handdator

Visa fullständig version : Kalipermätning var?


Lellan
2009-06-07, 08:09
Ja, vart kan man göra det? :confused:

Skulle vara intressant att få ett referensvärde, planen var att ta sig ner till normalvikt enligt bmi men blivit tipsad att kalipermätning nog är bättre sätt att mäta sig på (eftersom alla man träffar på suckar stönar och hävdar att bmi kan man ju inte mäta sig med...).

Bor i Västerås, men man får ju gärna skriva stad + ställe där de mäter ifall fler i andra delar av landet är ute efter samma sak. Tack på förhand! :thumbup:

Piranha
2009-06-07, 08:25
Ja, vart kan man göra det? :confused:

Skulle vara intressant att få ett referensvärde, planen var att ta sig ner till normalvikt enligt bmi men blivit tipsad att kalipermätning nog är bättre sätt att mäta sig på (eftersom alla man träffar på suckar stönar och hävdar att bmi kan man ju inte mäta sig med...).

Bor i Västerås, men man får ju gärna skriva stad + ställe där de mäter ifall fler i andra delar av landet är ute efter samma sak. Tack på förhand! :thumbup:

En P.T bör kunna detta.

Lellan
2009-06-07, 08:56
En P.T bör kunna detta.

Ah ok.. hade ju en men hon nämnde inget om sånt. Vet fortfarande inte om det är rätt mätmedod för mig (fd fet), såg ngt om undervattensmätning också. Men strävar efter en funktionell proportionerlig kropp, hur man nu mäter det.

Piranha
2009-06-07, 09:07
Ah ok.. hade ju en men hon nämnde inget om sånt. Vet fortfarande inte om det är rätt mätmedod för mig (fd fet), såg ngt om undervattensmätning också. Men strävar efter en funktionell proportionerlig kropp, hur man nu mäter det.

Om en PT inte kan mäta ditt kroppsfett och ge dig en vettig status skulle jag ifrågasätta dens kompetens som PT och vända mig till en annan mer kompetent. Undervattensmätning finns på karolinska iaf och kanske på annat större sjukhus. Bodpod kan jag inte rekomendera som en rättvis mätning men en kalipermätning på 7 punkter borde ge en rättvis mätning tycker jag oavsett kroppssammansättning.

Lellan
2009-06-07, 09:39
Om en PT inte kan mäta ditt kroppsfett och ge dig en vettig status skulle jag ifrågasätta dens kompetens som PT och vända mig till en annan mer kompetent. Undervattensmätning finns på karolinska iaf och kanske på annat större sjukhus. Bodpod kan jag inte rekomendera som en rättvis mätning men en kalipermätning på 7 punkter borde ge en rättvis mätning tycker jag oavsett kroppssammansättning.

Hon är lite ayurveda flummig men jäkligt trevlig.. :D Å fick mig att våga mig till gymet vilket kanske inte en opti-PT hade lyckats med, så inte för mkt neg till henne.

Hon hade andra mått; våg (bmi inriktning), konditions och styrketest, måttband (midja under 80 och liggande bukmått under 20 och är safe på båda).

Men kaliper är det bästa om man inte är sugen på att överkursa med karolinska alltså?

Om ngn vet ngn PT i Västerås som kalipermäter med 7 punkter är det välkommet med tips! :thumbup:

Arne Persson
2009-06-07, 09:55
Jag har utfört sådana sedan 1980...:)

Lellan
2009-06-07, 10:05
Jag har utfört sådana sedan 1980...:)

Du hade fått en utmaning med mig kan jag säga, som 2-åring hade jag tom fettveck på underarmarna fram till puberteten typ.. :D

Å åka ner till Lödde för att flasha fett känns överkurs.

Arne Persson
2009-06-07, 10:28
Du hade fått en utmaning med mig kan jag säga, som 2-åring hade jag tom fettveck på underarmarna fram till puberteten typ.. :D

Å åka ner till Lödde för att flasha fett känns överkurs.

You are wellcome....;)

bear.flowertwig
2009-06-07, 11:07
Du hade fått en utmaning med mig kan jag säga, som 2-åring hade jag tom fettveck på underarmarna fram till puberteten typ.. :D

Å åka ner till Lödde för att flasha fett känns överkurs.

Feel free to posta bilder på underarmar med fettveck här på kolo *popcorn*

Lellan
2009-06-07, 11:23
Feel free to posta bilder på underarmar med fettveck här på kolo *popcorn*

Ok, jag har sådan på mig som 2 åring samt 28 åring, vilka föredras? Fortfarande är underarmar och underben fettansamlare på mig.. *screwy* Antar att man inte mäter där förresten.

Kappman
2009-06-07, 17:30
Jocke Bartoll eller hans kumpan Fredrik Karlsson på Team Reform, Västerås har koll på läget.

shadowfire
2012-03-19, 10:14
Bump! - Någon som har en referens runt Varberg-Göteborg-Borås som är bra på kalipermätning?

mikaelj
2012-03-19, 10:29
Bump! - Någon som har en referens runt Varberg-Göteborg-Borås som är bra på kalipermätning?

Linda på PersonligTraning.se

RassK
2012-03-19, 14:40
Jag, i Halmstad. Skamlös reklam eller informativ?

Andy.da.wohoo
2012-03-19, 15:48
Jag, i Halmstad. Skamlös reklam eller informativ?

Informativ :)

shadowfire
2012-03-20, 13:11
Rassken, du ska inte uppåt götet något inom kommande veckor eller så?