handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag välja för utbildning?


tsp
2009-06-04, 14:46
Det är så jävla svårt att veta vad man ska "bli" tycker jag! Sökte därför inte till högskolan i år utan väntar ett år till, men funderar ju ändå på vad man ska välja sedan..

Vad har ni för tips på utbildningar? Är ju typ omöjligt att sitta och kolla VHS eller liknande för där står ju bara programmets namn, men vad fan hjälper det för en icke insatt?

--------------------------------------------------------------------

Vad har jag då för kvalifikationer?

-Samhällsvetenskapliga programmet. Samhäll/samhäll. De kurser jag läst som "utmärker sig" och som jag gissar kan krävas för vissa utbildningar är:

Naturkunskap t.o.m B
Matte t.o.m C
Samhällskunskap t.o.m C
Svenska t.o.m C


- På 0-20 skalan snittar mitt betyg ungefär 18-18.5 (inte räknat exakt än)

- Fick 1.2 på högskoleprovet men planerar att göra det igen till hösten och sedan till våren ännu en gång. Hamnar väl kanske på 1.5 efter att ha gjort det några gånger då.

---------------------------------------------------------------------

Viktigt är också att det finns goda förtjänstmöjligheter i det yrkesområde jag väljer! Visst kan man säkert avancera inom alla yrken, men t.ex. en läkare tjänar ju alltid mer än en städare.. (förutsatt att läkaren inte är arbetslös, så framtidsutsikterna väger ju också in).

Vad jag är intresserad av är mycket. Samhället, politik, vetenskap, träning/kost, teknik, människans psyke, osv.

Jag har länge funderat på Psykologprogrammet, men jag är inte helt 100 på att det är rätt för mig.

coxie
2009-06-04, 15:06
Har du full behörighet så du kan söka vad du vill?

Vill du läsa något inom samhäll med en bra löneutveckling så är ekonomi och juridik vettigt. Tror det kan bli lite problem med 1.5hp och 18.5 i betyg om du vill plugga ekonomi eller juridik vid ett välkänt universitet men vid en mindre skola borde det inte vara några problem.

Bahir
2009-06-04, 15:26
Näe, med de betygen tror jag nog att man kan komma in på SU, Lund och kanske Uppsala. Knappast HHS dock. Och heller inte läkarutbildningar, och inte psykolog heller (så vitt jag vet).

Mitt förslag skulle vara, om du inte har någon aning om vad du vill bli, att antingen jobba ett tag, eller prova kurser (på ett universitet nära dig) inom områden du misstänker kan vara intressanta.

Snafu
2009-06-04, 15:31
Japp, ekonomi eller juridik. Inte mer än A i statsvetenskap, sociologi, historia, språk, filosofi, religion, psykologi (om du inte läser till psykolog). A-kurs är TP-kunskap, och ibland ruskigt intressant. Men som "major", juridik eller ekonomi.

C.E.J.
2009-06-04, 22:30
+1 på juridik och ekonomi. Har du 18.5 borde du passa på att plugga upp till 20.0 och söka till HHS, opti.

Rickard
2009-06-04, 22:36
Mitt tips är att studera något som du verkligen är intresserad av, annars är risken stor att du kastar bort din tid.

Jag gjorde själv misstaget att välja en utbildning inom ett område som inte intresserade mig men där karriärmöjligheterna kanske är lite större. Men jag stod inte ut, vilket avspeglade sig i studieresultaten. Nu har jag bytt till något som jag verkligen brinner för och det underlättar en hel del under tyngre moment under utbildningen.

Grisen
2009-06-04, 23:44
Mitt tips är att studera något som du verkligen är intresserad av, annars är risken stor att du kastar bort din tid.

Jag gjorde själv misstaget att välja en utbildning inom ett område som inte intresserade mig men där karriärmöjligheterna kanske är lite större. Men jag stod inte ut, vilket avspeglade sig i studieresultaten. Nu har jag bytt till något som jag verkligen brinner för och det underlättar en hel del under tyngre moment under utbildningen.

+1 satsa på det DU tycker är roligt och verkligen är intresserad av.

saab900
2009-06-05, 00:32
Rumslig Gestaltning, det var det flummigaste jag kunde komma på :D

EDIT:
Parapsykologi är nog flummigare (jo, det går att läsa *rolleyes*)
Näe, men du ska självklart göra som Richard säger och söka något du har ett genuint intresse av. Vad tjänar det till att plugga 4-5 år inom något du inte är intresserad av för att sedan jobba 40 år med arbetsuppgifter du inte trivs med. En eventuell framtida lön är inte allt!

Tolkia
2009-06-05, 07:05
+ 10000000000000000 på Rickard m.fl. Ett jobb skall du dras med betydligt längre än de fem år det kanske tar att läsa sig kompetent att söka det. Fyrtio år med ett jobb man tycker är astrist är ganska själsdödande hur bra lönen än är. Dessutom, om vi skall vara pragmatiska, så har man förmodligen sämre utsikter att bli så bra att man kan hävda sig i konkurrensen med andra i samma bransch om man inte har något intresse för det man gör.

C.E.J.
2009-06-05, 11:08
40 år? Man jobbar 5 år och investerar smart, så är man ekonomiskt oberoende sen. 40 år, pff!

maaherra
2009-06-05, 12:26
Mitt tips är att inte fundera dig fram till vad du vill bli - testa dig.

C.E.J.
2009-06-05, 19:49
Mitt tips är att inte fundera dig fram till vad du vill bli - testa dig.

Ingen hit kanske, många utbildningar består mest av dynga under första året. Man snuddar vid huvudämnet men mest måste man först lära sig massa blaj - som förvisso är nödvändigt för ämnet/utbildningen, men som kan få vem som helst att tänka att "den här utbildningen är inte för mig".

Shajjn
2009-06-05, 20:13
Plugga psykolog och forska inom det tvärtvetenskapliga fältet neurovetenskap-kultur-beteende-intelligens-hälsa-genetik: Hur dom hänger ihop och påverkar varandra. Optimalt. Det vill jag göra i alla fall (fast dock inte via psykologprogrammet)

Rooobiin
2009-06-05, 22:57
Glid bara runt 1 år då? Svårare behöver det inte vara. Sen när du känner dig (mogen) eller att det verkligen är rätt att läsa till en specifik sak så gör du slag i saken och söker! :thumbup:

coxie
2009-06-05, 23:03
Kvantare är annars ett fint jobb.