handdator

Visa fullständig version : När man refererar ur en bok


kalle_banan
2009-06-07, 10:15
Jag ska lämna in en hemtenta imorgon, och jag har hämtat information ur en bok, vi använder oss av harvardsystemet så min fråga är om jag ska skriva Smith & Kosslyn, årtal, sida, eller bara Smith & Kosslyn, årtal?
Det är alltså ingen studie som de gjort, det är bara något de skrivit i boken att "så är det".

Prankie
2009-06-07, 10:27
Namn, årtal och sidan.
Det går även ha namn i texten och enbart år och sidan inom parantes.

Sparven från Minsk
2009-06-07, 12:32
En bra länk som ger dig all info du behöver om harvard systemet :thumbup:

http://efn.hud.ac.uk/studyskills/referen.html

Bahir
2009-06-07, 13:17
Såhär blir det (påhittat årtal/sida):

(Smith & Kosslyn 1995, p. 59)

eller

(Smith & Kosslyn 1995, pp. 59-64)

eller

Smith & Kosslyn (1995, p. 59) argued that...


Sedan i referenslistan blir det

Smith, X & Kosslyn, Y 1995, Bokens titel, McGraw-Hill, Boston, MA. (för bok)

eller

Smith, X & Kosslyn, Y 1995, 'Artikelns titel', Journalens Titel, vol. 1, no. 1, pp. 59-70.

Baan
2009-06-07, 13:36
Går även köra ett helt kapitel ifall det behövs, d.v.s. om du tagit från hela kapitlet.

pragmatist
2009-06-07, 13:57
(Författare, årtal) är också ganska vanligt om man refererar till något som t.ex. diskuteras i en hel artikel eller bok men inte på någon specifik sida. Dock ska man alltid ha med sidnummer när man citerar, förstås.

kalle_banan
2009-06-07, 15:15
Sen funderade jag lite på när man tar en källa ur en bok, en sekundärkälla. Då ska man ju skriva: In:XXX. Jag har tagit alla källor utom en ur samma bok, blir det hus i helvete om jag skriver en övergripande disclaimer för det eller finns det nån sorts standard som säger att det är okej? För det känns lite overkill att lägga till: In:XXX på alla referenser utom en.

Torwald
2009-06-07, 15:23
(Författare, årtal) är också ganska vanligt om man refererar till något som t.ex. diskuteras i en hel artikel eller bok men inte på någon specifik sida. Dock ska man alltid ha med sidnummer när man citerar, förstås.

Precis, sidhänvisningar har man normalt bara i texten om det är direkta citat.

Torwald
2009-06-07, 15:24
Sen funderade jag lite på när man tar en källa ur en bok, en sekundärkälla. Då ska man ju skriva: In:XXX. Jag har tagit alla källor utom en ur samma bok, blir det hus i helvete om jag skriver en övergripande disclaimer för det eller finns det nån sorts standard som säger att det är okej? För det känns lite overkill att lägga till: In:XXX på alla referenser utom en.
Jag hade skrivit ursprungskällan, men i första han sett till att läsa den också, såklart.