handdator

Visa fullständig version : hur är det med dadlar?


paulos
2009-06-06, 22:11
åt rätt mycket dadlar nyss innan jag börja äta så kollade jag min vikt efter en ca 10 min efter dadlar ätandet så visade den 2 kg +
Kan tillägga att jag inte intar så mycket kolhydrater annars kör en diet just nu .

nu till frågan jag undrar om dadlar är nyttiga? har hört de men skulle knappast tro de ,tror att de innehåller mycket/bara socker?

bollio
2009-06-06, 22:13
Det är överdrivet mycket socker i dadlar men det kompenseras av att det är svårt att överäta det. Jag klarar inte mer än några st iaf.

Det är ingen hälsomat men kan vara en lösning om sockersuget smyger sig på.

Att vågan visar +2 kg beror nog på ökat vattenintag. Man blir törstig av dadlar.

paulos
2009-06-06, 22:17
jag har ätit så att jag fick ont i magen rätt mycket faktiskt :D
Funderar seriöst på att gå ut och springa eller nått känns som att dadlarna förstör deffen? Det var ju inte så att lite Nötter också åkte ner i magen!:(:D

Men vad händer om jag kom på kaloriöverskott idag fast har varit i underskott i 6 andra dagar?

bollio
2009-06-06, 22:17
Glömde skriva att dadlar är rika på antioxidanter!

paulos
2009-06-06, 22:22
de va ju bra :D

Kmsi
2009-06-06, 22:44
tror att de innehåller mycket energi

paulos
2009-06-06, 22:46
asså för att vara ärlig så oroar jag mig jävligt mycket för de här 2 kg!:(

Superhjälte
2009-06-06, 22:52
Du kan nog lugna ner dig, inte går du upp 2kg fett på 10 minuter, eller vad menar du ?
För det andra är det ju klart att du väger mer när du precis ätit.

Kmsi
2009-06-06, 22:53
haha ja klart imon när du vaknar så är det borta;)

Rickard
2009-06-06, 22:53
asså för att vara ärlig så oroar jag mig jävligt mycket för de här 2 kg!:(

Så du vägde dig precis innan du åt och direkt efter?
Eller skiljer det 2 kg från i morse?

Och nog för att det inte var optimalt, om allt nu måste vara det, att äta dom.
Men att överäta en dag är inte avgörande för viktminskning, utan att hamna på underskott totalt sett över en tidsperiod.

AFanatic
2009-06-06, 22:53
Ca 300 kcal per 100 g varav 68 gram kolhydrater.

paulos
2009-06-06, 22:55
Men det brukar alltid vara så att äter jag lite för mycket av det goda en dag bara så ändrar inte vikten sig .. det roliga var att jag är under diet och jag hade 4 kg till den vikten jag skulle kunna tänka mig o väga men nej helt plöstlig blev de 6 kg !:(
Men jo självklart vet jag att man går upp efter att man har ätit men de brukar max vara 1 kg?

paulos
2009-06-06, 22:56
åt minst 200 gram iaf! de är så jobbigt man ångrar sig under diet , de har me de å gö att ja bara har 6 veckor kvar ska utomlands annars hade jag deffat längre!

tänkte ha en kolhydratsladdning snart men hahahah den får ta och vara om 1-2 veckor

Eddie Vedder
2009-06-07, 06:31
200 gram dadlar är kcalmässigt jämförbart med t.ex. 200 gram geléhallon eller 200 gram colanappar o.s.v. SÅ torkad frukt och och typiskt "sockergodis" är energimässigt likvärdigt. Det är de andra komponenterna i livsmedlen som gör den torkade frukten till ett bättre val.

Nötter kan vara nästan dubbelt så kaloririkt per 100 gram men är ju väldigt nyttigt oftast. Finns fördelar och nackdelar med allt. Just nötter och frön är en paradox när det kommer till deff dock, det verkar snarare fördelaktigt i en kost för viktbalans och viktnedgång.

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Alone_in_the_dark
2009-06-07, 13:25
200 gram dadlar är kcalmässigt jämförbart med t.ex. 200 gram geléhallon eller 200 gram colanappar o.s.v. SÅ torkad frukt och och typiskt "sockergodis" är energimässigt likvärdigt. Det är de andra komponenterna i livsmedlen som gör den torkade frukten till ett bättre val.

Nötter kan vara nästan dubbelt så kaloririkt per 100 gram men är ju väldigt nyttigt oftast. Finns fördelar och nackdelar med allt. Just nötter och frön är en paradox när det kommer till deff dock, det verkar snarare fördelaktigt i en kost för viktbalans och viktnedgång.

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Intressant, blir det samma sak med fikon då?

Eddie Vedder
2009-06-07, 13:46
Intressant, blir det samma sak med fikon då?

Ja fikon är frukt och om den frukten torkas blir det torkad frukt av den.;)

Alone_in_the_dark
2009-06-07, 15:07
Ja fikon är frukt och om den frukten torkas blir det torkad frukt av den.;)

Eddie påminn mig att jag skriva så jag själv förstår :smash: tänkte bara på din uträkning om torkad frukt.Om man kan applicera det på torkade fikon....

200 gram dadlar är kcalmässigt jämförbart med t.ex. 200 gram geléhallon eller 200 gram colanappar o.s.v. SÅ torkad frukt och och typiskt "sockergodis" är energimässigt likvärdigt. Det är de andra komponenterna i livsmedlen som gör den torkade frukten till ett bättre val.

Eddie Vedder
2009-06-07, 15:53
Eddie påminn mig att jag skriva så jag själv förstår :smash: tänkte bara på din uträkning om torkad frukt.Om man kan applicera det på torkade fikon....

Ja det kan man. När frukten torkas blir sockerhalten så koncentrerad att 100 gram plötsligt blir lika energirikt som godis. Ett fikon är alltid ett fikon och en vindruva är alltid en vindruva. Men 100 gram torkade fikon är mycket mer kcal än 100 gram fikon och 100 gram russin är mycket mer kcal än 100 gram vindruvor.

Bluesparv
2009-06-07, 15:57
Ja det kan man. När frukten torkas blir sockerhalten så koncentrerad att 100 gram plötsligt blir lika energirikt som godis. Ett fikon är alltid ett fikon och en vindruva är alltid en vindruva. Men 100 gram torkade fikon är mycket mer kcal än 100 gram fikon och 100 gram russin är mycket mer kcal än 100 gram vindruvor.

Är det inte lättare att skriva att i torkade saker är vatteninnehållet extremt lågt? ;)

Eddie Vedder
2009-06-07, 15:58
Är det inte lättare att skriva att i torkade saker är vatteninnehållet extremt lågt? ;)

Jo så kunde jag ha formulerat mig, det borde jag ha gjort. Hade det inte varit lättare för dig att helt enkelt skriva det direkt än att gå omvägen via mig?:D

Bluesparv
2009-06-07, 16:04
Nja, alltså nu finns det ju två alternativa förklaringar. Det är bra att kunna välja ;)

cosmic_dancer
2009-06-07, 17:07
Köp strödadlar att ha över filen eller vad du nu öter på mornarna. Då får du ju idig dina älskade dadlar, men ine i den mängden

JoeyP
2009-06-07, 17:20
2kg fett är ju 14000kcal så det är nog rätt mkt dadlar :D