handdator

Visa fullständig version : DIF,s fotbollsfys


stora_starka_jätten
2003-08-14, 12:17
Nån som håller på DIF?

Jag har hört och sett att de kör överlägset mest styrketräning.. å de har ju lönat sig... De har inge Johansson som fystränare!?

Nån som vet ungefär vad de kör för övningar?--
skulle vara intressant att veta!?

Sultanen
2003-08-14, 16:04
nää faktist inte, fokusera dig på ett bra lag som AIK istället....

Nitrometan
2003-08-14, 19:01
Inge Johansson? Den gamle rikstränaren i OL? Då är det inte svårt att räkna ut vad det är för typ av träning.

Fick inte de stryk av Partizan Belgrad nyligen?

Allan
2003-08-14, 20:17
Så in i helvete typiskt fotbollsklubbar - ska de träna fys ska de naturligtvis ha nån från RF, och vem passar bättre än Tjocka Magen Johansson...För oss som hatar Jurgååårn är det dock lysande - de kommer med automatik bli tunga och stela!


allan

stora_starka_jätten
2003-08-14, 21:37
Originally posted by Allan
Så in i helvete typiskt fotbollsklubbar - ska de träna fys ska de naturligtvis ha nån från RF, och vem passar bättre än Tjocka Magen Johansson...För oss som hatar Jurgååårn är det dock lysande - de kommer med automatik bli tunga och stela!


allan För oss som hatar Jurgååårn är det dock lysande - de kommer med automatik bli tunga och stela!

Nja, läste att de är en anpassad styrketräning som gör att de håller uppe rörligheten också! :thumbup:

z_bumbi
2003-08-14, 22:06
De snodde väl Ajax upplägg rakt av ? Vilka övningar som ingår har jag ingen aning om men är deras upplägg som andra idrottares så är det väl standardövningarna...

stora_starka_jätten
2003-08-15, 12:30
Inge Johansson anses vara en väldigt kunnig fystränare.. han har bland annat varit sveriges 3 starkaste man...
Han har sysslat med styrketräning på elitnivå i 50 år......

Linköping Hockey försökte värva han .. men han tacka nej!

Nitrometan
2003-08-15, 13:28
Originally posted by stora_starka_jätten
han har bland annat varit sveriges 3 starkaste man...


Alla tre? Samtidigt?

Elitnivå i 50 år? Det tvivlar jag på?
Menar du världselit, sverigeelit eller Södertäljeelit då?

daja
2003-08-15, 13:55
Originally posted by Allan
Så in i helvete typiskt fotbollsklubbar - ska de träna fys ska de naturligtvis ha nån från RF, och vem passar bättre än Tjocka Magen Johansson...För oss som hatar Jurgååårn är det dock lysande - de kommer med automatik bli tunga och stela!


allan

märks att du kan din fotboll du allan! ;)
djurgården måste, sedan de fick Inge som fystränare, vara allsvenskans mest vältränade lag. Dessutom har dom även bra glöd under dojorna!
Forza DIF!
:hbang:

stora_starka_jätten
2003-08-15, 14:13
Originally posted by Nitrometan


Alla tre? Samtidigt?

Elitnivå i 50 år? Det tvivlar jag på?
Menar du världselit, sverigeelit eller Södertäljeelit då? Sverige elit då!.. 3.e starkaste.. tog 145 i bänkpress. 160 kg i press....

Grahn
2003-08-15, 14:17
Originally posted by stora_starka_jätten
Sverige elit då!.. 3.e starkaste.. tog 145 i bänkpress. 160 kg i press....

var e man 3:e starkast i sverige med 145kg i bänkpress om jag får fråga?

King Grub
2003-08-15, 14:20
Originally posted by Grahn


var e man 3:e starkast i sverige med 145kg i bänkpress om jag får fråga?

Då är jag allra minst näst starkast i Sverige. :cheers:

z_bumbi
2003-08-15, 15:30
stora_starka_jätten: Han är/var ju iofs inom OL och de brukar inte gilla bänk så mycket så jag förstår inte vad hans ganska låga bänkresultat har med saken att göra.

160 kg i press vet jag inte vad det står för....

-AG-
2003-08-15, 16:42
Originally posted by z_bumbi
stora_starka_jätten: Han är/var ju iofs inom OL och de brukar inte gilla bänk så mycket så jag förstår inte vad hans ganska låga bänkresultat har med saken att göra.

160 kg i press vet jag inte vad det står för....

Förut hade man press med som ett moment i tyngdlyftning. Ung som militärpress, ingen hjälp av benen bara press upp till raka armar. Momentet togs bort pga skaderisken då det i slutet såg ut som bänkpress utan bänk, dvs kraftigt bakåtlutat.

z_bumbi
2003-08-15, 17:27
-AG-: Jo när du säger det så kommer jag ihåg det:em:

Nitrometan
2003-08-16, 19:01
Den togs bort på 70-talet. När var han 3:e starkast i Sverige?
Det fanns svenska lyftare kring 90 kg som gjorde MER än 160 i press och nog vägde Inge mer än så redan på den tiden?

Nitrometan
2003-08-16, 19:02
Sverige-elit i 50 år... Det är bra jobbat. Då har han väl spöat Anders Bergström ett antal gånger?

Allan
2003-08-16, 22:35
Tyngdlyftning består av två moment :
Ryck, som innebär att man i en enda rörelse för stången från startposition till raka armar över huvudet.
Stöt, som innebär att man mellanlandar stången på bröstkorgen innan man stöter den till raka armar över huvudet.
Efter OS 1972 tog man bort momentet press - som innebar att man först lyfte stången till bröstet och därefter pressade den vidare till raka armar. Det fanns två orsaker - skaderisken i utförandet (som AG nämnde) och att det fanns ett svårbedömt moment under startskedet, där man inte fick sittvända stången utan endast böja benen bara en liten bit.
Inge Johansson har en gedigen karriär bakom sig inom lyftningen, men han var inte en enastående lyftare. Det fanns en driva med Johansson inom framför allt OL under en period (Bosse, Ove, Anders, Peter, Lars-Göran). Och det finns en konflikt inom OL om hur man bör träna. Och jag ligger mer åt Liwendahl-hållet.

allan

Nitrometan
2003-08-17, 10:18
Björn Liwendahl? Isåfall har du säkert rätt som vanligt.

Allan
2003-08-17, 11:24
Både Björn och Folke


allan

z_bumbi
2003-08-17, 12:25
Har ingen aning om vilka lyftare eller tränare som är bra inom OL (Utom gymets egna som verkar hyffsade) men man behöver ju inte vara en bra lyftare för att bli en bra tränare. Ibland kan det vara bättre att ha fått slita i uppförsbacke hela sin träningstid. Jag t ex är ju en patetisk byggare, styrkelyftare eller vad man nu än tänker sig på ett gym men jag är ju en exelent coach :angel:

Nitrometan
2003-08-17, 12:32
z_bumbi: Det är väl som man brukar säga, men ska inte fråga hästen som vann loppet om hur den blev så snabb.

Nu var det ju DIF-fanset som startade tråden som hävdade att Inge "bra" Johansson var så duktig.

Allan: Då har du rätt igen... :D :bpump: :cheers:

z_bumbi
2003-08-17, 15:09
Nitrometan: Jag filosoferade bara i allmänhet men det är ju iofs vanligt att man tror att någon som är bra på en idrott är den bästa att fråga, oftast bättre att fråga personens tränare :) Exemplen inom byggningen är ju ganska självklara med proffsen som svarar på frågorna men att det i svjälva verket är tränare som styr allt vad gäller deras träningen, dosering osv men detsamma gäller ju inom nästan all idrott.

Om DIF:s upplägg har jag efter lite funderade kommit ihåg att de kör styrka dagen efter söndagsmatchen (Om matchen ligger på en söndag, enligt min far flyttar matchen omkring numera.) och att de har fått kritik för det av andra för att det skulle sabba återhämtningen/spelarna skulle vara slitna eller något sådant. Antagligen är det ju bara en underhållsträning så det borde inte vara så blodigt för de stackars spelarna.

Maaattias
2003-08-18, 20:14
Inge Johansson leker! :thumbup: han måste veta vad han gör... De ser man ju på resultaten Dif avgjorde de flesta matcherna sista halvtimmen ifjol!:thumbup: ;)

O.W.
2003-08-19, 11:35
Inge Johansson har en gedigen karriär bakom sig inom lyftningen, men han var inte en enastående lyftare. Det fanns en driva med Johansson inom framför allt OL under en period (Bosse, Ove, Anders, Peter, Lars-Göran). Och det finns en konflikt inom OL om hur man bör träna. Och jag ligger mer åt Liwendahl-hållet.

allan [/B][/QUOTE]


Vad jag har hört så tog Inge program från bulgarerna rakt av(eller något annat östland), jag vet dock inte ifall det bara var en illasinnad kommentar eller om det finns någon grund i det.

Skulle du kunna berätta lite mer vad det var för konflikt gällande träningsmetodiken? hur de lägger upp träningen osv.

Spjutfjuttaren
2003-10-01, 14:36
Originally posted by stora_starka_jätten
Nån som håller på DIF?

Jag har hört och sett att de kör överlägset mest styrketräning.. å de har ju lönat sig... De har inge Johansson som fystränare!?

Nån som vet ungefär vad de kör för övningar?--
skulle vara intressant att veta!?

Jupp.

Borde ha bättre koll på deras träning eftersom jag tränade en hel del på Bosön under förra året. Dock tyckte jag mest att dom fjuttade med vikter och var i vägen ... men det är ju tyvär så med fotbollsspelare.

stora_starka_jätten
2003-10-01, 15:32
Hur körde de då? vilka vikter tränade de starkare på i bänkpress?

z_bumbi
2003-10-01, 16:32
stora_starka_jätten: Vad man tar i bänkpress är väl ganska ointressant för en fotbollspelare ?

stora_starka_jätten
2003-10-02, 12:08
Originally posted by z_bumbi
stora_starka_jätten: Vad man tar i bänkpress är väl ganska ointressant för en fotbollspelare ?

jaja kanske är sant, men va tar de i knäböj då? kanske är en bättre fråga!

Allan
2003-10-02, 13:06
Folk som kör styrka som komplement har sällan nån nytta att ta reda på sitt max. Anledningen är naturligtvis att det tar sin lilla tid att lära sig de olika momenten så bra att man verkligen kan säga att de når sitt absoluta max. Med rätt teknik skulle flera av dem kunna göra avsevärt bättre resultat.
Jag har fystränat fotbollslag upp till hyfsat hög nivå och det var ett h-e att hålla tillbaka dem - tävlingsinstinkten vet du. Många av dem klarade över 130 i en hyfsad böj - inte godkänt djup naturligtvis; det är de för stela för. Men anständigt.
Det finns inte heller nån praktiskt användning för maxvikter. För nån med knäböjslår är ju hundra meter löpning ett halvt Vasalopp. Däremot förekommer relativt höga repstal, negativträning, upphopp, frivändningar etc. Jag försökte lotsa in dem på mer renodlad byggarträning också, men då gjorde ledningen fula miner - tyngdlyftningsträning skulle det vara, för det har Fotbollförbundet bestämt.
Kan dock avslöja att många av dem körde byggarträning när de hade individuell träning. Vi körde mycket träning för höfter, bål och baklår (korta hamstrings är en vanlig skadeorsak i många idrotter).
Sen var det precis som med allt annat - vissa tyckte det var kul och gjorde framsteg. Andra tyckte det var ett nödvändigt ont och gjorde bara exakt det de skulle. Och det hände inte mycket.
Däremot var smidighetsträningen uppskattad.

allan

stora_starka_jätten
2003-10-02, 16:03
Originally posted by Allan
Folk som kör styrka som komplement har sällan nån nytta att ta reda på sitt max. Anledningen är naturligtvis att det tar sin lilla tid att lära sig de olika momenten så bra att man verkligen kan säga att de når sitt absoluta max. Med rätt teknik skulle flera av dem kunna göra avsevärt bättre resultat.
Jag har fystränat fotbollslag upp till hyfsat hög nivå och det var ett h-e att hålla tillbaka dem - tävlingsinstinkten vet du. Många av dem klarade över 130 i en hyfsad böj - inte godkänt djup naturligtvis; det är de för stela för. Men anständigt.
Det finns inte heller nån praktiskt användning för maxvikter. För nån med knäböjslår är ju hundra meter löpning ett halvt Vasalopp. Däremot förekommer relativt höga repstal, negativträning, upphopp, frivändningar etc. Jag försökte lotsa in dem på mer renodlad byggarträning också, men då gjorde ledningen fula miner - tyngdlyftningsträning skulle det vara, för det har Fotbollförbundet bestämt.
Kan dock avslöja att många av dem körde byggarträning när de hade individuell träning. Vi körde mycket träning för höfter, bål och baklår (korta hamstrings är en vanlig skadeorsak i många idrotter).
Sen var det precis som med allt annat - vissa tyckte det var kul och gjorde framsteg. Andra tyckte det var ett nödvändigt ont och gjorde bara exakt det de skulle. Och det hände inte mycket.
Däremot var smidighetsträningen uppskattad.

allan

okej... Men kan du skriva ner lite ungefär vad du körde för program med det laget? skulle vara lite intressant att veta..

130 kg i böj var ju inte så pjåkigt!

z_bumbi
2003-10-03, 07:03
Originally posted by Allan
Jag försökte lotsa in dem på mer renodlad byggarträning också, men då gjorde ledningen fula miner - tyngdlyftningsträning skulle det vara, för det har Fotbollförbundet bestämt.
Kan dock avslöja att många av dem körde byggarträning när de hade individuell träning. Vi körde mycket träning för höfter, bål och baklår (korta hamstrings är en vanlig skadeorsak i många idrotter).

allan


Lite kul att tyngdlyftare kör byggning som komplement om man ser till fotbollsförbundets inställning :)