handdator

Visa fullständig version : Ist för socker


Gunfire
2009-06-06, 16:58
Det ska finnas något som man kan ha ist för socker i bakning, typ utan kalorier, Någon som vet vad ja menar? skall finnas i vanliga ica butiker tack

Sverker
2009-06-06, 17:03
Du behöver lite socker/sirap för att få degen att jäsa.





Tyvärr finns det inget sötningsmedel som klarar av värmen när man bakar.

Eddie Vedder
2009-06-06, 17:29
Socker är inget krav för jäsning men det tar längre tid utan. Stärkelsen måste då hinna brytas ner själv till viss del innan jästen kan få sin näring. Men visst går det.

Sverker
2009-06-06, 18:03
Då kan man skålla en liten del av mjölet. Den stärkelsen blir förklistrad och mjölets naturliga amylaser kommer snabbare igång.

malfunction
2009-06-06, 20:46
Tyvärr finns det inget sötningsmedel som klarar av värmen när man bakar.

Sukralos är stabilt i höga temperaturer. Det är ju en klororganisk förening, inte ens våra reningsverk kan bryta ner det. *popcorn* Tror det säljs som Splenda i Sverige. Har hört att det även finns i som sirapskopia utöver det vanliga "strösockret" (som dock använder maltodextrin som utfyllnad).

mikaelj
2009-06-06, 21:05
Sukralos är stabilt i höga temperaturer. Det är ju en klororganisk förening, inte ens våra reningsverk kan bryta ner det.

Jag trodde att anlednignen till att det försvann ur Cola Zero var för att det förbjöds. Finns giftet fortfarande kvar? :/

King Grub
2009-06-06, 21:16
Sukralos är inte förbjudet någonstans (och det var Coca-Cola Light som var sukralossötat).

mikaelj
2009-06-06, 21:18
Jag och mitt minne. OK, tack för upplysningen!

(känns fel att det inte bryts ned i naturen, som sagt)

RandomC
2009-06-06, 21:21
Jag trodde att anlednignen till att det försvann ur Cola Zero var för att det förbjöds. Finns giftet fortfarande kvar? :/

Giftigt hur? Jag tror inte ens man kunnat påvisa att det skulle vara giftigt ens i djurförsök. Tråkig´t för miljön dock :(

Snorkelfarsan
2009-06-06, 21:25
Är man verkligen en riktigt grym miljöbov av att konsumera sukralos? På vilket sätt påverkar den miljön genom att inte bryats ner?

Fru_Flisa
2009-06-07, 22:21
Suketter tänker du kanske på. Finns i flytande och småbitsform.

Snorkelfarsan
2009-06-07, 23:25
nej, sukralos. suketter innehåller inte sukralos så vitt jag vet

Eddie Vedder
2009-06-08, 04:56
Suketter tänker du kanske på. Finns i flytande och småbitsform.

Suketter är en produkt. Sukralos är ett sötningsmedel. Sötningsmedlet i suketter är oftast natriumsackarinat.

Sverker
2009-06-08, 06:01
Är man verkligen en riktigt grym miljöbov av att konsumera sukralos? På vilket sätt påverkar den miljön genom att inte bryats ner?
Finns lite här:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Tillstandet-i-miljon/Miljogifter/Organiska-miljogifter/Effekter-pa-djur-och-manniska/Sukralos-kan-ha-ekotoxiska-effekter/


Vi vet inte. Just nu är mängderna sukralos alldeles för små för att vi ska kunna se effekterna. Om 20, 30 år lär det finnas en del i sedimenten utanför reningsverken:(

Sverker
2009-06-08, 06:04
Sukralos är stabilt i höga temperaturer. Det är ju en klororganisk förening, inte ens våra reningsverk kan bryta ner det. *popcorn* Tror det säljs som Splenda i Sverige. Har hört att det även finns i som sirapskopia utöver det vanliga "strösockret" (som dock använder maltodextrin som utfyllnad).

Nu ringer det varningsklockor hos mig !
Är sukralos godkänt i bröd och kakor ?
Rent spontant känns det som att det kan bildas en del aromatiska föreningar med klor bundet till sig i brödskorpan.
Vid bakning stiger temperaturen till 150 - 160 grader i brödskorpan samtidigt som den låga vattenhalten gynnar karameliceringen av vanligt socker. Undrar ifall inte också sukralos kan karamelicera i brödskorpan:confused:

Sniggel
2009-06-08, 08:44
Olika typer av klorföreningar har tidigare ansetts ofarliga länge tills man kommit på att det inte är så. Tycker att det faktum att sukralos inte bryts ner utan ansamlas i naturen borde vara en tillräcklig varningsklocka för att förbjuda det, giftigt eller ej, det ska inte vara där, vi fördärvar vår planet.

Barca
2009-06-08, 15:12
Är inte hermesetas ett sötningsmedel där aspartam utgör grunden och som är värmetåligt?

Isåfall är det ju det TS frågar efter?

Fru_Flisa
2009-06-08, 15:23
Hermestas är inte kalorifritt.

Eddie Vedder
2009-06-08, 15:42
Hermestas är inte kalorifritt.

Hermesetas är inte en produkt det är en producent av produkter. Vissa är av den typen som anses kalorifria (typ suketter) och vissa innehåller lite energi.

Fru_Flisa
2009-06-08, 16:32
Hermesetas är inte en produkt det är en producent av produkter. Vissa är av den typen som anses kalorifria (typ suketter) och vissa innehåller lite energi.

Jo precis, tänkte på det sötningsmedlet som ser ut som socker i en stor burk dom har och det är inte kalorifritt däremot men Suketter är "kalorifria" söningsmedel.

Men det kanske Hermesetas också har det har jag ingen koll på.

Barca
2009-06-09, 09:31
Hermestas är inte kalorifritt.

Det finns inget sötningsmedel som är helt kalorifritt

Men eftersom det väger så oerhört lite och man tar minimala mängder så ger det i princip inga kalorier

Så jo, jag vågar påstå att hermesetas är "kalorifritt"

Fru_Flisa
2009-06-09, 15:55
Det finns inget sötningsmedel som är helt kalorifritt

Men eftersom det väger så oerhört lite och man tar minimala mängder så ger det i princip inga kalorier

Så jo, jag vågar påstå att hermesetas är "kalorifritt"

En fråga på det då; likställer du Canderel med Hermesetas?

Barca
2009-06-09, 16:36
En fråga på det då; likställer du Canderel med Hermesetas?

Ja, förutom det faktum att Canderel inte är känt för att vara lika värmetåligt som Hermesetas :)

http://www.hermesetas.se/data/se/recept/koeket.php

Fru_Flisa
2009-06-09, 17:00
Ja, förutom det faktum att Canderel inte är känt för att vara lika värmetåligt som Hermesetas :)

http://www.hermesetas.se/data/se/recept/koeket.php

Suketter flytande och Suketter Bit är helt fritt från kalorier, men inte deras strö, inte heller Hermesetas eller Canderels strö.

Sverker
2009-06-09, 18:55
Min oror för sukralos i bröd och kakor var tydligen överdriven.
T o m sukralosens motståndare accepterar denna : Stability of sucralose in baked goods. Food Technology, 44, 62-66.
Tyvärr hittar jag inget abstrakt.

Vad jag kan se så har FDA godkänt sukralos för bageriprodukter också.

Barca
2009-06-10, 08:18
Suketter flytande och Suketter Bit är helt fritt från kalorier, men inte deras strö, inte heller Hermesetas eller Canderels strö.

Jo det är jag helt med på
Men det jag menade är ju att ströformerna också är i princip kalorifria p.g.a att de väger så oerhört lite,

eller vad är det du har tänkt använda de till för att oroa dig över kalorierna?
Det kan ju inte bli många kalorier i 1 dl strösötmedel

Zsara
2009-06-10, 12:13
Jo det är jag helt med på
Men det jag menade är ju att ströformerna också är i princip kalorifria p.g.a att de väger så oerhört lite,

eller vad är det du har tänkt använda de till för att oroa dig över kalorierna?
Det kan ju inte bli många kalorier i 1 dl strösötmedel

en tesked heresetas strö är väl typ1-2 kalorier = typ ingenting :)

Tolkia
2009-06-10, 12:46
I decilitervis strösötmedel blir det energi så att man kan räkna på den (men givetvis betydligt mindre än i motsvarande mängd socker). Jag gissar att utfyllnadsmedlet (jämför volymen i en tesked strösötmedel och en sukett; något måste det vara som utgör skillnaden) inte är "kalorifritt".

Barca
2009-06-11, 00:17
en tesked heresetas strö är väl typ1-2 kalorier = typ ingenting :)

Exakt min poäng

Zsara
2009-06-11, 06:01
Trodde bara suketter var hårt packat av strö-formen? men ja va kanske ute o cyklade :)

Zsara
2009-06-11, 06:11
Kollade in deras hemsida o de ä ju faktiskt olika substanser i de olika formerna :) fanns all info man nu kan tänkas behöva där.

Fru_Flisa
2009-06-11, 07:56
Jo det är jag helt med på
Men det jag menade är ju att ströformerna också är i princip kalorifria p.g.a att de väger så oerhört lite,

eller vad är det du har tänkt använda de till för att oroa dig över kalorierna?
Det kan ju inte bli många kalorier i 1 dl strösötmedel

Det var ju inte jag, utan Gunfire som efterfrågade ett kalorifritt sötningsmedel. Jag bryr mej inte om kalorier, men det var ju kalorifritt ts efterfrågade.

Barca
2009-06-12, 12:34
Det var ju inte jag, utan Gunfire som efterfrågade ett kalorifritt sötningsmedel. Jag bryr mej inte om kalorier, men det var ju kalorifritt ts efterfrågade.

Ja just det, men då var ju mitt svar helt korrekt
Det Gunfire var ute efter är Hermesetas, som "är typ utan kalorier" och som finns i vilken Ica butik som helst :thumbup:

Barca
2009-06-12, 12:36
I decilitervis strösötmedel blir det energi så att man kan räkna på den (men givetvis betydligt mindre än i motsvarande mängd socker). Jag gissar att utfyllnadsmedlet (jämför volymen i en tesked strösötmedel och en sukett; något måste det vara som utgör skillnaden) inte är "kalorifritt".

Det är jag helt med på, men en sådan full burk canderel eller hermesetas brukar väga 90 gram. Alltså så är hela burken på ungefär 200-300 kcal

Om du tar 1 deciliter av den burken så får du kanske, säg 30-50 kcal
Tycker du det är något att räkna på om man har det i exempelvis en kladdkaka? :)

Fru_Flisa
2009-06-13, 17:15
Ja just det, men då var ju mitt svar helt korrekt
Det Gunfire var ute efter är Hermesetas, som "är typ utan kalorier" och som finns i vilken Ica butik som helst :thumbup:

Ahaaa, då e ja me :)
Typ för mej betyder inget för mej,..men de e väl lätt på forum att missa/missuppfatta ord..

CVN
2009-06-13, 17:46
Hermesetas, är det gott?

Cohen
2009-06-13, 20:34
Hermesetas, är det gott?

Pulvret är sött men smakar inte som riktigt socker. Tyckte själv att det drar lite åt vaniljhållet i smaken. Konsistensen är annorlunda den med.

Tolkia
2009-06-13, 20:42
Det är jag helt med på, men en sådan full burk canderel eller hermesetas brukar väga 90 gram. Alltså så är hela burken på ungefär 200-300 kcal

Om du tar 1 deciliter av den burken så får du kanske, säg 30-50 kcal
Tycker du det är något att räkna på om man har det i exempelvis en kladdkaka? :)
Du beskrev det som kalorifritt, och det är inte sant. I vilken mån man behöver räkna på energin från sötningsmedel handlar som med allting annat om hur mycket man konsumerar. Jag tycker inte att man skall förenkla så mycket att man ljuger (särskilt inte i ett sammanhang där man på förhand vet att det finns tendenser att övertolka och överdriva allt som läses).

Eftersom smak diskuterades, tycker jag f.ö. att Suketter strö är godare än Hermesetas. Skall man baka med det, kolla på förpackningen att det tål värme (ibland anges även gradantal, vilket kan bara bra att veta).

Barca
2009-06-13, 21:57
Du beskrev det som kalorifritt, och det är inte sant. I vilken mån man behöver räkna på energin från sötningsmedel handlar som med allting annat om hur mycket man konsumerar. Jag tycker inte att man skall förenkla så mycket att man ljuger (särskilt inte i ett sammanhang där man på förhand vet att det finns tendenser att övertolka och överdriva allt som läses).

Eftersom smak diskuterades, tycker jag f.ö. att Suketter strö är godare än Hermesetas. Skall man baka med det, kolla på förpackningen att det tål värme (ibland anges även gradantal, vilket kan bara bra att veta).

Okej, förstår helt och hållet

Är dock fortfarande ganska övertygad om att Hermesetas är det som trådskaparen är ute efter, och det var det jag svarade på från första början :)

CVN
2009-06-14, 19:00
Var och köpte det idag på city gross, smakade riktigt bra tillsammans med jordgubbar, konsistensen är typ som mindre strösocker och lättare. Tackar ypperligt för tipset barca!

Barca
2009-06-14, 20:18
Var och köpte det idag på city gross, smakade riktigt bra tillsammans med jordgubbar, konsistensen är typ som mindre strösocker och lättare. Tackar ypperligt för tipset barca!

Anytime! :thumbup:

ThisIsTheOne
2009-06-15, 13:56
Hermesetas, är det gott?

Jag använder det som subistitut till socker på min havregrynsgröt. Kanel, låtsassockret (ca 1 kcal/tesked) och mjölk. Mycket gott, enligt mig.