handdator

Visa fullständig version : Förstörde min kräkning den upphöjda proteinsyntensstimuleringen?


sumialic
2009-06-06, 11:18
Nu har ju det som hänt hänt (igår), men jag är fortfarande nyfiken.

Jag åt ungefär 40 gram fullväridgt protein 1-2 timmar innan träning.

0-3 timmar efter träningen åt jag runt 80gram fullvärdigt protein.

En halvtimme efter det spydde jag upp mycket. Vet inte hur mycket. Nu är frågan om det förstörde simuleringen av den upphöjda proteinsyntesen som ju ska stimuleras med mat genom att äta innan och 1-3 timmar efter.

Min första tanke var att det självklart var så, men vid närmare tanke så borde det väl inte ha förstört något? Jag hade ju mat i magen d.v.s protein tillgängligt från 2 timmar innan träningen till 3 timmar efter träningen.

saab900
2009-06-06, 11:27
Jag vet inte, men om vi säger att du kommer att träna resten av ditt liv, tror du då att det spelar någon som helst roll på basis av ett år eller bara ett par månader om du eventuellt missat näringstimingen för ETT enstaka pass?!?

Att spy efter varje träningspass är ju självklart ingen höjdare för kroppen, speciellt tänderna, men om du slutar nojja dig så fruktansvärt och försöka vara så analoptimal kommer resultaten att bli bättre. Ingenting blir bättre av att konstant fundera på vad varje sak man gör på dagarna kommer att innebära för proteinsyntesen och återhämtningen, det finns det många här som kan plusetta. Då mår du sämre, får lägre livskvalité och resultaten blir därefter, alltså lidande.

Hur mycket väger du, som utöver maten tror dig behöva 120 gr protein i pulverform/dag? En studie som cirkulerar här tyder på att allt över ca 2,0/kg kroppsvikt är fullständigt onödigt, och det får en annan i sig enbart genom kosten förutom nu under deffen, då får jag lägga till 20 gr pulver.

sumialic
2009-06-06, 11:33
Jag vet inte, men om vi säger att du kommer att träna resten av ditt liv, tror du då att det spelar någon som helst roll på basis av ett år eller bara ett par månader om du eventuellt missat näringstimingen för ETT enstaka pass?!?

Att spy efter varje träningspass är ju självklart ingen höjdare för kroppen, speciellt tänderna, men om du slutar nojja dig så fruktansvärt och försöka vara så analoptimal kommer resultaten att bli bättre. Ingenting blir bättre av att konstant fundera på vad varje sak man gör på dagarna kommer att innebära för proteinsyntesen och återhämtningen, det finns det många här som kan plusetta. Då mår du sämre, får lägre livskvalité och resultaten blir därefter, alltså lidande.

Hur mycket väger du, som utöver maten tror dig behöva 120 gr protein i pulverform/dag? En studie som cirkulerar här tyder på att allt över ca 2,0/kg kroppsvikt är fullständigt onödigt, och det får en annan i sig enbart genom kosten förutom nu under deffen, då får jag lägga till 20 gr pulver.

Har jag sagt att jag tror det spelar någon roll? Jag är nyfiken för jag vill veta hur det fungerar i kroppen.

Jag åt inget pulver whatsoever igår.

Snakebite
2009-06-06, 15:57
Ja, du tappade uppskattningsvis 2.45kg i rena muskler. Den händelsen kommer att påverka dina träningsresultat negativt upp till 5 år.

stafh
2009-06-06, 16:04
Varför spydde du?

Som svar på din fråga skulle jag våga påstå att det garanterat är sämre att spy efter träningen än att inte spy. Hur mycket är nog ganska omöjligt att säga, men i det långa loppet har det givetvis ingen betydelse att du spydde en gång.

kolle
2009-06-06, 16:07
Vad är tjafset om?

Tycker det är en intressant fråga, tror inte sumialic skapade tråden endast för att han var orolig över sina träningsresultat.

Kan tyvärr inte svara på frågan men ser fram emot svar.

Commando1980
2009-06-06, 16:10
nej det tror jag inte eftersom kroppen haft tid att ta upp en del av proteinet du intog efter passet.

Ignatius72
2009-06-07, 17:09
Frågan om varför du kastar upp känns viktigare än eventuell proteinsyntesstimulering förlust.

Pellegris
2009-06-07, 20:25
Frågan om varför du kastar upp känns viktigare än eventuell proteinsyntesstimulering förlust.

Du har inte förstått meningen med tråden.


Har jag sagt att jag tror det spelar någon roll? Jag är nyfiken för jag vill veta hur det fungerar i kroppen

Ignatius72
2009-06-08, 07:16
Du har inte förstått meningen med tråden.

Jag förstod och jag struntade i det och gick på det väsentliga.

Ganymedes
2009-06-08, 07:44
Alltså, ibland kan en händelse få en att fundera på saker. Varför inte bara svara på sumialics fråga den som kan, medan de som inte kan, kan spara sina anklagelser och lässvårigheter till en annan tråd?

Eddie Vedder
2009-06-08, 07:53
Den mest kraftiga stimuleringen av proteinsyntesen åstadkoms av träningen i sig. Maten du åt före passet har sannolikt hunnit absorberats till viss grad men långt ifrån fullständigt, finns ingen direkt anledning att äta en måltid så tätt inpå som en timme. Men det kanske var en proteindrink?

Sedan åt du ju även efter träningen och som jag förstår det spydde du en halvtimme efter andra måltiden?

Min gissning är att du kan likna det här med en dag då du käkat för lite efter passet helt enkelt. Så någon stor inverkan på träningen har det nog inte, eventuellt en negativ proteinbalans just den dagen.

Om det sedan finns en bakgrund till att du spydde som är mer allvarlig så är ju det något helt annat och kanske något som i sig är mer negativt för kroppen.

sumialic
2009-06-08, 08:25
Den mest kraftiga stimuleringen av proteinsyntesen åstadkoms av träningen i sig. Maten du åt före passet har sannolikt hunnit absorberats till viss grad men långt ifrån fullständigt, finns ingen direkt anledning att äta en måltid så tätt inpå som en timme. Men det kanske var en proteindrink?

Sedan åt du ju även efter träningen och som jag förstår det spydde du en halvtimme efter andra måltiden?

Min gissning är att du kan likna det här med en dag då du käkat för lite efter passet helt enkelt. Så någon stor inverkan på träningen har det nog inte, eventuellt en negativ proteinbalans just den dagen.

Om det sedan finns en bakgrund till att du spydde som är mer allvarlig så är ju det något helt annat och kanske något som i sig är mer negativt för kroppen.

tack:) Jag spydde inte förrän 3½ timme efter träningen och jag åt i stort konstant från 0-3h efter träningen.

Eddie Vedder
2009-06-08, 08:30
tack:) Jag spydde inte förrän 3½ timme efter träningen och jag åt i stort konstant från 0-3h efter träningen.

Då känns det som väldigt liten risk för att träningen skall ha påverkats. Troligtvis sämre att spy än att inte spy förstås, men på den tiden hinner mycket av din mat tas upp.

Jag vill som sagt inte säga "det är lugnt" för jag vet inte den bakomliggande orsaken. Men om vi enbart ser till just träningspåverkan så är den nog mycket liten från själva kräkningen i sig (eventuellt bakomliggande symptom är som sagt en helt annan fråga).

Ignatius72
2009-06-08, 08:43
Alltså, ibland kan en händelse få en att fundera på saker. Varför inte bara svara på sumialics fråga den som kan, medan de som inte kan, kan spara sina anklagelser och lässvårigheter till en annan tråd?

Inressant fundering, jag ska tänka på det. Sen finns det andra händelser som kan få en att fundera på saker. Varför skriva ett inlägg, som inte är i närheten av trådens ursprungsfråga?

Varför anledningen till kräkning är intressantare än ev förlust av proteinsyntensstimulering. 1. Om det är en engångshändelse så finns det 400 andra variabler att ta hänsyn till. 2. Om det förekommer ofta så är inte den eventuella förlusten av ovanstående det viktigaste.
Om man oroar sig över nr 1 så har man fel fokusering vad gäller sin träning och kost. Man begriper det helt enkelt inte. Om man är orolig över nr 1 men är i kategori 2 så har man än större problem.

Ganymedes
2009-06-08, 13:25
1. Om det är en engångshändelse så finns det 400 andra variabler att ta hänsyn till. 2. Om det förekommer ofta så är inte den eventuella förlusten av ovanstående det viktigaste.
Om man oroar sig över nr 1 så har man fel fokusering vad gäller sin träning och kost. Man begriper det helt enkelt inte. Om man är orolig över nr 1 men är i kategori 2 så har man än större problem.

Det finns fler slutsatser att dra än de två som du erbjuder. En av dem är att han redan vet orsaken till att han spytt, inte behöver oroa sig för det, men att händelsen fick honom att bli nyfiken då det påverkar något (annat) som han är intresserad av. Nämligen proteinsytesen/näringslära/whatever.

Så har det varit för mig iaf. Bland annat resulterade det i en tråd om huruvida det var någon vits att ta en kaseinshake inför sängdax, om man drukit alkohol tidigare. Det var av rent akademiskt intresse för min egen del, jag lär inte sluta dricka alkhol oavsett, även om det är det bättre valet (på vissa sätt iaf).

Ibland är det faktiskt intressant att veta för själva vetandets skull. :)

Ignatius72
2009-06-08, 17:03
Ibland är det faktiskt intressant att veta för själva vetandets skull. :)

Det kan jag inte neka till.:cool: