handdator

Visa fullständig version : bli bättre i överstöt (OL)


ArnoldOnLehmä
2009-06-04, 09:56
Hej,
Vet att det finns några OL:are här som kanske kan ge mig lite tips.
Har börjat köra OL mer och mer eftersom jag inte kan bänka längre och därför tappat motivationen för SL.
Har upptäckt att jag är mycket sämre i att få stången upp på raka armar än till bröstet (ganska självklart ifs).
Har ni några tips på vad/hur man ska träna för att bli bättre.
Ge gärna tips på både övningar och reps/set.

daggermoon
2009-06-04, 11:57
Det bästa är naturligtvis, som alltid, att leta upp någon kunnig person som kan se över din teknik. Det kan det ju också vara bra att läsa på lite på internet om tekniken i överstöt. Sedan gäller förstås som alltid att nöta nöta nöta.

Övningar som är bra att köra är ju naturligtvis främst överstöt, både split- och kickstöt är bra. Pushpress kan vara en bra komplementövning i vissa fall. Överstötar bakom nacke är också rätt populärt, fast jag har aldrig riktigt fattat vad exakt det är bra för.

En annan bra grej kan vara att öva på fotplaceringen för splitstöt. Detta kan göras med ett kvastskaft eller med händerna på höfterna. Poängen med detta är att lära sig att alltid placera fötterna på rätt ställe. Om du kör med händerna på höften startar du med fötterna ihop så som du står för stötsatsningen, sedan hoppar du ut till utfallsposition med fötterna. Exakt hur rätt fotposition ser ut kan jag inte beskriva på rak arm, men det bör du kunna surfa upp någonstans. I princip ska skenbenet på det främre benet vara lodrätt eller luta något bakåt, hela den främre foten i marken med tårna något inåtriktade. Bakre benet ska vara något böjt och endast främre delen av tårna i marken.

Tomas W
2009-06-04, 12:22
Tekniken är riktigt viktigt för att få en så bra överstöt som möjlighet, men även snabbheten. Har du någon lyftaretränare som kan titta till dig?

Vart bor du?

ArnoldOnLehmä
2009-06-04, 12:36
Ska såklart prata med Anders T Bergström när jag ser han men det är sällan jag ser han på gymmet och när han är där har han så många hockeylag och adepter så man hinner knappt hälsa på han.
Poängen med tråden var väl att få tips till dem närmast kommande passen innan jag hinner snacka med ATB själv.