handdator

Visa fullständig version : Dags för deff?


andass
2009-06-05, 16:29
När är det läge att deffa?

Jag är ca 176 cm lång, väger ca 74 kg och har börjat att träna styrketräning (gått upp 2 kg sen jag började) för några månader sedan. Jag har en målvikt på maximalt 79 kg och med den en låg fettprocent. Innan jag började med styrketräningen hade jag en relativt "normal" muskel/fett-fördelning.

Så förr eller senare ska jag ju deffa men jag undrar om jag ska fortsätta bygga ett tag till innan jag genomför första deffen? Eller kan jag köra min första deff snart? Vad tycker/anser ni kunniga människor här på Kollo?*popcorn*

KalleBalik
2009-06-05, 16:35
Att deffa efter några månaders styrketräning känns ganska meningslöst i mitt tycke, jag tycker du ska fokusera på att bygga ett tag till.

Lawgivah
2009-06-05, 17:15
Kör minst ett halvår innan din första deff!

andass
2009-06-05, 17:40
Hör vad ni säger men finns det några indikatorer på när det börjar bli dags med en deff? Tänker på om man väger en viss vikt i förhållande till längden eller liknande?

Eddie Vedder
2009-06-05, 17:42
Hur gammal är du?

Om du är relativt ny inom styrketräning, tonåring och har som mål primärt mål att bli stor och stark tycker jag du ska satsa på byggning. Då har du goda förutsättnar att åstadkomma kvalitativa ökningar om upplägget är bra. Ta inte ordet "bulk" fel bara, det handlar inte om tokätning utan att kontinuerligt äta mer än du förbrukar, träna styrketräning och öka i vikt (så stor andel muskelmassa som möjligt). Lite mer konkreta tips har jag här:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Om du dock hellre vill ha en smalare kropp och vara mer allmänt vältränad utan att för den delen vara stor och grov finns ju fog för att skala av lite fett. Det får du avgöra utifrån vad som känns viktigast för dig.

andass
2009-06-05, 18:12
Nej det var ett tag sen jag var tonåring, är 25 år. Jag kör en hel del konditionsträning sedan flera år tillbaka så att bli grov som byggarna är inte mitt mål då detta skulle fördärva mycket av tempot i löpningen. Istället strävar jag efter att bli mer "fit" och allround (menar att ha både god kondition och en större del muskler). De sista årens löpning utan att köra någon som helst styrka har medfört att musklerna nästan försvunnit.

Så jag är kanske inne på vad du kallar för allmänt vältränad men med en definitiv större muskelmassa än i dagsläget (skrev mitt mål i första inlägget).

Vad är rådet i sådant fall?

Kanonblogg som du å dina vänner har bye the way!

r3mpuh
2009-06-05, 20:50
Träna på och när du börjar känna dig obekväm med vikten så kör du en deff då! :D

Eddie Vedder
2009-06-06, 05:55
Så jag är kanske inne på vad du kallar för allmänt vältränad men med en definitiv större muskelmassa än i dagsläget (skrev mitt mål i första inlägget).

Vad är rådet i sådant fall?

Jo jag vet att du skrev det men jag ville bara få det ännu mer klar för mig.:) Dna mål och din kropp utesluter ingen deff i mina ögon men om du framför allt vill öka i muskelmassa föreslår nog även jag en långsam ökning. MAn vaknar inte upp fet dagen efter en bulk inleds och går det för fort är det bara att sakta ner.:)

Kanonblogg som du å dina vänner har bye the way!

*cupid*

andass
2009-06-06, 09:55
Okej, tack för råden!