handdator

Visa fullständig version : Nu har jag bestämt mig, det är dags att lära sig spela gura!


Alexlindgren
2009-06-08, 00:40
Ja äntligen har jag tagit mig i kragen, ska iväg imorgon och köpa mig en 500-kronorsgitarr för att lära mig spela. Men sedan när den är köpt så måste man ju kunna klinka lite.

Här är lite utval på låtar som jag vill lära mig spela:

Lars Winnerbäck - Elegi
Lars Winnerbäck - Att fånga en fjäril
Lars Winnerbäck - Hugger i sten

Oasis - Wonderwall

Tomas Ledin - En del av mitt hjärta

Gyllene tider - Kung av sand

Tommy Nilsson - Dina färger var blå


Ja det är sån "strandraggarmusik" jag vill lära mig, och jag ska kunna EN av de här låtarna inom loppet av två månader. Men då är frågan till er som kan spela, vilken är lättast? Och hur lär man sig lättast (Absolut helst över internet, hört att det finns något som heter "tabs" eller liknande. Hur gör man?).

saab900
2009-06-08, 01:15
Tabs behöver du egentligen inte till de låtarna, det är ju bara ackord. Laddar du ned "sheet-music" från exempelvis den förnämliga sidan www.ultimate-guitar.com får du i regel texten med ackorden ståendes över rätt ställe i texten. Det är ju bara att lyssna på låten så hör du var bytena ligger. Tabs underlättar oerhört mycket om man som jag är trög på att läsa noter och spelar t ex metal med mycket slingor och solon. Enklare uppbyggda låtar kan jag spela rakt av efter tab första gången jag prövar.

Guitar Pro är ett gitarrtabprogram där du även kan lyssna, splela med taben, muta den stämma du spelar, sakta ned hastigheten utan att tonhöjden ändras osv. Mycket bra program, det är nästan steg. Ljudmotorn i Guitar Pro är mycket bättre än den i Powertab.

Hur man tar de olika ackorden finns det mycket att hitta om på nätet, och det finns många bra instruktionsvideor på youtube för allt från nybörjare till avancerade.

Lycka till!

mikaelj
2009-06-08, 06:13
http://www.svenska-tabbar.com för svensk musik.

Eftersom du verkar gilla samma sorts musik som mig, kolla även på
* Roy Orbison -- In Dreams
* Roy Orbison -- California Blue
* Chris Isaak -- Wicked Game

Piranha
2009-06-08, 06:57
Coolt.

Bli inte en sån där lägereldsmarodör bara.

kjell33
2009-06-08, 07:02
Låtar du INTE får lära dig;)

Sommaren är kort
Dina färger var blå
Gräver guld i usa

Slartibartfast
2009-06-08, 07:22
Coolt.

Bli inte en sån där lägereldsmarodör bara.

Jag sjöng å spela fyllegitarr på en fest i helgen. :em:

Ame
2009-06-08, 10:13
Här är en bra sida med Lars Winnerbäck låtar, http://everhill.mine.nu/winnerback/

"Om du lämnar mig nu" är en väldigt enkel låt. Finns iofs ett lite svårare ackord(F#m) i den låten men du måste lära dig spela sådana iaf då de är vanliga.

Köp en capo också när du köper gitarren, dvs. en sån "klämma" man sätter över strängarna, kostar inte så mycket(100-150?) och används rätt ofta.

Shajjn
2009-06-08, 10:16
Oj, jag tänkte själv börja lära mig lite, ska iväg till biblioteket och låna hem någon bok och sedan köpa gitarr idag.

Trance
2009-06-08, 10:18
Jag sjöng å spela fyllegitarr på en fest i helgen. :em:

Din penis måste ha skavsår.

Alexlindgren
2009-06-08, 11:16
hm, är det svårt att lära sig spela accord då? Jag som tidigare kan spela rätt så bra piano borde väl ha liiite lättare att lära mig än en total nybörjare?

Jockefoten
2009-06-08, 11:25
Nej det är relativt lätt, bara öva, öva, öva. En till två timmar per dag och det kommer gå hur bra som helst =)

-xR-
2009-06-08, 11:50
Vad kostar en schyst akustisk gitarr?

ceejay
2009-06-08, 12:01
1000-lappen ligger väl okej gitarrer på :) ska köpa en jag med o börja lira

Frumpish
2009-06-08, 12:06
touché! Ska bli gura till sommaren här med :)

<Mike>
2009-06-08, 12:24
Vad kostar en schyst akustisk gitarr?

Frågar du mig som spelar gitarr väldigt mycket så borde man lägga ner minst 2500 kronor för att få en gitarr som låter hyfsat. Problemet med akustiska gitarrer för 500 kr är att dom låter som skit, tyvärr, och att dom ofta lätt kan stämma ur sig vilket kan bidra till att man tröttnar på att spela. Jag skulle rekommendera för nybörjare att köpa något snäppet bättre, det blir mycket roligare då.

Till TS, du kommer lära dig såna låtar som du nämnde väldigt enkelt genom att helt enkelt kolla upp ackorden och spela. Ju mer du spelar desto lättare blir det, oroa dig inte! Kolla upp Guitar Pro också som redan har nämnts i tråden. Här hittar du tabs för guitar pro = www.gprotab.net
Vet inte om dom har tabbar till låtarna du ville ha, men så fort du vill lära dig något mer avancerat så finns det kanske tabbat till guitar pro.

Lycka till! :)

ceejay
2009-06-08, 12:25
mike, stålsträngad eller nylon? :)

Kejet
2009-06-08, 12:38
Själv så tycker jag stålsträngade gitarrer är mycket svårare att spela på och kräver lite mer fingerstyrka och teknik.
Nylon är den perfekta nybörjargitarren och tycker helt ärligt att det låter bättre med nylon.

Spelar själv på stål dock.

DennisJ
2009-06-08, 13:02
Ja äntligen har jag tagit mig i kragen, ska iväg imorgon och köpa mig en 500-kronorsgitarr för att lära mig spela. Men sedan när den är köpt så måste man ju kunna klinka lite.

Här är lite utval på låtar som jag vill lära mig spela:

Lars Winnerbäck - Elegi
Lars Winnerbäck - Att fånga en fjäril
Lars Winnerbäck - Hugger i sten

Oasis - Wonderwall

Tomas Ledin - En del av mitt hjärta

Gyllene tider - Kung av sand

Tommy Nilsson - Dina färger var blå


Ja det är sån "strandraggarmusik" jag vill lära mig, och jag ska kunna EN av de här låtarna inom loppet av två månader. Men då är frågan till er som kan spela, vilken är lättast? Och hur lär man sig lättast (Absolut helst över internet, hört att det finns något som heter "tabs" eller liknande. Hur gör man?).

Av de där spelar jag Winnerbäcks och Wonderwall, och den sistnämnda är väldigt lätt. Wonderwall var en av de låtar jag själv spelade när jag lärde mig spela. Dina färger var blå (http://svenskatabbar.com/index.php?id=tabs&artist=95&lat=696) spelar jag inte, men det borde inte vara några knepigheter.

De andra låtarna tror jag har barré-ackord, vilket kan vara knepigt som nybörjare. Men ibland kan man komma undan sådant genom att byta tonart. Och det sistnämnda är väl en poäng, eftersom det du spelar ska passa din röst och inte originalartistens.

Alexlindgren
2009-06-08, 20:02
Köpte en gitarr på rea för 1100 istället för tidigare 2000, så den går väl förhoppningsvis att spela på!

Men jag FATTAR fan inte hur man ska spela, aja har en polare som kommer över snart som får lära mig lira lite :)

capture
2009-06-08, 20:19
Här är en bild på de vanligaste ackorden. http://ghost-patrol.com/puzzles/roc_3_chord-chart3.gif

Där en svart prick är ska ett finger vara. Om det är flera streck som går ovanför varandra så brukar man vara tvungen att lägga hela pekfingret över de strängarna och det är dessa som kallas barre-ackord.

Om vi tar en ruta dvs ett ackord så är de lodräta linjerna strängarna och den längst till höger är den tunnaste strängen. De vågräta linjera markerar de olika banden så mellan den första och andra vågräta linjerna är första bandet och det är den som är högst upp på halsen.

Om det är en cirkel som inte är i fylld menas det att du ska slå den strängen ändå.

Strängarnas ska stämmas i e h g d a e i ordning från tunnaste till grövsta om du vill ha den stämd i den vanligaste stämningen och i detta fallet vill du det.

Hoppas jag inte svamlat alltför mycket nu.

kjell33
2009-06-08, 20:43
0eQ7EM9riN4&feature=channel_page

saab900
2009-06-08, 20:43
Här är en bild på de vanligaste ackorden. http://ghost-patrol.com/puzzles/roc_3_chord-chart3.gif

Där en svart prick är ska ett finger vara. Om det är flera streck som går ovanför varandra så brukar man vara tvungen att lägga hela pekfingret över de strängarna och det är dessa som kallas barre-ackord.

Om vi tar en ruta dvs ett ackord så är de lodräta linjerna strängarna och den längst till höger är den tunnaste strängen. De vågräta linjera markerar de olika banden så mellan den första och andra vågräta linjerna är första bandet och det är den som är högst upp på halsen.

Om det är en cirkel som inte är i fylld menas det att du ska slå den strängen ändå.

Strängarnas ska stämmas i e h g d a e i ordning från tunnaste till grövsta om du vill ha den stämd i den vanligaste stämningen och i detta fallet vill du det.

Hoppas jag inte svamlat alltför mycket nu.

b för i helvete, b *grr*

:)

OnT:
I tabprogram som guitar pro ligger strängarna i ordningen låga E (tjockaste strängen) längst ned och höga e (tunnaste) längst upp. Men som sagt, det finns jättemycket att kolla på på youtube :)

kjell33
2009-06-08, 20:45
En till
isq8ZQSgnBs&feature=channel_page

Hudiksvall_Bänkpress
2009-06-08, 20:49
Köpte en gitarr på rea för 1100 istället för tidigare 2000, så den går väl förhoppningsvis att spela på!

Men jag FATTAR fan inte hur man ska spela, aja har en polare som kommer över snart som får lära mig lira lite :)

Kul att du bestämt dig för att börja spela gitarr!
De låtar du nämner är inte så avancerade utan du kommer säkert kunna lära dig spela dessa inom kort.
Mitt råd om du vill snabbt komma igång inför "strandraggarsäsongen" är att lära dig de ackord du behöver för de låtar du nämner samt köpa ett capo för att underlätta för dig att hitta rätt tonart att sjunga i.
Höger hand (för högerhänta då)är den viktiga när det gäller kompgitarr,jobba mycket med att få bra driv och rytm när du spelar.

Nog svamlat...:)

Lycka till:thumbup:

TcAnders
2009-06-08, 20:55
Verkar som att man måste ha ett riktigt bra tålamod för att lära sig spela, har försökt i flera år fram och tillbaka men jag är verkligen inte bra, har så satans svårt att få till rena ackord utan att nudda fel sträng osv..

Lycka till!.. =)

PixelMiner
2009-06-08, 21:37
Då måste jag ställa följdfrågan. När man kan spela ackord hur går man då vidare för att lära sig spela "på riktigt"? Jag kan nämligen spela ackord hyffsat bra, dvs kan ta de flesta ackord rent (åtminstone dur och moll samt vissa 7 och sus ackord) samt fixar barré ackord. Men hur tar man sitt gitarrspel till nästa nivå?

andnel
2009-06-08, 21:41
Då måste jag ställa följdfrågan. När man kan spela ackord hur går man då vidare för att lära sig spela "på riktigt"? Jag kan nämligen spela ackord hyffsat bra, dvs kan ta de flesta ackord rent (åtminstone dur och moll samt vissa 7 och sus ackord) samt fixar barré ackord. Men hur tar man sitt gitarrspel till nästa nivå?

Du lär dig hur man tar dur/moll/moll7/7-ackord i alla lägen på gitarren.
En annan matnyttig sak kan vara att lära sig pentaskalan, alt. dur-skalan i alla lägen.
Lär dig spela med fingrarna/plektrum.

<Mike>
2009-06-08, 22:15
mike, stålsträngad eller nylon? :)

Jag kör på stålsträngad. Det är stor skillnad på nylonsträngade och stålsträngade i både ljud och spelbarhet men jag skulle rekommendera stålsträngad för de som kanske vill börja spela elgitarr. Och om du menar hur dom ligger till rent prismässigt så är det ungefär samma sak på båda, är det för billigt så låter det (ofta) skit.

Då måste jag ställa följdfrågan. När man kan spela ackord hur går man då vidare för att lära sig spela "på riktigt"? Jag kan nämligen spela ackord hyfsat bra, dvs kan ta de flesta ackord rent (åtminstone dur och moll samt vissa 7 och sus ackord) samt fixar barré ackord. Men hur tar man sitt gitarrspel till nästa nivå?

Börja lära dig någon låt som har lite mer plock och olika taktbyten t.ex om det bara är akustisk gitarr du vill spela. Annars kan du ju lära dig lite solon för att få in lite fingerfärdighet. Jag har mina egna sätt att utvecklas på som jag babblade om i Slarti's gitarrtråd så läs där ifall du är intresserad.

capture
2009-06-08, 22:43
b för i helvete, b *grr*

:)


F´låt, rackarns musik från 7an sitter i. Brukar köra varannan gång b eller h och nu bidde det fel.

Alexlindgren
2009-06-09, 11:51
Får lära mig av en kompis som kan en del, kan spela början till wonderwall nu utan jättestora svårigheter, DOCK så har jag så förjävla ont i fingrarna så det går knappt att spela idag. Hahaha! Men det som inte dödar, det härdar!

saab900
2009-06-09, 11:56
Får lära mig av en kompis som kan en del, kan spela början till wonderwall nu utan jättestora svårigheter, DOCK så har jag så förjävla ont i fingrarna så det går knappt att spela idag. Hahaha! Men det som inte dödar, det härdar!

Bara att vila ett par dagar om det gör för ont. Precis som när man börjat marklyfta t ex så måste det få bildas valkar/förhårdningar på fingertopparna (plocka inte bort dem som man gör med vanliga valkar!). Dessa gör det även lättare att pricka strängen rent när de fått växa till sig, men det känns lite skumt emellanåt att ha förhårdande fingertoppar på vänsterhanden. Stålsträngad är absolut värst i det avseendet, så värre än så blir det inte (förrän du börjar benda på elgitarr) :thumbup:

Alexlindgren
2009-06-09, 11:58
Får lära mig av en kompis som kan en del, kan spela början till wonderwall nu utan jättestora svårigheter, DOCK så har jag så förjävla ont i fingrarna så det går knappt att spela idag. Hahaha! Men det som inte dödar, det härdar!

"utan stora svårigheter" jo tjena, kom ihåg det så igår iaf efter ett antal öl. Skulle sätta mig och spela nu och visst kan jag accorden, men kan fan inte trycka ner strängarna tillräckligt hårt för att det ska låta bra.. aja får låta fingrarna vila lite

<Mike>
2009-06-09, 12:17
"utan stora svårigheter" jo tjena, kom ihåg det så igår iaf efter ett antal öl. Skulle sätta mig och spela nu och visst kan jag accorden, men kan fan inte trycka ner strängarna tillräckligt hårt för att det ska låta bra.. aja får låta fingrarna vila lite

Det tar typ en vecka innan du vant dig, sen kan du spela hur länge som helst utan problem.

Biceps
2009-06-09, 12:19
Akustisk gitarr är ju lite mer trögspelat. Jag lärde mig spela på akustisk och sen när jag provade elgitarr blev jag lätt euforisk för det var ju mycket enklare och skönare och smidigare. Numera har jag 1 akustisk som jag aldrig spelar på, samt 3 elguror.

Men det är bara att nöta på så kommer dina fingrar vänja sig..

Alexlindgren
2009-06-09, 12:28
Ska man köra no-pain no-gain eller ska jag vila till imorgon? För det gör fanimig ont att försöka klinka nu...

capture
2009-06-09, 14:32
Om det gör ont att spela vila istället. Ingen idé att försöka om det bara gör ont. Skoj blir det inte heller.