handdator

Visa fullständig version : Sprid lite kärlek?


Lellan
2009-06-06, 08:56
Blev glad och inspirerad av "kärleksbrev till kassörska" tråden. Så idag när jag gick förbi det där fina huset de renoverat så länge på, tänkte jag ge det lite kärlek! Lite skumt att ringa på och smöra, så lämnade följande lapp i brevlådan:

"Hej! Går ofta förbi här och tycker att ni har renoverat så fint, det är roligt att gå förbi och njuta av det fina resultatet! Vackert hus och trädgård. Ha en bra helg! / Promenerande *****"

Jättefånigt, men va fan - är urkass på att ge komplimanger och lappar är ju the shit! Så nu uppmanar jag fler att gå den sliskigt men ärligt smörande vägen.. :whipped:

(Planerar att säga till min favoritkassörska att det är kul att hon alltid är så trevlig också. Sen får det fan räcka, för nu)

Rockhard
2009-06-06, 08:58
Creepy :Virro

Piranha
2009-06-06, 08:59
Snyggt jobbat.

Lite halft OT, men en tråd på temat som går ut på att man ger random okänd person en komplimang utan baktanke, som man sen redovisar i tråden vore kul.

Faktiskt kan göra någons dag.

Loca
2009-06-06, 09:02
Promenerande *****"


... jag hade blivit rädd och flyttat

Lellan
2009-06-06, 09:04
Snyggt jobbat.

Lite halft OT, men en tråd på temat som går ut på att man ger random okänd person en komplimang utan baktanke, som man sen redovisar i tråden vore kul.

Faktiskt kan göra någons dag.

Ok, tack för förtydligande - det var nämligen trådens syfte men jag kanske skröt för mkt om den egna bedriften för att det skulle framgå.. :D

Alltså: Ge random okänd person en komplimang utan baktanke, som du sen redovisar i tråden!:whipped:

*popcorn*

Lellan
2009-06-06, 09:05
creepy :virro

... Jag hade blivit rädd och flyttat

:D Kom igeen... (jag skrev ju såklart inte ***** utan mitt namn men kolo vet inte det tror jag, och det kan ju vara trevligt att vara en anonym aw)

Piranha
2009-06-06, 09:06
Ok, tack för förtydligande - det var nämligen trådens syfte men jag kanske skröt för mkt om den egna bedriften för att det skulle framgå.. :D

Alltså: Ge random okänd person en komplimang utan baktanke, som du sen redovisar i tråden!:whipped:

*popcorn*

He he he, det är just utan baktanke som sållar agnarna ifrån vetet.

Lellan
2009-06-06, 09:09
He he he, det är just utan baktanke som sållar agnarna ifrån vetet.

Ok, nu var det väl fasen ingen baktanke - tänker ju inte flytta in el lägga mig och sola på deras terass?

Skrytet var ju inspiration till andra, precis som kassörskekärleksbrevet var inspiration, och förkortade tiden till inlägg: "TS börjar"..

Jag gav inte komplimangen för att skryta om den, Pirremannen.. Kom igen nu, har ni ingen kärlek att sprida va? Vavvavvaaaa? *Sverker från Lellans konto*

Piranha
2009-06-06, 09:16
Ok, nu var det väl fasen ingen baktanke - tänker ju inte flytta in el lägga mig och sola på deras terass?

Skrytet var ju inspiration till andra, precis som kassörskekärleksbrevet var inspiration, och förkortade tiden till inlägg: "TS börjar"..

Jag gav inte komplimangen för att skryta om den, Pirremannen.. Kom igen nu, har ni ingen kärlek att sprida va? Vavvavvaaaa? *Sverker från Lellans konto*

Nej nej din komplimang var genuin, jag hade fortfarande tankarna på snabbköps stalkern där som hadde bak i tankarna.

Skryta om den på nätet tycker jag är okej i detta fallet eftersom alternativet är att anonym person inte får sin dag förgylld alls annars.

Om man sen skall vara djup på ämnet så tror jag ingen komplimang är helt utan baktanke. Det ger ändå en själv en viss bekräftelse på att man minsann är en god människa, speciellt om komplimangen planeras på förhand.

Skit samma verkan i detta faller är starkare än orsak.

Ignatius72
2009-06-06, 09:17
Generellt sett verkar en stor del av kolofolket lida av vissa paranoidadrag. Att inte kunna ta emot en komplimang utan att göra långsökta kopplingar till diverse baktankar hos givaren tyder på en extremt låg självkänsla.

Nina L
2009-06-06, 09:31
"Hej! Går ofta förbi här och tycker att ni har renoverat så fint, det är roligt att gå förbi och njuta av det fina resultatet! Vackert hus och trädgård. Ha en bra helg!Gud, så trevligt! :)

Jag har nog alltid tanken att jag får känna mig lite som en bra människa när jag har varit det, men jag tycker inte att det behöver räknas som en baktanke i den här tråden.

Baktanke med denna komplimang:
1. Göra Lellan glad.
2. Bli sedd
3. Döda lite tid

shadowfire
2009-06-06, 09:49
Gillar initiativet, precis som kärleksbrevet och det du gjorde Lellan, sådant skulle jag vilja se mer av! Modigt och bra gjort.

Själv utbytte jag ett 20-tal långa blickar med en gudomligt vacker tjej som handlade på willys häromdagen. Båda log fånigt och tittade på varandra men ingen vågade säga något liksom. Så trist! En komplimang hade ju kunnat vara det minsta man bränt av ju.

Varför är det så svårt att göra en äkta klyshig carpe diem liksom? Argh...

Shakemynuts
2009-06-06, 10:36
Jag blir inspirerad. Ska försöka idag inne i stan om det blir ett bra tillfälle.
Kanske till nån av alla norrland mot rasism - personerna som är här och demonstrerar. Vet inte om dom är kvar.

Pelle2
2009-06-06, 10:41
generellt sett verkar en stor del av kolofolket lida av vissa paranoidadrag. Att inte kunna ta emot en komplimang utan att göra långsökta kopplingar till diverse baktankar hos givaren tyder på en extremt låg självkänsla.

+1000

joriice
2009-06-06, 10:43
Jag gjorde så i en tjejs bredvlåda som jag tyckte var söt en gång. Det gick inge vidare. :D

hendrong
2009-06-06, 11:26
Jag lade en lapp i brevlådan hos en jag hatade där jag det stod "Jag hatar dig!". Kändes bra.

mini
2009-06-06, 11:32
Jag lade en lapp i brevlådan hos en jag hatade där jag det stod "Jag hatar dig!". Kändes bra.

Och jag låter bli att tala om hur lam humor du verkar ha. Kärlek åt alla.

Loca
2009-06-06, 11:36
Jag lade en lapp i brevlådan hos en jag hatade där jag det stod "Jag hatar dig!". Kändes bra.

Jag hade kunnat ta en sådan lapp bättre.

mattilainen
2009-06-06, 11:45
Jag kom på samma ide, fast det var att ge 3 komplimanger i veckan minst. Det fungerade några veckor men sen blev det mindre och mindre. Får ta upp den iden.

Jag brukade alltid säga till folk i kassor "Vad fint hår du har" eller liknande, dom skiner upp iaf :) Kul att se att man kan ge folk glädje genom en enda mening.

Idag kommer nästa komplimang

bear.flowertwig
2009-06-06, 13:29
Bra tråd Lellan :thumbup:

Det är kul och så löjligt enkelt att göra folk glada och då inte nödvändigtvis bara en komplimang om utseendet till någon av motsatt kön.

Det kan sätta sig läänge om man träffar rätt. Kommer fortfarande ihåg en jag komplimang jag fick i skolan för många år sen när en kompis helt apropå ingenting berättade om vad hans flickvän hade sagt om mig (inte så weird som det kanske låter).

OM man nu nödvändigtvis ska ge en tjej en komplimang på krogen så är det rätt kul att göra det "i förbifarten" och inte parkera sig och vänta kvar för att casha in. Även om det inte syftet brukar det kunna ha effekt ;)

Annars är tipset till tjejer att det ofta är otroligt tacksamt att ge komplimanger till killar. Vi är inte alls vana vid det på samma sätt som ni.

Shajjn
2009-06-06, 13:58
Skitfint. Gillar sånt där. :)

Shajjn
2009-06-06, 14:01
Om man sen skall vara djup på ämnet så tror jag ingen komplimang är helt utan baktanke. Det ger ändå en själv en viss bekräftelse på att man minsann är en god människa, speciellt om komplimangen planeras på förhand.


Men det har ingen betydelse, det gör ingenting. Att vara snäll och hjälpsam på olika sätt av egoistiska skäl är bara bra.
Läs Stefan Einhorns böcker om medmänsklighet, han tar upp sånt där.

Shajjn
2009-06-06, 14:04
Själv utbytte jag ett 20-tal långa blickar med en gudomligt vacker tjej som handlade på willys häromdagen. Båda log fånigt och tittade på varandra men ingen vågade säga något liksom. Så trist! En komplimang hade ju kunnat vara det minsta man bränt av ju.


Nej, skojar du? ..
Nästa gång du ser henne ger du fan i din "rädsla" och går fram till henne.
Hon är sannolikt intresserad också, ju.

bear.flowertwig
2009-06-06, 14:19
Nej, skojar du? ..
Nästa gång du ser henne ger du fan i din "rädsla" och går fram till henne.
Hon är sannolikt intresserad också, ju.

Dessutom finns det ju en uppsjö (mer eller mindre vansinniga) ice breakers att köra i en mataffär :D

Muskelbyggaren
2009-06-06, 14:35
När jag skulle betala på ICA för några månader sen sa kassörskan till mig "Du är min bästa kund, det ska du veta. Du är alltid så himla fin och trevlig!" och jag blev verkligen sjukt glad. Det är ju trist att det ska vara så mycket känsligheter i vägen, med tanke på hur kul det är att få komplimanger. Men det finns många situationerna som hamnar mitt emellan ytterligheterna Lasse som berömmer Lisas fasta rumpa och beröm i kassan, där det är svårt att veta om det är OK eller inte.

Finns fan inget tråkare än när man säger att en tjej har en snygg klänning och nån kepskille som hörde kommer och säger "du vet att hon har pojkvän?". Men det skiljer ju sig oerhört från umgänge till umgänge.

Piranha
2009-06-06, 15:07
Bra tråd Lellan :thumbup:

Det är kul och så löjligt enkelt att göra folk glada och då inte nödvändigtvis bara en komplimang om utseendet till någon av motsatt kön.

Det kan sätta sig läänge om man träffar rätt. Kommer fortfarande ihåg en jag komplimang jag fick i skolan för många år sen när en kompis helt apropå ingenting berättade om vad hans flickvän hade sagt om mig (inte så weird som det kanske låter).

OM man nu nödvändigtvis ska ge en tjej en komplimang på krogen så är det rätt kul att göra det "i förbifarten" och inte parkera sig och vänta kvar för att casha in. Även om det inte syftet brukar det kunna ha effekt ;)

Annars är tipset till tjejer att det ofta är otroligt tacksamt att ge komplimanger till killar. Vi är inte alls vana vid det på samma sätt som ni.

spit out:

<Mike>
2009-06-06, 15:27
Riktigt bra gjort Lellan tycker jag! Hade jag fått någon liknande lapp i min brevlåda så hade jag blivit väldigt glad och knappast paranoid. Små snälla gärningar kan verkligen lysa upp hela ens dag!
Jag kan också bidra med ett exempel på en väldigt liten gärning som jag blev glad av. Jag var på väg hem med två fyllda ica kassar i händerna när jag kom till ett övergångsställ då det kom en gubbe som inte skulle över utan bara var på väg förbi som tryckte på knappen åt mig så jag slapp ställa ner kassarna (det var blött ute) Sedan vickade han lite på sin hatt åt mig och jag sa tack och blev nästan löjligt glad åt hans goda gärning! Tro det eller ej men det är inte ofta man är med om såna saker!

Man borde göra såna saker oftare!

bear.flowertwig
2009-06-06, 15:39
spit out:

wut? *popcorn*

Piranha
2009-06-06, 15:43
wut? *popcorn*

Hur löd komplimangen?

bear.flowertwig
2009-06-06, 15:50
Hur löd komplimangen?

Aha, nja lite för personligt (och oväsentligt för poängen med tråden).

14K
2009-06-06, 15:53
Tycker sånt är skitbra Lellan, jag har varit kass på komplimanger förr. Men känns jävligt bra nu när man släppt efter och börjat ge komplimanger. Kända som okända.. kvittar. Det kostar inget o vara snäll.

mini
2009-06-06, 15:58
Ska man nu värdera komplimanger är Lellans brev till husägaren i topp. Det är alltid roligare att få något man jobbat med bekräftat, något personligt, medan utseendekomplimanger är lite beiga. Det är oftast de mer udda komplimangerna vi minns.

frambogir
2009-06-06, 16:00
Fast, man kan ju jobbat som tusan för sitt utseende, tex genom träning. :)

bear.flowertwig
2009-06-06, 16:04
Fast, man kan ju jobbat som tusan för sitt utseende, tex genom träning. :)

+1. Blir någon glad av en komplimang för snygga byxor/fina ögon/what ever är den fan inte beige. Däremot är det beige och von oben att tycka det att det skulle vara det. Och ja, det kan väl finnas anledning att undvika de mest cheezy och billiga komplimangerna.

Mantus
2009-06-06, 16:07
Generellt sett verkar en stor del av kolofolket lida av vissa paranoidadrag. Att inte kunna ta emot en komplimang utan att göra långsökta kopplingar till diverse baktankar hos givaren tyder på en extremt låg självkänsla.

Sluta gnäll nu, det här är inte rätt tråd för det.


On T: Jag skall se om jag kan ge någon en komplimang på festen ikväll. Jag tror jag kommer ge komplimanger till min chef och min avgående ordförande för det goda arbetet de utfört den här termien.

Danny Devito
2009-06-06, 16:14
On T: Jag skall se om jag kan ge någon en komplimang på festen ikväll. Jag tror jag kommer ge komplimanger till min chef och min avgående ordförande för det goda arbetet de utfört den här termien.

Säg till dom att dom har grova vader.

Ignatius72
2009-06-06, 16:42
Sluta gnäll nu, det här är inte rätt tråd för det.


On T: Jag skall se om jag kan ge någon en komplimang på festen ikväll. Jag tror jag kommer ge komplimanger till min chef och min avgående ordförande för det goda arbetet de utfört den här termien.

Eftersom både inlägg nr 2 och 3 handlar om det så kan det nog anses berättigat. Det var förövrigt inte gnäll utan ett konstaterande.

mojoo
2009-06-06, 17:01
brukade skriva såna lappar på kvällen till min mor att hon är världens bästa :) sen såg hon de på morgonen o blev glad

Piranha
2009-06-06, 19:04
aha, nja lite för personligt (och oväsentligt för poängen med tråden).

pm ... Cam ?

bear.flowertwig
2009-06-06, 20:27
pm ... Cam ?

Haha, va f... kan nån modd banna modden? :Virro

Mantus
2009-06-07, 05:15
Säg till dom att dom har grova vader.

Nja, jag komplimerade min bordsdam på hur bra hon var på att kyssas. Vaderna brydde jag mig inte så mycket om just då.
Jag anser mig ha både spritt och tagit emot en hel del glädje ikväll.:D

Lellan
2009-06-07, 07:34
Nja, jag komplimerade min bordsdam på hur bra hon var på att kyssas. Vaderna brydde jag mig inte så mycket om just då.
Jag anser mig ha både spritt och tagit emot en hel del glädje ikväll.:D

Din glädje-spridare där.. ;)

Ica Lady
2009-06-07, 08:30
Blev glad och inspirerad av "kärleksbrev till kassörska" tråden. Så idag när jag gick förbi det där fina huset de renoverat så länge på, tänkte jag ge det lite kärlek! Lite skumt att ringa på och smöra, så lämnade följande lapp i brevlådan:

Grymt fint gjort Lellan :thumbup:! Det där gillar jag. Jag skulle bli jätteglad av en sån lapp och skulle verkligen inte bli rädd och flytta. Försöker själv ge komplimanger så ofta jag kan, för det finns ju inget som gör en gladare, oberoende om det är av en känd eller okänd person. Kan ju verkligen göra nåns dag :)

Lellan
2009-06-07, 08:48
Kul med alla som gillar tilltaget, spontant kändes det iaf rätt! :)

Mindre spontant idag, men trevligt: Var nyss ner till konsumkassörskan som är så himla trevlig och sa det till henne, att det är så roligt att hon är så glad och trevlig när man handlar. Hon blev jätteglad och sa att "sånt där suger man länge på ska du veta, kul att höra. Har testat andra jobb men saknar alltid detta, så trevliga kunder!" (och så kvittrade hon vidare å spred lite kärlek antar jag.. :)).

Det känns ju lite pinsamt och kanske tom inkräktande att ge en komplimang ibland, men det är skönt när det (som nyss) tas emot glatt och man känner att "varför skulle jag inte säga det?".

Kassörskan ifråga känns så uppenbart genuint glad att det smittar och man tänker kanske att "det där har hon hört tusen ggr", men so what.. å det kanske hon inte alls har eftersom alla tänker att "det är ju så uppenbart".

rooz
2009-06-07, 09:21
Var på studentmottagning i Fredags, berättade jag för en tjej vilken snygg klänning hon hade, fast hon bara stirrade och verkade ta illa upp:em:

(Jag var nykter, hon var nog inte lika nykter)

Fick höra av polarens flickvän igår att jag blivit smalare, då var alla jävla timmar på crosstrainern värt det!!!!

bear.flowertwig
2009-06-07, 11:16
Var på studentmottagning i Fredags, berättade jag för en tjej vilken snygg klänning hon hade, fast hon bara stirrade och verkade ta illa upp:em:

Skit samma, fortsätt så.


Fick höra av polarens flickvän igår att jag blivit smalare, då var alla jävla timmar på crosstrainern värt det!!!!

:thumbup:

Yes
2009-06-07, 11:37
Var på studentmottagning i Fredags, berättade jag för en tjej vilken snygg klänning hon hade, fast hon bara stirrade och verkade ta illa upp:em:

(Jag var nykter, hon var nog inte lika nykter)

Fick höra av polarens flickvän igår att jag blivit smalare, då var alla jävla timmar på crosstrainern värt det!!!!
Tyvär finns det många bittra och cyniska människor som inte kan ta en komplimang, för att inte tala om tjejer som automatiskt tror att man vill innanför deras trosor. Men det är ju lyckligtvis bara deras eget problem.

Jag tycker det är bra, och viktigt, att visa uppskattning för sånt man gillar. Det är inte bara kul att någon blir glad utan det ökar ju också chanserna att folk runtomkring en gör saker man uppskattar.

Det är alltid roligare att få något man jobbat med bekräftat, något personligt, medan utseendekomplimanger är lite beiga.
Utseendekomplimanger är ju hur fina som helst när man jobbat hårt på att förbättra den biten. Några av dom bättre komplimangerna jag fått har varit sådana(även om den allra bästa var något helt annat).

Loca
2009-06-07, 11:40
Var på studentmottagning i Fredags, berättade jag för en tjej vilken snygg klänning hon hade, fast hon bara stirrade och verkade ta illa upp:em:

(Jag var nykter, hon var nog inte lika nykter)


Nawwwwwwwwww, hade du sagt så till mig hade jag blivit happy happy happy. Hon kanske trodde du hade baktankar. Dumma tjej.

G_lund
2009-06-07, 13:28
WTF, jag kommenterade också att en tjej hade en snygg klänning i helgen.. hon verkade inte heller uppskatta det nått vidare?? :(

ceejay
2009-06-07, 13:36
WTF, jag kommenterade också att en tjej hade en snygg klänning i helgen.. hon verkade inte heller uppskatta det nått vidare?? :(

eller hur, man får ett wtf så fort man ger ngn en komplimang

Shajjn
2009-06-07, 13:52
Lellan: Skitnice återigen.
Rooz: Bra, fortsätt så som bear skrev.

Jag tycker om idén att man anonymt ger gåvor till folk man inte känner. Det kan exempelvis vara att man köper något gott, en trisslott eller annat, på Pressbyrån och ber kassan ge det till nästa kund och hälsa ("God jul" om det är jultider ex).

Anonyma klubben: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_491751.svd

Andra exempel: http://www.365saker.se/deltagarportalen/bli-medlem-i-anonyma-klubben

bear.flowertwig
2009-06-07, 14:06
Jag tycker om idén att man anonymt ger gåvor till folk man inte känner. Det kan exempelvis vara att man köper något gott, en trisslott eller annat, på Pressbyrån och ber kassan ge det till nästa kund och hälsa ("God jul" om det är jultider ex).



Jösses vad överraskad man skulle bli:
- Hej!
- Det blir tvåhundratrettisju å nitti tack.
- Ja just det, kunde före har köpt ett sexpack Grolsch å ett paket cigg till dig också. Varsågod.

Lellan
2009-06-07, 14:12
Pratade med en kompis som är butikschef för matbutik, han smörar järnet för att få veckans ros.. :D Har blivit fixerad, ibland ser man glimten i ögat ibland framstår han bara som allmänt galen.. ;)

Tex så ringde en kund om att de hade köpt mazariner med utgånget datum, då packade han på sig 5 olika sorters fika och levererade hem till klagomålet ifråga.. Samma sak när ngn klagar i butiken, då får de en värdekupong fyrdubbelt för varan de klagade på + att han ringer ner till den kassan dit han ser kunden går och ber kassörskan ge kunden en kartong nobless.

Ingen "dagens ros" hittills, men han lär ju ha fått ngn stammis iaf.. Men han har iaf gjort det till en sport (det där "ej för egen vinning" stämmer väl inte dock).

bear.flowertwig
2009-06-07, 14:18
Pratade med en kompis som är butikschef för matbutik, han smörar järnet för att få veckans ros.. :D Har blivit fixerad, ibland ser man glimten i ögat ibland framstår han bara som allmänt galen.. ;)

Tex så ringde en kund om att de hade köpt mazariner med utgånget datum, då packade han på sig 5 olika sorters fika och levererade hem till klagomålet ifråga.. Samma sak när ngn klagar i butiken, då får de en värdekupong fyrdubbelt för varan de klagade på + att han ringer ner till den kassan dit han ser kunden går och ber kassörskan ge kunden en kartong nobless.

Ingen "dagens ros" hittills, men han lär ju ha fått ngn stammis iaf.. Men han har iaf gjort det till en sport (det där "ej för egen vinning" stämmer väl inte dock).

Det är inte bara trevligt det är riktigt smart.

Tolkia
2009-06-07, 14:26
Alla som inte är nöjda med responsen de får på sina komplimanger kan ju förslagsvis gå till sig själva: Hur reagerar DU när du får en "oprovocerad" komplimang? För jag antar att du inte bli generad och säger "äsch, inte då ..." eller något i den stilen. ;)

Se det som att ni gör en dubbel god gärning, ni ger någon en komplimang och dessutom ger ni personen ett tillfälle att öva på att ta emot positiv respons. Det är ganska många som behöver öva på det - av någon anledning verkar vi ha skapat en kultur där det är så viktigt att inte verka som om man tror att man är förmer än någon annan, att det reflexmässiga förminskandet av sig själv i just sådana situationer nått nivåer där det blir enbart komiskt (eller för den delen jävligt B, om man laddat för att säga något och personen liksom bara "öh, näääeee .."). Världen skulle vara en trevligare plats om vi vore lite bättre både på att ge och ta ömhetsbevis av olika slag.

Yes
2009-06-07, 14:44
Ett "äsch, inte då..." kan man ju nästan vänta sig. Ibland kan man också bli lite ställd av vissa komplimanger, det kan t.ex. vara något som man själv inte ens reflekterat över(varför man också bör vara försiktig med att anta att det rör sig om någon slags falsk blygsamhet).

Lellan
2009-06-07, 14:56
Faktiskt - övning ger färdighet. Har gått från "nej + anledning till varför komplimangen är inkorrekt" till "äsch, inte.." till "snällt sagt, men.." till "tycker du?" till "vad kul att du tycker det, tack!".

Faktiskt både svårare och lättare än vad man kan tro. Men känns mkt bättre att inte känna att man måste ursäkta personens dåliga omdöme, bättre både för givaren och tagaren att kallt räkna med att det var ärliga ord utan baktanke.

Skulle det mot förmoda inte vara det - så blir iaf båda lite gladare av ett "tack". Tog dock rätt många tankevurpor innan jag insåg detta va.. :smash: :em:

Men lite smartare har man blitt, mitt sätt var att aw:a så att komplimanger fiskades här på kolo tror jag, lättare att öva i text (läs deleta och skriva om) så faller det sig allt mer naturligt live.