handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för diabetiker?


optimus
2003-08-14, 17:41
Hejhej...
Ny medlem var det här ja :thumbup:

Tänkte höra med Er om Ni vet vad som händer om man tar kosttillskott (mest protein) när man har diabetes.
Har frågat min dietist men jag tycker inte att jag fick något bra/uttömmande svar direkt. Antar att det är svårt att säga sådär på rak arm utan att veta vad jag normalt brukar äta.

Kan tillägga att jag äter en normal kost fast en aning fettsnålare och styrketränar nu 4 ggr/vecka samt kondition 2 - 3ggr/vecka.

obbe
2003-08-14, 17:52
Välkommen! Tyvär kan jag inte svara på din fråga!

optimus
2003-08-14, 18:04
Originally posted by obbe
Välkommen! Tyvär kan jag inte svara på din fråga!

Tack för välkommnandet :D

EiseltUK
2003-08-14, 18:34
Originally posted by optimus
Hejhej...
Ny medlem var det här ja :thumbup:

Tänkte höra med Er om Ni vet vad som händer om man tar kosttillskott (mest protein) när man har diabetes.
Har frågat min dietist men jag tycker inte att jag fick något bra/uttömmande svar direkt. Antar att det är svårt att säga sådär på rak arm utan att veta vad jag normalt brukar äta.

Kan tillägga att jag äter en normal kost fast en aning fettsnålare och styrketränar nu 4 ggr/vecka samt kondition 2 - 3ggr/vecka.

Protein triggar insulinet, utan att nämnvärt påverka blodsockret. Om du har typ 1 så bör ett rent protein bör inte orsaka några större problem, men du bör natruligtvis vara försiktigt med doseringen i början. Försäkra dig om att det är ett rent protein, och inte en blanding med kolhydrater och annat.

Givetvis ska du alltid kolla med din läkare först (för ordningens skull).

/ Henrik

brema
2003-08-14, 19:19
Antar att det är diabetes typ 1 vi snackar om här...

Vassleprotein är snabbt och jag märker tydligt att det relativt snabbt höjer blodsockernivån. För mig brukar det räcka med ungefär 2 enheter (Humalog 100 U/ml) per ren proteinshake (30 g, utan snabba kolhydrater).

Kaseinprotein har jag provat men då det är ett långsammare protein tycker jag det var mer svårkontrollerat rent blodsockermässigt (kan iofs bero på att det var i början av "karriären" och jag mixtrade en del med doseringen).

Jag rekommenderar starkt vassleprotein till frukost samt vassleprotein med druvsocker efter träning. I övrigt är en mer proteinrik kost att rekommendera. En burk tonfisk är betydligt mer lättkontollerad än en Protec-shake!

Övriga kosttillskott vet jag inte mycket om. Tror inte så himla många påverkar blodsockret egentligen. Kreatin har jag testat och det funkade utmärkt på mig, men påverkade som sagt inte min medicinska situation...

Även om det är rätt knepigt i början med styrketräning och diabetes (nytt kostupplägg osv) så kan det bli riktigt bra när man lärt sig lite. Att själv kunna kontrollera när man vill ha sina insulintoppar är nåt många byggare drömmer om...:kickass:


Lycka till med träningen och visa dom att vi diabetiker kan om vi bara vill :hbang:


P.S. Om du vill dela lite erfarenheter kring blodsockernivåer och hård träning är jag gärna på (byggande diabetiker växer inte på träd direkt :rolleyes: )

Sverker
2003-08-14, 19:33
Ökar du ditt proteinintag, till den mat du äter idag och med den insulindosen du har, kommer blodsockret att bli högre.

Troligen kommer också blodsockret att bli högre med mängden protein du äter.
Jag skriver troligen eftersom alla är unika och får olika blodsockersvar.

Din dietist tycker säkert att du äter tillräckligt med protein redan idag och svarar undvikande.


Själv tycker jag att 2 g / kg kroppsvikt duger för mig som tränar hårt och är diabetiker.

Sverker
2003-08-14, 19:36
hmm...brema, har också märkt att vassle påverkar blodsockret..hmm.

brema
2003-08-14, 19:52
Originally posted by Sverker
Ökar du ditt proteinintag, till den mat du äter idag och med den insulindosen du har, kommer blodsockret att bli högre.

Troligen kommer också blodsockret att bli högre med mängden protein du äter.
Jag skriver troligen eftersom alla är unika och får olika blodsockersvar.

Din dietist tycker säkert att du äter tillräckligt med protein redan idag och svarar undvikande.

Självklart ökar blodsockernivån även av protein. När jag fick diabetes talade den översnälla sköterskan om att tidigare kallade vi det sockersjuka men eftersom det även handlar om fett kallar vi det nu diabetes :laugh:
Allt handlar om energi. Även protein och fett omvandlas till energi som måste in i cellerna. Skjutsar inte insulinet in det i cellerna får man ta smällen av högt blodsocker...

Jag menade inte att han skulle öka sitt kcal-intag (om han nu inte vill det) utan bara ändra upplägget lite (lite mer tonfisk och mindre pasta tex.)

BTW: Sjukhusens dietister och högt proteinintag är en svår kombination ;)

brema
2003-08-14, 19:56
Originally posted by Sverker
Själv tycker jag att 2 g / kg kroppsvikt duger för mig som tränar hårt och är diabetiker.

Vet inte hur mycket protein jag får i mig, men eftersom jag är rätt tung (~90kg) blir det nog max 1,5 g / kg kroppsvikt... Får nog se till att försöka få i mig lite mer...

Förresten Sverker: är du också typ 1 diabetiker? Har för mig att jag sett nån bild på dig här på forumet. Är det inte du som är supertränad (tävlande?). Tufft i såna fall :thumbup:

Sverker
2003-08-14, 20:02
supertränad:em:

Ja, jag tävlar och tycker det funkar bra för mig. Järnkoll på blodsockret och deffar lungt under lång tid.

brema
2003-08-14, 20:15
Inte skämmas :nono:

Såg bilden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?s=&postid=149732) igen. Du är ju grym :bow:


Minst sagt imponerande att bygga och deffa så extremt och samtidigt kontrollera blodsockret :thumbup:

Sony
2003-08-14, 20:25
Sådär...läst på forumet över ett år men första inlägget, kommer ju alltid intressanta saker att läsa ändå utan att man skriver så :)

Bra diabeteskost är ju i stort sett samma sak som bra träningskost dvs ganska långsamma kolhydrater i allmänhet och lite snabbare efter träning.

Jag kör på ½ liter mjölk + lite protein-pulver efter träning, för min del blir det oftast lagom med 4 e humalog, äter jag middag 1-1½ timme efter hålls blodsockret uppe lagom...men det får du ju prova dig fram med. Har testat vanlig gainer med då blir det berg-och-dalbana, fick ta uppåt 8 enheter vilket gav en rejäl rekyl neråt efter en timme --> fick bulka gärnet resten av kvällen för jag blev låg hela tiden. Inte så bra och blir du för hög så tappar man ju kalorier med urinen förutom att det inte är så bra av andra skäl.

Se hur långt Sverker har kommit! Även om njurarna klarar mkt protein så länge de är friska så visar han ju med all tydlighet att det går utmärkt att äta protein i rätt mängd i rätt tid och få minst lika bra resultat som att trycka i sig det hela tiden...

optimus
2003-08-14, 20:27
OJ! Vilken repons:thumbup: :thumbup:

Skulle kanske nämt att jag haft diabetes (typ-1) sedan september 1995. Är idag 20 år och har kämpat ett tag att få ner mit hba1c som nu ligger har nått sin lägsta nivå någosin! :kickass:
Största anledningen till min fråga var att dietisten nämde att det skulle kunna vara farligt/dåligt för njurarna med extra proteintillskott....

Och till sist... Proteinet i fråga är Protec+ från Eiselt (har kört med det lite tidigare och tyckte att det funkade bättre än tripple whey fuel från TwinLab) och doseringen är mellan 1dl pulver till 4dl mjölk eller hälften av det... Varierar lite ibland.

Tack för ett trevligt bemötande :love: Har suttit och läst flera timmar igår och idag och grubblar över varför jag aldrig hittat hit innan.

Sony
2003-08-14, 20:34
När jag pratat med min dietist så menade hon mer på att det var onödigt med mer protein än det man får i sig med vanlig mat men att det är först om du har njurproblem som det ska begränsas (och då kraftigt). Hon kände inte till något om att njurarna fortars skulle "gå sönder" på protein-rik diet men även om det är så så behöver man kanske inte köra på ast:s variant med 400 gram protein per dag :D

Roligt att du sänkt hba1c, sjönk en hel del för min del när jag insåg att kosten är minst lika viktig som träningen för att orka och öka i träningen....senast 6.5 vilket ju är bra, särskilt som det legat uppåt 8 i tonåren (är 21 nu).

Kanske inte ska göra diabetes-forum av stället nu men kul med fler som tränar och har diabetes :kickass:

brema
2003-08-14, 20:49
Angående protein och njurskador så tror jag mer eller mindre alla dietister (oavsett inriktning) hakar upp sig på detta. Så länge du har bra hba1c kan du nog äta ganska rejäla doser protein.

Är 20 år och haft diabetes sedan -92, faktiskt aldrig haft hba1c över 6,8 men just när jag började med Protec+ fick jag svårare att kontrollera nivåerna. Tycker som sagt det är mycket lättare med ett rent vassleprotein (som dessutom är billigare) - men pröva dig fram en tid och se vad som funkar för dig!

Sony:
Som sagt ett träningsforum och inget diabetesforum! Vet du möjligen något aktivt diabetesforum? Fick plötsigt sån diskussionslust :angel:

optimus
2003-08-14, 21:10
brema: Något tips på rent vassle-protein då?
Man kanske skulle ta och testa det istället...

z_bumbi
2003-08-14, 22:00
Originally posted by Sony

Kanske inte ska göra diabetes-forum av stället nu men kul med fler som tränar och har diabetes :kickass:

Fortsätt gärna diskutera detta, vi som inte har diabetes inser ju inte hur skönt vi har det ibland samt så har i alla fall jag lärt mig lite om sjukdomen i denna tråd.

Sverker
2003-08-15, 06:12
optimus !

Njurskador kontrolleras regelbundet med " mikroalbuminurie-testet. Är du bara lite kring 20 är det lungt för dig.

Det viktigaste för att hålla tillbaka skadorna är ett lågt HbA1c ( blodsocker ) och ett blodtryck inom rimliga nivåer. Detta eftersom ett högre blodsocker också ger tjockare blod och större tryck över de fina blodkärlen i njurarna. Förutom att glukosen själv reagerar med viktiga protein inuti njurcellen.
Detta gäller givetvis även näthinnan i ögat.

Har aldrig hört att ett högr proteinintag skulle ge sådana skador.
En normal diabeteskost innehåller ju oftast aningen mer protein än en vanlig kost eftersom den innehåller magrare livsmedel och mindre socker.

brema
2003-08-15, 06:22
Originally posted by optimus
brema: Något tips på rent vassle-protein då?
Man kanske skulle ta och testa det istället...

Tja, finns ju hur många som helst att välja mellan. Mitt tips är att köpa det billigaste. Exell här på Kolozzeum kanske, eller varför inte Whey-80, som du just nu får fraktfritt samt med 2 böcker av Paulun...

Enda som skiljer är nog smaken (mitt tips blir whey-80=lättblandat -> svepa snabbt utan att känna smaken :angel:)

Tänk som sagt på att trots att de knappt innehåller några kolhydrater alls höjer de blodsockret en aning ganska snabbt ändå...

Med vänlig hälsning

optimus
2003-08-15, 15:30
Tack alla för era svar :hbang:
Riktigt trevligt med fler tränande som har diabetes man kan rådfråga!

Ska ta och kolla runt på olika vassleproteiner. Har dock fått för mig att det inte ska smaka så bra:confused:

Tänkte också passa på att fråga om ni kan rekommendera mig något bra kolhydrattillskott. Har funderat på Dextropur (tror jag att det heter) samt Maxim Original (99,9% kolhydrater).
Vad tror ni om det?

King Grub
2003-08-15, 15:58
Originally posted by optimus
Tack alla för era svar :hbang:
Riktigt trevligt med fler tränande som har diabetes man kan rådfråga!

Ska ta och kolla runt på olika vassleproteiner. Har dock fått för mig att det inte ska smaka så bra:confused:

Tänkte också passa på att fråga om ni kan rekommendera mig något bra kolhydrattillskott. Har funderat på Dextropur (tror jag att det heter) samt Maxim Original (99,9% kolhydrater).
Vad tror ni om det?

Är det dundersnabba kolhydrater att ha efter träningspasset är de där bra, annars går det precis lika bra med cornflakes, pulverpotatismos, skum- och gelégodis, t ex. Skumgodis är rena sockerarter, precis som dextropur, plus att en mindre del av kolhydraterna är fruktos, vilket gör att glukosen hamnar där den skall: i musklerna.

brema
2003-08-15, 19:49
Originally posted by optimus
Tänkte också passa på att fråga om ni kan rekommendera mig något bra kolhydrattillskott. Har funderat på Dextropur (tror jag att det heter) samt Maxim Original (99,9% kolhydrater).
Vad tror ni om det?

Vad för snabb kolhydrat har du använt tidigare vid känningar?

Blir enklast att dosera när man har nåt att referera mot! Själv kör jag med dextrosoltabletter (sen den gamla goda tiden då man fick hela kartonger gratis från sjukhuset :kickass:)


Annars kan du följa kloka Grub's råd och pröva dig fram med doseringen (ta det lugnt i början bara :thumbup:)

MVH

King Grub
2003-08-15, 19:51
Originally posted by brema
Själv kör jag med dextrosoltabletter

Blir inte det sanslöst dyrt i längden? Vill du ha druvsocker finns ju Dextropur i 500 gramsförpackningar för en tjuga, och det är ju samma sak.

brema
2003-08-15, 20:02
I början var det ju gratis :smokin:

När jag började med styrketräningen tog jag dextrosoltabletter, för jag visste sen tiden jag spelade fotboll hur många tabletter jag skulle ta för att höja blodsockernivån lagom mycket.

Efter intensivt läsande här på forumet (främst dina inlägg :love:) har jag succesivt ökat kolhydratsintaget och då med hjälp av dextropur (pulvret). Svårare att dosera, men nu har jag lärt mig! Tabletter är att rekommendera i början för doseringens skull :thumbup:

optimus
2003-08-15, 21:54
Vid känningar blir det dextrosol när annat (vanlig mat) inte finns tillhands. Men är det bra att ta dextrosol efter träning? Isf blir det nog dextropur eller kolhydraterna från Maxim (http://www.maxim-energy.com/sidor/produkter/maxim_original.htm).

optimus
2003-08-19, 15:32
Så, nu har man varit och köpt sig ett paket Dextropur.

Hur skall man dosera för bästa effekt? Hur har Ni andra med diabetes gjort?
Har Ni fått höja insulindosen några enheter pga av dextrosolet eller kör Ni på som innan?
Hoppas detta ska hjälpa då jag väldigt ofta känner mig trött, sliten och slö efter träningarna.
Tacksam för all hjälp :thumbup:

mane
2003-08-19, 16:00
en dum fråga:)

om man tar insulin efter träning växer man mer då?

optimus
2003-08-21, 10:24
Originally posted by optimus
Så, nu har man varit och köpt sig ett paket Dextropur.

Hur skall man dosera för bästa effekt? Hur har Ni andra med diabetes gjort?
Har Ni fått höja insulindosen några enheter pga av dextrosolet eller kör Ni på som innan?
Hoppas detta ska hjälpa då jag väldigt ofta känner mig trött, sliten och slö efter träningarna.
Tacksam för all hjälp

Ingen???:cryout: :insane:

King Grub
2003-08-21, 10:25
Originally posted by optimus


Ingen???:cryout: :insane:

Jag vet inte om det är någon skillnad för diabetiker, men cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt efter passet brukar vara normalt. Ju längre/intensivare pass, desto mer, och ett benpass kräver mer än ett axelpass, t ex.

optimus
2003-08-21, 10:40
Tack för det Kungen :thumbup:
Måste säga att du är grymmt snabb på att svara :hbang: :hbang: :D

King Grub
2003-08-21, 10:44
Originally posted by optimus
Tack för det Kungen :thumbup:
Måste säga att du är grymmt snabb på att svara :hbang: :hbang: :D

Jag skulle ha svarat när du frågade första gången, men jag trodde du ville ha svar från andra diabetiker. För jag är inte säker på att det är samma gram-rekommendationer som är de optimala för diabetiker. :)

optimus
2003-08-21, 10:47
Det kan säkert stämma men jag tycker det låter lite mycket... I mitt fall skulle det bli cirka 94 gram dextrosol. Blodsockter kommer att skjuta i höjden!

King Grub
2003-08-21, 10:50
Originally posted by optimus
Det kan säkert stämma men jag tycker det låter lite mycket... I mitt fall skulle det bli cirka 94 gram dextrosol. Blodsockter kommer att skjuta i höjden!

Japp, och det är det som är meningen, eftersom blodsockernivåerna är långt under de normala efter ett hårt pass, och då skall de upp, tillsammans med insulinnivåerna. Men det var därför jag inte svarade först, eftersom jag inte vet om samma sak gäller om man är diabetiker, eller hur det påverkar någon med diabetes.

Sverker
2003-08-21, 11:18
Möjligen är vårat snabb-insulin aningen för långsamt jämfört med " normala" mäniskor.

95 g dextopur låter lite mycket, för mig i alla fall. Det är inte alltid säkert att blodsockret blir lågt av styrketräningen. Chansen är att blodsockret tvärtom stiger pga adrenalinet i träningen. Det är svårt att veta i förväg utan var och en får pröva sig fram.

Själv använder jag 65 g O´boy ca 60 g kolhydrat som är aningen långsammare än dextros. Men sedan äter jag en full midag efter ca 30 minuter. Detta ger en långsammare blodsockerprofil som passar mig.

optimus
2003-08-21, 11:30
För nog börja med att testa låga doser och se hur man reagerar på det. Kollade just blodsockret nu (cirka en timme efter träning) och det låg på 4,5, men då har jag hällt ner protein+mjölk...

Nä, får som sagtbörja med låga doser och jobba mig uppåt.

optimus
2003-08-22, 10:17
Föresten... Kan man blanda ner det i sin proteindrink eller ska man ta det "ensamt"?

King Grub
2003-08-22, 10:19
Originally posted by optimus
Föresten... Kan man blanda ner det i sin proteindrink eller ska man ta det "ensamt"?

Där gör du hur du vill. Dextropur vill du säkert blanda ner i drinken för att få ner det sötsliskiga eländet så fort som möjligt, men är det fråga om skumbananer vill du säkert mumsa på dem för sig.

optimus
2003-08-22, 10:23
:eek: Snabbast på forumet på att svara!!! :hbang:

Då testar vi att blanda ner det i något... :cheers:

optimus
2003-08-22, 10:39
Kom på en sak till... ;)
Om man blandar som det står på paketet, dvs ½ dl dextropur med 1L vatten, hur länge håller det sig i kylen? Måste man dricka det med en gång?

Eller man kanske kan blanda det starkare (½ dl dextr med ½ L vatten)... Någon som testat???
:cheers:

Grahn
2003-08-22, 10:40
socker och vatten...vad ska det göra...jäsa? :)

King Grub
2003-08-22, 10:41
Originally posted by optimus
Kom på en sak till... ;)
Om man blandar som det står på paketet, dvs ½ dl dextropur med 1L vatten, hur länge håller det sig i kylen? Måste man dricka det med en gång?

Eller man kanske kan blanda det starkare (½ dl dextr med ½ L vatten)... Någon som testat???
:cheers:

Det är bara socker - det är inget som förstörs bara för att det får stå. Blanda i förväg om du vill. Protein bör du inte ha stå färdigblandat mer än någon timme, men kolhydrater går fint.

Du kan blanda med 1 dl eller 1 liter eller 10 liter. Det enda som påverkas är smaken.

optimus
2003-08-22, 10:44
Originally posted by Grahn
socker och vatten...vad ska det göra...jäsa? :)

Ja, jag vet väl inte :em: :thefinger :D

Originally posted by King Grub
Det är bara socker - det är inget som förstörs bara för att det får stå. Blanda i förväg om du vill. Protein bör du inte ha stå färdigblandat mer än någon timme, men kolhydrater går fint.

Du kan blanda med 1 dl eller 1 liter eller 10 liter. Det enda som påverkas är smaken.

Ok då vet jag... Tack alla! :love: