06-08, 12:06
Är ej värdeminskningen rätt stor va gäller hemförsäkringen?

The Cure
2009-06-08, 12:24
3. http://guides.macrumors.com/Mac_Beginner%27s_Guide

Zsara
2009-06-08, 19:49
Känner mig oerhört förvirrad över hur ja ska göra nu me mitt köp :(

Trodde ja gjort en bra affär men kanske inte, tänkte att ja skulle skriva mer i detalj va ja köpt och så får ni hemskt gärna kommentera med för/nckdelar så ja sen kan fatta ett beslut hur ja ska göra me allt. Har sån ångest just nu....trökit...

Mobil: SE w715 luxury silver 2490:-
trygghetsavtal 12 månader 899:-
Tele 2 kompis 24 månader till detta.
Dator: MACBMB466SA APP C2D 2.0GHz/2GB/160GB/WC/ 9990:-
Trygghetsavtal 3 år 2499:-
Tele2 mobilt bredband MEGA (149:- till nyår sedan 249:- per månad) bunden 18 mån.

Så var den affären :) kommentera nu så mkt ni orkar, tacksam för alla tips o råd från alla håll o kanter!!! ;)

kjell33
2009-06-08, 19:53
Som jag skrev tidigare tycker jag du ska skippa extraförsäkringarna. Annars ser det väl skapligt ut.

kjell33
2009-06-08, 19:55
Att köpa dator i dag är nästan alltid en dålig affär eftersom den blir omodern ganska snabbt. Beror lite på vad du ska ha den till.

Zsara
2009-06-09, 06:37
Att köpa dator i dag är nästan alltid en dålig affär eftersom den blir omodern ganska snabbt. Beror lite på vad du ska ha den till.

Ja....:) ladda ner musik o film redigera/ordna foton, surfa, till studier?!

kjell33
2009-06-09, 06:57
Jag köpte min laptop för ca 3 år sen och har använt den till de saker du nämner. Jag betalade då 7000:- men i dag kan du få en likadan för ca 4000:-

Men nu är den färdig för skroten.

Tomten
2009-06-09, 08:06
Känner mig oerhört förvirrad över hur ja ska göra nu me mitt köp :(

Trodde ja gjort en bra affär men kanske inte, tänkte att ja skulle skriva mer i detalj va ja köpt och så får ni hemskt gärna kommentera med för/nckdelar så ja sen kan fatta ett beslut hur ja ska göra me allt. Har sån ångest just nu....trökit...

Mobil: SE w715 luxury silver 2490:-
trygghetsavtal 12 månader 899:-
Tele 2 kompis 24 månader till detta.
Dator: MACBMB466SA APP C2D 2.0GHz/2GB/160GB/WC/ 9990:-
Trygghetsavtal 3 år 2499:-
Tele2 mobilt bredband MEGA (149:- till nyår sedan 249:- per månad) bunden 18 mån.

Så var den affären :) kommentera nu så mkt ni orkar, tacksam för alla tips o råd från alla håll o kanter!!! ;)

Trygghetsavtalen är som sagt bortkastade pengar.

Om datorn är bra för det du ska använda den till är ju en annan fråga. I mitt tycke så är skärmen för liten (om det nu är en macbook med 13" skärm som du köpt) om du ska använda den till att se på film. Då borde du istället köpa en dator som har åtminstonde en 17" skärm. Om du däremot kommer bära med dig datorn till skolan varje dag så är nog 13" mer att rekommendera, då en större bärbar lätt blir besvärlig att bära runt. Om du har köpt en prisvärd dator för det du ska använda den till kan man också fundera över. Idag kan du få en bärbar som klarar av allt utom just spel för en 5000:- kronor.

alla de här produkterna har motsvarande prestanda om man bortser från grafikkortet (som är irrelevant om du inte tänker spela datorspel). Vissa av modellerna har också mer ramminne och snabbare proccessor. Skärmstorleken varierar från modell till modell.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v640#rparams=k=s38461024

Zsara
2009-06-09, 08:32
Trygghetsavtalen är som sagt bortkastade pengar.

Om datorn är bra för det du ska använda den till är ju en annan fråga. I mitt tycke så är skärmen för liten (om det nu är en macbook med 13" skärm som du köpt) om du ska använda den till att se på film. Då borde du istället köpa en dator som har åtminstonde en 17" skärm. Om du däremot kommer bära med dig datorn till skolan varje dag så är nog 13" mer att rekommendera, då en större bärbar lätt blir besvärlig att bära runt. Om du har köpt en prisvärd dator för det du ska använda den till kan man också fundera över. Idag kan du få en bärbar som klarar av allt utom just spel för en 5000:- kronor.

alla de här produkterna har motsvarande prestanda om man bortser från grafikkortet (som är irrelevant om du inte tänker spela datorspel). Vissa av modellerna har också mer ramminne och snabbare proccessor. Skärmstorleken varierar från modell till modell.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v640#rparams=k=s38461024

Har tänkt koppla den till en platt-tv när ja ska kolla på film :)

Men är det inge bra att man ej kan få virus, att den aldrig hänger sig, kan ha den i 5 år framöver, bra batteritid?(allt detta får ja hela tiden höra.. men ja kanske bara är lättlurad o dum

*cry*

Alone_in_the_dark
2009-06-09, 08:38
Har tänkt koppla den till en platt-tv när ja ska kolla på film :)

Men är det inge bra att man ej kan få virus, att den aldrig hänger sig, kan ha den i 5 år framöver, bra batteritid?(allt detta får ja hela tiden höra.. men ja kanske bara är lättlurad o dum

*cry*

OS X är baserat på UNIX (ej ren distrubution) således funkar inga virus på datorn.
Ska den användas för typ studier och släpas mellan hem och skola är 13" lagom. Jag har 17" widescreen HP laptop, det är ett monster och släpa runt på i jobbet.
Alla datorer hänger sig oavsett vad du än gör, men en Mac gör det i mindre utsträckning än vad en PC gör.
Batteritiden är oftast bättre på en Mac jmf med en PC.

Kontentan av ditt köp:

Bra mobiltbredband, bra MP3 telefon, och en bra en dator. Alltså du kan återkomma om 4-5 år när du ska ha en ny typ;)

Tomten
2009-06-09, 08:57
Har tänkt koppla den till en platt-tv när ja ska kolla på film :)

Men är det inge bra att man ej kan få virus, att den aldrig hänger sig, kan ha den i 5 år framöver, bra batteritid?(allt detta får ja hela tiden höra.. men ja kanske bara är lättlurad o dum

*cry*

Att en MAC inte kan få Virus är ett seglivat rykte.

http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/tp/macvirusfaqs.htm

Att en MAC aldrig hänger sig är ett minst lika seglivat rykte.

Varför livslängden skulle vara bättre har jag svårt att se något argument för, då det är samma hårdvara som i vilken PC som helst.

Batteritiden har jag också svårt att se varför den skulle vara så otroligt bra i jämförelse med motsvarande PC i samma prisklass. Batteriet är förövrigt samma lithiumjon batteri som på vilken PC som helst.

Hardrocker
2009-06-09, 11:53
Visst så finns det virus till Mac men de är väldigt sällsynt samt att säkerheten är bättre inställd som standard i MacOS mot i Windows. Tyvärr är det många som kör administratörsrättigheter på sina windowsburkar vilket gör att virus lättare får fotfäste.
Så behovet av ett antivirusprogram på Mac är liten mot att det är gigantiskt i Windows.

När det gäller batteritiden är den precis som du säger jämnbördig på lika dyra maskiner. Min jobb-dell har lika bra batteritid som min Macbook Pro men det är inte lika dyra datorer som folk brukar jämföra med mac utan det är man brukar jämföra med billigare pc-dator. Batteriet är en av de första sakerna som tillverkarna brukar spara in på för att få ner priset.
Specen på min jobb-pc och min mbp är nästan identisk men mbp:en är mycket trevligare att jobba med. Smidigare att använda och betydligt bättre ihopsatt samt smidigare format.

Du har gjort ett bra köp. Tar lite tid att vänja sig vid nåt nytt.

Zsara
2009-06-09, 12:39
Allvarligt talat funderar ja på att lämna tebax hela *** och köpa till hösten då jag ordentligt tagit reda på vad jag behöver min dator till mer i detalj + mobil/mp3, känns just nu som att ja slänger pengar i sjön....jättetråkigt dock då ja trivs me datorn, förutom att ja ej kan utnyttja den till fullo pga bristande kunskaper. Tänker nog gå en datakurs i snarast möjligt så jag kommer ikapp lite...har sån ångest att ja mår illa o så ska d ej va...:(

Spiffy
2009-06-09, 13:27
Med tanke på hur mycket du funderar över om det är en bra affär, så är nog det bästa du kan göra att lämna tillbaka det. precis som du säger.

Zsara
2009-06-09, 19:03
Med tanke på hur mycket du funderar över om det är en bra affär, så är nog det bästa du kan göra att lämna tillbaka det. precis som du säger.

Jo det är ju väldigt mkt pengar det handlar om, bara så jobbigt att ej ha dator o mp3spelare....;(

ahz
2009-06-10, 05:52
Om du behöver/vill ha en dator, mobiltelefon och mp3-spelare behöver du inte ha ångest över vad du köpt. Allt utom de löjliga trygghetsavtalen är bra grejer som säkerligen kommer att fungera till vad du ska ha dem till.

Om du nu är så okunnig som du säger gällande datorer är det dock frågan om en pc med windows inte är lämpligare eftersom det finns fler som använder det som därför kan hjälpa till gratis, kompisar och dyl. Om du inte känner någon som är bra på att hjälpa till med windows-datorer spelar det mindre roll.

En mac är i princip identisk med en pc när det gäller hårdvaran inuti, den störska skillnaden är operativsystemet och om du ändå inte är bekant med windows kan du lika gärna lära dig OSX som det är på mac:en.

Om du inte behöver grejerna och du har annat att lägga pengarna på kan du fundera över om det var ett så bra köp men annars behöver du inte ångra dig.

Personligen förstår jag inte hur du kan ha allt i oöppnade förpackningar fortfarnade, jag hade öppnat dem det första jag gjort när jag kom hem.

Jarod
2009-06-10, 08:24
E24 idag http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/bankforsakring/artikel_1376973.e24

Zsara
2009-06-10, 11:49
Om du behöver/vill ha en dator, mobiltelefon och mp3-spelare behöver du inte ha ångest över vad du köpt. Allt utom de löjliga trygghetsavtalen är bra grejer som säkerligen kommer att fungera till vad du ska ha dem till.

Om du nu är så okunnig som du säger gällande datorer är det dock frågan om en pc med windows inte är lämpligare eftersom det finns fler som använder det som därför kan hjälpa till gratis, kompisar och dyl. Om du inte känner någon som är bra på att hjälpa till med windows-datorer spelar det mindre roll.

En mac är i princip identisk med en pc när det gäller hårdvaran inuti, den störska skillnaden är operativsystemet och om du ändå inte är bekant med windows kan du lika gärna lära dig OSX som det är på mac:en.

Om du inte behöver grejerna och du har annat att lägga pengarna på kan du fundera över om det var ett så bra köp men annars behöver du inte ångra dig.

Personligen förstår jag inte hur du kan ha allt i oöppnade förpackningar fortfarnade, jag hade öppnat dem det första jag gjort när jag kom hem.

Haha ....jo datorn är öppnad, men lyckats hålla mig från mobilen, brukar också vara som du i vanliga fall,brukar bara komma utanför affären så kan ja ej vänta längre i vanliga fall, tyvärr speciellt när det gäller choklad lr dylikt :D

Tomten
2009-06-10, 12:16
som minst borde du kolla upp möjligheten att ångra de sk. "trygghets försäkringarna", för de är som de flesta här redan påpekat, helt bortkastade pengar.

Zsara
2009-06-10, 12:17
det går att ångra allt än så länge

Janitorr
2009-06-10, 17:29
Behåll grejerna för tusan. Sluta lägg energi på att fundera, lägg den energi på att lära dig hur datorn fungerar istället :)
Vad kommer nån tusenlapp hit eller dit betyda om 10år?

Hoppas att detta hjälpte!

Spiffy
2009-06-10, 17:45
Varför inte bara lämna tillbaka allt, och köpa om det utan försäkringarna.

Bogle
2009-06-10, 17:54
Jag har också uppfattat det som att det inte alltid är helt lätt att uppgradera en mac, men det kan också vara min okunskap som spelar in där. Har vi någon MAC-fantast här på forumet så får han/hon gärna rätta mig.

Jag tillhör skaran hängivna hyfsat (för tre år sedan) nyblivna mac-användare.

Jag och de flesta av mina vänner har gått över till Mac, av följande anledningar:

* Har aldrig hört talas om någon som fått virus eller haft krångel med operativsystemet, vilket man hade vant sig vid med Windows.
* Eftersom du kan köra både Mac OS X och Windows så begränsar du inte antalet program och spel du kan göra, utan breddar det faktiskt då du får tillgång till allt som finns till Mac och till PC samtidigt. Windowsspel och -program går lika snabbt att köra på din Mac som på en vanlig PC, om inte snabbare - vissa tester har visat just det.
* Mac OS X är snyggt, smidigt och intuitivt jämfört med Windows.
* En Mac må vara något dyrare, men den har ett klart högre andrahandsvärde.

Nackdelarna:

* Mac är faktiskt något dyrare i inköp.
* Du kan inte specialbygga eller uppgradera en Mac helt efter egna önskemål.

Sedan är ju Windows 7 på väg, nyaste operativsystemet från Microsoft, och det sägs ju vara bra. Kanske kan det ge OS X en match, men oavsett vad så kan du ju alltid köra båda med en Mac.

David Brent
2009-06-10, 18:38
Varför inte bara lämna tillbaka allt, och köpa om det utan försäkringarna.

Eller bara häva köpet på försäkringen. Det är 30 dagars öppet köp enligt länken till e24

stafh
2009-06-10, 18:41
Mac är dyrt som fan, men jääääävligt mycket skönare att använda. Man stör sig som fan på hur dåligt XP och vista fungerar när man vant sig os x.