handdator

Visa fullständig version : 2 frågor i en!


Betsson1
2009-06-07, 21:23
Jag har två frågor, börjar med den ena:

Fråga 1:
Jag kan köra 5 dagars split, men det skulle vara nice med 4 dagars i stället. Självklart är det bättre med 5 split men blir det mycket skillnad om jag kör 4 split? Vilka är nackdelarna?


Schema 1 (4split):
Måndag - Bröst, Triceps
Tisdag - Rygg, Biceps
Onsdag - Vila
Torsdag - Ben
Fredag - Axlar
Lördag, söndag vila

Schema 2 (5split)
Måndag - Bröst
Tisdag - Rygg
Onsdag - Ben
Torsdag - Armar
Fredag - Axlar
Lördag, söndag - Vila

Fråga 2:
Jag ska styrketräna på morgonen efter att jag vaknat. Kan vara ungefär 30-40 minuter efter att jag har vaknat. Så jag tänkte fråga, vad ska jag äta innan och efter träning?
Är det här bra?
Fullkornsflingor med yoghurt + Kreatin innan träning.(Får jag tillräckligt med energi?).
Sedan efter träning, en burk tonfisk + 2 ägg + 2 mackor och ett glas mjölk.

Är helt osäker på om jag ska äta snabba kolhydrater eller långsamma innan och efter träning. (Kan ni ge exempel på några snabba och långsamma kolhydrater?

Eddie Vedder
2009-06-07, 21:27
Fråga 2:
Jag ska styrketräna på morgonen efter att jag vaknat. Kan vara ungefär 30-40 minuter efter att jag har vaknat. Så jag tänkte fråga, vad ska jag äta innan och efter träning?
Är det här bra?
Fullkornsflingor med yoghurt + Kreatin innan träning.(Får jag tillräckligt med energi?).
Sedan efter träning, en burk tonfisk + 2 ägg + 2 mackor och ett glas mjölk.

Är helt osäker på om jag ska äta snabba kolhydrater eller långsamma innan och efter träning. (Kan ni ge exempel på några snabba och långsamma kolhydrater?

Finns massor av trådar om det och kostfrågor hör hemma i kostdelen. Men för att ändå svara på frågan är det här mina tips:

http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Mourten
2009-06-07, 22:35
De finns inget som säger att en splitten är bättre än någon annan, lyft hårt å väx.
Finns folk som kör helkropp som är stora här samt folk som kör 6split som är stora, hitta de som passar dig. Kosten ser helt ok ut.

DSBM
2009-06-08, 14:18
Självklart är det bättre med 5 split
Bara förtydligar att det är verkligen inte självklart. Vet inte många som kör 5-split...

Andy.da.wohoo
2009-06-08, 20:20
Självklart är det bättre med 5 split
Bara förtydligar att det är verkligen inte självklart. Vet inte många som kör 5-split...

Nu blev jag förvirrad av ditt inlägg.


Till trådskaparen, alla är olika och gillar olika saker. Det enda man kan göra är att prova en massa grejer för att hitta det man själv gillar. Gillar du 5-splitten bäst, kör på den då.

CiCoro
2009-06-08, 20:22
Variera, träningen blir roligast då.

pragmatist
2009-06-09, 12:34
Jag kan köra 5 dagars split, men det skulle vara nice med 4 dagars i stället. Självklart är det bättre med 5 split men blir det mycket skillnad om jag kör 4 split? Vilka är nackdelarna?

Skillnaden mellan att träna igenom kroppen en gång per vecka uppdelat på fem tillfällen och att träna igenom kroppen en gång per vecka uppdelat på fyra tillfällen är mycket nära noll, skulle jag påstå.

Vill du göra någon mer påtaglig förändring så får du nog ge upp "en-gång-i-veckan"-systemet och gå över till att träna igenom kroppen på t.ex. fyra dagar och sedan börja om. Då ställs lite nya krav på kroppen. Fyr- eller femsplit är hårklyverier.

vicarious
2009-06-10, 16:33
Om du inte redan använder EAA, så ta 6-10g EAA innan du börjar träna (gärna efter också), om du styrketränar innan frukost.