handdator

Visa fullständig version : Hur göra rätt?


Link85
2009-06-06, 16:02
Varje gång jag kör axelövningar så känner jag att det tar väldigt mycket i trapezius istället. Framför allt på vänster sida.

Hur ska man göra för att koppla bort tarpezius?

dojjan
2009-06-06, 18:32
Varje gång jag kör axelövningar så känner jag att det tar väldigt mycket i trapezius istället. Framför allt på vänster sida.

Hur ska man göra för att koppla bort tarpezius?

Traps kommer alltid att aktiveras om du kör pressar över huvudet. Du kanske tränar traps innan axlar och därmed känner mer i dem? Du kanske är svagare i traps än axlar och därför känner att det "tar mer". Se till att om du tränar med stång att hålla med lika avstånd mellan händerna så det inte blir större vikt på ngn sida.

Link85
2009-06-06, 22:06
Jag kör inte traps för jag har ganska stora redan. Så jag vill inte träna dem mer. Det är axlarna som är underutvecklade.

Link85
2009-07-02, 13:07
Är det ett teknikfel eller bara genetiskt?

Ska man försöka hålla axlarna så långt bak som möjligt och långt ner? För jag antar att man inte ska dra upp dem för att minska chansen att trapsen kopplas in.

Eliass
2009-07-02, 13:11
När du kör sidolyft kan du variera genom att hålla i något så att du kan stå lutad åt sidan (gör du lyften med höger hand ska du stå lutad åt höger) och göra dom med en hand i taget, det brukar bli mindre traps för mig då :)

Pjotor
2009-07-02, 14:03
För mig fungerar det att dra axeln nedåt, samtidigt som jag lyfter. Det är värt att prova.