handdator

Visa fullständig version : Artikel om "fuskmål" vid deff. Någon sanning?


Olaaa
2009-06-06, 18:50
Läste en intressant artikel om att ha ett fuskmål mat i veckan. Skumma igenom själv, jag undrar givetvis om det ligger någon sanning i påståendet eller om det bara är bull precis som mycket annat som finns på vårt kära internet.

http://fitandbusydad.blogspot.com/2009/04/do-cheat-meals-really-work.html

mattilainen
2009-06-06, 18:56
Gillar hans namn.. fitandbusydad

BiggieB
2009-06-07, 00:35
min erfarenhet av fuskmål är att de funkar.

Eddie Vedder
2009-06-07, 06:55
Jag ser inget direkt kontroversiellt i det där. Det är ingen nyhet att leptinnivåer sjunker vid för lågt energiintag och att de öka när man sedan äter normalt. Den mentala boosten nämns ju också och på ett individuellt plan kan den säkert vara värdefull.

Men att frosseri i skräp på något sätt skulle vara en fördel jämfört med att äta extra mycket (men måttlig överätning) av att äta mat som innebär energibalans och därutöver även lägga till exempelvis tre Rågkusar med stekt ägg på kvälen finns ju förstås inget stöd för.

BobaFett
2009-06-07, 09:53
min erfarenhet av fuskmål är att de funkar.

+1

Har tagit mig ur platåer flera gånger då jag satt stilla på samma vikt länge genom att ge upp och skita i dieten. I går blev det kebab två coca cola och stor snacks på bion :D

Edit: Förresten är jag medveten att det förmodligen inte är fett man går ner men det ger en psykisk boost till att fortsätta dieten när man ser att man går ner.

Frillan
2009-06-09, 20:46
Blir bara omotiverad av att ha en ''ätardag''... jag sväller och ökar i vikt (vatten från kolisarna). Jag lägger hellre till ett konditionspass med en kaloriförbrukning som motsvarar en pizza, el dylikt...

mattilainen
2009-06-09, 23:48
Jag började med att köra några veckor utan någon ätardag för att få in tankesättet och byta ut livet om man säger så. Då jag annars åt skräp varje dag.

Efter några veckor började jag med att käka på fredagar, inte frossa men käka utan att direkt tänka efter så mycket. Det var skönt och det fungerade de första 16 veckorna. Sedan blev det som att man glömde av att det inte längre var fredag. Jag åt fredag, lördag. sen kom jag ju på mig själv att käka på en söndag.. Då tog jag pause i dieten och fick ny boost efter några veckor och gick ner ytterligare, sedan stopp igen. Ny boosten kom igen för 3 veckor sedan och jag är berädd på att jag kommer äta sämre under sommaren men ska ändå försöka att inte stanna eller äta för mycket.

Så det jag vill komma fram till är att ätardagar fungerar om man klarar av att hantera dom. För mig fungerade det med motivation men tyvärr inte i längden. Jag har antagligen inte så starkt psyke att kunna motstå godis och liknande. Fungerar det för någon annan är jag jätteglad för er skull!

mikaelj
2009-06-10, 07:13
+1

Har tagit mig ur platåer flera gånger då jag satt stilla på samma vikt länge genom att ge upp och skita i dieten. I går blev det kebab två coca cola och stor snacks på bion :D

Edit: Förresten är jag medveten att det förmodligen inte är fett man går ner men det ger en psykisk boost till att fortsätta dieten när man ser att man går ner.

Om det nu inte är fett du gick ner, hur är det då en platå?

Frillan
2009-06-12, 20:22
Ibland behöver jag komma ifrån dieten och leva ett vanligt vardaglit liv, då passar en ätardag perfekt, jag försöker att inte tänka på träningen och försöker leva ett ''vanligt'' liv.

Ger mig en enorm omladdning och tryck kommande måndag = )

Alltidxx
2009-06-15, 10:48
Ätardagar, ofta ett par på rad, är mer regel än undantag för mig nuförtiden. Oftast är det mer av allt och inte så mycket skräpmat egentligen även om det också tar en viss plats. Deffen tar klart längre tid på detta sätt men ätardagar har fördelar på behållning av muskelmassa, välbefinnande och sociala tillställningar.

jag sväller och ökar i vikt (vatten från kolisarna). Men det är ju bra. Eller lagrar du dina kolhydrater under huden på något vis?

rbs
2009-06-18, 16:44
Jag kör mina ätardagar efter vad jag läst här:

http://www.halso.info/75.html

Brukar bli 500g pasta (vägt vid okokt form), lite friterat kött såsom schnitzel eller chicken nuggets, och någon god sås. Försöker landa på 2g protein och strax under 1g fett per kilo kroppsvikt, och kring 300kcal över det jag tror mig förbruka det dygnet. Inget revolutionerande direkt. Men jag märker stor skillnad dagen efter på om jag ätit 400g kolhydrater och 50g fett än om jag ätit säg 200/200. På hur hård jag känner mig och även på humöret