handdator

Visa fullständig version : Fördelar/Nackdelar med opropotionerlig kropp?


walegard
2009-06-07, 18:01
Har sökt men svårt att hitta information runt om på nätet, så jag prövar lyckan här ist.

Jag undrar alltså vad man får för nackdelar/fördelar med att ha längre/kortare ben förhållande till överkroppen. Detta intresserar mig då mina ben är längre än min överkropp och det anses inte vara propotionerligt. Underkropp och överkropp ska alltså ha samma längd.

Jag har märkt att det är rätt svårt för mig att utföra knäböj, bl a.

Vad säger ni? Egna erfarenheter?

mattilainen
2009-06-07, 18:09
Kroppen anpassar sig väl väldigt bra? Vad är det som är svårt i knäböj? Kanske bara inte har tekniken? Tror att kroppen kompenserar sånt själv väldigt bra, men det är ju bara vad jag tror. Nacken ska vara väldigt känslig för ojämnheter men resten vet jag inte riktigt. Känner du av andra problem än just knäböj?

Donner
2009-06-07, 18:11
Har också väldigt långa ben. Det jag känner av mest är att jag absolut inte kan gå med skjorta/piké instoppat i byxorna då det ser hemskt fult ut :(

Jaha, det var kanske i träningssyfte som det menades. Då har jag inte direkt några problem med det.

walegard
2009-06-07, 18:14
Kroppen anpassar sig väl väldigt bra? Vad är det som är svårt i knäböj? Kanske bara inte har tekniken?


Ja, det kan jag köpa. Teknik kanske inte är min starka sida. Det jag funderar mest över är hur folk kan gå så djupt i knäböjen.. Gör jag det ramlar jag.

Anders The Peak
2009-06-07, 18:15
Varför ens fundera på det. Man lär få leva sitt liv i den kroppen vare sig man vill eller inte...

Du får utgå från att det bara är fördelar med kroppen.

Tolkia
2009-06-07, 18:29
Har du korta armar till din korta överkropp har du kanske fördel i bänk? ;)

Skämt åsido tror jag att dina svårigheter med knäböjen kanske har med med att du behöver öva mer knäböj (Och kanske stretcha/öka rörligheten? Hur vig är du? Se flertalet trådar om rörlighet och knäböj i den här forumdelen.) om du inte är EXTREMT oprortionerlig. Grava avvikelser i proportionalitet, d.v.s. rena missbildningar, lär kunna ge ökad risk för diverse problem med leder, rygg etc., men normalspannet är jättestort. De som motsvarar det som anses vara skönhetsidealet (för det du beskriver är nog snarast ett sådant) är ganska få.

debbe
2009-06-08, 08:30
Att du trillar har nog bara med rörligheten och tekniken att göra :)
Sett många som fuskar med rörelselängden av just den anledningen.

major Pectoralis
2009-06-08, 09:12
Man kan konstatera att många duktiga styrkeatleter är "huvudfotingar", dvs. de har korta armar och korta ben. Detta medför korta hävarmar vilket är gynnsamt om man skall lyfta tungt.
Å andra sidan är samma kroppsbyggnad ogynnsam om man skall kasta hårt, springa fort m.m
Då vill man ha långa hävarmar för att få ett stort rörelseutslag per "förflyttad enhet ledvinkel" (typ).

De allra flesta människor har normala proportioner och är följaktligen medelbra både på att "lyfta" och "kasta/springa". En gyllene medelväg helt enkelt.

I vilket fall kan man bara gilla läget.

Martin Löwgren
2009-06-08, 09:19
Varför ens fundera på det. Man lär få leva sitt liv i den kroppen vare sig man vill eller inte...

Du får utgå från att det bara är fördelar med kroppen.Mycket bra.

Karvig
2009-06-08, 13:03
Man kan konstatera att många duktiga styrkeatleter är "huvudfotingar", dvs. de har korta armar och korta ben. Detta medför korta hävarmar vilket är gynnsamt om man skall lyfta tungt.
Å andra sidan är samma kroppsbyggnad ogynnsam om man skall kasta hårt, springa fort m.m
Då vill man ha långa hävarmar för att få ett stort rörelseutslag per "förflyttad enhet ledvinkel" (typ).

De allra flesta människor har normala proportioner och är följaktligen medelbra både på att "lyfta" och "kasta/springa". En gyllene medelväg helt enkelt.

I vilket fall kan man bara gilla läget.

Bra inlägg. Kan bara instämma. Har själv långa armar och långa ben och känner igen mig väldigt bra i det du skrev.

Frumpish
2009-06-08, 13:33
En liten detalj är att med långa lårben borde man behöva fälla mer i knäböjet? Känns som det iaf, i och med att tyngdcentrum flyttas längre bak ju längre lårben man har.

Har långa ban and frankly - it pwns =) Bara å lägga på sig några kilo muskler så har man automatiskt "surfarlooken" ;)