handdator

Visa fullständig version : Nybörjarguide, tack!


Mulleboy
2009-06-03, 23:40
Okej, har precis köpt ett gymkort för sommarperioden hos mitt lokala gym här i Stockholm - och jag har aaaaldrig gymmat förut. Jag är en datanörd (stolt datanörd!)

Har ingen aning om hur jag ska göra, fick IG i Idrott & Hälsa A i gymnasiet för jag skippade varenda lektion i det ämnet, kan noll om träning overall. Hursomhelst, jag är 1.94 lång och därför är det väl viktigt att jag tränar upp ryggen så jag inte får årets jävla ryggskott senare i livet, plus att jag hört att
träning ska vara jätteskönt efteråt, och att det till och med blir lite som en drog! =P

Aja, to get to the point, är 19 bast och inte direkt tjock men kan ju inte säga att jag är i toppform heller, har en bild på mig själv när jag ligger o glassar i solen som jag kan posta om det är supernödvändigt.
Det jag vill veta är hur jag ska börja, var på gymmet igår men allt jag gjorde var att pilla lite på maskinerna och köra löpband i 10 min, testade lite av utrustningen fast blev jättetrött jättefort!

Finns det något enkelt och bra sätt att börja? T.ex om jag vill få bra hållning med tanke på att jag inte direkt vill bli Quasimodo (Ringaren från Notre Dame).
Skulle ju vara nice med lite muskler också, fast gå ner i vikt vill jag direkt inte, för jag är ju riktigt matglad :D

Tack i förhand för möjliga svar // max 'mulleboy'

ndrj
2009-06-03, 23:47
Kolla lite i de klistrade trådarna, så hade du hittat bland annat det här.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 :)

och som svar på din fråga angående bra hållning så ställde jag faktiskt samma fråga för några veckor sen, så du kan ju kika in den tråden för jag fick några bra svar :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131005

lassee
2009-06-03, 23:49
Kontakta personlig tränare om det finns på ditt gym. Det ger en bra grund att bygga från.

Superhjälte
2009-06-04, 00:10
Sen är ju övningsbanken rätt bra med.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

xarizma
2009-06-04, 00:30
Börja köra allting med lätta vikter. Kör lätt i 1-2 veckor, få in allt. Sedan när du lärt känna din kropp lite mer kan du forska mera. Du kan hela tiden testa nya övningar, du behöver inte alls köra 100%. Glöm heller inte att värma upp med läätta vikter innan du kör på riktigt.

Här kan du kolla också ;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Mulleboy
2009-06-04, 04:12
Kontakta personlig tränare om det finns på ditt gym. Det ger en bra grund att bygga från. Jo, frågade om det första dagen men dem började genast gå in på massa siffror om hur mycket det skulle kosta så jag stoppade tjejen vid disken direkt och sa "Du.. jag har 14kr över i plånboken efter att jag betalade det här gymkortet så kostar det inte mindre än 10kr är jag inte intresserad."

Tack för alla svar dock, speciellt hänvisningarna till dem andra trådarna, precis vad jag letade efter. Fast kan nån förklara vad alla symboler betyder? t.ex * symbolen osv, vad menas med allt? Är som sagt en "noob" på allt med träning att göra. Är fan kung på Badminton dock ;p

lassee
2009-06-04, 09:51
Jo, frågade om det första dagen men dem började genast gå in på massa siffror om hur mycket det skulle kosta så jag stoppade tjejen vid disken direkt och sa "Du.. jag har 14kr över i plånboken efter att jag betalade det här gymkortet så kostar det inte mindre än 10kr är jag inte intresserad."

Tack för alla svar dock, speciellt hänvisningarna till dem andra trådarna, precis vad jag letade efter. Fast kan nån förklara vad alla symboler betyder? t.ex * symbolen osv, vad menas med allt? Är som sagt en "noob" på allt med träning att göra. Är fan kung på Badminton dock ;p

Förstår då, gratis på vissa gym dock som exempel SATS. Var kör du någon stans, vilket gym?? Kolla övningsbanken här på kolozzeum och kör lätta vikter då blir det bra.

elo_
2009-06-04, 11:11
Jo, frågade om det första dagen men dem började genast gå in på massa siffror om hur mycket det skulle kosta så jag stoppade tjejen vid disken direkt och sa "Du.. jag har 14kr över i plånboken efter att jag betalade det här gymkortet så kostar det inte mindre än 10kr är jag inte intresserad."

Tack för alla svar dock, speciellt hänvisningarna till dem andra trådarna, precis vad jag letade efter. Fast kan nån förklara vad alla symboler betyder? t.ex * symbolen osv, vad menas med allt? Är som sagt en "noob" på allt med träning att göra. Är fan kung på Badminton dock ;p

Alla är vi kung på något! Kul att du har hittat träningen!

På frågan om beteckningen * så är det helt enkelt gånger. Dvs står det 3*10-12 så betyder det 3 set med 10-12 repetitioner. Dvs du kör ett set på 10-12 repetitioner, vilar en minut eller två och kör sedan ett set till tills du är färdig med övningen. För att krångla till det så kan det också stå t.ex. 3x10-12 eller 10-12x3 beroende på vem som har skrivit. Samma princip ändå, set och repetitioner.

Som förberedelse inför passen kan du kolla upp hur man skall utföra övningarna i övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071) som tidigare länkades.

Skynda långsamt, det tar tid att komma in i sånt här och var försiktig i början, lär dig rätt teknik och koncentrera dig sedan på att öka. Sedan kanske du kommer inse att det här inte är din grej, det är okej, då kanske det går att utöka badmintonspelandet istället? :) Den bästa träningen är som bekant den träning som man utför och som man trivs med! :thumbup: