handdator

Visa fullständig version : Nautilus-metoden: WTF!?!?


BigBuck
2009-06-04, 09:30
Läser en helsidereklam från Nautilus om Nautilusmetoden.

Där påstår de bl a att:

Den som tränar vanligen kan gå upp 2-3 kg i muskler de första två månaderna.
och att
Man har kommit fram till att vila & återhämtning är mkt viktigt - och att träning 30 minuter 1-2 gånger i veckan därför är optimalt.


Seriöst gym.....

dream_theater_
2009-06-04, 09:32
Den som tränar vanligen kan gå upp 2-3 kg i muskler de första två månaderna.


Man har kommit fram till att vila & återhämtning är mkt viktigt - och att träning 30 minuter 1-2 gånger i veckan därför är optimalt.


Seriöst gym.....

Det första påståendet skulle jag inte säga emot.. Det andra vet jag dock inget om. Men det har jag svårt att tro på!

Slartibartfast
2009-06-04, 09:35
Man har kommit fram till att vila & återhämtning är mkt viktigt - och att träning 30 minuter 1-2 gånger i veckan därför är optimalt.


Detta är väl för att dom vill ha hög omsättning av betalande kunder på gymmet, och inte bara några få nötare som pantar på bänkarna i två timmar.

kjell33
2009-06-04, 09:35
Som nästan all annan marknadsföring bör du ta liknande påståenden med en stor nypa salt. Maskinerna är bra, inget snack om den saken, men knappast mer än som komplement till skivstångsträning.

LindaS
2009-06-04, 09:45
Dom Nautilusgym jag har erfarenhet av är mkt bra och har bra instruktörer, men det du citerar är vad som skulle kunna kallas för "falsk marknadsföring".

major Pectoralis
2009-06-04, 09:51
Det är ingen konst att lägga på sig muskler snabbt på 2 korta pass i veckan om man är otränad. Är man otränad så suger kroppen till sig alla träning.

Jag har kört styrkegymnastik med vissa klasser en gång i veckan á 20 minuter. Detta har räckt för att flera skall lära sig att köra t.ex. chins och pistols på ca 5-7 veckor (även flickor).

Nautilus i allmänhet är inte styrketräning i första hand. Det är en fritidsgård för äldre.

Sniggel
2009-06-04, 10:21
Pratiskt att ha kunder som betalar normalpris och blir rekommenderade att max träna 2 ggr i veckan 30 minuter per gång. Maskinerna lär ju räcka längre och behöva mindre underhåll.
Dessutom bör det locka till sig det klientelet som inte har så höga mål och därför ej kan lasta på så mycket vikt, ännu mindre slitage.
Bra marknadsidé :)

Martin Löwgren
2009-06-04, 10:28
Det är en enorm skillnad på ökad neuromuskulär synaps och vätskeuppgång på 2-3kg som oftast är det som sker hos nybörjare och en uppgång på 2-3kg muskelfibrer vilket ytterst få nybörjare lyckas med.

jwzrd
2009-06-04, 10:43
Det är en enorm skillnad på ökad neuromuskulär synaps och vätskeuppgång på 2-3kg som oftast är det som sker hos nybörjare och en uppgång på 2-3kg muskelfibrer vilket ytterst få nybörjare lyckas med.

Månne borde du slå upp orden neuromuskulär synaps.

Sniggel
2009-06-04, 10:53
Det är en enorm skillnad på ökad neuromuskulär synaps och vätskeuppgång på 2-3kg som oftast är det som sker hos nybörjare och en uppgång på 2-3kg muskelfibrer vilket ytterst få nybörjare lyckas med.

Fast det är klart att jag förstår att man i marknadsföringssyfte beskriver vätskeuppgång som ökning av muskelmassa, det är ju inte att ljuga. :)

Martin Löwgren
2009-06-04, 10:55
Månne borde du slå upp orden neuromuskulär synaps.

Centrala nervsystemet - > motorisk enhet - > skelettmuskelfibrer

Grahn
2009-06-04, 11:05
Kan ju säga att de som gått upp 2-3kg muskler de första 2-3 månaderna(utan att äta sig fetare) som nybörjare känns rätt lätträknade.

Men men vad vet jag, tror inte det finns ngt statistiskt underlag att förlita sig på här.

jwzrd
2009-06-04, 11:05
Centrala nervsystemet - > motorisk enhet - > skelettmuskelfibrer

Ja, det är en del i nervsystemet ja. Vanligtvis jämför man inte en nervcell med en mängd vatten efter eget gottfinnande.

Sniggel
2009-06-04, 11:07
Ja, det är en del i nervsystemet ja. Vanligtvis jämför man inte en nervcell med en mängd vatten efter eget gottfinnande.

"Jag är inte tjock/överviktig, jag har bara kraftig nervcellsstomme."

Martin Löwgren
2009-06-04, 11:14
Ja, det är en del i nervsystemet ja. Vanligtvis jämför man inte en nervcell med en mängd vatten efter eget gottfinnande.

Jag försökte bara enkelt förklara att det som främmst styr ökningen i styrka och vikt för en nybörjare är nervsystemets samspel med muskelfibrerna samt ökad vätskeansamling. En viss ökning av muskelfibrer sker självklart men inte 2-3kg.

Tolkia
2009-06-04, 11:29
Jag försökte bara enkelt förklara att det som främmst styr ökningen i styrka och vikt för en nybörjare är nervsystemets samspel med muskelfibrerna samt ökad vätskeansamling. En viss ökning av muskelfibrer sker självklart men inte 2-3kg.
Det är när du hoppar över led i din förklaring som den förvirrar mer än den förklarar. Nervsystemets utveckling har knappast någon del i viktuppgången (vilket jag antar att du inte skulle ge dig på att påstå), oavsett vad viktuppgången beror på, men framför allt i din första post framstår det som att det är vad du vill säga. Det enda som diskuteras från början i tråden är ju viktuppgång, och du svarar "neuromuskulär synaps"? Öh, kanske inte. Sedan ger du också ett mycket märkligt förtydligande av vad du menar med "neuromuskulär synaps". Du behöver nog lägga lite mer krut på hur du uttrycker dig, så att du får fram det du vill säga.

Martin Löwgren
2009-06-04, 11:33
Det är när du hoppar över led i din förklaring som den förvirrar mer än den förklarar. Nervsystemets utveckling har knappast någon del i viktuppgången (vilket jag antar att du inte skulle ge dig på att påstå), oavsett vad viktuppgången beror på, men framför allt i din första post framstår det som att det är vad du vill säga. Det enda som diskuteras från början i tråden är ju viktuppgång, och du svarar "neuromuskulär synaps"? Öh, kanske inte. Sedan ger du också ett mycket märkligt förtydligande av vad du menar med "neuromuskulär synaps". Du behöver nog lägga lite mer krut på hur du uttrycker dig, så att du får fram det du vill säga.

Nej jag borde skrivit till styrka och viktuppgång. Men eftersom dessa ofta fungerar i synergi hos en nybörjare ville jag förtydliga det men det vart tvärtom :thumbup:

thatice
2009-06-04, 11:43
Tycker att två pass i veckan låter lite lite men är jag på gymmet en timme så lyfter jag nog vikter i 30 min, tror att det lätt kan missupfattas som att man ska vara på gymmet i en halvtimme.

Gorilla
2009-06-04, 11:46
Nautilus-metoden är baserad på Colorado experimentet där två mycket erfarna kroppsbyggare (Casey Viator och Arthur Jones) först gick utan träning länge och på så sätt förlorade oerhörda mängder massa. De började sedan träna väldigt hårt, med steroider och "muskelminne" som hjälp. De använde sig av Nautilus maskiner som komplement till deras vanliga träning och gjorde stora ökningar. De hade givetvis gjort precis lika stora ökningar utan Nautilus maskinerna.

Vips! så var all viktuppgång de gjort enbart p.g.a. deras lek med Nautilus maskiner.

Det är så jag har fått Nautilus-metoden förklarad till mig.
Colorado Experimentet hos Musclenet (http://www.musclenet.com/coloradoexperiment.htm)

Erik__
2009-06-04, 14:12
Nej jag borde skrivit till styrka och viktuppgång. Men eftersom dessa ofta fungerar i synergi hos en nybörjare ville jag förtydliga det men det vart tvärtom :thumbup:

Å andra sidan är väl all styrka nervspecifik ända ner till olika repetitioner, och den avtar lika fort som den kommer om man byter träningsform minsta lilla. Även om effekten kanske är lika kraftig som hos en som aldrig sett ett gym.

ARMSTARK
2009-06-04, 14:27
I klätter sporten talar man om "muskel rekrytering" och syftar på förmågan att utnyttja hela sin styrke kapacitet. En nybörjare kan inte "ta i" maximalt.

Johan_S
2009-06-04, 14:49
Jag anser att "nautilusmetoden" är ett rätt vettigt upplägg för nybörjare. Finns lite bra tankar i det endå, trots att orden de väljer kanske inte riktigt stämmer. Bra att ha en tydlig träning där man hela tiden går framåt!

Martin Löwgren
2009-06-04, 15:16
I klätter sporten talar man om "muskel rekrytering" och syftar på förmågan att utnyttja hela sin styrke kapacitet. En nybörjare kan inte "ta i" maximalt.Exakt, och det handlar nästan till 99.9% om den neuromuskulära synapsen men det får vi ta i en annan tråd :)

Diggler
2009-06-04, 16:35
Nautilusmetoden är superb, vet flera som ökat 20-30kg i kroppsvikt och samtidigt förlorat kroppsfett, samt ökat maxstyrkan i bänkpress från c:a 60kg till 180+ på ett halvår med nautilusträning.

dream_theater_
2009-06-04, 16:38
Nautilusmetoden är superb, vet flera som ökat 20-30kg i kroppsvikt och samtidigt förlorat kroppsfett, samt ökat maxstyrkan i bänkpress från c:a 60kg till 180+ på ett halvår med nautilusträning.

eller hur :D *bs*

Dan S
2009-06-04, 16:42
Klart att 2-3 kg muskler (inte fibrer/protein) är fullt möjligt på 2 månader i början.

pwnyou
2009-06-04, 16:44
Nautilusmetoden är superb, vet flera som ökat 20-30kg i kroppsvikt och samtidigt förlorat kroppsfett, samt ökat maxstyrkan i bänkpress från c:a 60kg till 180+ på ett halvår med nautilusträning.

Det där tror jag inte på.:furious:

(sorry)

Men ifall den var så himla bra så är jag riktigt ledsen nu. Jag skulle alltså kunna ökat från 70kg till 100kg samtidigt som jag sänker mitt fettvärde, PÅ ETT HALVÅR? Du inser hur mycket det är, va?

Jag kommer inte ens lyckas med det på 10 år.

Erik__
2009-06-04, 16:49
Vet att ironi och sarkasm framgår dåligt på internet, men för helvete :D

Sniggel
2009-06-04, 17:47
Det där tror jag inte på.:furious:

(sorry)

Men ifall den var så himla bra så är jag riktigt ledsen nu. Jag skulle alltså kunna ökat från 70kg till 100kg samtidigt som jag sänker mitt fettvärde, PÅ ETT HALVÅR? Du inser hur mycket det är, va?

Jag kommer inte ens lyckas med det på 10 år.

Åjo, nu överdriver du allt. 100kg i bänkpress behöver inte ta så lång tid, att minska fettmängden också så att det blir synliga förändringar kan väl inte ta allt för lång tid heller. Säg 2 års rejäl satsning och det kan gå, återkom i denna tråden när du lyckats!

p1r
2009-06-04, 18:28
Nautilusmetoden är superb, vet flera som ökat 20-30kg i kroppsvikt och samtidigt förlorat kroppsfett, samt ökat maxstyrkan i bänkpress från c:a 60kg till 180+ på ett halvår med nautilusträning.

haha...?

saab900
2009-06-04, 18:44
Nautilusmetoden är superb, vet flera som ökat 20-30kg i kroppsvikt och samtidigt förlorat kroppsfett, samt ökat maxstyrkan i bänkpress från c:a 60kg till 180+ på ett halvår med nautilusträning.

:D

Kul, synd att så många inte verkar fatta...

Lång jäkla tråd om Nautilus:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31701&highlight=Nautilus
Och denna är rätt kul:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104159&highlight=Nautilus

Skumtomten
2009-06-04, 18:55
Håller helt med Löwgren, Det sker em himla massa förändringar när en otränad börjar lyfta vikter, och man kan därför tycka att marknadsfören inte visar hela bilden. Skulle gäran vilja se en snubbe som lyft i ett par år köra nautilusmetoden o gå upp 2-3 kg muskler. Varför kör vi inte alla på nautilusmetoden då :P ?? Kroppen e ju sådär klyftig o anpassar sig till nya förändringar o utvecklingen avstannar om ingen progression (ordval) sker, och det är just efter de där första 3 månaderna som detta oftast händer för medelsvensson med sitt årskort.

Man börjar vid det här laget förhoppnigsvis fatta att det krävs lite mer för att nå drömfysiken än bara två pass i veckan. Och att man inte kan "unna" sig lite extra varje helg med gott samvete eftersom man faktiskt "tränar".
Så jag tror nog att kunskap, disciplin o en hel del vilja ger överlägset bättre resultat än cirkelträning i nautilusmaskinerna.
För övrigt anser jag av personlig erfarenhet att många av dagens gyminstruktörer på de större gymkedjorna inte är speciellt klyftiga träningsmässigt. Avslutade nyligen två års styrketräning på nautilus, och det är tydligt att majoriteten av deras instruktörer endast har fått nautilusmetoden inpräntad i hjärnan. Fanns typ tre av 15 instruktörer som hade bra koll på resterande grejer inom träning. Resten hade de "rätta" personliga egenskaperna som var passande för jobbet. ( t.ex. två stycken var runt 26 år och hade spenderat majoriteten av sin vakna tid med World of Warcraft. ) Så det vore smart att dubbelkolla med flera träningskunniga innan man frågar en instruktör på nautilus.

JMRA
2009-06-04, 20:32
Körde ett halvår två pass i veckan och ökade :)
Variation, nytändning, extra vila, positivt tänk, vad vet jag men jag ökade i vikter så två pass i veckan fungerade den perioden för mig så varför inte för andra?

Vet inget om nautilusmetoden men tror fortfarande två pass kan räcka för vissa att öka på.

stevebc
2009-06-04, 20:45
Det är en enorm skillnad på ökad neuromuskulär synaps och vätskeuppgång på 2-3kg som oftast är det som sker hos nybörjare och en uppgång på 2-3kg muskelfibrer vilket ytterst få nybörjare lyckas med.Om vi räknar muskelmassa så kan man väl säga ungefär 20% protein och 80% vatten i 1 kg. Det ger alltså en inlagring på 400-600 gram protein på 2 månader. För en nybörjare tror jag det är möjligt, men ändå mycket svårt.

Att man skulle få det av att lalla runt med maskiner 2 gånger i veckan i 30 minuter, ja, det blir lite falsk marknadsföring som någon skrev tidigare i tråden.

Damien Thorne
2009-06-04, 21:41
Åjo, nu överdriver du allt. 100kg i bänkpress behöver inte ta så lång tid, att minska fettmängden också så att det blir synliga förändringar kan väl inte ta allt för lång tid heller. Säg 2 års rejäl satsning och det kan gå, återkom i denna tråden när du lyckats!

De skrev en ökning av kroppsvikten på 20-30kg. Dvs från 70kg till 100kg ikroppsvikt.