handdator

Visa fullständig version : ont i ryggen


jopalage
2009-06-04, 20:59
Jag har börjat jobba på stadium. Arbetet innebär att jag står och går upp hela arbetstiden. Detta leder till att jag ( som så många andra ) efter ett par timmar får ont i ryggen ( nedre delen )

Tror dom flesta känt samma någon gång, det jag undrar är ifall det går att träna bort eller vänjer man sig bara efter ett tag ?

LindaS
2009-06-04, 21:04
Man vänjer sig.

Rätt skor underlättar givetvis.

jopalage
2009-06-04, 21:08
okej, gick i vanliga platta skor första dan men bytte till joggingskor sen, går det att uppskatta på ett ungefär hur lång tid det tar innan man vänjer sig? veckor eller månader?

LindaS
2009-06-04, 21:13
Försök att tänka på din hållning, att inte stå och hänga eller tilta i bäckenet, så borde det gå ganska fort.

Nu vet jag ju inte om du är tjej eller kille, men vissa dagar har jag ont i både fötter, knän och rygg. Då är det biologin som spelar in.

kjell33
2009-06-04, 21:14
Jobbade som bartender i min ungdom och det första tipset jag fick var att jobba i knälånga strumpor för det stöd de gav underbenen, det funkade! Bra också att kunna byta till ett par andra skor under arbetspasset.

jopalage
2009-06-04, 21:20
okej, är kille... sköna skor, långa strumpor och att gå upprätt och sträcka / räta på ryggen är något att testa :P

Bönne
2009-06-04, 21:36
Arbeta dynamiskt med ryggen och byt arbetsställning under dagen.

Action Fighter
2009-06-04, 21:43
Borde det inte även spela in hur tränad rygg man har? Eller é detta fall bara vanesak?

LindaS
2009-06-04, 22:06
Borde det inte även spela in hur tränad rygg man har? Eller é detta fall bara vanesak?Man behöver inte vara tränad i ryggen för att stå upp och jobba. Det är en normal kroppsfunktion. Att stå/jobba stående hela arbetspass är, som du säger, en vanesak.

Givetvis underlättar det att inte vara otränad.

Scratch89
2009-06-04, 22:24
Var rak i ryggen; varken krumning eller översträckning är bra. Du kan även testa att vara lite mjukare i knäna när du ska lyfta och greja. Allt för många lyfter upp lätta saker med raka ben och bara fäller sig neråt. En, två eller tre gånger går bra, men att göra det hela arbetsdagar är ett bra sätt att överbelasta ryggen.

trane77
2009-06-04, 23:15
Det kan vara så att det är framsida lår som är problemet, om dom drar ihop sig och blir för korta så gör det ont i korsryggen.
Rådet jag fick var att stretcha dom 3 ggr om dan.

Pjotor
2009-06-05, 17:59
Lårstretching är ett utmärkt råd.

En annan anledning till värken kan vara för klena magmuskler i förhållande till ryggmusklerna.

Martin Löwgren
2009-06-05, 18:46
Jag har börjat jobba på stadium. Arbetet innebär att jag står och går upp hela arbetstiden. Detta leder till att jag ( som så många andra ) efter ett par timmar får ont i ryggen ( nedre delen )

Tror dom flesta känt samma någon gång, det jag undrar är ifall det går att träna bort eller vänjer man sig bara efter ett tag ?

Oftast ligger en för svag bålmuskulatur i kombination med hållning bakom problemet.

Mvh