handdator

Visa fullständig version : alkohol vs godis


fillester
2009-06-04, 19:32
När jag har druckit väldigt hårt nån helg och kört både fredag + lördag så har ja inte märkt nån speciell skillnad på kroppen, men när jag äter godis fre-lör så märker ja att ja har fått mer hull på magen. Fast egentligen drar man väl i sig mer kalorier under en fylla än om man äter godis?

Frillan
2009-06-04, 19:38
Godis inehåller mycket kolhydrater som i sin tur binder vätska. Alkohol torkar ut kroppen, det är därför man ser så ''rippad'' ut på morgonen när man druckit en del :)

Eddie Vedder
2009-06-04, 19:55
Fast egentligen drar man väl i sig mer kalorier under en fylla än om man äter godis?

Det kan man såklart inte svara på. Hur mycket kcal får man i sig när man "äter godis" respektive på "en fylla"? Det kan ju vara både ja och nej på den frågan.

Den stora skillnaden är väl kanske att fyllan i sig dessutom tenderar att även innehålla massa onyttigheter, inte lika vanligt att en påse godis på lördagkvällen även leder till spontan groggfest.:D

Onigiri
2009-06-04, 20:42
Hur mycket är en fylla? Hur mycket godis är det per tillfälle? Alkohol är väl alltid sämst hur det än är. Godis är väl att föredra, fan lite kolhydrat är det väl bara mikaelj som dör av... :D

mikaelj
2009-06-04, 20:51
Alkohol är väl alltid sämst hur det än är. Godis är väl att föredra, fan lite kolhydrat är det väl bara mikaelj som dör av... :D

Det är som att välja mellan röd och grön kryptonit.

stevebc
2009-06-04, 20:52
Det spelar väl inte någon roll hur du ser ut timmen innan frukost? Godis såväl som alkohol är onyttigt och energitätt så det kommer underlätta din viktuppgång ja. Vad gäller hälsa och de två så är ju alkohol det klart hälsovådligaste och tänker du på energiinnehållet tror jag du får i dig mer energi av alkoholen än av godiset.

1 gram etanol ger 7 kcal medan 1 gram sackaros ger 4 kcal. En rejäl fylla kan resultera i ca 200 g etanol vilket ger 1400 kcal. Att få i sig den mängden via godis är rätt jobbigt :)

Alkohol är inte bara värdelöst - det är dåligt för fettförbränningen, proteinsyntesen (alltså möjligheten att bygga muskelmassa) och den allmänna hälsan. Godis är liksom... helt okej i en balanserad kost.

Snorkelfarsan
2009-06-04, 23:09
Finns det något tillfälle då alkoholen kan ha en positiv effekt överlag? Om man exempelvis tittar på vin:

+
Antioxidanter (flavonoider etc)
Bra mot hjärt- och kärlsjukdomar

-
Carcinogent(?)
Energitätt (lätt att överkonsumera)
dåligt för proteinsyntesen

Kan det vara så att fördelarna överväger nackdelarna i vissa fall (om man håller sig till måttliga mängder så klart) eller är det alltid ohälsosamt med alkohol, no matter what?

Sen kan ju självklart alkohol förekomma som ett litet inslag i en i övrigt balanserad och nyttig kosthållning/livstil med regelbunden motion etc, utan att det "sabbar allt". Men om man som sagt bara ser till alkoholen och inte till omständigheterna lika mycket.

Tabbe
2009-06-05, 08:08
Det är som att välja mellan röd och grön kryptonit.

ojdå haha du dör alltså av alkohol och blir dryg/arrogant och ascool av kolhydrater? :D

machine gun
2009-06-05, 08:27
Den stora skillnaden är väl kanske att fyllan i sig dessutom tenderar att även innehålla massa onyttigheter, inte lika vanligt att en påse godis på lördagkvällen även leder till spontan groggfest.:D

Kan man vänta sig ett snart införande av 18-årsgräns vid köp av godis? :D

Eddie Vedder
2009-06-05, 08:47
Kan man vänta sig ett snart införande av 18-årsgräns vid köp av godis? :D

Ja eller viss typ av läsk kanske. Mina föräldrar förstod nog iiiiiiiiiiiiiiiiiiingenting när sonen i 14-15 års ålder plötsligt tyckte Schweppes var en så god läsk som han plötsligt började ta med till "filmkvällarna":D

Flexipop
2009-06-05, 08:51
Kroppen tar väl inte upp alla kalorier som finns i alkohol? Däremot får man ju en kraftigt ökad aptit av det och riskerar att äta massa skit. Både under drickardagen och efter.

machine gun
2009-06-05, 08:53
Ja eller viss typ av läsk kanske. Mina föräldrar förstod nog iiiiiiiiiiiiiiiiiiingenting när sonen i 14-15 års ålder plötsligt tyckte Schweppes var en så god läsk som han plötsligt började ta med till "filmkvällarna":D

18-årsgräns på Svhweppes och Fanta citron kanske? Och emn... apelsinjuice :D

stevebc
2009-06-05, 09:19
ojdå haha du dör alltså av alkohol och blir dryg/arrogant och ascool av kolhydrater? :DHaha, tror faktiskt han menade att båda är dåliga, typ som uttrycket "att välja mellan pest och kolera".

Kroppen tar väl inte upp alla kalorier som finns i alkohol? Däremot får man ju en kraftigt ökad aptit av det och riskerar att äta massa skit. Både under drickardagen och efter.Alkohol kan inte lagras som fett. Däremot så är det ju ändå energi till kroppen. Äter du samtidigt som du dricker, eller helt enkelt blandar ut alkoholen med något sött, så kommer det bildas mer fett än om du inte drack alkohol.

mikaelj
2009-06-05, 09:22
Förklaringen jag har fått: alkohol hämmar glukoneogenesen, så blodsockernivån sjunker och du blir hungrig.

stevebc
2009-06-05, 09:24
Förklaringen jag har fått: alkohol hämmar glukoneogenesen, så blodsockernivån sjunker och du blir hungrig.Jag vet även att alkohol försämrar proteinsyntesen och fettförbränningen. Så följderna blir i värsta fall:

- minskad muskelmassa och glykogenlager
- ökad fettmassa

?

Flexipop
2009-06-05, 09:30
Haha, tror faktiskt han menade att båda är dåliga, typ som uttrycket "att välja mellan pest och kolera".

Alkohol kan inte lagras som fett. Däremot så är det ju ändå energi till kroppen. Äter du samtidigt som du dricker, eller helt enkelt blandar ut alkoholen med något sött, så kommer det bildas mer fett än om du inte drack alkohol.

Har läst att det mesta av kalorierna från alkohol omvandlas till kroppsvärme.

Förklaringen jag har fått: alkohol hämmar glukoneogenesen, så blodsockernivån sjunker och du blir hungrig.

Hungrigare blir man definitivt ja.

Jag vet även att alkohol försämrar proteinsyntesen och fettförbränningen. Så följderna blir i värsta fall:

- minskad muskelmassa och glykogenlager
- ökad fettmassa

?

Eller icke minskad fettmassa kanske? Det är så klart bäst att avstå helt från akohol men jag undrar om man verkligen får i sig så mycket kalorier som det är i det?

Eddie Vedder
2009-06-05, 09:46
Har läst att det mesta av kalorierna från alkohol omvandlas till kroppsvärme.

Termogenesen från etanoloxiationen förefaller högre än den från andra energigivare ja. Inte att det mesta blir värme men större mängd.

Det är dock inte samma sak som att kcal från alkohol inte tas upp. Alkoholkalorierna absorberas fullständigt men därefter verkar alltså TEF vara högre från de kcal.

Jag vet även att alkohol försämrar proteinsyntesen och fettförbränningen. Så följderna blir i värsta fall:

- minskad muskelmassa och glykogenlager
- ökad fettmassa

?

Ja både glukos- och fettmetabolismen hämmas kraftigt. Så risken för hypoglykemi under en fylla finns om du dessutom är aktiv och super. Fettförbränningen hämmas både p.g.a. leverns prioritering av etanoloxidation men även en nedsatt karnitinfuktion i samtliga kroppens mitokondrier, inte bara i leverceller alltså.

Snorkelfarsan
2009-06-05, 11:59
Finns det något tillfälle då alkoholen kan ha en positiv effekt överlag? Om man exempelvis tittar på vin:

+
Antioxidanter (flavonoider etc)
Bra mot hjärt- och kärlsjukdomar

-
Carcinogent(?)
Energitätt (lätt att överkonsumera)
dåligt för proteinsyntesen

Kan det vara så att fördelarna överväger nackdelarna i vissa fall (om man håller sig till måttliga mängder så klart) eller är det alltid ohälsosamt med alkohol, no matter what?

Sen kan ju självklart alkohol förekomma som ett litet inslag i en i övrigt balanserad och nyttig kosthållning/livstil med regelbunden motion etc, utan att det "sabbar allt". Men om man som sagt bara ser till alkoholen och inte till omständigheterna lika mycket.

Ingen som har någon åsikt?

eop
2009-06-05, 12:55
Jag vet även att alkohol försämrar proteinsyntesen och fettförbränningen. Så följderna blir i värsta fall:

- minskad muskelmassa och glykogenlager
- ökad fettmassa

?

så vad händer med alkoholen om man bara hinkar ren sprit ?

Eddie Vedder
2009-06-05, 13:24
så vad händer med alkoholen om man bara hinkar ren sprit ?

Vad menar du? den tas upp av kroppen och förbränns förstås.

eop
2009-06-05, 16:43
Haha, tror faktiskt han menade att båda är dåliga, typ som uttrycket "att välja mellan pest och kolera".

Alkohol kan inte lagras som fett. Däremot så är det ju ändå energi till kroppen. Äter du samtidigt som du dricker, eller helt enkelt blandar ut alkoholen med något sött, så kommer det bildas mer fett än om du inte drack alkohol.

jag menar, vad menar du med att alkohol inte kan lagras som fett?

King Grub
2009-06-05, 16:48
Det är ordagrant. Alkoholens energi lagras inte som kroppsfett. Påverkar dock fettbalansen ändå, i och med att alkoholen förbränns i stället för kroppsfett under tiden den finns i systemet.

eop
2009-06-05, 16:55
okej, tack, då är jag med.

JakeShaft
2009-06-05, 17:13
Fredrik Paulun jämförde ett halvt kilo godis med en måttlig fylla i ett långsiktigt folkhälsoperspektiv.

Eddie Vedder
2009-06-05, 17:31
Fredrik Paulun jämförde ett halvt kilo godis med en måttlig fylla i ett långsiktigt folkhälsoperspektiv.

Han pratade om vad skadorna på kroppen vid jättehöga blodsocker akut ställer till med och jämförde med en fylla.

Alltså oavsett om man är frisk så kommer t.ex. en stor godispåse ändå ge kroppen en viss chock och innebära en belastning. Samma sak med en ordentlig fylla. Man klarar förstås sådana akuta belastningar här och där utan att orsaka permanenta skador men det är fortfarande ohälsosamt.

Det var AGE-produkter han pratade om mer specifikt.

Gunfire
2009-06-06, 10:19
Kinggrub
Så det är en myt att man kan gå upp i vikt av alkohol?

Ostknäcket
2009-06-06, 10:35
Kinggrub
Så det är en myt att man kan gå upp i vikt av alkohol?

Nej...

King Grub
2009-06-06, 10:36
Kinggrub
Så det är en myt att man kan gå upp i vikt av alkohol?

Hur har du kunnat tolka det jag skrev på det sättet?

saab900
2009-06-06, 11:08
Jag vet även att alkohol försämrar proteinsyntesen och fettförbränningen. Så följderna blir i värsta fall:

- minskad muskelmassa och glykogenlager
- ökad fettmassa

?

+

Din östrogenhalt lär ju öka, eftersom du också pratar för mycket och blir sämre på att köra bil :D

Eddie Vedder
2009-06-06, 11:35
Kinggrub
Så det är en myt att man kan gå upp i vikt av alkohol?

Jag har ju skrivit flera gånger i tråden att man kan det. King Grub också.

Vad får dig att kunna dra den slutsatsen?:confused:

jesse
2009-06-06, 12:46
Ingen som har någon åsikt?

Man är väl ganska säker på att det inte verkar finnas några som helst positiva effekter av alkoholintag före 40? års ålder. Nu vet jag inte hur gammal du är men risken är ju att du får vänta ett tag :D


Edit: Vad gäller antioxidanterna man får i sig via vin så kan de ju ganska lätt ersättas av annat.

Snorkelfarsan
2009-06-06, 19:49
Jag har en bit kvar till 40:D. Och det var väl ungefär vad jag trodde - nackdelarna överväger fördelarna

stevebc
2009-06-06, 23:27
Det är ordagrant. Alkoholens energi lagras inte som kroppsfett. Påverkar dock fettbalansen ändå, i och med att alkoholen förbränns i stället för kroppsfett under tiden den finns i systemet.Ja det är sant, det missade jag helt. Naturligtvis behöver man inte få i sig annan energi under tiden man dricker ren alkohol för att öka fettmassan.

+

Din östrogenhalt lär ju öka, eftersom du också pratar för mycket och blir sämre på att köra bil :DHahaha! Åh så buskis, men åh så bra.

Slaszk
2009-06-12, 00:51
Nu känner jag mig trög såhär på natten men höll på att sätta vattnet i halsen när jag läste något om att det inte blir kroppsfett av alkoholen.

Vad menar ni med det? Säg en fylla där man får i sig 10 stycken 33 cl öl.

Varje dl öl innehåller ~45 kcal och en burk blir alltså cirka 150 kcal, dvs 10 burkar blir 1500 kcal vilket är riktigt jävla mycket.

Säg att personen som drar i sig detta redan käkat 2000 kcal den dagen, och har en naturlig förbränning av 2000 kcal och han har inte rört sig nämnvärt under dagen.

Alltså får han ett överskott på 1500 kcal den dagen vilket motsvarar ungefär 2 hg fett som han får? Då räknar jag inte med att han går o trycker i sig massa mat under tiden han är full. + Att han hämmar proteinsyntesen och då inte får/blir av med muskelmassa?

Eller?

Superhjälte
2009-06-12, 01:50
Det är ju mer än alkohol i öl också.

Eddie Vedder
2009-06-12, 05:12
Det är ju mer än alkohol i öl också.

Vad har det för betydelse? Slaszk räkna ju på alla kcal från ölen, inte bara alkoholkalorierna.

Och ja Slaszk, rent teoretiskt har du rätt. Det finns som sagt diskuterade skillnader i TEF från alkohol osv men visst räknas den energin in precis som om det hade varit kcal från princesstårta eller quinoa med kycklingwok.