handdator

Visa fullständig version : Hungrig 24/7, varför ?


Forqie
2009-06-04, 21:53
Hejsan.
Jag har en fråga; det är så att jag tränar rätt så mycket. Cyklar ca 10-15mil om veckan, 2-3 fotbollsträningar på 90 min + fåtal matcher. Sen så springer jag självmant 8km x 3 om veckan samt gymmar ca 3-5 timmar. (springer och gymmar på samma pass). Självklart medför detta tränande till att jag äter mycket men det är så att jag är hungrig hela tiden. Jag har måttlig koll på kcal intaget och snittar ca 3-4 tusen kcal om dagen (+- 100). Går ner pyttelite i vikt konstant men det är fett inte muskler som går ner. Jag kan äta ett stort mål (350gram okokt pasta) och 250 gram kyckling filé sen bli hungrig igen efter en timme.
Kan tillägga att jag är född 94 och är 180cm samt väger 68 kilo.
Någon som har en vettig förklaring till detta?

kjell33
2009-06-04, 21:58
Du äter antagligen för lite.

Forqie
2009-06-04, 22:02
Just nu går jag ner ca 0,5kg om månaden, vilket är ca 3500kcal av kroppsfett.
Det uppdelat på 30dagar är lite mer än 100kcal om dagen. Det lilla underskottet kan väl inte leda till att jag är konstant hungrig. Som sagt jag kan äta stora mängder man och sen vara hungrig en liten stund senare.

Fordon
2009-06-04, 22:07
Uhm, varken kyckling eller pasta innehåller speciellt mycket fett.. Och fett ska ju tydligen få en att känna sig mätt längre än vad kolhydrater/protein gör.

Hur mycket fett kan du ha kvar om du bara väger 68kg förresten och tränar så mycket? :P

Action Fighter
2009-06-04, 22:07
Hejsan.
Jag har en fråga; det är så att jag tränar rätt så mycket. Cyklar ca 10-15mil om veckan, 2-3 fotbollsträningar på 90 min + fåtal matcher. Sen så springer jag självmant 8km x 3 om veckan samt gymmar ca 3-5 timmar. (springer och gymmar på samma pass). Självklart medför detta tränande till att jag äter mycket men det är så att jag är hungrig hela tiden. Jag har måttlig koll på kcal intaget och snittar ca 3-4 tusen kcal om dagen (+- 100). Går ner pyttelite i vikt konstant men det är fett inte muskler som går ner. Jag kan äta ett stort mål (350gram okokt pasta) och 250 gram kyckling filé sen bli hungrig igen efter en timme.
Kan tillägga att jag är född 94 och är 180cm samt väger 68 kilo.
Någon som har en vettig förklaring till detta?

Du kör väldigt många hårda konditionspass i veckan så det é nog så enkelt att du blir hungrig eftersom du nästan konstant måste vara utmattad. Vet inte hur dina vanor ser ut i övrigt. Sömn kan vara en faktor. Hur mkt sover du per natt. Skulle kunna tänka mig att du lägger dig ganska sent för att hinna med skola och så. Men du verkar köra på jävligt bra från vad jag förstår. Bara du inte känner att du bryter ned muskler eller mår dåligt av det é det bara köra på imo. Låter lite ungt och hålla på så mycket i åttan men vet ju inte hur utvecklad du är och det é ju alltid bra med träning se till o chilla med för tunga set bara då dina muskelfästen inte är fullt utvecklade.

Lycka till med träningen ;)

Frillan
2009-06-04, 22:07
Om du går ner i vikt ligger du på negativ energibalans. Sover du länge på helgerna? Vaknar man 12.00 lördag / söndag har man missat 1 - 3 viktiga måltider. Du kan inte äta tillräckligt om du inte går upp eller håller samma vikt.

kjell33
2009-06-04, 22:08
Vad skulle det annars vara? Sätt dig ner och räkna på hur mkt dina idrottsaktiviteter förbränner och jag är säker på att du blir överraskad.

Action Fighter
2009-06-04, 22:12
Vad skulle det annars vara? Sätt dig ner och räkna på hur mkt dina idrottsaktiviteter förbränner och jag är säker på att du blir överraskad.

Glöm inte heller grundförbranningen du har under dan nar du räknar.

Sniggel
2009-06-04, 22:22
Hejsan.
Jag har en fråga; det är så att jag tränar rätt så mycket. Cyklar ca 10-15mil om veckan, 2-3 fotbollsträningar på 90 min + fåtal matcher. Sen så springer jag självmant 8km x 3 om veckan samt gymmar ca 3-5 timmar. (springer och gymmar på samma pass). Självklart medför detta tränande till att jag äter mycket men det är så att jag är hungrig hela tiden. Jag har måttlig koll på kcal intaget och snittar ca 3-4 tusen kcal om dagen (+- 100). Går ner pyttelite i vikt konstant men det är fett inte muskler som går ner. Jag kan äta ett stort mål (350gram okokt pasta) och 250 gram kyckling filé sen bli hungrig igen efter en timme.
Kan tillägga att jag är född 94 och är 180cm samt väger 68 kilo.
Någon som har en vettig förklaring till detta?

Är det ett medvetet val att gå ner i vikt?
Kan det vara så att du är i ett stadie av konstant återhämtning och din kropp motarbetar dig genom att sänka din prestation så att du inte kan göra av med så mycket energi när du tränar (samt minskar din spontanaktivitet)?

Märker du någon prestationsförsämring sedan du börjat gå ner i vikt?

Med den mängden du äter är jag förvånad om 4000 kcal räcker för att bibehålla din vikt (och du äter i snitt 3500?)
Kanske kan du öka mängden du äter så att du får mer återhämtning, öka din prestation så att kaloriförbrukningen går upp lika mycket som du ökar ditt intag med, fortsätta gå ner i vikt, men inte känna lika mycket hunger längre?
Eller så kanske du bara kan dra ner på träningen något?

Fett nämnde någon tidigare här i tråden. Äter du lite med fett? Det kan vara en anledning till att du är hungrig. Fett är en viktig näringskälla och behövs för en massa normala funktioner i kroppen, äter du fettsnålt och tränar hårt kan nog kroppen försöka berätta för dig på något vis att du behöver mer fett (t ex genom att bli hungrig).

Forqie
2009-06-04, 22:27
Du kör väldigt många hårda konditionspass i veckan så det é nog så enkelt att du blir hungrig eftersom du nästan konstant måste vara utmattad. Vet inte hur dina vanor ser ut i övrigt. Sömn kan vara en faktor. Hur mkt sover du per natt. Skulle kunna tänka mig att du lägger dig ganska sent för att hinna med skola och så. Men du verkar köra på jävligt bra från vad jag förstår. Bara du inte känner att du bryter ned muskler eller mår dåligt av det é det bara köra på imo. Låter lite ungt och hålla på så mycket i åttan men vet ju inte hur utvecklad du är och det é ju alltid bra med träning se till o chilla med för tunga set bara då dina muskelfästen inte är fullt utvecklade.

Lycka till med träningen ;)


För att klarna till lite, jag bor utanför stan så det är ca 12km till stan. Då cyklar jag oftast till skolan eller till stan/kompisar som bor i stan så blir det ca 5-7 rundor fram och tillbaka. Jag håller ca 30km/h på cykeln(har mätt) så cyklingen ser jag inte som träning, men iofs tar ju den på krafterna den med.
Jo jag sover ca 5-7h per vardag sen 10-14 på helgerna. Antar att det är för att jag sover lite på vardagarna. Skälet till att jag har fett på kroppen och samtidigt väger 68 är väl för att jag är 14 och inte har växt helt i bredden. Hur mycket jag än förbränner går jag ändå ner bara 500gram om månaden > 3500 kcal / 30dagar. Tack för svaren hittills ! :thumbup:

Forqie
2009-06-04, 22:32
Fett lär jag äta rätt ok med, jag tog bara pasta + kyckling som ett exempel.
Mellanmål bestående av ägg /mackor och oboy förekommer ofta. Då är det ju ost och smör på varje macka vilket jag antar borde bidra med fett.
Viktnedgången är avsiklig, eftersom jag ska gå ner ca 1-2kg till augusti, då jag fyller år och ska bulka tills 2010/01/01. Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att jag är hungrig nästan hela tiden och knappt kan bli mätt, när jag ligger i minimal negativ energibalans.

billanpillan
2009-06-04, 22:41
Bilder :)?

Sniggel
2009-06-04, 22:46
Fett lär jag äta rätt ok med, jag tog bara pasta + kyckling som ett exempel.
Mellanmål bestående av ägg /mackor och oboy förekommer ofta. Då är det ju ost och smör på varje macka vilket jag antar borde bidra med fett.
Viktnedgången är avsiklig, eftersom jag ska gå ner ca 1-2kg till augusti, då jag fyller år och ska bulka tills 2010/01/01. Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att jag är hungrig nästan hela tiden och knappt kan bli mätt, när jag ligger i minimal negativ energibalans.

Ok, ja det känns rätt svårt fortfarande att lista ut. Äter du dåligt med mättande livsmedel? Kycklingfilé är ju ett exempel på mättande mat (som dessutom är proteinrik), ägg likaså. Hur är det med grönsaker eller annat fiberrikt?
Mackorna du äter, av vilket typ av bröd är det?
Om du har problem med hungern hade jag nog även undvikit oboy och liknande kaloririka drycker då de bidrar väldigt dåligt till mättnaden. Drick mestadels vatten eller annat som är i princip obefintligt på kalorifronten, något-några glas mjölk funkar väl dock fint om man ska göra undantag från regeln pga dess fördelar på mättnad, proteinhalt samt fettförbränningsfördelar.

edit: Ja hur är det med måltidsfrekvens? Vissa tycker att äta många (små) mål gör att man är hungrig konstant men om man käkar färre mål, blir det större mängd per gång och det blir mer tillfredsställande.

Action Fighter
2009-06-04, 22:47
Tror det kan va så enkelt att du sover för lite. Med den aktiviteten ska du sova
8h+ om natten och möjligen mindre på helgerna. Måste själv bli bättre på detta oxå. Det är viktigt att du sover för annars é det lätt att bli lite plufsig.
Nu måste jag verkligen sova dock så säger godnatt nu. Kollar in imorgon oxå om du har mer frågor. Jag tror att det é sömnen det beror på, gå och lägg dig tidigare så ska du nog se att du presterar och mår bättre. Inatt kommer jag ligga på 7.30h sömn vilket é på tok för lite för mig och jag é tre år äldre än dig.

God natt ;)

Forqie
2009-06-04, 23:15
Sömn är ett problem som kommer finnas kvar pga skolarbete osv.
Mackorna jag äter är mestadels mörkt bröd. Jag äter oftast var 3e timme, om det nite är någon aktivitet som förhindrar det, men som mest är det 5h mellan målen. Men då äter jag mer än jag skulle gjort annars. Målen är antingen husmanskost eller 4mackor med oboy. Jag kan ej dricka vanlig mjölk eftersom jag får kväljningar av det, och jag behöver protein från mjölk eftersom jag ej är bra på att äta kött :P
Kan det vara så att kroppen laddar / behöver energi till en växtspurt eller dylikt, och signalerar det genom att göra mig hungrig?

Bluesparv
2009-06-05, 00:30
Är du stressad? Det kan jag lova är en bidragande orsak isf.

Se till att få några vilodagar, ta en hel vecka om det är så, för att känna om din hunger förändras.

Tolkia
2009-06-05, 06:56
Du är hungrig för att du äter för lite. Med den vikten, den längden och den åldern ser jag inga som helst fördelar med att banta,särskilt inte om du skall orka prestera något, på träning och i skolan. Det fettlager du säger dig behöva tappa är något som finns i ditt huvud snarare än på din kropp, om du inte är ett fysiologiskt under med allt underhudsfett samlat på ett ställe. Ta dig en funderare över vad du håller på med; som det är nu är du mest bara taskig mot kroppen.

grakka
2009-06-05, 10:26
Tar du någon medicin? Hur kan alla vara så säkra på att han äter för lite? Jag har vart med om en medicin som har fått mig extremt hungrig (vilket jag var jäkligt nöjd med). Tyvärr så försvan hungerkänslan när det huvudsakliga symptomen försvann.

ARMSTARK
2009-06-05, 11:45
94, hmm, då är du 15 år. I den åldern åt jag som en hel vargflock. Det är helt naturligt i din ålder, när du dessutom tränar mycket. Ingenting att fundera på, sov ordentligt bara.

Fordon
2009-06-05, 11:52
Tar du någon medicin? Hur kan alla vara så säkra på att han äter för lite? Jag har vart med om en medicin som har fått mig extremt hungrig (vilket jag var jäkligt nöjd med). Tyvärr så försvan hungerkänslan när det huvudsakliga symptomen försvann.

För att han går ner i vikt *rolleyes*

tntballe
2009-06-05, 11:53
Tar du någon medicin? Hur kan alla vara så säkra på att han äter för lite? Jag har vart med om en medicin som har fått mig extremt hungrig (vilket jag var jäkligt nöjd med). Tyvärr så försvan hungerkänslan när det huvudsakliga symptomen försvann.

Han är 15 och går ner i vikt, en ålder då man normalt går upp i vikt.

grakka
2009-06-05, 11:55
För att han går ner i vikt *rolleyes*

Givetvis. Mitt fel, läste bara att han blev hungrig 1 timme efter att han käkat.

Karvig
2009-06-05, 18:45
Som flera andra sagt tror jag att du äter för lite helt enkelt. Låg lite över dina träningsmängder när jag var yngre och jag hade förtynat på nolltid på så få kcal. Visst fick man äta nästan konstant men det var vad som krävdes för att inte vara hungrig. Sömnen är icke att förglömma heller.

Forqie
2009-06-05, 23:37
Tjena, har varit upptagen på senaste, men jag måste än en gång tacka för alla svar. Nu är det så att jag på en bussresa hem från norge gjorde illa knät och skada min vrist så jag kommer vara på borta ett par dagar från träningen får passa på att vila mig tills dess.
Men en annan lite OT fråga jag har: Skulle jag gynna mer på att springa innan fotbollsträningarna ist för gympassen? Efter som kondispass med 20min+ är rent katabolt borde det väl motverka styrketränings anabola effekt? Sen att man värmer upp 5-10 min innan gym är väl en annan grej:P

Frumpish
2009-06-06, 12:13
Tjena, har varit upptagen på senaste, men jag måste än en gång tacka för alla svar. Nu är det så att jag på en bussresa hem från norge gjorde illa knät och skada min vrist så jag kommer vara på borta ett par dagar från träningen får passa på att vila mig tills dess.

Har redan konstateras i trådar/studie att konditionsträning inte är opti tillsammans med styrketräning och sämsta tillfället att lägga kondisträningen är precis innan och precis efter gymmet så visst vore det en bättre ide, du kanske kan springa på morgonen de dagar du tränar fotboll på eftermiddagarna?

Men en annan lite OT fråga jag har: Skulle jag gynna mer på att springa innan fotbollsträningarna ist för gympassen? Efter som kondispass med 20min+ är rent katabolt borde det väl motverka styrketränings anabola effekt? Sen att man värmer upp 5-10 min innan gym är väl en annan grej:P

Angående uppvärmning kan jag bara tala för mig själv, på gymmet värmde jag alltid upp 5-10min på löpbandet innan men har slutat med det, kör nu direkt på min första övning men köra flera "uppvärmningsset" innan jag kommer upp i den vikten jag ska köra på, funkar skitbra för mig!

EkarN
2009-06-06, 14:26
Du har väl anturligt hög förbränning, är inne i en period då din kropp växer mycket och kräver mycket energi pga detta, och dessutom tränar du mycket. Jag skulle säga att de borde äta ännu lite mer