handdator

Visa fullständig version : Löner i Danmark


backflash
2009-06-07, 16:15
Lön AND Danmark samt löner AND Danmark gav inte särskilt mycket info så jag tänkte höra om det finns någon sida liknande lonestatistik.se fast för DK?

Magnus
2009-06-07, 16:19
fick upp detta på google

http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi

backflash
2009-06-07, 16:20
fick upp detta på google

http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi

Google är allas vän utom min :em:

Tack!

Magnus
2009-06-07, 16:26
Verkar vara fina löner i danmark. Jag har bruttlön i Sverige 19300:- (exl. skiftilägg etc) samma i danmark räknat i svenska 39000:-

backflash
2009-06-07, 16:40
Verkar vara fina löner i danmark. Jag har bruttlön i Sverige 19300:- (exl. skiftilägg etc) samma i danmark räknat i svenska 39000:-

Jo, det är dock inte lönen som lockar särskilt mycket, även om den är intressant i det här fallet då det är en tjänst utanför KPH. Det är snarare att jag knappt blir kallad till intervju här :D


Kids, om ingen har sagt det till er innan: läs för fan inte samhällsvetenskapliga ämnen. Och om ni gör det, ta inte en dubbel examen i något/båda - oavsett hur innovativa och bra era uppsatser kommer vara. Slöseri med tid!

Larsson85
2009-06-07, 16:53
Galet, runt 33k dkk för en nyexaminerad civ.ing. Det blir nog till att läsa lite danska när jag är klar med mitt examensarbete.

Magnus
2009-06-07, 16:53
Jo tillgången på jobb överväger ju, lön spelar ingen roll om man ändå inte får jobbet :)

Själv ska jag pröva att söka till Norge. Danska fattar man inget av :p

Larsson85
2009-06-08, 19:14
Hur är skattereglerna när man jobbar i danmark och bor i sverige? Vart skattar man?

Vad jag har förstått så skattar man i danmark, men jag blir inte klok på vad den effektiva skatten egentligen blir. Där är tydligen en massa avdrag och liknande. Har någon koll på vad den effektiva skatten blir om man har en lön på 30k dkk?

Var finns det för sida där danska jobb (kvalificerade) annonseras?

Snafu
2009-06-08, 19:21
jo, det är dock inte lönen som lockar särskilt mycket, även om den är intressant i det här fallet då det är en tjänst utanför kph. Det är snarare att jag knappt blir kallad till intervju här :d


kids, om ingen har sagt det till er innan: Läs för fan inte samhällsvetenskapliga ämnen. Och om ni gör det, ta inte en dubbel examen i något/båda - oavsett hur innovativa och bra era uppsatser kommer vara. Slöseri med tid!

:d

agazza
2009-06-08, 19:25
Enligt den där räknaren fick jag lägre lön i Danmark än i Norge, men då är ju danska kronan iof värd mer också.

PowPow
2009-06-08, 19:28
Enligt den där räknaren fick jag lägre lön i Danmark än i Norge, men då är ju danska kronan iof värd mer också.

Menar du att du jämförde lönenivåer i olika länder utan att ta hänsyn till valutorna? :D

agazza
2009-06-08, 19:35
Menar du att du jämförde lönenivåer i olika länder utan att ta hänsyn till valutorna? :D

Mja okej det skiljde mer än jag trodde, vem kunde tro att 20 öre gjorde sån skillnad ;)

Baan
2009-06-08, 19:36
Menar du att du jämförde lönenivåer i olika länder utan att ta hänsyn till valutorna? :D

Det viktiga är stora siffror.

The_RobRoy
2009-06-08, 20:19
Fyfan att Sverige ska vara ett sådant låg-löneland. Jag gillar ju Sverige, men det tar fan emot att bo kvar.. *grr*

Grelle-
2009-06-08, 21:03
Köp ny bil i Norge eller Danmark och så inser du Sveriges fördel... :)

Biceps
2009-06-09, 00:40
Dock skiljer det mellan Sverige och Danmark hur mycket som betalas in i pension. I Sverige är det reglerat i lag hur mkt som betalas in, i Danmark är det inte så, där förhandlas det på varje arbetsplats med väldigt skilda resultat. I Danmark betalar man en andel av bruttolönen till pension också. Så som jag förstått det.

Flygplan
2009-06-09, 01:51
Fyfan att Sverige ska vara ett sådant låg-löneland. Jag gillar ju Sverige, men det tar fan emot att bo kvar.. *grr*

Ekonomisk välfärd räknas i BNP per capita av lokal köpkraft. Då tas de högre prisnivåerna i Danmark med i beräkningen, och då är danskar och svenskar precis lika rika. Men visst, jag håller med, det är verkligen inte kul att åka ut och resa med denna växelkursen... Att ha både en stark lokal köpkraft och en stark internationell köpkraft, som danskarna har, är givetvis att föredra.

mela
2009-06-09, 04:11
Hur är skattereglerna när man jobbar i danmark och bor i sverige? Vart skattar man?

Vad jag har förstått så skattar man i danmark, men jag blir inte klok på vad den effektiva skatten egentligen blir. Där är tydligen en massa avdrag och liknande. Har någon koll på vad den effektiva skatten blir om man har en lön på 30k dkk?

Var finns det för sida där danska jobb (kvalificerade) annonseras?

Enligt skatteverkets hemsida betalar du skatt i det landet där du befinner dig största delen av dygnet. Så om du jobbar mer än 84h/vecka så betalar du skatt i landet där du jobbar.

Tomten
2009-06-09, 06:25
Folk snackar om hur höga löner det är i Norge och Danmark, utan att ta i åtanke vad det faktiskt kostar att bo och leva där. Vad man snarare borde fråga sig är väl hur mycket pengar norsken och dansken har över när räkningarna, hyran och maten är betald.

Granatgiraffen
2009-06-09, 07:49
Folk snackar om hur höga löner det är i Norge och Danmark, utan att ta i åtanke vad det faktiskt kostar att bo och leva där. Vad man snarare borde fråga sig är väl hur mycket pengar norsken och dansken har över när räkningarna, hyran och maten är betald.

Folk pratar alltid om lön när man har ett pisstråkigt nattjobb på lager eller att servera jobbiga norrmän.

Larsson85
2009-06-09, 10:18
Folk snackar om hur höga löner det är i Norge och Danmark, utan att ta i åtanke vad det faktiskt kostar att bo och leva där. Vad man snarare borde fråga sig är väl hur mycket pengar norsken och dansken har över när räkningarna, hyran och maten är betald.

Fast det man menar när man pratar om att jobba i danmark är ofta att man pendlar. Dvs bor i sverige och jobbar i danmark.

Baan
2009-06-09, 10:59
Folk pratar alltid om lön när man har ett pisstråkigt nattjobb på lager eller att servera jobbiga norrmän.

You do it for the LoLz?

coxie
2009-06-09, 11:56
Håller med Baan, jobbar gör man fan inte för att det är roligt.

Granatgiraffen
2009-06-09, 12:16
Håller med Baan, jobbar gör man fan inte för att det är roligt.

[MULTIQUOTE IN THE ASS - <Baan>]

Orka göra något som man tycker är pisstråkigt 9h per dag.

coxie
2009-06-09, 12:29
Pisstråkigt behöver det inte vara, det är mer än ett steg mellan pisstråkigt och roligt.

Granatgiraffen
2009-06-09, 12:40
Pisstråkigt behöver det inte vara, det är mer än ett steg mellan pisstråkigt och roligt.

Mein Herr. Vad jag menade var att folk ofta tar pisstråkiga jobb(inte ens ett av alla steg mot roligt tas) i Norge, och då är det bara tjat om några 1000 mer i månaden och leva på konserver och toalettvatten.

coxie
2009-06-09, 12:44
Mein Herr. Vad jag menade var att folk ofta tar pisstråkiga jobb(inte ens ett av alla steg mot roligt tas) i Norge, och då är det bara tjat om några 1000 mer i månaden och leva på konserver och toalettvatten.

Ah okay.

Estremo
2009-06-09, 12:54
Intressant att man kan ha titeln Computerfreak i Danmark. Jag hade kunnat flytta dit enbart pga det.

mela
2009-06-09, 18:50
Folk snackar om hur höga löner det är i Norge och Danmark, utan att ta i åtanke vad det faktiskt kostar att bo och leva där. Vad man snarare borde fråga sig är väl hur mycket pengar norsken och dansken har över när räkningarna, hyran och maten är betald.
Man tjänar ändå på det otroligt bra.

Folk pratar alltid om lön när man har ett pisstråkigt nattjobb på lager eller att servera jobbiga norrmän.
Har man många andra alternativ som skulle vara så mycket bättre om man är i 20årsåldern och outbildad och bor i Sverige?

coxie
2009-06-09, 18:51
Man kan alltid plugga.

backflash
2009-06-09, 19:03
Man kan alltid plugga.

Kids, om ingen har sagt det till er innan: läs för fan inte samhällsvetenskapliga ämnen. Och om ni gör det, ta inte en dubbel examen i något/båda - oavsett hur innovativa och bra era uppsatser kommer vara. Slöseri med tid!

Värt att repetera så ingen missar det :D

coxie
2009-06-09, 19:08
Beror helt på vad man läser inom samhällsvetenskapliga ämnen. Det är en jävla skillnad på att dubbla inom företagsekonomi och nationalekonomi mot t.ex. en dubbel med inriktning mot genusvetenskap och kulturgeografi.

Samhällsämnen är en stabil grund att stå på om man väljer en utbildning som faktiskt leder till något.

Cilia
2009-06-09, 19:17
Gick jag in på den titel jag har hamnade jag i det översta spannet. Ändrade jag till en "högre" titel så hamnade jag i det lägre spannet. Antar att jag har en ok lön. Skulle nog kunna tjäna mer i Danmark men det funkar som det är.

backflash
2009-06-09, 19:18
Beror helt på vad man läser inom samhällsvetenskapliga ämnen. Det är en jävla skillnad på att dubbla inom företagsekonomi och nationalekonomi mot t.ex. en dubbel med inriktning mot genusvetenskap och kulturgeografi.

Samhällsämnen är en stabil grund att stå på om man väljer en utbildning som faktiskt leder till något.

Givetvis är det så. Om jag inte är fel på det har ekonomidelen av de samhällsvetenskapliga ämnena separerat sig fakultetsmässigt från det som numer kallas 'samhällsvetenskap'/erbjuds på samhällsvetenskapliga fakulteten i Lund - mer så jag menade, och jag borde ha varit mer tydlig :)

mela
2009-06-09, 19:18
Man kan alltid plugga.

Det kan man göra, men det kanske man inte vill göra direkt efter gymnasiet heller.

Cilia
2009-06-09, 19:20
Det kan man göra, men det kanske man inte vill göra direkt efter gymnasiet heller.
Inte alla som klarar av studier på en högre nivå heller.

Stenberg
2009-06-10, 14:47
Köp ny bil i Norge eller Danmark och så inser du Sveriges fördel... :)

Folk snackar om hur höga löner det är i Norge och Danmark, utan att ta i åtanke vad det faktiskt kostar att bo och leva där. Vad man snarare borde fråga sig är väl hur mycket pengar norsken och dansken har över när räkningarna, hyran och maten är betald.

Precis. Lätt att glömma bort att det är NETTOT som man ska jämföra. Och det blir snabbt rätt lika när tex 1 l yoghurt kostar 22 NOK. Som billigast...

Gober
2015-09-22, 09:03
Megabump! Någon som har lite koll på att jobba utomlands när du är bosatt i Sverige. I detta fall gäller det Danmark. Hur fungerar det med skatt, kommer jag betala mer eller mindre i skatt?

Det enda jag vet från folk som arbetar både i Sverige och DK att det är en väldigt dålig ide då det blir problem med skatten.

Har lite planer på att flytta till Köpenhamn men det ligger i så fall flera år framåt. Så därför undrar jag om någon har lite koll på läget när det gäller situationen att vara bosatt i Sverige men arbeta i DK.

Ladugårdsdörr
2015-09-22, 10:14
Var inte främsta anledningen till att många, även danskar, valde att bosätta sig i Sverige men jobba i Danmark? Detta främst pga. bostadspriserna, men med tanke påa att Danmarks bostadsbubbla delvis imploderat så faller det argumentet.

Info om avdrag finner du här:

http://www.oresunddirekt.se/ekonomi/skatt-i-danmark/avdrag-graensgaangarregeln

Gober
2015-09-22, 10:16
Var inte främsta anledningen till att många, även danskar, valde att bosätta sig i Sverige men jobba i Danmark? Detta främst pga. bostadspriserna, men med tanke påa att Danmarks bostadsbubbla delvis imploderat så faller det argumentet.

Info om avdrag finner du här:

http://www.oresunddirekt.se/ekonomi/skatt-i-danmark/avdrag-graensgaangarregeln

Bostadspriser och priser överlag. Danska kronan är dyr och matpriser med mera är ju väldigt höga jämfört med våra.

Tack för länken.