handdator

Visa fullständig version : lön receptionist


tomtebloss
2009-06-05, 13:18
Ska på intervju på ett jobb som receptionist på ett finansbolag. Är lite fundersam då det gäller löneförhandling. Är det någon som har koll vad en receptionist brukar tjäna? Jobbet är ett sommarjobb, jag är 24 år och har ingen erfarenhet som receptionist. Funderar på att lägga mig på 19000 men kanske går man ut för hårt då.Tacksam för alla tips jag kan få:)

MasterChief
2009-06-05, 13:35
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Receptionist-1010

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Stadsledningskontoret/Jobba-i-stan/Det-har-ar-vi-/Lonestatistik/

tomtebloss
2009-06-05, 13:58
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Receptionist-1010

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Stadsledningskontoret/Jobba-i-stan/Det-har-ar-vi-/Lonestatistik/

har kollat på lönestatistik.se, ,men tycker inte den säger så mycket. Glömde säga att det är i västerbotten som jag bor. På den sidan är det bara två stycken som har uppgett vad de får i lön och det känns som rätt så osäkra siffror

Olegh
2009-06-05, 14:07
Torde det inte vara ganska stor chans att du bara blir erbjuden en lön om de nu skulle välja att anställa dig? Eller har du blivit ombedd att lämna önskemål om lön i samband med intervju?

Jag skulle åtminstone i första hand sikta på att verkligen få anställningen, och först därefter se till att lönen sätts på en skälig nivå. Det beror väl visserligen på om du andra jobbmöjligheter på g osv.

Snafu
2009-06-05, 14:08
19k för receptionist låter högt.

Alone_in_the_dark
2009-06-05, 14:24
På lönestatistik så står det:
Västerbotten median 18.500 kr, så 19 kkr är lite väl högt med tanke ålder, och erfarenhet.
Om du måste lämna lönekrav, sätt någonting kring 15-16 kkr, viktigast är väl ändå att få jobbet?

tomtebloss
2009-06-05, 14:25
Torde det inte vara ganska stor chans att du bara blir erbjuden en lön om de nu skulle välja att anställa dig? Eller har du blivit ombedd att lämna önskemål om lön i samband med intervju?

Jag skulle åtminstone i första hand sikta på att verkligen få anställningen, och först därefter se till att lönen sätts på en skälig nivå. Det beror väl visserligen på om du andra jobbmöjligheter på g osv.


Det är min andra intervju. Och jag har inte blivit ombedd att lämna önskemål och kanske inte blir det heller, men jag vill åtminstonen förbereda mig på det om så bli fallet så jag inte kommer till intervjun nollställd. Givetvis är mitt första mål att bli anställd men jag tycker ändå det är viktigt att tänka på ett flertal faktorer då man går på intervjun

hendrong
2009-06-05, 14:26
Sen måste du fråga dig själv: Är det värt alla kärleksbrev?

tomtebloss
2009-06-05, 14:29
19k för receptionist låter högt.

Jo det har du nog rätt i. Kanske ska man lägga sig lite lägre runt 17. Jag har aldrig löneförhandlat tidigare utan arbetat inom handeln tidigare där jag fått en bestämd timlön.

Alone_in_the_dark
2009-06-05, 14:30
Det är min andra intervju. Och jag har inte blivit ombedd att lämna önskemål och kanske inte blir det heller, men jag vill åtminstonen förbereda mig på det om så bli fallet så jag inte kommer till intervjun nollställd. Givetvis är mitt första mål att bli anställd men jag tycker ändå det är viktigt att tänka på ett flertal faktorer då man går på intervjun

Helt rätt tänkt.:thumbup:

tomtebloss
2009-06-05, 14:32
På lönestatistik så står det:
Västerbotten median 18.500 kr, så 19 kkr är lite väl högt med tanke ålder, och erfarenhet.
Om du måste lämna lönekrav, sätt någonting kring 15-16 kkr, viktigast är väl ändå att få jobbet?

Absolut så är det viktigast att få jobbet och 19k är nog för högt. Dock känns det ganska lite att begära 15k.

Alone_in_the_dark
2009-06-05, 14:35
Absolut så är det viktigast att få jobbet och 19k är nog för högt. Dock känns det ganska lite att begära 15k.

It's the harsh reality my friend :D skämt åtsido. Sikta högt men var beredd på att det kan bli låg lön, men under 15 kkr inte värt det. Är det ett stort företag eller mindre? Kan också påverka lönebilden.

tomtebloss
2009-06-05, 14:42
It's the harsh reality my friend :D skämt åtsido. Sikta högt men var beredd på att det kan bli låg lön, men under 15 kkr inte värt det. Är det ett stort företag eller mindre? Kan också påverka lönebilden.

Jo det är nog så jag kommer att göra. Företaget är ett rätt så stort företag. Jag vill verkligen ha jobbet, skulle tycka det vore otroligt roligt, ett plus på cv:n plus att jag slipper lålla omkring hemma utan syfte och bli fullständigt galen innan sommaren är slut:Virro

jontet
2009-06-05, 14:56
haha hur går en löneförhandling INNAN anställning till för ett okvalificerat(att döma av lönen, den är ju flera tusen lägre än de som säljer korv på statoil) jobb? Man har ju inte ett skit att förhandla om. Om du säger 19000 och arbetsgivaren säger nej, vad säger du då?

edit: ser att du skriver "ombedd att lämna önskemål" nu, det var ju lite skillnad. Att lämna önskemål är väl bara ett sätt för arbetsgivaren att ta chansen och ge dig lägre lön om du råkar be om en låg lön och kunna säga "du fick det du ville ha"

Alone_in_the_dark
2009-06-05, 15:07
Jo det är nog så jag kommer att göra. Företaget är ett rätt så stort företag. Jag vill verkligen ha jobbet, skulle tycka det vore otroligt roligt, ett plus på cv:n plus att jag slipper lålla omkring hemma utan syfte och bli fullständigt galen innan sommaren är slut:Virro

Om de frågar om dina lönekrav, skulle jag nog sikta på 16,5 kkr.


haha hur går en löneförhandling INNAN anställning till för ett okvalificerat(att döma av lönen, den är ju flera tusen lägre än de som säljer korv på statoil) jobb? Man har ju inte ett skit att förhandla om. Om du säger 19000 och arbetsgivaren säger nej, vad säger du då?

Okvalificerat jobb? Låter som du har jobbat som receptionist. Du får jobba med allt från laga skrivaren till kundtjänstfrågor till att bara svara i telefon. Beror på alldeles på vem som är arbetsgivare.
Löneförhandlingen går till på följande att du får den lön som ligger i samma område som övriga anställda receptionister i relation till ålder och erfarenhet.

Olegh
2009-06-05, 15:13
Om de frågar om dina lönekrav, skulle jag nog sikta på 16,5 kkr.




Okvalificerat jobb? Låter som du har jobbat som receptionist. Du får jobba med allt från laga skrivaren till kundtjänstfrågor till att bara svara i telefon. Beror på alldeles på vem som är arbetsgivare.
Löneförhandlingen går till på följande att du får den lön som ligger i samma område som övriga anställda receptionister i relation till ålder och erfarenhet.

Jobbet får väl ändå kallas för okvalificerat eftersom TS inte verkar besitta eller antas besitta några specialkunskaper för att utföra arbetsuppgifterna. Därmed inte sagt att det är simpelt och enkelt i alla lägen.

Alone_in_the_dark
2009-06-05, 15:18
Jobbet får väl ändå kallas för okvalificerat eftersom TS inte verkar besitta eller antas besitta några specialkunskaper för att utföra arbetsuppgifterna. Därmed inte sagt att det är simpelt och enkelt i alla lägen.

+1, ser det på våra tjejer o killar här på jobbet. Vi har fått anställa en väktare för deras säkerhet numer.

MissTiger
2009-06-05, 15:23
Jobbar själv som receptionist o när jag började för ca 2 år sedan fick jag en ingångslön på 19.300kr har jag för mig.. Sen är jag ngt år äldre också o det är ett privatägt företag vilket kan spela in..

Lycka t på intervjun :o)

jontet
2009-06-05, 15:51
Okvalificerat jobb? Låter som du har jobbat som receptionist. Du får jobba med allt från laga skrivaren till kundtjänstfrågor till att bara svara i telefon. Beror på alldeles på vem som är arbetsgivare.

kanske missförstår dig men det du anger som exempel låter nästan som definitionen på okvalificerat arbete. undantaget jobb som läkarsekreterare osv. jobbar själv på larmcentral som nog är rätt likt, dvs dator+telefon som primära arbetsredskap med de vanliga kontorsspörsmål som svära över fax och kalka av kaffebryggaren. helt okvalificerat givetvis efter transports avtal

tomtebloss
2009-06-05, 16:30
haha hur går en löneförhandling INNAN anställning till för ett okvalificerat(att döma av lönen, den är ju flera tusen lägre än de som säljer korv på statoil) jobb? Man har ju inte ett skit att förhandla om. Om du säger 19000 och arbetsgivaren säger nej, vad säger du då?

edit: ser att du skriver "ombedd att lämna önskemål" nu, det var ju lite skillnad. Att lämna önskemål är väl bara ett sätt för arbetsgivaren att ta chansen och ge dig lägre lön om du råkar be om en låg lön och kunna säga "du fick det du ville ha"

Är det verkligen så konstigt om jag vill kolla upp vad lönerna ligger på om jag blir ombedd att lämna ett önskemål, även om det nu är ett okvalificerat jobb som att sälja korv? om jag vet att lönerna kan diffa mellan 15-19k, vore det inte kanska dumt om jag säger 15 då jag i själva verket kanske hade kunnat få 17?
Om arbetsgivaren säger nej vänder jag mig givetvis inte om och springer gråtandes därefrån utan ser det som en förhandlinssak.

tomtebloss
2009-06-05, 16:32
Jobbar själv som receptionist o när jag började för ca 2 år sedan fick jag en ingångslön på 19.300kr har jag för mig.. Sen är jag ngt år äldre också o det är ett privatägt företag vilket kan spela in..

Lycka t på intervjun :o)

vågar inte säga .... då jag är lite vidskeplig av mig ;)
Däremot tackar jag för att du är så snäll och delar med dig av vad du tjänar som receptionist

kavalen
2009-06-05, 18:03
It's the harsh reality my friend :D skämt åtsido. Sikta högt men var beredd på att det kan bli låg lön, men under 15 kkr inte värt det. Är det ett stort företag eller mindre? Kan också påverka lönebilden.


Men är du seriös eller, han kommer få ut lite över 10k i månaden och det är fan en skamlön. Sen har han hyra och andra räkningar, sen ska lite läggas undan också, det är en pisslön. Begär runt en 20-22, får du inte jobbet är det inte hela världen, vem fan vill jobba som slav.

tomtebloss
2009-06-05, 18:11
Men är du seriös eller, han kommer få ut lite över 10k i månaden och det är fan en skamlön. Sen har han hyra och andra räkningar, sen ska lite läggas undan också, det är en pisslön. Begär runt en 20-22, får du inte jobbet är det inte hela världen, vem fan vill jobba som slav.

för en student är det ju en hel förmögenhet ;)

Jazzman
2009-06-05, 18:24
Jag skulle lägga mig på 100kr/h. Motsvarar väl runt 16-17 000 i månaden.
/Jazz

coxie
2009-06-05, 18:41
Men är du seriös eller, han kommer få ut lite över 10k i månaden och det är fan en skamlön. Sen har han hyra och andra räkningar, sen ska lite läggas undan också, det är en pisslön. Begär runt en 20-22, får du inte jobbet är det inte hela världen, vem fan vill jobba som slav.

Bättre att jobba som "slav" än att vara helt utan pengar.

LindaS
2009-06-05, 19:48
Jag skulle lägga mig på 100kr/h. Motsvarar väl runt 16-17 000 i månaden.
/Jazz+1 Det är nog där det kommer att hamna. Se till att det är exklusive semesterersättning så är det helt okej tycker jag.

Alone_in_the_dark
2009-06-05, 20:07
kanske missförstår dig men det du anger som exempel låter nästan som definitionen på okvalificerat arbete. undantaget jobb som läkarsekreterare osv. jobbar själv på larmcentral som nog är rätt likt, dvs dator+telefon som primära arbetsredskap med de vanliga kontorsspörsmål som svära över fax och kalka av kaffebryggaren. helt okvalificerat givetvis efter transports avtal

Som jag skrev, det beror på arbetsgivaren vilka arbetsuppgifter, mitt ex jobbade på Manpower som receptionist, och det skillde stort mellan arbetsgivarna. Men du har rätt.

vågar inte säga .... då jag är lite vidskeplig av mig ;)
Däremot tackar jag för att du är så snäll och delar med dig av vad du tjänar som receptionist

Det heter "gå o bryt ett ben":D

Men är du seriös eller, han kommer få ut lite över 10k i månaden och det är fan en skamlön. Sen har han hyra och andra räkningar, sen ska lite läggas undan också, det är en pisslön. Begär runt en 20-22, får du inte jobbet är det inte hela världen, vem fan vill jobba som slav.

Ja det är skamlön och vissa arbetsgivare tycker receptionister inte är värda mer. Det var mer att påvisa att inte bli förvånad om det budet dyker upp.

+1 Det är nog där det kommer att hamna. Se till att det är exklusive semesterersättning så är det helt okej tycker jag.

Ungefär vad jag sa oxå, 16,5-17 kkr:)

jontet
2009-06-05, 21:06
Ungefär vad jag sa oxå, 16,5-17 kkr:)

ja 16-17 är nog rätt standard som ingångslön för okvalificerat arbete. Sen bör ju lönen göra ett kliv på åtminstone 3-5k efter ett års arbete

Granatgiraffen
2009-06-05, 22:33
ja 16-17 är nog rätt standard som ingångslön för okvalificerat arbete. Sen bör ju lönen göra ett kliv på åtminstone 3-5k efter ett års arbete

Nice kliv.

PixelMiner
2009-06-06, 09:55
Det är alltid bäst att undvika att ge ett exakt svar på frågan vad man vill ha i lön. På alla intervjuer där jag varit och de frågat vad jag har för lönekrav så har jag alltid svarat:
"Jag förutsätter att man betalar en konkurrenskraftig lön på den här arbetsplatsen."

Sen har ju vissa i princip tvingat mig att lämna en siffra. Och då jag gått efter fackets rekommendationer och plussat på lite förhandlingsmån. Men svara iallafall aldrig i ett intervall för då kan jag garantera att du hamnar i den lägre delen av intervallet.

Lycka till!

jontet
2009-06-06, 10:14
Nice kliv.
standard på arbetsplatser som följer kollektivavtal
Det är alltid bäst att undvika att ge ett exakt svar på frågan vad man vill ha i lön. På alla intervjuer där jag varit och de frågat vad jag har för lönekrav så har jag alltid svarat:
"Jag förutsätter att man betalar en konkurrenskraftig lön på den här arbetsplatsen."

Sen har ju vissa i princip tvingat mig att lämna en siffra. Och då jag gått efter fackets rekommendationer och plussat på lite förhandlingsmån. Men svara iallafall aldrig i ett intervall för då kan jag garantera att du hamnar i den lägre delen av intervallet.

Lycka till!

bra tips!

chidde
2009-06-06, 11:45
har inte pallat gå igenom tråden, men kolla med facket om grundlönen först.. du har ju trots allt ingen erfarenhet och ska vara glad över att du har fått jobbet / kommit på intervju

eftersom du säger att det är ett stort företag så gissar jag på att de följer ett kollektivavtal, men även om de gör det så finns det möjligheter för förhandlingar

säg att lönen ligger mellan 15k-19k... det är ett stort gap emellan, du kan inte bara ge ett "önskemål" på 17k utan att motivera varför. vad har du för kvaliteter som gör att du förtjänar 2k extra i månaden? den frågan får du ju vara beredd på att svara