handdator

Visa fullständig version : Rösta, hur?


Tabbe
2009-06-07, 13:35
Fick en sms-påminnelse om att jag ska rösta. Vart går jag? Vad tar jag med mig?
Kryssar jag i ett litet kort med vilket parti?

tack =)
Mvh

coxie
2009-06-07, 13:41
Du tar ditt röstkort, leg och tar dig till röstlokalen som står på röstkortet, När du är där så letar du upp den blankett som du vill rösta med och kryssar namnet på personen du vill ha i EU.

Eldhroka
2009-06-07, 13:41
Läs på ditt röstkort du fått med posten.

Medtag id.

Lellan
2009-06-07, 14:16
Men röstkort var väl bara om man skulle förtidsrösta? Idag behöver man väl inget? (hoppas jag, tänkte rösta på väg hem från jobbet jue..:))

Donner
2009-06-07, 14:17
Men röstkort var väl bara om man skulle förtidsrösta? Idag behöver man väl inget? (hoppas jag, tänkte rösta på väg hem från jobbet jue..:))

Vad jag har förstått så behöver man det, dom ville iaf titta på mitt när jag var där nyss.

Tolkia
2009-06-07, 14:18
Jo, du behöver röstkort även för att rösta på valdagen. Det är beviset på att du är röstberättigad.

xodd
2009-06-07, 14:30
Nej, du behöver inte alls ta med röstkortet... Jag röstade imorse utan det. Allt som behövs är legitimation, sedan har dom liggare där vilka som skall rösta just vid den lokalen.

sascha
2009-06-07, 14:32
Jo, du behöver röstkort även för att rösta på valdagen. Det är beviset på att du är röstberättigad.

Endast om du inte ska rösta i angiven vallokal. (http://www.val.se/europaparlamentet_2009/rostkort/bestall_dublettrostkort/index.html)

Poxeman
2009-06-07, 15:18
www.val.se

Där finns information om hur du går tillväga.
Du behöver inte ha ditt röstkort med dig, bara du vet vilken vallokal du ska gå till så behöver du bara legitimation.

Vad jag har förstått så behöver man det, dom ville iaf titta på mitt när jag var där nyss.

Vi ber om röstkortet för att det blir mkt enklare att hitta rätt i röstlängden. (Sista fyra siffrorna på röstkortet baseras på din ålder, därigenom hittas man på listan. Utan röstkort så måste vi kolla på leg och personnr, tar längre tid.)

Jo, du behöver röstkort även för att rösta på valdagen. Det är beviset på att du är röstberättigad.

Fel, är man röstberättigad så är namnet med i röstlängden.


Endast om du inte ska rösta i angiven vallokal. (http://www.val.se/europaparlamentet_2009/rostkort/bestall_dublettrostkort/index.html)

Fast idag är det inte så många lokaler där man kan "förtidsrösta" öppna och de stänger klockan 19.00 eftersom rösterna skall skickas till rätt vallokal för räkning.

/ Valförättaren som är hemma på lunchrast...

Larsson85
2009-06-07, 15:27
Måste man kryssa i namn?

sascha
2009-06-07, 15:28
Fast idag är det inte så många lokaler där man kan "förtidsrösta" öppna och de stänger klockan 19.00 eftersom rösterna skall skickas till rätt vallokal för räkning.

Men jag hade ändå rätt.

Hermit
2009-06-07, 15:49
Måste man kryssa i namn?

Nej, kryssar du inget väljer du i princip partiets förstahandsval.

Lellan
2009-06-07, 17:20
Du behöver inte ha ditt röstkort med dig, bara du vet vilken vallokal du ska gå till så behöver du bara legitimation.


Då är det lugnt, lokalen ligger precis mellan jobbet och hemmet! :thumbup: Stänger iofs 2 h efter jag slutat och har 5 min hem så om jag vore jättesnäll hade jag orkat hämta röstkortet.. men sry. Tack för svar!