handdator

Visa fullständig version : Första gången på Internet


Evensar
2009-06-05, 15:33
Satt och blickade tillbaka på mitt första möte med Internet. För mig började det på KFUM här i Uppsala som hade börjat med någon sorts Internet-café där man fick sitta och surfa och lära sig göra hemsidor. Den första sida jag någonsin surfade till var www.nhl.com och med webläsaren Netscape. Den första filen jag laddade ner var Blur - Song2 :) Det va tider det, kan ha varit runt 93 - 94.

Berätta om era första äventyr.

krellik
2009-06-05, 15:39
Datalektion på gamla 486or i sjuan, borde väll varit 93-94 nånstans, först blev jag visad sökmotorn altavista. Jag såg sen till att ta datorn längst ner i hörnet, återstående 3 år i högstadiet surfade jag -porr-porr-porr-porr-lite om tv spel-porr och lite mer porr.

Och så spelade vi duke nukem i nätverk.

Mescreant
2009-06-05, 15:41
Pamela Anderson

Fuling
2009-06-05, 15:42
Min morbror såg till att vi kunde koppla 75Mhzaren med 14.4kbps modemet till telefonnätet nån gång -95. Riktigt ballt var det! Jag och brorsan satt i 20 minuter och väntade på att en stor (på den tiden) bild av Eddie laddades ner från Iron Maidens hemsida. Kommer ihåg hur man såg pixlarna på bilden sakta men säkert laddas fram, jäävlar vilken tid det tog. Kort efter det blev det en hel del fuskkoder till gamla spel, man laddade inte ner så mycket. Tog en jävla tid. Dock hade man tur som hade polare med kontakter och en 1x CD brännare så man fick tag på en del warez.. Fast det var nog några år senare.

Donner
2009-06-05, 15:43
Fusk till playstation spel på passagen.se :)

Snafu
2009-06-05, 15:44
Hmmm, det var Netscape på gymnasiet 94-95? Surfade till nån sida med Pamela Anderson tror jag. Sen hittade jag MUD. Fan.

Evensar
2009-06-05, 15:48
Ja det här med Pamela känner jag igen, jag var den som fick Internet först i klassen. Så många polare var hemma hos mig med disketter och tog ner bilder på henne. Härliga tider!

Baan
2009-06-05, 15:50
Första hemdatorn -94 kanske och Internet strax därefter. Blev inte mycket surfande då det kostade en del per timme (särskilt innan kl 18) men ja det var nog gejms och porr. Pamela Andersson är en klassiker!

Evensar
2009-06-05, 15:54
Första hemdatorn -94 kanske och Internet strax därefter. Blev inte mycket surfande då det kostade en del per timme (särskilt innan kl 18) men ja det var nog gejms och porr. Pamela Andersson är en klassiker!

Ah att det va billigare efter 18:00 kom jag ihåg nu när du skrev det. Morsan och farsan var som tokiga när dom lyfte på luren och hörde bara konstiga ljud. "Lägg på Internet" skrek dom, så dom kunde få ringa:)

DennisJ
2009-06-05, 15:55
Vårterminen första året på gymnasiet, dvs 1995. Laddade ner demot till Dark Forces (spelade på en gigantisk tv i datorsalens klassrum, blev åksjuk), chattade på någon nhl-sida, gjorde jätteful hemsida hos Angelfire. Those were the days.

Bahir
2009-06-05, 16:01
Jag har något minne av att fixa fusk/walkthrough till Fallout 2, typ 98-99 eller något, på familjens första dator, självklart på dial-up.

The Draf
2009-06-05, 16:06
webcrawler var sökmotorn som gällde på den tiden minns jag. Var otroligt imponerad av det, det är jag fortfarande

Mescreant
2009-06-05, 16:10
Ja, de förskräckligt fula hemsidorna man gjorde om sig själv, sin familj och sina intressen minns jag med obehag. Misstänker att det är personer som antingen stannade i det här stadiet av total brist på självinsikt eller upptäckte internet för 1 månad sen som är dagens bloggare.

rolf
2009-06-05, 16:12
Söka på altavista efter fusk till ps-spel var väl det första jag gjorde. Har för mig att jag besökte kalle anka-tidningens hemsida som någon av de första sidorna också. :hbang:

Mescreant
2009-06-05, 16:18
astalavista.box.sk när man var cool @ internet. Warez-clans fservs och annat tufft.
ICQ och kedjebrev, mailbombing, netbus, exploits, /con/con via ircscripts och ping of death, vanlig pingflood på alla ens modemvänner första dagen man fick bredband. Skicka filer på icq och avbryta på 99%. Trolla dobedo och aftonbladets chat, spamma gästböcker. Inget har ändrats på 10-15 år. *cupid*

spoonchest
2009-06-05, 16:18
Söka på altavista efter fusk till ps-spel var väl det första jag gjorde. Har för mig att jag besökte kalle anka-tidningens hemsida som någon av de första sidorna också. :hbang:
Altavista! det var grejer det.
Jag kom ihåg första gången jag hörde talas om något som hette Lunarstorm när jag stod och tjuvrökte med de äldre eleverna på skolan. Tjuvrökning med 8:orna och Lunarstorm-snack, fan vad häftig jag kände mig.

shadowfire
2009-06-05, 16:30
Var Quartex european organizer och ägde en av sveriges största och snabbaste BBSer för "warez". Jakten på snabba warez gjorde att de största grupperna (fairlight, quartex, razor mfl) tog sig ut med telnet så småningom. Telnet blev min instegsport till själva internet, även om jag häckat mot sunet innan och redan hade mångårig erfarenhet av uppringda peer2peer-uppkopplingar.
På den tiden hade jag precis uppgraderat mina USRoboticsmodem från 28k8 till 33k6. *nostalgi*

Fuling
2009-06-05, 17:14
astalavista.box.sk när man var cool @ internet. Warez-clans fservs och annat tufft.
ICQ och kedjebrev, mailbombing, netbus, exploits, /con/con via ircscripts och ping of death, vanlig pingflood på alla ens modemvänner första dagen man fick bredband. Skicka filer på icq och avbryta på 99%. Trolla dobedo och aftonbladets chat, spamma gästböcker. Inget har ändrats på 10-15 år. *cupid*

Haha har du multipel-personlighetsstörning och är jag?

spoonchest
2009-06-05, 17:14
Var Quartex european organizer och ägde en av sveriges största och snabbaste BBSer för "warez". Jakten på snabba warez gjorde att de största grupperna (fairlight, quartex, razor mfl) tog sig ut med telnet så småningom. Telnet blev min instegsport till själva internet, även om jag häckat mot sunet innan och redan hade mångårig erfarenhet av uppringda peer2peer-uppkopplingar.
På den tiden hade jag precis uppgraderat mina USRoboticsmodem från 28k8 till 33k6. *nostalgi*

You're OLD! :)

hahavaffan
2009-06-05, 17:22
Jag minns dagen då jag och pappa gick in till en affär i Malmö precis vid Triangeln och köpte ett nytt modem, ett 56K med V90. Det var grejer det! Då satt man och lirade Quake, som jag faktiskt var riktigt bra på (railgun ftw), med schysst ping.

saab900
2009-06-05, 17:27
Härliga tider!

När man satt ett par timmar och laddade ned demot till Quake 1 och sökte på Altavista (whatever happened to them ;)) och skickade sina första mail.

Netbus, hette det så? kommer jag ihåg om jag inte förväxlar det med något annat. Ett par klasskompisar i sjuan installerade något program som man med hjälp av ip kunde använda för att "fjärrstyra" andra datorer, dra upp porr på lärarens dator osv. Totalt kaos ett par dagar :laugh:

Floddan
2009-06-05, 17:57
Thumbnails

kalle_banan
2009-06-05, 19:17
Jag gick nog i trean, jag blev visad till altavista så kunde jag söka vad jag ville, men jag glömde hur sidan funkade... Jag satt där och sökte, om och om igen, men ingen sida kom fram, jag hamnade bara på samma sida hela tiden, jag fattade ingenting. Men efter en stund insåg jag att jag behövde bläddra ner till sökresultaten och klicka på de länkar jag tyckte var intressanta. Jag minns att jag sökte på bla björn, och att en nuvarande bekant, som jag inte kände då, nån gång kom in och tog över datorn för han ville visa det bästa hockeylaget i världen, HV71.
Those were the days...

C.E.J.
2009-06-05, 19:37
Pamela Anderson

Japp, det första jag gjorde var att söka efter Pamela, på altavista. Jag förstod inte varför jag inte hittade några porrfilmer med henne, med såna bröst måste man ju vara porrskådis, eller? Jag lärde mig långt senare vad hon egentligen var.

L-Sami
2009-06-05, 19:37
Första gången var 1998 i Tom Tits i Södertälje, vi var där på utflykt med skolan. www.nba.com enda sidan som jag hade i huvudet och då surfade jag in på, sen kommer jag ihåg att någon tipsade om sökmotorn Altavista och tyckte att det var så spännande att man kunde hitta vad som helst på nätet :)

Dan S
2009-06-05, 20:02
modem typ -96 och kollade på tv/pc-spels sidor. Var så less på tiden det tog att öppna en sida. Fanns väll inte direkt några pcspel annat än 2D flygspel eller liknande man satt och spelade :)

Osten80
2009-06-05, 20:17
Vi hade modem tidigt pga av farsans jobb. Någon gång runt -92 var en polare hemma hos mig och höll på med sina BBS-grejor. Jag fattade ingenting, och var inte heller intresserad.
Någon gång under -96 fick jag upp ögonen för Internet, och då var det instant frälsning. I skolan satt "alla" och kollade porr och laddade ner på disketter. Det enda jag gjorde var att kolla porr, skriva ut stora kompendier med låttexter, läsa om musik, och tanka musik i typ 3kb/s.
Det var nog egentligen inte förrän -04/05 som jag började utnyttja nätets potential, på gott och ont. Efter det blev jag sittandes här alldeles för ofta, men jag har också lärt mig oerhört mycket.

shadowfire
2009-06-05, 20:41
Vi hade modem tidigt pga av farsans jobb. Någon gång runt -92 var en polare hemma hos mig och höll på med sina BBS-grejor. Jag fattade ingenting, och var inte heller intresserad.
Någon gång under -96 fick jag upp ögonen för Internet, och då var det instant frälsning. I skolan satt "alla" och kollade porr och laddade ner på disketter. Det enda jag gjorde var att kolla porr, skriva ut stora kompendier med låttexter, läsa om musik, och tanka musik i typ 3kb/s.
Det var nog egentligen inte förrän -04/05 som jag började utnyttja nätets potential, på gott och ont. Efter det blev jag sittandes här alldeles för ofta, men jag har också lärt mig oerhört mycket.

:D ... word

r3mpuh
2009-06-05, 20:55
www.pokemon.com :)

ManuelIT
2009-06-05, 21:19
Var väl runt 96-97, precis när Nintendo 64 skulle släppas, och jag var ett tvspels-freak. Satt och läste på N64.com (som senare blev utvecklad till ign.com:thumbup:) hela dagarna. Minns att jag satt och tittade på bilder ur spel, som tog ett jävla tag att ladda med min gamla 33,6:a :)

värstingen
2009-06-05, 21:20
Det första jag gjorde på internet var att söka efter bilder på peter forsberg och skriva ut dem för att stoppa i min plånbok :hbang:

Chaan
2009-06-05, 22:05
När jag skulle skriva specialarbete 1992 laddade en klasskompis ned alla TT's artiklar om kokainkriget i Colombia åt mig och skrev ut. Jag fattar fortfarande inte exakt hur det gick till :laugh: Men det var samma kille som eldade upp allt magnesium (ja allt, hela rullar) från kemin och stoppade stift i nyckelhålet till tyskan. Och gick omkring med en badge "Operation Desert Storm"

world wide web däremot såg jag första gången på en datainstitution 1996.

Arf Pingvin
2009-06-05, 23:56
Den första sida jag någonsin surfade till var www.nhl.com och med webläsaren Netscape. Den första filen jag laddade ner var Blur - Song2 :) Det va tider det, kan ha varit runt 93 - 94.

Vad som skulle bli Netscape hette inte ens Netscape föränn slutet av 94 så nej det var nog lite senare. Började min bana på nätet ungefär där när netscape funnits ett tag. Först modem men ISDN rätt tidigt. Kring slutet 96 fick jag en egen dator och vi hade 3 datorer i ett coaxnätverk :)

Edit: Blur Song2 släpptes 97. 93-94 fanns knappt ens mp3 misstänker jag så att ladda ner låtar gjorde man typ inte. Var problem att spela mp3 på 486:or har jag för mig.

Kebab-Arne
2009-06-05, 23:57
Ingen aning faktist. Började använda internet regelbundet när familjen skaffade 0.5 mbit adsl. Den första sidan jag kollade då var aftonbladet.se för att kolla om internet var inkopplat. Detta måste varit nån gång på 2000-talet. 2001? Har blivit några timmar sen dess. Satt och tankade musik för fullt från audiogalaxy. Missade Napster men audiogalaxy var guld. Synd det lades ned men inte så konstigt. Kom ihåg att jag lirade Medal of Honor:AA sommaren 2002 på internet. Var faktist riktigt grym på det, på V2 banan fanns det ett ställe man kunde campa på och var iprincip helt odödlig då man var skyddad och fienderna kom från ett håll om det var början på en omgång. Vi hade ett 56k modem innan som brorsan satt en del på, morsan blev galen då han alltid glömde att koppla ur modemet. :)

tossefar
2009-06-06, 00:16
Hade dator sen jag föddes (85), men på internet hamnade jag inte förrän 91-92 med swipnet. 95 blev det MSN, Microsofts alternativ till internet. Ett nätverk med communitys, chatter och sökmotorer. Helt utanför internet. Föga imponerande, föga långvarigt :)

Alexton
2009-06-06, 00:36
Kommer ihåg en tid av tidigt ICQ och Starcraft. Innan det var det troligtvis hos en barndoms kompis och surfandet av diverse "modell bilder" med ett 28k modem.. efter klockan 18 såklart :)

Scratch89
2009-06-06, 00:36
Hur många kommer ihåg TV-reklamen för internet? Familjefadern sitter på internet, så familjen med svärmor i spetsen kan inte ringa hem. När de väl kommer hem utbrister de "Vem har du talat med hela tiden? Det tutar upptaget!"
Han säger något i stil med "Men, jag har varit i Danmark hela dagen!

Evensar
2009-06-06, 00:57
Vad som skulle bli Netscape hette inte ens Netscape föränn slutet av 94 så nej det var nog lite senare. Började min bana på nätet ungefär där när netscape funnits ett tag. Först modem men ISDN rätt tidigt. Kring slutet 96 fick jag en egen dator och vi hade 3 datorer i ett coaxnätverk :)

Edit: Blur Song2 släpptes 97. 93-94 fanns knappt ens mp3 misstänker jag så att ladda ner låtar gjorde man typ inte. Var problem att spela mp3 på 486:or har jag för mig.

Nepp låten laddades mycket riktigt ner senare, slarvigt skrivet av mig. MP3 formatet togs väl fram nångång 96-97. Men orka vara petig:) Kul att höra alla historier. Coaxnätverk körde jag med bror, stötar fick man av dom har jag för mig. Eller så var det bara jag som fick det:)

JustinCredible
2009-06-06, 01:46
Min kompis visade en sida med en hackig GIF bild på Maradona's guds hand-mål. Det var hela sidan.. Sen använde jag bara internet för att kolla cheats till Tony Hawk på Playstation. Sen kom free6.com vilket ledde till sömnlöshet, handkramp och isolering från övriga samhället. Lunarstorm var även kul och jag tror jag var ett av de första trollen på internet. Roade mig under håltimmarna med att trolla deras klotterplank. Minns även att jag laddade ner väldigt mycket Simpsons audios från kaaza och limewire eller vad det hette.

hampfuz
2009-06-06, 02:36
Minns även att jag laddade ner väldigt mycket Simpsons audios från kaaza och limewire eller vad det hette.

Kazaa var bra grejer! Oavsett vad man sökte på så fick man alltid fram porr. "Bamse I Trollskogen Cute Girls Gangbang Lesbian.wmv". :D Sen kommer jag även ihåg att jag laddade hem Snesroms och Dink Smallwood D-Mods och la på diskett. Those were the days.

kalajset
2009-06-06, 08:16
Minns att det var i början av högstadiet, (eller? - man är ju gammal nu, så minnet sviktar). Hade haft hemdator några år tidigare faktiskt, men det enda jag gjorde med den var att försöka koppla upp mig mot någon BBS har jag för mig. Tror hursomhelst läraren demade lite Altavista eller något liknande inför en imponerad samling ungar bland det första som hände på högstadiet. (Dock inte i ämnet "data" då vi inte hade det i början). Sedan är väl just Aftonbladets chatt, samt tveksamma sökningar på Altavista de första mer konkreta minnena av mina egna aktiviteter, verkar ju knappast vara unikt härinne.

Mp3:or laddes inte ner förrän det började slå igenom, flera år senare, (då gick jag på gymnasiet), ungefär samtidigt som vi upptäckte Netbus. :D

spoonchest
2009-06-06, 08:23
Sitta och skrika:
"Ge mej OP" på IRC

spoonchest
2009-06-06, 08:27
Ja just det ja.
Hemma fick vi ungar EN timme om dagen på the interweb.
Jag använde då den mesta tiden till att ladda hem låtar ifrån Kazaa.
Det tog ett par dagar, så man fick välja låtar med omsorg. Det man kunde göra då var att lyssna på den lilla snutten man fick hem varje dag. Det var lite av en tröst, faktiskt.
Mitt största projekt var att ladda hem en musikvideo. Det tog drygt en vecka, men jag var oerhört stolt när den var klar.

Förresten, vilka communitys var poppis när du började med internet?
Min första community-reggning TROR jag var på skunk.nu eller nåt i den stilen.

mikaelj
2009-06-06, 08:29
Måste ha varit för att ansluta mig till en SimTel-mirror, sisådär '95, och hämta 4dos eller någon mini-C-kompilator.

David Brent
2009-06-06, 08:33
Hur många kommer ihåg TV-reklamen för internet? Familjefadern sitter på internet, så familjen med svärmor i spetsen kan inte ringa hem. När de väl kommer hem utbrister de "Vem har du talat med hela tiden? Det tutar upptaget!"
Han säger något i stil med "Men, jag har varit i Danmark hela dagen!

Då tycker jag den gamla teliareklamen var roligare, när fadern stolt skaffat dator och skall koppla in den på nätet. Slutar med att han plockar isär hela datorn.

Loca
2009-06-06, 08:39
Sitta och skrika:
"Ge mej OP" på IRC


haha jag trodde jag var ensam om det!

Blev du OP då?

Loca
2009-06-06, 08:42
Förresten, vilka communitys var poppis när du började med internet?
Min första community-reggning TROR jag var på skunk.nu eller nåt i den stilen.

Skunk var ju poppis. Jag var med i sidor som sylvester och sylvia också, mest för det var så otroligt snuskiga människor med i dom sidorna, var roligt att driva med dom då.

CiCoro
2009-06-06, 12:34
Hittade en chatt, tror det var på Funplanet och trodde alla var barn (var väl 10?) och snackade om spel och sånt, och sen började jag prata privat (kommer inte ihåg hur eller om det bara var vi två kvar) men personen började fråga lite personliga frågor och sa sen att han själv hette Bamse och var 52! Jävlar vilken chock, första gången ute på internet, pratar länge om typ zelda och så sitter Bamse där :)!

petah
2009-06-06, 12:42
hahahhahah

plus ett på alla som svarat pamela andersson!

Följde med morsan på jobbet, (hon städade på scandic för tillfället) och jag och min syrra fick låna en dator. Det enda jag kommer ihåg var att vi sökte på pamela andersson. :P


första stället jag chattade på var funplanet, första flashspelet var nått gruvspel de hade där som var ASKUL.

spoonchest
2009-06-06, 13:27
haha jag trodde jag var ensam om det!

Blev du OP då?

Gudars nej, blev kickad. Sedan ägnade man en timme till att trolla just den kanalen.
att man orkade.

Loca
2009-06-06, 13:38
Gudars nej, blev kickad. Sedan ägnade man en timme till att trolla just den kanalen.
att man orkade.

Man orkade... tills ipbannen kom ifatt en.

Sniggel
2009-06-06, 13:55
Måste ha varit för att ansluta mig till en SimTel-mirror, sisådär '95, och hämta 4dos eller någon mini-C-kompilator.

I knew it!

mikaelj
2009-06-06, 14:13
I knew it!

Stereotyper ftw!

bubbe
2009-06-06, 14:16
Första gången minns jag någon gång under vårterminen -95 men inte vad vi gjorde, hade fått tillgång till detta luddiga begrepp som lärarna försökte förklara på den påbyggnadsutbildning jag gick i mikroelektronik.

Själv skaffade jag det inte förrens hösten -96 i samband med inköp av en pc.

Sniggel
2009-06-07, 20:42
Stereotyper ftw!

Visst är det så :)

http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/Internet.jpg

Exdiaq
2009-06-07, 20:57
Var nog 1998 när jag var åtta år gammal. Lyckades komma över ett par porrbilder, bland annat hittade jag en bild föreställande 4 st par som hade någon form sex-sprint 20m i missionären. Denna skrev jag ut i smyg på skolans skrivare och förvarade i min Spindelmannen-plånbok. Jag var sjuk i huvudet då ja.

mikaelj
2009-06-07, 20:59
Visst är det så :)

http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/Internet.jpg

*viker sig av skratt!*

Hohoho, så jäkla bra gjord! *gråter och skrattar*

Tack, Sniggel!

Bönne
2009-06-08, 00:42
astalavista.box.sk när man var cool @ internet. Warez-clans fservs och annat tufft.
ICQ och kedjebrev, mailbombing, netbus, exploits, /con/con via ircscripts och ping of death, vanlig pingflood på alla ens modemvänner första dagen man fick bredband. Skicka filer på icq och avbryta på 99%. Trolla dobedo och aftonbladets chat, spamma gästböcker. Inget har ändrats på 10-15 år. *cupid*:laugh::laugh::laugh:

Det där känner man ju igen, hoho.

Annars minns jag absolut första gången jag kom i kontakt med internet, var väldigt liten. Var med min syster på min pappas jobb och de hade internet där. Vi visste dock inte riktigt vad vi skulle göra, min syster sökte på något på altavista eller vad det var för sök. Sadist skitunge som man är var man såklart inte sen med och se ifall det gick att radera text på hemsidor, vilket såklart inte gick.

Halldin
2009-06-08, 14:43
Första kontakten som jag minns var på RKS i Göteborg (som antagligen inte finns kvar längre).

Gissar på att det var 95-96, möjligen tidigare men definitivt inte senare.
Bland dom första besöken som jag kan minnas var Gamespot, som var en betydligt mindre sida än den är idag.

Första spelet över Internet var Diablo, också det gissningsvis 1996. Spelade över modem, vilket ju var dyrt, så det blev inte länge man kunde sitta.