handdator

Visa fullständig version : Träningsschema


Qwiz
2009-06-06, 01:34
Hej,

Jag tränar fem dagar i veckan, men har under senare tid tänkt att mitt schema kanske inte är direkt optimalt. Lade upp ett inlägg för att höra hur alla som kör fem gånger i veckan strukturerar deras schema, men det resulterade inte i något svar: Förmodligen för att jag själv inte lade upp mitt schema :)

Jag kör i alla fall:
Måndag: Ben
Tisdag: Övre rygg
Torsdag: Bröst / Axlar
Fredag: Biceps / Triceps
Söndag: Mage / Nedre rygg

Jag har läst z_bumbis tråd om träningsschema och den allmäna åsikten om att "om man frågar om träningsscheman är man inte tillräckligt erfaren för att strukturera en på egen hand".

Problemet är dock att träning 3 gånger per vecka inte är tillräckligt för min del. Har tränat i flera perioder vilket sammanslaget resulterar i kanske 1 år, men har nu för första gången börjat gymma seriöst. Startade med att köra ett z_bumbi schema 3 gånger per vecka under en månad, men det blev snabbt otillräckligt. Jag blev helt enkelt beroende av att träna och ville därför köra fem gånger per vecka.

Men frågan är ändå om man kanske inte bör köra samtliga muskelgrupper 2 gånger per vecka för att bygga mer?

Jag kör även enligt ett program som kombinerar uthålliget, byggning samt styrka. Det ser helt enkelt ut såhär:
3 månader: Uthållighet (ökar antalet set per månad och minskar antalet reps från 20 till 12). Därefter:
3 månader: Bygga (ökar antalet sets från 4 till 6 under 3 månader samtidigt som jag minskar antalet reps från 12 till 6-7). Därefter:
2 månader: Styrka (ökar antalet sets från 6 till 8 under 2 månader samtidigt som jag minskar antalet reps från 6-7 till 7-1). Därefter börjar jag om vid uthållighet.

Kritik?
Sover 8 timmar (minimum) per natt och äter hyffsat mycket för att få i mig 1.5 gram protein per kilo osv, samt kör kreatin, Whey-80 samt Gainer Pro.

Eliass
2009-06-06, 01:37
Jag tycker du kan köra bumbis och varva det :) lägg in vilodagar när du känner att kroppen behöver det (känn efter noga).
Vet hur det känns när man bara vill träna och träna :P men tråkigt nog måste kroppen få återhämta sig också ;)

Qwiz
2009-06-06, 14:52
Jo, fast som mitt program ser ut nu får muskelgruppen som tränas sju dagars vila samt två vilodagar under veckan. Hittills säger inte min kropp emot i alla fall. Har varit lite stel i ryggen någon gång kanske och då helt enkelt inte kört någonting som involverar rygg tills det blir bättre. Så att känna av är jag bra på :)

Med andra ord kommer jag köra 5 dagar i veckan. Är inte direkt en nybörjare (givetvis är jag inte direkt ett proffs, men ändå rätt rutinerad på gymmet) utan kan en mängd övningar, lite erfarenhet, äter och vilar korrekt med mera. Så allting känns bra, förutom känslan att jag kanske inte tränar en muskelgrupp lika ofta som bumbis program tillåter. Till skillnad från bumbis program så kör jag däremot kanske 6-8 övningar per muskelgrupp snarare än 1-2 övningar utspritt under en vecka som totalt resulterar i kanske 6-8 övningar ändå.

Exempelvis när jag kör ben så har jag träningsvärk i typ 5 dagar därefter på grund av ett stort antal övningar som är tunga.

Är det någon som kör bumbis schema fast 5 dagar i veckan?

Commando1980
2009-06-06, 15:04
Hej,

Jag tränar fem dagar i veckan, men har under senare tid tänkt att mitt schema kanske inte är direkt optimalt. Lade upp ett inlägg för att höra hur alla som kör fem gånger i veckan strukturerar deras schema, men det resulterade inte i något svar: Förmodligen för att jag själv inte lade upp mitt schema :)

Jag kör i alla fall:
Måndag: Ben
Tisdag: Övre rygg
Torsdag: Bröst / Axlar
Fredag: Biceps / Triceps
Söndag: Mage / Nedre rygg

Jag har läst z_bumbis tråd om träningsschema och den allmäna åsikten om att "om man frågar om träningsscheman är man inte tillräckligt erfaren för att strukturera en på egen hand".

Problemet är dock att träning 3 gånger per vecka inte är tillräckligt för min del. Har tränat i flera perioder vilket sammanslaget resulterar i kanske 1 år, men har nu för första gången börjat gymma seriöst. Startade med att köra ett z_bumbi schema 3 gånger per vecka under en månad, men det blev snabbt otillräckligt. Jag blev helt enkelt beroende av att träna och ville därför köra fem gånger per vecka.

Men frågan är ändå om man kanske inte bör köra samtliga muskelgrupper 2 gånger per vecka för att bygga mer?

Jag kör även enligt ett program som kombinerar uthålliget, byggning samt styrka. Det ser helt enkelt ut såhär:
3 månader: Uthållighet (ökar antalet set per månad och minskar antalet reps från 20 till 12). Därefter:
3 månader: Bygga (ökar antalet sets från 4 till 6 under 3 månader samtidigt som jag minskar antalet reps från 12 till 6-7). Därefter:
2 månader: Styrka (ökar antalet sets från 6 till 8 under 2 månader samtidigt som jag minskar antalet reps från 6-7 till 7-1). Därefter börjar jag om vid uthållighet.

Kritik?
Sover 8 timmar (minimum) per natt och äter hyffsat mycket för att få i mig 1.5 gram protein per kilo osv, samt kör kreatin, Whey-80 samt Gainer Pro.

ser inte speciellt bra ut. varför? du påstår att 3ggr i veckan snabbt blev otillräckligt för att du vill/måste träna 5 dagar i veckan. mao har mängden träning blivit ett självändamål för dig och du har inte resultaten i första rummet (visst ska träning vara kul, men resultat gör träningen ännu roligare). sen är din själva split konstigt utformad då du av ngn anledning placerat veckans två presspass efter varandra på tor-fre. du kör även nedre rygg dagen innan ben vilket inte är ngn höjdare speciellt om du kör knäböj på bendagen.

din 'årsplanering' är enligt mig inte alls bra. tre månader där du harvar på mellan 20-12 reps är ingen höjdare. mitt tips till dig är att använda dig av kortare cykler och i dessa behöver knappast perioder av ENBART 12-20 ingå.

Qwiz
2009-06-07, 13:22
Givetvis är resultat ett mål. Förstår inte vad i mitt första inlägg som gav dig intrycket om att 5 dagars träning som var mitt mål inte nödvändigtvis kombineras med en tanke om att få bäst resultat? Kritiken av min split var väldigt bra. Jag kör definitivt knäböj vid samtliga benpass och det involverar ju nedre rygg som du säger. Men om man flyttar över mage & nedre rygg till fredagen och flyttar armpasset till söndagen så tar det hand om de två punkterna som är svaga enligt dig; de två presspassen har ett par dagars mellanrum, samt nedre rygg tränas inte dagen innan ben.