handdator

Visa fullständig version : Sveriges nationaldag - Nationalsången


Guybrush
2009-06-06, 08:53
Hej gott folk!

De sjöng nyss "Nationalsången", Du gamla du fria, i TV4 Nyhetsmorgon. Det fick mig att som vanligt tänka på hur usel jag tycker att den är. Citationstecknen är ju väldigt befogade också då det egentligen inte är vår officiella låt, någon sådan har vi inte. Istället har denna mossiga gamla folklåt automatiskt blivit det av gammal tradition. Jag brukar alltid skruva på mig i TV-soffan vid större sportevenemang när den spelas över stadion då en svensk står på pallen. Jag tycker att den är så tråkig.

Visst har vissa andra länder också tråkiga låtar, men där är den åtminstone framröstad. Här har vi ju chans att göra något åt saken! Jag är för en omröstning, även om det troligen skulle leda till samma låt pga svenskars kärlek till traditioner. Vi borde erövra Ryssland och sno deras, DEN är fantastisk!

Vad tycker ni om låten. Bra eller anus? Diskutera gärna!

Mass-Tech
2009-06-06, 08:59
Jag tycker inte att det är något fel med den.

130kg finsk sisu
2009-06-06, 09:15
"Du gamla du fria" är en helt ok nationalsång som väcker känslor.
För mej väcker Rysslands nationalsång ett otäckt flimmer under huden som får en att tänka på blod och åter blod

Andy.da.wohoo
2009-06-06, 09:17
Sveriges nationalsång är väldigt fin om man läser alla verser.

coxie
2009-06-06, 09:21
Jag tycker den är fin men den är såklart inte så mäktig som vissa. Jag har inget över för kommunism men fan Sovjet hade en jävligt mäktig nationalsång.

Shakemynuts
2009-06-06, 09:28
Jag tycker den är fin men den är såklart inte så mäktig som vissa. Jag har inget över för kommunism men fan Sovjet hade en jävligt mäktig nationalsång.

+1ar den! :D
Jag gillar den faktiskt.

Guybrush
2009-06-06, 09:42
Jag tycker den är fin men den är såklart inte så mäktig som vissa. Jag har inget över för kommunism men fan Sovjet hade en jävligt mäktig nationalsång.

Den jag menade också. Nuvarande Ryssland har väl en annan?

Osten80
2009-06-06, 09:47
Den jag menade också. Nuvarande Ryssland har väl en annan?

Samma, fast med annan text.

coxie
2009-06-06, 09:48
Den jag menade också. Nuvarande Ryssland har väl en annan?

Har inte 100% koll men tror det är en annan text.

mela
2009-06-06, 09:48
Sveriges nationalsång är väldigt vacker. Att den sedan är mer patriotisk för Norden än för just Sverige är ju en annan femma.

shadowfire
2009-06-06, 09:55
Musikaliskt tycker jag vår nationalsång är urusel. Den är på tok för segdragen, som kyrkorgel på snigelfart så att pensionärerna ska hinna med att sjunga i kyrkbänkarna. Den inger noll pondus, den är inte upplyftande för fem öre och den skapar inget tryck.

Tidigare nämnt Sovjets gamla är så pampig så den kan man liksom spela på en förfest och alla deltagarna ryser och får ståpäls. Gillar även Canadas.

Samtidigt är det ju vår nationalsång och när hundratusen svenskar tar ett djupt andetag och tar i från tårna med passion, så blir den mäktig ändå så jag ryser.

SwMclPbJhCE

tp_88
2009-06-06, 10:00
Me likes. Inte världens bästa nationalsång, men bra.

Herr Oberst
2009-06-06, 11:56
Me likes. Inte världens bästa nationalsång, men bra.

+1
Fast vers 3 och 4 är egentligen dom bästa.
Sen slår Sveriges nationalsång knappast Englands, Italiens eller Tysklands. Men det är ju en annan femma. God save the Queen måste ju vara världens bästa nationalhymn

Dissector
2009-06-06, 12:55
Jag gillar verkligen Sveriges nationalsång. Det är väl av rent personliga skäl egentligen, och jag vet inte vad jag hade tyckt om den om jag inte var svensk. Jag älskar den i alla fall, och den ger mig en väldig känsla av att vara hemma. Tänker på gröna ängar, fina insjöar och glada människor :D

LadyG
2009-06-06, 13:03
Lyssna när hela Råsunda ställer sig upp och sjunger Du gamla, du fria så Solna gungar, man får gåshud av sånt.

Det är en bra nationalsång tycker jag.

stafh
2009-06-06, 13:14
Tycker inte den är så mycket att hänga i granen. Finns många nationalsånger som är sämre iofs, men den når knappast upp till klassen på t.ex. marseljäsen eller sovjets nationalsång.

Sen blir ju alla låtar maffiga när 50000 pers sjunger dem på en fotbollsstadion. Till och med eddie meduza hade låtit imponerande under såna omständigheter.

Tolkia
2009-06-06, 15:45
Jag har inget problem med den. Jag tror vidare att en sång på samma form som den nuvarande nationalsången håller längre än en popdänga (eftersom det år Kolozzeum kanske jag borde skriva metaldänga), hur mycket popdängan (metaldängan) än säljer just idag. Vidare misstänker jag att de som klagar på att Sverige har en ovanligt dålig nationalsång jämfört med andra länder skulle tycka samma sak oavsett vilken nationalsång vi hade.

EkarN
2009-06-06, 16:19
Eftersom jag är svensk är såklart våran nationalsång den bästa i världen, no discussion. Hade jag inte vart svensk hade den varit som en i mängden bara dock.

Jense
2009-06-06, 16:34
På skolavslutningen i nian fick vi inte sjunga den för det kunde tolkas som rasism. Har det inte gått lite långt då? Jag tycker den är fin och vackert svensk, och ska vi börja tulla på våra traditioner enbart för att ett gäng missanpassade individer tycker det är rasistiskt att sjunga den har det gått för långt.

Raschmus
2009-06-07, 09:30
Har inte 100% koll men tror det är en annan text.
Guldtext.
jJPmuPrs3IY