handdator

Visa fullständig version : Man har dubbelt så stor risk att få problem med höft och knä vid 7kg övervikt....


zydar
2009-06-07, 12:40
Nått skit jag hörde på radio..

Tänkte övervikt på 7kg är ju inte mycket, många som tränar styrke träning vill gå upp i vikt och många väger rätt mycket.

Gäller detta tränade individer också eller?

Isåfall funderar jag på att gå ner några kg. ;)

Bluesparv
2009-06-07, 12:44
Vad är övervikt då? BMI? Fattar inte grejen med all skit de snackar på radion.

Inse höft/knäproblem som man får vid olika böjar... en jävla massa folk som gymmar kommer snart bli sjukskrivna, lagra pengar nu försäkringskassan!

enzodiac
2009-06-07, 12:45
Allting är relativt.

zydar
2009-06-07, 12:47
det sliter tydligen att vara tung, det jag vill ha svar på...

Fredszky
2009-06-07, 13:00
Inse höft/knäproblem som man får vid olika böjar... en jävla massa folk som gymmar kommer snart bli sjukskrivna, lagra pengar nu försäkringskassan!

Jag skulle tro att stötande joggning, snabba vändningar (innebandy) skapar mycket mer stress på knän än 5-10 kg mer på stången vid knäböj.

Ett scenario kanske är en person som har gått upp 7kg, vill ta sig i kragen och sticker ut och joggar utan att knäna är vana vid sån kraftig/snabb belastning, speciellt inte med 7 extra kilo, klart risken blir större.

Black Star Abyss
2009-06-07, 13:02
Många tungviktare inom fighting som är stora för sin längd har problem med knäna. Är man jävligt lång brukar det vara annorlunda för då kan man vara tung som fan utan att vara speciellt muskulös.

Eddie Vedder
2009-06-07, 13:08
Om du inte minns mer av vad de sa på radion kan man inte ge ett svar. Det låter som det skulle kunna ha att göra med någon typ av epidemiologisk studie där man helt enkelt undersökt sambanden mellan övervikt och förekomsten av höft- och knäproblem.

Långt ifrån ett orimligt samband, snarare logiskt. Men självklart är det inte överförbart till alla, som med allt annat.

Rockhard
2009-06-07, 13:09
det sliter tydligen att vara tung, det jag vill ha svar på...

Dom kanske blev feta för att dom hade problem med knäna och inte kunde röra sig.

Bluesparv
2009-06-07, 13:17
Jag skulle tro att stötande joggning, snabba vändningar (innebandy) skapar mycket mer stress på knän än 5-10 kg mer på stången vid knäböj.

Ett scenario kanske är en person som har gått upp 7kg, vill ta sig i kragen och sticker ut och joggar utan att knäna är vana vid sån kraftig/snabb belastning, speciellt inte med 7 extra kilo, klart risken blir större.

Jag var mest bara sarkastisk mot hur de fått fram att 7kg ger 50% högre risk för problem. Det behövs rätt många fler parametrar för att de två siffrorna ens ska få redovisas (imo). Att högre belastning på knä/höfter/rygg kan medföra problem är ju bara logiskt om du inte har styrkan att bära uppe den.

Otroligt störande när de inte kan redovisa hela studien (vilket de troligen inte ens fått detta från, utan det är nån random läkare som tagit siffrorna ur luften som exempel vilket media självklart snappar upp och redovisar som dagens sanning). Ungefär som när de skriver att socker är farligt. Visst, socker är farligt, i för stora mängder, precis som allt annat vi stoppar i oss. Måttlighet är en dygd.

Ursäkta om jag låter arg på dig, för det är jag verkligen inte, utan på mediatrycket som förstör världen.

Tolkia
2009-06-07, 14:31
Ganska onödigt att roida över hur media vilseför folk när man baserar sig på ett uttalande från en person som inte ens minns vad som egentligen sades.

I övrigt är jag med Eddie; ja, det är tyngre att vara tung än att vara lätt (surprise!), nej, man kan inte tillämpa en undersökning på gruppnivå på ett enskilt fall rakt av.

Bluesparv
2009-06-07, 14:33
Ganska onödigt att roida över hur media vilseför folk när man baserar sig på ett uttalande från en person som inte ens minns vad som egentligen sades. .

När man äntligen får chansen så gäller det att passa på ;)

hendrong
2009-06-07, 16:26
3,5 kg extra muskelmassa per ben lär ju inte öka risken för knäproblem.

Eddie Vedder
2009-06-07, 16:34
3,5 kg extra muskelmassa per ben lär ju inte öka risken för knäproblem.

Nej det har det nog inte.

Vad nu har med saken att göra, man blir väl inte per automatik överviktig för det?

hendrong
2009-06-07, 16:54
Nej det har det nog inte.

Vad nu har med saken att göra, man blir väl inte per automatik överviktig för det?

Nej. Men trådskaparen verkade vara orolig för att folk som styrketränar och går upp i vikt skulle löpa större risk för knäproblem. Min poäng var att det nog inte är någon fara så länge de extra kilona är muskler. Åtminstone mycket mindre än om de extra kilona bara var fett.

Liven
2009-06-07, 17:38
7kg extra upptränad muskelmassa på överkroppen borde väl vara lika illa som 7kg fettmassa? Är ju samma vikt fast i olika materia.

Eller? Fast då borde alla byggare ha problem med knäna, kanske dem har också?

hendrong
2009-06-07, 17:43
7kg extra upptränad muskelmassa på överkroppen borde väl vara lika illa som 7kg fettmassa? Är ju samma vikt fast i olika materia.

Eller? Fast då borde alla byggare ha problem med knäna, kanske dem har också?

Fast om man har fått 7 kg extra muskelmassa på överkroppen har man (om man är smart och tränar benen) samtidigt fått mer muskler på underkroppen, vilket hindrar knäskador.

Eddie Vedder
2009-06-07, 19:06
Nej. Men trådskaparen verkade vara orolig för att folk som styrketränar och går upp i vikt skulle löpa större risk för knäproblem. Min poäng var att det nog inte är någon fara så länge de extra kilona är muskler. Åtminstone mycket mindre än om de extra kilona bara var fett.

Fast om man har fått 7 kg extra muskelmassa på överkroppen har man (om man är smart och tränar benen) samtidigt fått mer muskler på underkroppen, vilket hindrar knäskador.

Jag tror inte riktigt du uppfattat vad det handlar om. Du pratar om att öka 7 kg i muskler, tråden handlar om övervikt.

Att öka i muskler ger inte per automatik övervikt, jag skulle kunna gå upp 20 kg utan att bli överviktig.

Tråden i sig är ganska svår att diskutera eftersom zydar inte ens själv verkar veta vad det handlar om. Men OM det är som jag tror så handlar det som sagt om samband på befolkningsnivå och då är enstaka exempel om muskeltillväxt helt ointressant.

Sniggel
2009-06-07, 19:13
De som är har en tilltränad övervikt har förmodligen en starkare benmassa och starkare vävnader som stabiliserar höfter och knän (jämfört med otränade överviktiga). Fast givetvis finns det ju även risk att skada sig när man tränar, speciellt i explosiva sporter.

hendrong
2009-06-07, 21:56
Jag tror inte riktigt du uppfattat vad det handlar om.

Eddie, jag tror du har rätt.

Jag trodde tråden handlade om att väga 7 kilo för mycket enligt rekommenderat BMI. Men jag antar nu att tråden handlar om att ha 7 kg för mycket fett?

Är det den "officiella" (eller medicinska, eller vetenskapliga, eller vad man säger) definitionen på "övervikt"; att man har för mycket fett?

Tolkia
2009-06-07, 22:03
Jag trodde tråden handlade om att väga 7 kilo för mycket enligt rekommenderat BMI. Men jag antar nu att tråden handlar om att ha 7 kg för mycket fett?

Är det den "officiella" (eller medicinska, eller vetenskapliga, eller vad man säger) definitionen på "övervikt"; att man har för mycket fett?
Ingen vet ju egentligen vad tråden handlar om. Jag GISSAR (som Eddie) att det handlar om ett samband man konstaterat på befolkningsnivå, att personer som har 7 kilos övervikt eller mer (antagligen mätt med BMI, hur skulle man annars mäta det på en stor grupp) har ökad risk för knäproblem relativt de som är normalviktiga. Ganska liten risk att det handlar om en undersökning där man sänkt ner alla i vatten för att mäta upp fettprocenten, om vi säger så (gissa hur lång tid det skulle ta och vad det skulle kosta). Och om det rör sig om stora grupper, så är det helt OK att använda BMI, eftersom det är väldigt många fler som är överviktiga enligt BMI just p.g.a. att de är överviktiga, än som är det p.g.a. att de är muskelberg. BMI har sina begränsningar, men det reflexmässiga dissandet av det når ibland skrattretande proportioner.

Martin Löwgren
2009-06-07, 22:13
...oavsett kan detta motverkas enormt mycket genom att trycka ifrån varje steg med vadmuskeln vid vanlig gång (gå upp på tå lite lätt).

zydar
2009-06-07, 22:16
haha, aja, kanske ska förklara mej bättre då.

En person ca 180cm 75kg börjar på gym och går upp till 105kg.

Han är INTE fet eller överviktig.
Bara att han har byggt upp massa muskler.

Risk att kroppen pajar pga kroppsvikten när han blir äldre? typ knän och höft? Alltså när killen blir typ 50+

Eller kan det till o med vara så att den håller bättre?



Sorry att ja formulerar som en åsna så ingen fattar :D

-Englund
2009-06-07, 22:18
Som sagt så är det nog inte så överförbart på oss här på Kolo som tar våran egen kroppsvikt * X antal ggr i marklyft;)

Eddie Vedder
2009-06-08, 05:32
Jag trodde tråden handlade om att väga 7 kilo för mycket enligt rekommenderat BMI.

Ja det ÄR ju det vi tror den handlar om.

Men du pratar ju om att gå upp 7 kg, inte att ha 7 kg övervikt. En individ so ökar 7 kg blir inte per automatik överviktig, det beror ju helt på utgångsvikt eller hur? Det är som sagt troligtvis en epidemiologisk undersökning, så för redje gången påpekar jag att man INTE vinner något på att plocka in undantagsexempel då.

Och för övrigt är det ett extremexempel du nämner, ett som är helt omöjligt. Det finns ju ingen som ökar 3.5 kg ren muskelmassa på enbart benen. Under tiden man ska få 3.5 kg extra på varje ben hinner man lägga på sig fett och muskler på andra delar av kroppen också. Den som ökar muskelmassan på benen på det visert kommer ju under tiden givetvis öka i kropsvikt totalt.

Eddie Vedder
2009-06-08, 05:46
Här är reportaget gissar jag:

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2876692

Och jag antar att det här är studien i fråga:

Objective: To determine in a prospective population-based cohort study relationships between different measures of body mass and the incidence of severe knee and hip osteoarthritis defined as arthroplasty of knee or hip due to osteoarthritis.

Materials and methods: Body mass index (BMI), waist circumference, waist–hip ratio (WHR), weight and percentage of body fat (BF%) were measured at baseline in 11 026 men and 16 934 women from the general population. The incidence of osteoarthritis over 11 years was monitored by linkage with the Swedish hospital discharge register.

Results: 471 individuals had knee osteoarthritis and 551 had hip osteoarthritis. After adjustment for age, sex, smoking and physical activity, the relative risks (RR) of knee osteoarthritis (fourth vs first quartile) were 8.1 (95% CI 5.3 to 12.4) for BMI, 6.7 (4.5 to 9.9) for waist circumference, 6.5 (4.6 to 9.43) for weight, 3.6 (2.6 to 5.0) for BF% and 2.2 (1.7 to 3.0) for WHR. Corresponding RR for hip osteoarthritis were 2.6 (2.0 to 3.4) for BMI, 3.0 (2.3 to 4.0) for weight, 2.5 (1.9 to 3.3) for waist, 1.3 (0.99 to 1.6) for WHR and 1.5 (1.2 to 2.0) for BF%.

Conclusion: All measures of overweight were associated with the incidence of knee osteoarthritis, with the strongest relative risk gradient observed for BMI. The incidence of hip osteoarthritis showed smaller but significant differences between normal weight and obesity. Our results support a major link between overweight and biomechanics in increasing the risk of knee and hip osteoarthritis in men and women.

Incidence of severe knee and hip osteoarthritis in relation to different measures of body mass: a population-based prospective cohort study. Annals of the Rheumatic Diseases 2009;68:490-496

Vet som sagt inte om det är just den här studien men i reportaget från SR framgår det ju i alla fall att det är just den typ av undersökning jag pratade om från början. D.v.s. ett samband mellan BMI och förekomst av knä- och höftproblem på POPULATIONSNIVÅ och alltså INTE något som kan appliceras på varenda person som råkar vara lite över BMI-gränsen pga större muskelmassa.