handdator

Visa fullständig version : spinkig & överviktig deffar?


Christyle
2009-06-04, 20:23
Hejsan allihopa jag tänkte bara fråga en snabb fråga?

Jo det är nämligen så att dem flesta utav oss bulkar och tränar hårt för att sedan skala av fettet till sommaren deffa bort fettet så att musklerna träder fram & min fråga är nu vad händer om en smal & en överviktig deffar?

säg att den smala har lite hull på magen men ej fet och han deffar tränar tung styrka han har väl inte samlat muskelmassa tidigare hur kommer då hans kropp se ut och kommer han att bygga samtidigt??? eller den överviktiga som aldrig styrketränat?? kommer han gå ner och musklerna träda fram?? den tanken slog mig

Lellan
2009-06-04, 20:31
Varför skulle den smala kunna bygga på kcalminus?

Den tjocke som aldrig styrektränat har ju burit runt på överskottsvikt så lite benmuskler osv kan nog träda fram (tror jag är ett exempel där..*innocent* även om jag styrketränade några år mellan typ .. 21-25 typ).

Ingen av dem kan väl få mer muskelmassa än den de har innan de ligger sig på energiunderskott iaf, vad ska massan bildas av?

Christyle
2009-06-04, 20:40
ahh så sant så om både den spinkige och den överviktiga deffar så är det väl onödigt eller? är det bättre att den smale bulkar och den överviktige dietar istället väl?

Donner
2009-06-04, 20:42
Varför är det onödigt att den överviktiga deffar? Det är ju det bästa sättet för honom att gå ner i vikt samtidigt som han behåller muskelmassa.

Christyle
2009-06-04, 20:45
Varför är det onödigt att den överviktiga deffar? Det är ju det bästa sättet för honom att gå ner i vikt samtidigt som han behåller muskelmassa.

så den överviktiga bygger muskler ändå? men han har ju inga muskler i början ju? han kanske bygger samtidigt då?? den smale då? Bulk för honom eller?

Donner
2009-06-04, 20:51
så den överviktiga bygger muskler ändå? men han har ju inga muskler i början ju? han kanske bygger samtidigt då?? den smale då? Bulk för honom eller?

Tror det är omöjligt att den överviktige skulle gå runt med 0 kg muskelmassa på kroppen, en deff är ju betydligt bättre än att bara banta, bulka kan han också göra om han vill men det beror väl på hur överviktig han är.
Den smale kan bulka om han vill, eller lägga sig på ett litet överskott om han inte vill lägga på sig för mycket muskelfri massa. Det är ju helt upp till individen.

koffein_beroende
2009-06-04, 20:53
Och om den överviktige är extremt överviktig så är det ju ingen omöjlighet att han lägger på mig lite muskelmassa när han deffar.

Christyle
2009-06-04, 20:56
säg att den överviktiga är jättestor fast inte såpass stor att han knappt kan röra sig men typ ser ut som att han hoppar när han går är d inte bättre att han bara bantar innan han bygger muskler så slipper han lyfta tungt? den smale borde nog bulka eller lägga ett litet överskott och bara köra på antar jag

King Grub
2009-06-04, 20:57
Slipper lyfta tungt?

mikaelj
2009-06-04, 20:58
Den överviktige har med största sannolikhet mer muskler än den underviktige. Större kroppsmassa kräver mer muskler. Mycket att släpa runt på varje dag.

Christyle
2009-06-04, 20:58
Och om den överviktige är extremt överviktig så är det ju ingen omöjlighet att han lägger på mig lite muskelmassa när han deffar.

ahh en mullig tror jag har större chans att bygga eller vad tycker du Jokern?

Donner
2009-06-04, 20:58
säg att den överviktiga är jättestor fast inte såpass stor att han knappt kan röra sig men typ ser ut som att han hoppar när han går är d inte bättre att han bara bantar innan han bygger muskler så slipper han lyfta tungt? den smale borde nog bulka eller lägga ett litet överskott och bara köra på antar jag

Förstår inte din frågeställning. Varför skulle det vara bra för den överviktiga att inte lyfta skrot?

Christyle
2009-06-04, 20:59
Den överviktige har med största sannolikhet mer muskler än den underviktige. Större kroppsmassa kräver mer muskler. Mycket att släpa runt på varje dag.

det låter väldigt troligt eftersom en överviktig äter kolhydrater fett och protein i stora mängder

Christyle
2009-06-04, 21:02
Förstår inte din frågeställning. Varför skulle det vara bra för den överviktiga att inte lyfta skrot?

nej det blev lite missförstånd nu jag har nämligen hört att folk tycker att man ska banta först innan man bygger muskler om man är överviktig men jag tror mer på att en överviktig har som ett försprång att lyfta tungt nu fastän han är kraftig det var bara det jag ville höra och att den smale ligger mer på ett överskott

King Grub
2009-06-04, 21:03
Själva styrketräningen och överätning ger större muskeltillväxt hos en smal person som inte varit fet än hos en överviktig. Ju fetare man är, desto sämre anabol hormonell miljö, och desto mindre del av fortsatt viktuppgång består av fettfri massa.

Christyle
2009-06-04, 21:10
Själva styrketräningen och överätning ger större muskeltillväxt hos en smal person som inte varit fet än hos en överviktig. Ju fetare man är, desto sämre anabol hormonell miljö, och desto mindre del av fortsatt viktuppgång består av fettfri massa.

ahh okej så viktuppgången stoppas under deff om man säger så eller?? och han får mycket bättre anabol hormonell mijlö under deff är det så du menar??

King Grub
2009-06-04, 21:14
ahh okej så viktuppgången stoppas under deff om man säger så eller??

Annars är det en rätt misslyckad deff.

Det jag säger är att man bygger muskler sämre om man är (eller har varit) överviktig.

Christyle
2009-06-04, 21:21
aha nu är jag med men jag antar att om man är överviktig och fortsätter sin tunga styrketräning så bygger man bättre efter ett tag eller har jag fel? den smale då? efter att ha bulkat ett tag o kört tung styrke träning hur kommer han att se ut? inga konturer syns antar jag då kommer han nog börja deffa

Drast
2009-06-04, 21:21
Annars är det en rätt misslyckad deff.

Det jag säger är att man bygger muskler sämre om man är (eller har varit) överviktig.

Kan man ta reda på hur mycket sämre det blir?

Lellan
2009-06-04, 21:34
Kan man ta reda på hur mycket sämre det blir?

Syftar du på folk som tokbulkar, deffar osv osv? Eller menar du som post-fet?

Som post-fet har man väl iaf allt att vinna på att fortsätta hålla igång med styrketräning. :)

Som jag tjatar om är jag en sån själv, kommer nu i jeans som jag hade 6 kg lättare innan onormalt stor viktuppgång och kan faktiskt säga att jag troligeh har mer muskler nu än innan - självklart inte i lika bra form som om jag aldrig hade fettat till mig så mäktigt - men det är ju knappast så att det är kört och man lika gärna kan lägga ner. Men att tokbulka rekommenderar jag ingen, om man nu skulle uppfatta mig så.

Lagom är bäst.

Drast
2009-06-05, 00:55
Jo absolut. Jag siktar heller inte på en bb-karriär precis, är väl mest nyfiken över situationen. För mina mål kommer det nog inte göra någon större skillnad i den tid jag behöver för att nå min drömkropp, om det nu är någon månads eller nåt års skillnad.

Det enda riktigt trista som post-fet (är väl i mitten där nu) är att man får det svårare att se ordentligt deffad ut pga överskottsskinnet/fettcellerna och eventuellt så kan bristningarna förvärra situationen, det återstår dock att se.

Och slutligen, inte för att vara petig, men du svarade inte riktigt på min fråga, men tusen tack ändå för ditt inlägg! :thumbup:

Welli
2009-06-05, 09:21
så den överviktiga bygger muskler ändå? men han har ju inga muskler i början ju? han kanske bygger samtidigt då?? den smale då? Bulk för honom eller?



Den överviktiga har ju överätit och troligtvis inte bara lagt på sig fett utan även muskler. Sen är det som de andra säger, det behövs mer muskler att bära runt på en överviktig kropp.

Eddie Vedder
2009-06-05, 09:40
aha nu är jag med men jag antar att om man är överviktig och fortsätter sin tunga styrketräning så bygger man bättre efter ett tag eller har jag fel? den smale då? efter att ha bulkat ett tag o kört tung styrke träning hur kommer han att se ut? inga konturer syns antar jag då kommer han nog börja deffa

Jag har svårt att förstå dina inlägg, massa smileys, hundra frågetecken och allmänt krångligt sätt att skriva. Jag menar inget illa men vill du bli förstådd och få bra svar kan du tänka lite på hur du uttrycker dig och inte skriva som om det vore en MSN-diskussion på fyllan.

Men jag skall i alla fall försöka ge ett svar på vad jag tror du frågar efter.

Den feta personen kommer rent statistikt ha sämre förutsättningar för att ett visst överskott skall ge en bra fördelning mellan fett/muskler och den ration försämras ju fetare man blir.

Sen din fråga om den smale förstår jag inte alls. Du frågar hur han kommer se ut men det är ju enbart en fråga om bulkens omfattning. Han han tokätit eller gått långsamt til lväga? Om vi återigen diskuterar rent statistikt så har i alla fall en smal person bättre förutsättningarför gynnsam ratio mellan muskler/fett än vad en fet har om båda lever enligt ett identiskt bulkupplägg.

Christyle
2009-06-05, 13:00
Jag har svårt att förstå dina inlägg, massa smileys, hundra frågetecken och allmänt krångligt sätt att skriva. Jag menar inget illa men vill du bli förstådd och få bra svar kan du tänka lite på hur du uttrycker dig och inte skriva som om det vore en MSN-diskussion på fyllan.

Men jag skall i alla fall försöka ge ett svar på vad jag tror du frågar efter.

Den feta personen kommer rent statistikt ha sämre förutsättningar för att ett visst överskott skall ge en bra fördelning mellan fett/muskler och den ration försämras ju fetare man blir.

Sen din fråga om den smale förstår jag inte alls. Du frågar hur han kommer se ut men det är ju enbart en fråga om bulkens omfattning. Han han tokätit eller gått långsamt til lväga? Om vi återigen diskuterar rent statistikt så har i alla fall en smal person bättre förutsättningarför gynnsam ratio mellan muskler/fett än vad en fet har om båda lever enligt ett identiskt bulkupplägg.

Haha sorry jag ska tänka på det nästa gång nu förstår jag hur det hela ligger till tusen tack=)

Snobbe
2009-06-05, 13:57
Det lär vara bättre att deffa än dieta för en grovt överviktig person. Eftersom en person som ligger på 40-50kg övervikt lär ju ha byggt rätt mycket mer muskler än en person som inte har det bara genom att leva. Om du då deffar kommer du ju behålla mer av dessa muskler än om du körde på endast en kost ändring.