handdator

Visa fullständig version : Histaminer och antihistaminer


PowPow
2009-06-04, 21:32
Apropå samtida tråd om öl, histaminer och antihistaminer.

Hur fungerar det egentligen med histaminer och antihistaminer?

Om jag förstått det rätt så frigörs histaminer av kroppens immunförsvar om man utsätts för något man är allergisk mot. Histaminerna gör att man exempelvis får klåda, andningsproblem och så vidare. Detta eftersom blodgenomströmningen i olika delar av kroppen ökar (för att skydda kroppen antar jag?). Tar man sedan antihistaminer så eliminerar man dessa histaminer. Eller?

Om så är fallet, kan det verkligen vara bra? Tar man inte bort kroppens förmåga att "hantera" det man är allergisk mot? Är inte histaminerna ett sätt för kroppen att undvika skada eller död? Eller är det bara ett symptom?

Jag har tagit antihistaminer i många år mot allergi, så jag är ju väl medveten om att man inte kolar om man tar det. Men hur fungerar det egentligen? Tar man bort kroppens immunförsvar mot allergier, eller tar man endast bort symptomen på något vis?

Kollade wiki, men det hjälpte mig inte så mycket.

Shajjn
2009-06-04, 21:47
Allergi är per definition en överkänslighet mot ett antigen (allergen), så att undertrycka överreaktionen skadar inte det "naturliga" (snarare en defekt i kroppens immunförsvar i allergifallet).

De allergiska symptomen motverkas, antihistaminet tar inte bort överkänsligheten mot det specifika antigenet, ex björkpollen.

Scratch89
2009-06-04, 21:57
För att utveckla. Kroppens allergiska reaktioner mot exempelvis pollen beror på det Shajjn skriver. Själva reaktionen är onödig, då det inte finns något som är farligt egentligen, utan det blir en överreaktion. Histamin kommer då att utsöndras i överflöd, som kommer sätta sig på olika ställen. Det är till för att vidga blodflödet så blod- och antikroppar kan komma fram till det (icke) drabbade området. Det kan ses som röda utslag på huden, man känner värme, och det känns nästan som en inflammation. Såklart kan man även få rinnande näsa, kliande hals osv.

Antihistaminer blockerar reaktionen. Exakta biokemiska förklaringen kommer jag inte ihåg, men finns det antihistaminer i kroppen kommer det att blockera att histamin utsöndras. Jag tror det är för att antihistamin "plockar upp" allgergenet innan resten av immunförsvaret hinner reagera.

Hoppas jag inte rörde till det...

PowPow
2009-06-04, 21:57
Allergi är per definition en överkänslighet mot ett antigen (allergen), så att undertrycka överreaktionen skadar inte det "naturliga" (snarare en defekt i kroppens immunförsvar i allergifallet).

De allergiska symptomen motverkas, antihistaminet tar inte bort överkänsligheten mot det specifika antigenet, ex björkpollen.

Så man kan säga att allergier gör att kroppen reagerar i onödan? Det är ingen fara om den egna hälsan egentligen, men kroppen reagerar som om det vore en fara för hälsan (vilket i sin tur kan bli en fara för hälsan).

Förstår jag det rätt?

Edit: Gott där scratch, nu är jag med i matchen!

Shajjn
2009-06-04, 22:03
Japp.

Antihistaminet binder till och hindrar utsöndrat histamin att utföra sin funktion (läs ovan).
Nej, antihistaminet gör inget med allergenet. Ett sådant läkemedel skulle vara svårt att använda i praktiken.

Vill man bli botad så kan man få något som heter Immunoterapi, fast då gäller det att man fjäskar ordentligt för sin läkare, för det är jävligt dyrt.

Scratch89
2009-06-04, 22:11
Vad jag förstår så är det rätt så svårt att få immunoterapi, just för att det är så dyrt och rätt så omfattande. Om man har den härliga kombinationen geting- och/eller biallergi, diabetes och astma så är det nästan en säkerhetsrisk, så då kan man få det.

Om man som allergisk blir stungen kan histaminet utsöndra massor av insulin, vilket drar ner blodsockret så mycket och snabbt att man kan hamna i koma. Kombinera det med astma (som kan sättas igång av histaminet från bisticket) så blir det ingen rolig situation...

mikaelj
2009-06-04, 22:16
Vad jag förstår så är det rätt så svårt att få immunoterapi, just för att det är så dyrt och rätt så omfattande. Om man har den härliga kombinationen geting- och/eller biallergi, diabetes och astma så är det nästan en säkerhetsrisk, så då kan man få det.

Om man som allergisk blir stungen kan histaminet utsöndra massor av insulin, vilket drar ner blodsockret så mycket och snabbt att man kan hamna i koma. Kombinera det med astma (som kan sättas igång av histaminet från bisticket) så blir det ingen rolig situation...

Fast om du har Mb Diabetes finns det inte så mycket insulin att utsöndra...

Behandlingen är lite märklig med massa bigift injicerat regelbundet. Men det är ju så det funkar.

Shajjn
2009-06-04, 22:19
Hah. Jag gillar kaskadeffekten du beskriver ^^
Fan, man borde alltid gå med en adrenalinspruta/anapen Utifall man sensibiliserats mot getingstick. :o Snopet sätt att dö på, menar jag.

schmecker
2009-06-04, 22:23
antihistaminer (eller h1-antagonister) blockerar h1-receptorer, histaminreceptorer, och hindrar då den allergiska effekten.

immunoterapi, för allergi hyposensibilisering, is the shit... förvandlat mig från ett snörvligt hösnuvemonster till att jag är relativt opåverkad nu på våren. 3½ år och en sjuhelsikes massa sprutor men lugnt värt det.

Scratch89
2009-06-04, 22:40
Hah. Jag gillar kaskadeffekten du beskriver ^^
Fan, man borde alltid gå med en adrenalinspruta/anapen Utifall man sensibiliserats mot getingstick. :o Snopet sätt att dö på, menar jag.
Jag har en klasskamrat som har ungefär de åkommor jag skrev, fast inte diabetes, men jag har för mig att hon har problem med blodtrycket också, så det blir samma "effekt". Hon har alltid en adrenalinspruta med sig.

antihistaminer (eller h1-antagonister) blockerar h1-receptorer, histaminreceptorer, och hindrar då den allergiska effekten.


Ah, tack. Jag hade glömt de biokemiska begreppen. :)

Sniggel
2009-06-04, 22:56
Jag hoppas att jag får injektioner i framtiden. Vet inte om det finns för kvalster, vilket vore bäst, men behandling för allt det andra hade varit riktigt nice det också. Har ju haft problem länge nu (som leder till en massa andra mediciner) och läkaren nämnde senast att vi kanske skulle ta en titt på en om sån behandling kan va nåt att ha vid nästa uppföljning.

Asdf
2009-06-04, 23:23
Jag fick behandling med kattvaccin regelbundet mellan 14 och 16årsåldern. Därefter och än idag reagerar jag ej längre på katter. Hyposensibilisering kallades det

Tabbe
2009-06-05, 07:45
Mycket bra svar i tråden! Ville tack iaf :D
Funderade just själv på det här eftersom doktorn rekommenderade mig någon antihistamin som jag inte kommer ihåg vad den heter nu men iaf.