handdator

Visa fullständig version : Sluta snusa i deffen?


Motoranimal
2009-06-03, 21:18
Har deffat nu i 4 veckor och gått från 132,4 till 124,7kg.
För tre dagar sen slutade jag även snusa vilket gick bra första dagen. Igår och idag har jag dock varit lite sur och råkat småäta lite.

Mitt småätande består inte av något hemskt utan är typ frukt eller något annat litet mål. Eftersom jag är rädd för att min motivation kommer försvinna om jag inte går ner i vikt i en märkbar takt behöver jag hjälp med mitt problem.

Jag ska påbörja studier till hösten och vill därför gärna både tappa kilo samt bli kvitt snusen tills dess. Sluta snusa är lite viktigt för mig nu eftersom detta är något väldigt svårt att göra medans man studerar. Jag har nu snusat i tre år och under det senaste året snusat en dosa Göteborg om dagen.

Någon som har något tips?

Raschmus
2009-06-03, 21:24
Jag har inget tips tyvärr, dock undrar jag varför det är svårt att snusa medan du studerar? Ekonomiskt? Hur mycket snusar du egentligen?

Raschmus
2009-06-03, 21:26
Detta suger väl för dig att höra totalt, men som jag förstått det är det rätt bra att snusa under deff. Nikotinet ska få igång ämnesomsättningen och snus, vet du väl själv sen tidigare, dämpar hungern lite.

Det inlägget hjälpte dig troligtvis inte ett skit iof..

koffein_beroende
2009-06-03, 21:28
Jag har inget tips tyvärr, dock undrar jag varför det är svårt att snusa medan du studerar? Ekonomiskt? Hur mycket snusar du egentligen?

Jag vet själv att när man studerar och saker känns jobbigt och trögt så är den där snusen under läppen det bästa man vet*drool*

Rusk
2009-06-03, 21:41
Är man lite små hungrig så tar man en snus ju:P Att man slutar röka förstår jag med tanke på kol/cancer och all annan dynga men att snusa? Snus är gott och "kan" skada din hälsa, men det är ju i högre åldrar nikotin inte är super för hjärtat vad jag har förstått:P

Motoranimal
2009-06-03, 21:43
Jag har inget tips tyvärr, dock undrar jag varför det är svårt att snusa medan du studerar? Ekonomiskt? Hur mycket snusar du egentligen?
Snus hjälper mig ganska mycket att slappna av och få ro att sitta still. Jag anser väll att jag snusar allt för mycket:smash:

Detta suger väl för dig att höra totalt, men som jag förstått det är det rätt bra att snusa under deff. Nikotinet ska få igång ämnesomsättningen och snus, vet du väl själv sen tidigare, dämpar hungern lite.

Det inlägget hjälpte dig troligtvis inte ett skit iof..
Har också hört det, kanske får börja med plåster eller något.
Ska ge det någon dag till, fortsätter småätandet får jag kanske börja snusa igen*grr27*

Motoranimal
2009-06-03, 21:46
Är man lite små hungrig så tar man en snus ju:P Att man slutar röka förstår jag med tanke på kol/cancer och all annan dynga men att snusa? Snus är gott och "kan" skada din hälsa, men det är ju i högre åldrar nikotin inte är super för hjärtat vad jag har förstått:P

Har funderat lite på detta också. Men samtidigt vet man ju att desto längre man snusar desto omöjligare blir det att sluta :)

Är det någon som har sett någon undersökning på ur farligt snus är och om det förkortar ens livstid?

dream_theater_
2009-06-03, 21:46
Detta suger väl för dig att höra totalt, men som jag förstått det är det rätt bra att snusa under deff. Nikotinet ska få igång ämnesomsättningen och snus, vet du väl själv sen tidigare, dämpar hungern lite.

Det inlägget hjälpte dig troligtvis inte ett skit iof..

Någon som jobbar på swedish match? :naughty:

Raschmus
2009-06-03, 21:49
Någon som jobbar på swedish match? :naughty:

Någon som älskar sitt snus. :em:

Motoranimal
2009-06-03, 21:51
Jag börjar känna att jag kanske skulle fortsätta sluta snus ett tag till.
Eftersom jag för tillfället ligger på 124,7 kg kanske jag inte vill riskera min motivation genom att sluta med mitt livselixir ;)

Raschmus
2009-06-03, 21:54
Snus hjälper mig ganska mycket att slappna av och få ro att sitta still. Jag anser väll att jag snusar allt för mycket:smash:


Ett gott tips är väl ett för meningsfullt ord för de kommande meningarna, men jag kan råda dig att försöka ha som regel att inte snusa om du inte är jävligt sugen. Ta inte en bara för du känner dosan i fickan utan vänta så länge du kan (utan att det blir jobbigt - det är ju fan inte robinson) tills du verkligen är sugen. Försök att sätt upp någon form av rutin som med maten.

För att ta mig själv som exempel (som är så jävla bra - lol);

Morgonsnus innan lunch - standard.
Lunchsnus direkt efter lunch - standard.
Kvällsnus - standard.

Efter lunchsnusen vet jag att jag "får snusa" på kvällen, då kan jag se fram emot den och det är inte speciellt jobbigt att vara utan. Nu ska jag inte helgonförklara mig själv, utan visst fan blir det snus ofta mellan lunch och kväll men det hjälper mig ha kontroll över lasten, och inte det över mig.


P12 råd, varsågod.

14K
2009-06-03, 21:56
Jag börjar känna att jag kanske skulle fortsätta sluta snus ett tag till.
Eftersom jag för tillfället ligger på 124,7 kg kanske jag inte vill riskera min motivation genom att sluta med mitt livselixir ;)

Jag har inte snusat sen oktober förra året, är glad att jag slut för det var jobbigare än o sluta röka. Hade snusat ca 5 år skulle jag vilja tro. Började min diet i december dock men även när jag slutade använde jag inga plåster, tuggummi eller liknande. Första veckan får man lida rakt igenom eftersom känns konstigt och inte ha nåt under läppen, men det släpper. Har ytterligare en polare som slutade snusa under diet, funkat hur bra som helst.

Har du inte viljan då kommer du inte sluta. Förväntar du dig att nån ska säga till att du ska fortsätta snusa så låter det som du kommer göra det.

Motoranimal
2009-06-03, 21:58
För att ta mig själv som exempel (som är så jävla bra - lol);

Morgonsnus innan lunch - standard.
Lunchsnus direkt efter lunch - standard.
Kvällsnus - standard.



Visst är det en bra sak. Man snusar inte lika mycket och uppskattar snusen mer, dock är det så det gick till när jag började snusa så det kan ju falla.

Men jag ska nog ta ditt råd, man kan kanske ta 4 snus om dagen eller något. Jag kan köra på catch dry mini så kan man ha inne en snus i 4 timmar. 4timmar x 4snus = 16 timmars snus vilket är hela min vakna tid :)

Motoranimal
2009-06-03, 22:01
Jag har inte snusat sen oktober förra året, är glad att jag slut för det var jobbigare än o sluta röka. Hade snusat ca 5 år skulle jag vilja tro. Började min diet i december dock men även när jag slutade använde jag inga plåster, tuggummi eller liknande. Första veckan får man lida rakt igenom eftersom känns konstigt och inte ha nåt under läppen, men det släpper. Har ytterligare en polare som slutade snusa under diet, funkat hur bra som helst.

Har du inte viljan då kommer du inte sluta. Förväntar du dig att nån ska säga till att du ska fortsätta snusa så låter det som du kommer göra det.

Du har också en poäng. Känner mig lite vilse nu.

Man vill ju inte se sig själv som en mes som ger efter för något fjantigt nikotinberoende.

Mitt nya beslut blir att hålla ut.

14K
2009-06-03, 22:09
Du har också en poäng. Känner mig lite vilse nu.

Man vill ju inte se sig själv som en mes som ger efter för något fjantigt nikotinberoende.

Mitt nya beslut blir att hålla ut.

Tycker jag du gör helt rätt i, jag tänkte samma sak, inte ska man fan va beroende av något, JAG själv bestämmer när jag vill lägga ner det. Bit ihop i nån vecka, kommer känns konstig i läppen, din tunga kommer va under din läpp hela tiden och känna efter. Men det släpper, jag lovar dig.

Raschmus
2009-06-03, 22:09
Haha, lättpåverkad? Du har möjligtvis inte cam? :naughty:

tsalehpour
2009-06-03, 22:48
Satan! Nu får ni sluta förädla snus. Det är jobbigt för oss stackare som har slutat, och försöker hålla oss fria.

*gah!*

hendrong
2009-06-03, 22:53
Var en man.

billanpillan
2009-06-04, 00:35
Du kanske borde sluta med snuset efter deffen istället. Då snus har en anorektisk effekt, det dämpar alltså hungern. Sen tror jag det ökar ämnesomsättningen också.

Den bästa vore ju sen "OM" du ska börja bulka sen, så kan du sluta med snuset då, och småäta då istället för deffen:)

koffein_beroende
2009-06-04, 12:28
Den bästa vore ju sen "OM" du ska börja bulka sen, så kan du sluta med snuset då, och småäta då istället för deffen:)

Precis så här skulle jag göra om jag skulle få för mig att sluta, när man kan småäta lite grann istället för den där snusen, men alla har sina knep, önskar dig lycka till:)

Hejnomax
2009-06-04, 12:46
Du kommer få en riktigt jobbig deff om du slutar snusa nu. Vänta tills du vill bulka istället, eller om du vill hålla din låga vikt så deffa först och sluta snusa sen!

Lycka till :)

Hejnomax
2009-06-04, 12:49
Oj glömde ett tips sen när du ska sluta:

Onico! Gjorde all skillnad för mig! Det är jättemycket psyke att man vill ha något under läppen!

Motoranimal
2009-06-04, 13:00
Oj glömde ett tips sen när du ska sluta:

Onico! Gjorde all skillnad för mig! Det är jättemycket psyke att man vill ha något under läppen!

Jo, jag har själv prövat onico innan, det är väll gott men kom det inte en massa rapporter om att det är majsstärkelse eller något sådant i den?

Tack alla som inte tror på att det är någon smart idé att sluta snusa under deffen, detta gör mig ännu mer motiverad :)

Men jag kommer dock välja en viktnedgång framför att sluta snusa alla dagar i veckan;)

KalleBalik
2009-06-04, 13:04
Slutade snusa för 3 veckor sedan och inledde min deff i måndags. Hitiils går det bra, även om det kan kännas något jobbigt att ha ett sug dels efter nikotin och dels efter fet mat, samtidigt. Tuggumi (ej nikotin) har hjälpt mig mycket iaf.

coxie
2009-06-04, 14:18
Nu vet jag inte hur mycket muskler du har men är du överviktig så hade jag valt att först och främst försöka gå ner i vikt. Visst det svarta guldet kan vara skadligt men övervikt är bevisat.

Fatcan
2009-06-04, 15:24
Nikotin nedreglerar proteinsyntesten, det är väl knappast nånting man vil ha under en deff.

Pelle2
2009-06-04, 17:09
Nikotin nedreglerar proteinsyntesten, det är väl knappast nånting man vil ha under en deff.

Förbränner även mer kcal och dämpar aptiten

Fatcan
2009-06-04, 17:24
Förbränner även mer kcal och dämpar aptiten

Förbränna mer kcal kan man göra ändå.

Hejnomax
2009-06-04, 20:03
Ang onice: Tror huvudingrediensen är majsstärkelse, men det är absolut värt det! För mig så ersatte det snus helt och hållet, och det var guld när man var som allra mest sugen.

Har du en dosa onico i kylen så kommer det kännas jävligt ovärt att gå till kiosken. Och några veckor efter snusstoppet, när nikotinbegäret är borta, så kommer det bara kännas fånigt att ha onico under läppen och då slutar man hur lätt som helst!

eskiil
2009-06-04, 20:51
Vill äta allt jag ser nu och känner mig sur/lätt irriterad under min s.k deff.

Liknande symtom som när jag slutade snusa.

Att sluta med båda sakerna samtidigt kanske inte är det bästa alternativet ;D

Slutade för någon(några kanske?) månader sen och visst man tar sig en snus eller cigg ibland mest för att det smakar bra, men det största suget och "bieffekterna" av att sluta har försvunnit.

Vill man så går det!

Bullaz
2009-06-04, 21:01
Sluta jiddra, börja snusa!

billanpillan
2009-06-05, 10:27
Oj glömde ett tips sen när du ska sluta:

Onico! Gjorde all skillnad för mig! Det är jättemycket psyke att man vill ha något under läppen!


Onico är RIKTIGT dåligt för tänderna, min fader började med det i oktober typ, och en del av hans tänder har börjat bli riktigt nasty *slap*

Sluta me onico:p

Motoranimal
2009-06-05, 17:14
Onico är RIKTIGT dåligt för tänderna, min fader började med det i oktober typ, och en del av hans tänder har börjat bli riktigt nasty *slap*

Sluta me onico:p

Införskaffade precis en dosa Onico. Det var faktiskt inte mycket att ha, fast det smakade ganska gott. Ska nämligen ha semester nu och tänkte lyxa till det med nicotinfritt*gah!*

billanpillan
2009-06-05, 19:56
Införskaffade precis en dosa Onico. Det var faktiskt inte mycket att ha, fast det smakade ganska gott. Ska nämligen ha semester nu och tänkte lyxa till det med nicotinfritt*gah!*

Låt inte onico bli en vana bara =)

sodomizer
2009-06-11, 08:53
Har inte slutat snusa, men däremot tagit ett uppehåll då jag kallar mig periodsnusare (senaste perioden blev dock några år för lång...) Har inte snusat sen 15 februari nu, och har efter tips från frugan gett mig själv tillåtelsen att snusa igen när jag nått 80 kg. Ligger nu på 84.5 och blir mer o mer sugen (samtidigt som viktminskningen så klart går grymt sakta...) Men det kommer nog fasen ta emot lite ändå att lägga in första prillan. Ska dock försöka hålla det under bättre kontroll den här gången, då jag har en tendens att kedjesnusa.

Korkat att gå på det igen när man har lyckats sluta säger vissa, men jag tycker om snus så fruktansvärt mycket *screwy*

Motoranimal
2009-06-24, 20:55
Kan meddela att jag nu varit snusfri i mer än två veckor, har samtidigt gått ner ytterligare. Ligger på 121 kg nu jämfört med de 132,4 jag låg på för 7 veckor sedan.

Har tuggat tuggumi som en galning och råkade faktiskt röka 4 cigaretter första veckan, men hänger inte läpp över detta!

mattilainen
2009-06-24, 21:01
bra och kör järnet!

Bullaz
2009-06-24, 21:08
Kan meddela att jag....

Du har ingen journal? Starta en isåfall och posta lite bilder osv, då kan vi lättare peppa dig! :)

Sniggel
2009-06-24, 21:48
Att du känner dig lugn och får ro när du snusar beror på dopaminet som utsöndras. När du är utan snus får du inte tillräckligt med dopamin för att känna dig normal (pga ditt nikotinberoende). Något din kropp måste vänja sig av vid så att du kan fungera normalt utan snus, men det vet du säkert redan, ville bara påminna dig. Håll ut!

Motoranimal
2009-06-25, 09:44
PÅ begäran av bullaz!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132854

NiklasAlm
2009-07-11, 17:27
Jävligt bra att du slutat snusa, jag själv slutade också detta året vid nyår efter 10 års missbruk och det är verkligen skönt att slippa beroendet samtidigt som man saknar de ibland. I början körde jag onico i kanske 3 mån vilket hjälpte mig otroligt mkt, kan säga direkt att utan de hade jag aldrig klarat det. Var stolt över din viktnedgång och att du slutat snusa!

Snorre Snabel
2009-07-12, 18:16
Har inte slutat snusa, men däremot tagit ett uppehåll då jag kallar mig periodsnusare (senaste perioden blev dock några år för lång...) Har inte snusat sen 15 februari nu, och har efter tips från frugan gett mig själv tillåtelsen att snusa igen när jag nått 80 kg. Ligger nu på 84.5 och blir mer o mer sugen (samtidigt som viktminskningen så klart går grymt sakta...) Men det kommer nog fasen ta emot lite ändå att lägga in första prillan. Ska dock försöka hålla det under bättre kontroll den här gången, då jag har en tendens att kedjesnusa.

Korkat att gå på det igen när man har lyckats sluta säger vissa, men jag tycker om snus så fruktansvärt mycket *screwy*

Känner igen mig, slutade snusa för ca ett år sen och har funderat på i nån månad om att börja igen. Det känns som man behöver sin lilla vardagshighlight fast samtidigt vet jag att det fanns en anledning till att jag slutade, men det är juh så smaskigt!

Tabbe
2009-07-17, 13:41
Varför slutade ni?
Priset? Nikotin är dåligt? tjejen/frugan?
Vilken var era orsaker, försöker också just nu inte snusat på 8 dagar...

Tricis
2009-07-17, 13:46
Varför slutade ni?
Priset? Nikotin är dåligt? tjejen/frugan?
Vilken var era orsaker, försöker också just nu inte snusat på 8 dagar...

Jag snusar av en fukkad anledning, slutade röka, började snusa, slutade snusa. började snusa för att "testa igen". Tänkte försöka lägga av NU:em::em:

F.W.Y.H
2009-07-17, 13:52
Snuset ger mig inte så mycket längre, känner knappt när jag stoppar in en. Dags att sluta kanske?

Tabbe
2009-07-17, 13:53
Jag snusar av en fukkad anledning, slutade röka, började snusa, slutade snusa. började snusa för att "testa igen". Tänkte försöka lägga av NU:em::em:

Snusa är bättre än att röka, tror jag..
Jag älskar snus men är så trött på att alltid ha något under läppen..jobbigt bara..