handdator

Visa fullständig version : split vs helkroppsträning?


Digerdöden
2009-06-07, 01:21
Hej!

Har precis hittat hit till forumet, verkar finnas många erfarna styrketränare här. Själv har jag tränat från och till i kanske 4-5 år, men aldrig seriöst med deffning, schema etc. De senaste två åren har jag gått ner en hel del i vikt (från c:a 99 kg till c:a 83-84 kg) och med detta så kommer ju musklerna fram - de som man jagat och faktiskt fått, men som aldrig riktigt synts! :)
Nu när de faktiskt börjar synas (nåja, inte de på magen men en del andra!) så blir styrke(- och konditions)träning mer intressant så jag tänkte att jag skulle vända mig till er här med lite frågor, inspirationssökande och jävlaranamma! Mitt mål med träningen är att bygga muskler *drool*

Till att börja med undrar jag vad ni anser om "split vs helkroppsträning"? Split ger - som jag förstått - mer intensiv träning per muskelgrupp (förutsatt att man inte jobbar i flera timmar med helkroppsträningen) men å andra sidan får varje muskel bara aktiveras en gång per vecka. Vad anser ni om fördelar/nackdelar om man ser på träning per tidsenhet?

Kul att ha hittat hit, som av en lyckträff må jag säga. Det kommer fler frågor med tiden :)

/Digerdöden

Jorgen
2009-06-07, 07:12
Jag ändrade din rubrik lite. Försök att sätta bättre rubriker i fortsättningen.

Rent personligen så anser jag att ett splitat schema är bäst. Jag trivs inte alls med varken hel eller halvkroppspass.
Det finns en mängd andra trådar som behandlar just detta ämne och dom hittar du om du söker lite i denna forumdelen.

kjell33
2009-06-07, 07:29
Jag tränar visserligen SL men jag kör helkropp 3 dagar/vecka efter ett program jag hittade på norska förbundets hemsida. Det verkade helknäppt i början men eftersom det är så stor variation (greppbredd, bredd mellan fötterna, med och utan stopp etc) och att belastningen är så pass låg (60-70% av 1RM), så har jag fått riktigt bra resultat. Pers med 17,5 i böj och 10 i marklyft t ex.

Blexx
2009-06-07, 07:57
Är split som z_bumbis program?

Isåfall trivs jag bra med split.

Ganymedes
2009-06-07, 08:14
Jag varierar men faller alltid tillbaka till 3-split tidigare än till halv- eller helkropp. Passar mig bättre helt enkelt. Tror att den träningen som känns bäst (på sikt!) kommer vara bättre än den som är liiite mer optimal, om det ens finns ett motsatsförhållande.

Bluesparv
2009-06-07, 09:59
Jag kör tresplit + 1 helkroppsprogram/vecka just nu. Helkroppen är härligast att köra, men eftersom jag vägrar träna mer än 45-50 min så blir det mer underhållsträning. Tror definitivt att man har möjlighet att bygga mer på ett splittat schema.

EDIT: pass är inte samma som schema ;)

Digerdöden
2009-06-07, 10:24
Jag ändrade din rubrik lite. Försök att sätta bättre rubriker i fortsättningen.

Rent personligen så anser jag att ett splitat schema är bäst. Jag trivs inte alls med varken hel eller halvkroppspass.
Det finns en mängd andra trådar som behandlar just detta ämne och dom hittar du om du söker lite i denna forumdelen.

Tack.
Klockan var mycket och jag minns inte ens vad jag satte som rubrik.

Erik__
2009-06-07, 12:39
Har nyss börjat något som närmast kan beskrivas som JC (jwrzd crap), vilket blir att köra igenom kroppen 3-4ggr per vecka. Återkommer om XX veckor :D

Danny Devito
2009-06-07, 15:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79383&highlight=split+helkroppspass

Varulven
2009-06-07, 15:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79383&highlight=split+helkroppspass

Tackar sej för den länken Presidentti. :hbang: