handdator

Visa fullständig version : Vurpade, landade på axe,l nu ont, vad har hänt?


Ensamwargen
2009-06-04, 17:13
Jo jag skall boka en läkartid imorrn.. men tänkte ändå höra vad ni tror.

Fick inte upp farten när jag skulle hoppa en dubbel med crossen så jag casade den, flög över styret, kullerbyttade i luften och landade rätt hårt på huvud/axel (är fullt övertygad om att mitt nackskydd räddade mig från ett liv i stol eller värre).
Svårt att säga exakt hur jag landade, men av märkena på hjälmen att döma bör smällen tagit så trycket på axeln varit som störst snett uppifrån/bakifrån riktat något inåt.

Det gör inte ont hur mycket man än trycker och petar och 'rör runt' axelleden assisterat, smärtan kommer när jag rör armen 'för egen maskin', kan inte lyfta den framåt (tex om jag nu skulle vilja haila) eller utåt utan att det gör jävligt ont (har ingen som helst styrka i den rörelsen).
Har inga problem att bära saker sålänge armen 'hänger'.

Först i början trodde jag det rörde sig om en sträckning eller muskelbristning, men nu börjar jag fundera om det kan vara så jävligt att det kan vara nåt ligament eller liknande som kan vara paj..
Kollar man på en bild som denna (http://www.shoulder1.com/images/454_635a.gif) skulle jag vilja påstå att smärtan strålar ut ungefär där coracoacrominalligamentet befinner sig.

Larock
2009-06-04, 18:19
Är du nazist?

Ensamwargen
2009-06-04, 19:29
Bara helger ojämna veckor, så det börjar ju bli lite akut nu.







Onlinediagnos är rätt menlöst jag vet..

dream_theater_
2009-06-04, 20:09
Bara helger ojämna veckor, så det börjar ju bli lite akut nu.


Onlinediagnos är rätt menlöst jag vet..

haha =) Jag har ingen aning om vad det kan vara, men tur att du klarade dig så pass bra. Det blir ingen bra nazistkarriär för någon som inte kan sträcka ut armen...

grimfish
2009-06-04, 20:32
Vid den här typen av trauma är det just ligamentum coracoacromiale som brukar kunna ta skada. Man kan också tänka sig att det är ett annat ligament eller en sena som är skadad. Jag tycker att det är bra att du söker en läkare som kan avgöra hur pass allvarlig skadan är.

erklars
2009-06-04, 20:38
Kika på trådarna om axelsmärtor här nedan, de påminner om dina symptom. Jag har haft liknande problem. Ge det en vecka och se hur det känns.

Ensamwargen
2009-06-04, 20:50
dream_theater Japp 2500 för nackskyddet var de bäst spenderade stålarna nånsin, hade märken i bröstet efter stödplattan..
Landade ju typ såhär (http://www.racerxcanada.com/images/070131_Leatt/2.jpg) i 40 km/h men kände ingenting i nacken. Hann tom tänka "fan vad bra kragen funkar" :D

grimfish Ana ok, om det nu skulle röra sig om en ligamentskada, hur behandlas detta? Op? Chefen lär inte bli nöjd asså..

[b9erklars[/b]Nja jag har haft gymrelaterade axelsmärtor tidigare och det här är inte riktigt samma smärta tyvärr. Har redan gett det en vecka, jobbat på och gråtit inombords.

roosm
2009-06-05, 09:00
Låter ganska eller väldigt likt min egen nuvarande skada. Du ska givetvis besöka en duktig läkare som får titta på axeln. Det låter som att du antingen har skadat senan eller fått en bristning i en av rotat-cuff-musklerna, låter för mig som icke professionell som en skada på supraspinatus (eller då en skada på senan). Kan du lyfta armen, dvs har du överhuvudtaget möjligheten att lyfta armen för egen maskin? Isf kan du ju som tur är utesluta att muskeln är helt av.

Ensamwargen
2009-06-05, 09:11
Låter ganska eller väldigt likt min egen nuvarande skada. Du ska givetvis besöka en duktig läkare som får titta på axeln. Det låter som att du antingen har skadat senan eller fått en bristning i en av rotat-cuff-musklerna, låter för mig som icke professionell som en skada på supraspinatus (eller då en skada på senan). Kan du lyfta armen, dvs har du överhuvudtaget möjligheten att lyfta armen för egen maskin? Isf kan du ju som tur är utesluta att muskeln är helt av.

Japp mobiliteten för egen maskin finns men smärtan sätter så att säga stopp.

Om man känner på axeln i helt avslappnat läge tycker jag den känns 'lösare' i leden än andra axeln men det kan ju bero på att man är mer avslappnad eftersom man låter den vila mer. Men det är inte helt omöjligt att nåt i cuffen fått sig en törn.

Läkartid skall fixas.

Ensamwargen
2009-06-08, 23:02
Ok var till läkarn idag och hans utlåtande blev muskelbristning i rotatorcuffen, vilket känns troligt.
Blev lite fundersam idag bara när jag dushade, ömmar vid skulderbladet och höger/vänster sida kännes öht olika om man klämmer på det i området skuldra-bakdelen av axeln. Ifs speceficerade han sig aldriv vilken muskel i cuffen som är knasig så jag antar det är all clear. Upplyste honom om att den omedelbara känningen var i skuldertrakten så han borde ju ha koll :)