handdator

Visa fullständig version : Vassle + linfrön= långsammare upptag?


Snorre Snabel
2009-06-04, 10:28
Brukar göra en shake på 30 g vassle, 1 banan, två msk linfrön och 4 dl mjölk innan jag hoppar i säng på kvällen. Jag tänker tillbaka på "koppen kan inte tillgodose sig mer än 15 g vassle per serving hetsen" som spred sig som digerdöden här på kollo för ett tag sen.
Är det möjligt att linfröna gör upptaget av proteinet långsammare, typ kasein fast inte lika äckligt och dyrt?

AmericanDragon
2009-06-04, 11:46
Linfrön tas väl inte upp så länge du inte "tillagar" dom. Gör du det?

Ola Wallengren
2009-06-04, 13:00
Känner inte till några studier om detta men sannolikt gör linfröna det lite långsammare men även bananen och mjölken (med fett och kasein), förmodligen inte långsamt som kasein, speciellt inte efter cirka 5-6 timmars fasta.
Frågan är om linfröna har någon praktisk betydelse över huvudtaget, kanske, förmodligen inte.

Body Guard
2009-06-04, 13:11
Brukar göra en shake på 30 g vassle, 1 banan, två msk linfrön och 4 dl mjölk innan jag hoppar i säng på kvällen. Jag tänker tillbaka på "koppen kan inte tillgodose sig mer än 15 g vassle per serving hetsen" som spred sig som digerdöden här på kollo för ett tag sen.
Är det möjligt att linfröna gör upptaget av proteinet långsammare, typ kasein fast inte lika äckligt och dyrt?

Ät en keso med banen skivad i, eller kesella. Och att kasein skulle vara äckligt? Provat Eiselts Double Pro choklad? Finns inget godare. Innan jag ger upp för kvällen brukar de bli 40g DP Choklad + 40g jordnötssmör + lite sökningsmedel, blir grisgott.

Snorkelfarsan
2009-06-04, 14:44
Lite OT: tas inte linfrön upp om man äter dom as-is? Det står ju ändå energiangivelser bak på paketet?

Säg att man som exempel äter en skål med yoghurt och toppar med 20g linfrön, ska man då räkna med den energin eller bara lite eller inget alls?

King Grub
2009-06-04, 14:47
Energin från hela linfrön tas inte upp om du inte tuggar sönder dom.

Och krossade linfrön bör undvikas som fettkälla då dom ger upphov till cyanidbildning i kroppen.

Nordström
2009-06-04, 17:19
Energin från hela linfrön tas inte upp om du inte tuggar sönder dom.

Och krossade linfrön bör undvikas som fettkälla då dom ger upphov till cyanidbildning i kroppen.

De är mao värdelösa?

Sverker
2009-06-04, 17:23
Inte som hela. Hela linfrön ger lite motion åt tjocktarmen.