handdator

Visa fullständig version : Frukt och förbränning på morgonen


Alfred Nobel
2009-06-03, 13:56
Min kära syster fick råd, från en PT, om att äta frukt det första hon gör när hon vaknar för att öka förbränningen. Jag blev oerhört skeptiskt till detta men mina ord är som luft för henne.

Vad säger ni:
Sant / falskt?

Om sant, varför?
Om falskt, varför?

Tacksam för svar!

Mvh

King Grub
2009-06-03, 14:00
Det är fettförbränningen som avses?

Kolhydratintag hämmar fettförbränningen.

Alfred Nobel
2009-06-03, 14:06
Det är fettförbränningen som avses?

Kolhydratintag hämmar fettförbränningen.


Okej, tack så mycket, så fett och protein är t.ex. att föredra istället? Eller i samband med frukten.

King Grub
2009-06-03, 14:08
I vilket syfte?

Fettförbränningen ökar när man inte äter.

Det är naturligtvis inte fel att äta frukost när man går upp, oavsett om det ingår frukt, keso eller O'Boy i den, men inte ökar förbränningen av det, annat än den termogena effekten av själva måltiden.

Grahn
2009-06-03, 14:09
Utan att veta helheten och motiveringen bakom vad PTn sade så är det ju lite komplicerat att säga emot.

Måste vara drygt att vara PT numera när alla kommer med debatt via the interwebz :D

spoonchest
2009-06-03, 14:13
Måste vara drygt att vara PT numera när alla kommer med debatt via the interwebz :D

Ja, men det är lagomt åt dem. ;)

Alfred Nobel
2009-06-03, 14:20
Hennes mål är att gå ned i vikt. Hittills har allting gått bra, hon både räknar kalorier och har lyckats tappa en massa kilon. Så egentligen ser inte jag problemet. Men när hon redovisade henness kost och träningsschema (kalorischema) reagerade PTn och snacket började.

Hon tränar varje dag (springer, styrketräning eller spinning) och äter så att hon förlorar ca ½ kg i veckan. Men som sagt, PTn var dödssäker på att hon skulle dö om hon fortsätter. Det var väl så det hela började och nu har hon fått ett schema som består av "mat var 3dje timma... frukt och gröt till frukost de dagar hon tränar annars yoghurt.... lunchen ska bestå av protein, sallad och potatis men ingen pasta eller ris....på kvällen till middag så skippar hon totalt potatisen och bara protein samt sallad... mellanmålen under dagen får gärna innehålla nötter, keso, sallad och potatis men inte efter middagen..."

Det känns som att man hört de rekommendationerna förr...

King Grub
2009-06-03, 14:22
Måltidsfrekvensen påverkar inte energiförbrukningen över dygnet.

A.Steinbach
2009-06-03, 14:27
Min kära syster fick råd, från en PT, om att äta frukt det första hon gör när hon vaknar för att öka förbränningen. Jag blev oerhört skeptiskt till detta men mina ord är som luft för henne.

Vad säger ni:
Sant / falskt?

Om sant, varför?
Om falskt, varför?

Tacksam för svar!

Mvh

Bygger säkert på myten att kroppen sänker förbränningen efter ett visst antal timmar om man inte äter.

Och att då inte ha ätit på hela natten skulle då ha lett till att förbränningen är låg och att man då måste äta något litet innan träningen för att på det sättet få igång förbräningen så att kroppen inte går in i "svältläge" och håller kvar fettet.

King Grub
2009-06-03, 14:40
Medan faktum är att energiförbrukningen ökar dom två första dygnen utan föda.

Därefter sjunker ämnesomsättningen under normala nivåer. Men fettförbränningen ökar dramatiskt.

MrBurner
2009-06-03, 14:43
Utan att veta helheten och motiveringen bakom vad PTn sade så är det ju lite komplicerat att säga emot.

Måste vara drygt att vara PT numera när alla kommer med debatt via the interwebz :D

Om jag vore PT skulle jag aldrig våga säga något som jag inte kan backa upp med antingen egna erfarenheter eller ren fakta.
Jag tycker de ska vara lite mer försiktiga med vad de slänger ur sig.

MrBurner
2009-06-03, 14:47
OT. Hey, jag svarade till någon med samma användarnamn som mitt efternamn :)

Grahn
2009-06-03, 14:51
OT. Hey, jag svarade till någon med samma användarnamn som mitt efternamn :)

Brorsan? *whatever*
Nej vänta han varken tränar eller läser om kost. :D

Pepz
2009-06-03, 15:00
Det är löjligt att debattera om en enskild sak som en PT har sagt eftersom man varken har koll på helheten eller vad "syrran" har sagt till PTn

Dessutom - skapas ett energiunderskott så kommer hon att tappa i fettvikt oavsett om hon äter en frukt på morgonen, att uttrycka sig "öka förbränningen" är dock lite fel men det kanske bara är "syrran" som uppfattat det så?-


Resultaten lär ju inte utebli på de här rekommendationerna så vad är problemet?
Att hon ska äta en frukt *amagawd fruktoooos* ?
De övriga rekommendationerna om kosten var ju inte fel även om de kanske känns förlegade


SOPm PT är det ju resultaten och nöjda kunder som räknas. inte att man kan backa upp allt rent vetenskapligt för det är inte det som kunderna efterfrågar..

BiggieB
2009-06-03, 15:14
vad jag har förstått så ökar insulinkänsligheten på morgonen och efter träning. Därför så är det nog bättre att käka kolhydrater vid frukost och efter träning om man är ute efter att bränna fett. Dessutom innehåller frukt mycket fibrer och annat nyttigt så jag tycker inte frukt till frukost är fel

/B

944RS
2009-06-04, 08:26
vad jag har förstått så ökar insulinkänsligheten på morgonen och efter träning. Därför så är det nog bättre att käka kolhydrater vid frukost och efter träning om man är ute efter att bränna fett. Dessutom innehåller frukt mycket fibrer och annat nyttigt så jag tycker inte frukt till frukost är fel

/B

Jag tycker inte heller att lite frukt i frukosten är helt fel, men att äta den för att få fart på förbränningen låter fel.

Ät frukt för att det är gott och för att få lite energi till träningen.

Sniggel
2009-06-04, 08:37
Det är löjligt att debattera om en enskild sak som en PT har sagt eftersom man varken har koll på helheten eller vad "syrran" har sagt till PTn

Dessutom - skapas ett energiunderskott så kommer hon att tappa i fettvikt oavsett om hon äter en frukt på morgonen, att uttrycka sig "öka förbränningen" är dock lite fel men det kanske bara är "syrran" som uppfattat det så?-


Resultaten lär ju inte utebli på de här rekommendationerna så vad är problemet?
Att hon ska äta en frukt *amagawd fruktoooos* ?
De övriga rekommendationerna om kosten var ju inte fel även om de kanske känns förlegade


SOPm PT är det ju resultaten och nöjda kunder som räknas. inte att man kan backa upp allt rent vetenskapligt för det är inte det som kunderna efterfrågar..

+1

Ska man berätta helt sanningsenligt varför man ger sina råd så tar det en halv dag (om det räcker) att förklara allt grundligt, och man har en väldigt förvirrad kund. Bättre att förvränga/förenkla sanningen så att klienten för höra vad det kommer att åstadkomma. Frukten ökar inte förbränningen, men kanske gör den så att hon får en bättre mättnadskänsla som gör att hon inte fuskar med maten senare på dagen? Vi vet inte hur PTn har tänkt och vet inte exakt hur han har uttryckt sig.

z_bumbi
2009-06-04, 09:03
Varför ska man hitta på något som låter bra? Det gör det ju bara jobbigare att förklara det för nästa person eller som i det här fallet (om det nu är som det beskrivs) så underminerar man sin trovärdighet. Däremot håller jag självklart med att det inte funkar att förklara allt både ur tidsaspekten och ur förståelsesynpunkt men det är en helt annan fråga.

Sniggel
2009-06-04, 18:23
Ett exempel på hur det kan ha sett ut.
PTn ger ett upplägg och tycker att klienten ska äta en frukt på morgonen. Klienten undrar om hon kommer att "bränna fett" genom att göra så och PTn svarar "Ja" (eftersom han misstänker att ifall hon inte äter en frukt på morgonen kommer hon att fuska med dieten vid ett senare tillfälle och få i sig fler kalorier).
Efter att klienten pratar med sin bror om mötet med PTn och brodern får för sig att ifrågasätta PTn, skriver denne ett inlägg på kolo och nu har informationen passerat 2 parter redan och stämmer inte överens med den ursprungliga informationen.

Skulle PTn berätta att hon förmodligen bränt mer fett på morgonen om hon inte äter en frukt hade klienten tyckte det lät bättre och då måste PTn förklara att det inte spelar någon roll och att det finns en annan anledning till att äta frukten som på sikt gör att hon blir av med fett. Vilket tar tid som kunde använts till bättre saker och det kanske är bättre att undanhålla delar av sanningen och bara säga "du bränner mer fett om du gör så här", även om det inte är helt korrekt. Men ska han säga "Du bränner nog mer fett" så framstår han som osäker, vilket gör att klienten börjar tvivla på PTn.

Alfred Nobel
2009-06-04, 19:40
Ett exempel på hur det kan ha sett ut.
PTn ger ett upplägg och tycker att klienten ska äta en frukt på morgonen. Klienten undrar om hon kommer att "bränna fett" genom att göra så och PTn svarar "Ja" (eftersom han misstänker att ifall hon inte äter en frukt på morgonen kommer hon att fuska med dieten vid ett senare tillfälle och få i sig fler kalorier).
Efter att klienten pratar med sin bror om mötet med PTn och brodern får för sig att ifrågasätta PTn, skriver denne ett inlägg på kolo och nu har informationen passerat 2 parter redan och stämmer inte överens med den ursprungliga informationen.

Skulle PTn berätta att hon förmodligen bränt mer fett på morgonen om hon inte äter en frukt hade klienten tyckte det lät bättre och då måste PTn förklara att det inte spelar någon roll och att det finns en annan anledning till att äta frukten som på sikt gör att hon blir av med fett. Vilket tar tid som kunde använts till bättre saker och det kanske är bättre att undanhålla delar av sanningen och bara säga "du bränner mer fett om du gör så här", även om det inte är helt korrekt. Men ska han säga "Du bränner nog mer fett" så framstår han som osäker, vilket gör att klienten börjar tvivla på PTn.

Men nu berättade jag hur det hela gick till.

Syrran går dit och berätter för PTn om hur hon senaste tiden (1 månad drygt) äter och räknar kalorier. Vilket har resulterat i en snabb viktminskning. Det är då som PTn reagerar, kommenterar och ändrar på hennes schema. Och det jag, som hon, blev skeptiska till var hans argument "frukten på morgonen sätter igång fettförbränningen" :)

Eddie Vedder
2009-06-04, 19:58
Om det är så konkret som du säger Niklas då har i alla fall PT:n fel. Frukten hämmar fettförbränningen om något.

Liven
2009-06-05, 00:47
När vi pratar om sånt här, ökar/förbättrar fettförbränningen. Man hör väldigt mycket om det, även i magasin och tidningar. Att koffein med mera ökar det, och att träning i sig ökar förbränningen i vila.

Men hur mycket märker man av det i praktiken? Man förbränner nån promille mer än vanligt? Eller kan man säga att påverkan av dessa saker är radikal och märkbar?

Tänkt på det att det står lite överallt just nu, lite av en fluga måntro?

The Draf
2009-06-05, 09:58
Om hon går ner i vikt i lämplig takt och upplägget inte är hälsovådligt är det väl lika bra att låta henne fortsätta. Dont fix what aint broke

saab900
2009-06-05, 11:19
Men nu berättade jag hur det hela gick till.

Syrran går dit och berätter för PTn om hur hon senaste tiden (1 månad drygt) äter och räknar kalorier. Vilket har resulterat i en snabb viktminskning. Det är då som PTn reagerar, kommenterar och ändrar på hennes schema. Och det jag, som hon, blev skeptiska till var hans argument "frukten på morgonen sätter igång fettförbränningen" :)

Niklas!

Om syrran din redan innan samtalet med denne PT hade hittat en väg att gå ned 0,5 kg/vecka, så vad är problemet? Oavsett vad PT'n sade tycker jag att hon ska fortsätta som hon gjorde tidigare. Har hon väl hittat de matvanor som ger den viktnedgång hon eftersträvar kanske det bara blir pannkaka av alltihop om hon helt byter kostupplägg. Bättre att fortsätta på det hon vet fungerar.

EDIT: pucktvåa...

MikaelaJ
2009-06-11, 18:50
Nu är det Niklas Syster som skriver detta:

Mitt syfte är att inte gå upp i vikt igen snarare gå ner lite till, hitta en balans i med träning/mat/socialt liv (kunna sluta räkna kalorier) och få i mig det jag behöver med ca 3-4 träningr per vecka À 1h utan att behöva tänka och vara orolig att jag missa en träning eller åt den där bullen.

Jag åt bara 600 kalorier/dag när detta infördes och tränade ca 2h /dag (räknade även här kalorier) -1500 brände jag per dag.

PT rekmenderade:

kl 07.00 Frukt för att starta dagen med och få upp blodsockret och låta magen direkt få något att jobba med för att sedan inte behöva stressa i sig frukosten utan jag kan göra iordning mig, fixa och dona och i fall jag inte hinner äta frukost vara säker på att magen inte åker hemifrån helt tom.
kl 08.00 Frukost- *Havregryn (Om träning skall göras under förmiddagen) med lite kesella,
*Yoghurt/Fil med lite nötter/linfrön/bär/knäckebröd, alt lite keso med frukt/bär om ingen träning skall göras under förmiddagen.
kl 11.00 Lunch- Potatis/Quinoa, magert kött (protein- mer än 100gram), sallad.
kl 15.00 Mellanmål- "Lite allt möjligt" ex; Potatis/Quinoa- Tomat- Kött- Keso (smart om man har gjort ite extra från unchen)
18:00 Middag- Nu kan kolhydraterna tas bort och en stor portion sallad med kött (proteiner).

Samt dricka mycket vatten under dagen.

Varför jag skulle äta med 3h mellanrum är för att hålla blodsokret på rätt nivå, inte vara hungrig och få de här sockerabstinenserna då man "svullar" i sig mat(godis) istället samt under samt kunna äta mindre portioner då kroppen inte är hungrig utan hela tiden känner sig mätt.

Varför frukt på morgonen var för att "sätta igång-öka på- inte sakta ner den utan ge den en extra kick direkt" förbränningen direkt så att magen inte är tom, kan likaväl vara en grönsak eller en knäckebrödsmacka alternativt att äta frukost direkt och då ta "frukten" som förmiddags mellis. Just frukt var mest bara en enkel grej man kan ha hemma och lätt kan ta snabbt på morgonen.

"Du kommer att Dö" var att ta i lite mer, du komer gå in i väggen och inte orka i detta tempo länge till. PTn menade på att jag var överansträngd, jag hade tränat i 2,5 månad med endast 2 dagars vila under hela denna period.
Jag stod still i hela kroppen, kom ingenstans med träningen, vikten, orkade egentligen inte så mkt som jag borde. Utan min kropp behövde få vila och återhämta sig. Musklerna försvann likaså vikten men det såg mest ut som jag tynade bort.
Kroppen var inne i en svält period, viket skulle medföra att när jag började att äta igen så skulle kroppen spara på det mesta för att lägga som reserv om jag skulle gå in i en svältperiod igen inom närmaste dagarna.

Därför var jag rädd att börja äta igen och fick de här rekomendationerna, då PTn mena att jag inte skulle behöva vara rädd för att gå upp i vikt, vilket jag enligt henne inte skulle göra med detta schema.
Jag vill fortfarande gå ner i vikt. Jag gick ner 13kg på 2mån, kom hem gick snabbt upp 5 igen. Så jag har inte varit optimal i min viktnedgång tyvärr. Därför bad jag om hjälp.

Om dessa rekomendationer är de bästa eller totalt åt skogen vet jag egentligen inte men efter att ha pratat med andra personer så verkar de vara vettiga. Känns som något jag kan följa resten av livet, och det är det jag vill. Hitta en bra dygnsrytm som jag inte behöver gå och fundera så mkt på utan går mest på rutin.

Men är det någon som har andra invändningar så får ni gärna skriva de.
Alla tips är mottagbara.
Det ända jag egentligen vill är att inget åt något håll ska gå åt överdrift, i slutet nu var/är jag väldigt fanatiskt- det ända man pratar om är mat/träning mm. Omgivningen tycker det är skitjobbigt att lyssna på, orkar inte bry sig efter ett tag, vill prata om annat och slippa höra mitt tjat om vad som är bra och inte bra hela tiden. Men det blir som en drog- Missbruk kallas det tyvärr ett mönster jag måste bryta. Förstå att det finns ett liv med. Ingen idé att försöka leva ett bra liv om man inte lever det också.

/Mikaela

paulos
2009-06-11, 19:22
mikeala hade/har du anorexia eller?

MikaelaJ
2009-06-11, 20:44
mikeala hade/har du anorexia eller?
Näää, men det var på gränsen till att man hade de symptomen när man tänker efter.

Är för glad i mat men när jag väl sätter igång så blir det för mkt åt andra hållet istället, vilket gör att man blir helt fanatisk och bara stirrar sig blint på vågen och är sjukt rädd för minsta gram.

Lars "varekeson"
2009-06-11, 23:06
Oavsett de metabola fördelarnas vara eller icke vara, med en hög måltidsfrekvens.

Om du äter ofta så har du oftare blodsockertillförsel, vilket hjälper till att höja din aktivitetsnivå, att det inte gör något för förbränningen i sig är väl en sak, men du kan ju sänka din förbränning för att du blir trött och hängig istället för resa dig upp ur soffläge och ruscha till ica för ditt dagliga keso ;)

Sedan så tycker jag att det är bra att lägga till lite extra på morgonen, vilket PT'n kanske ville med att lägga till en frukt då det för övrigt kanske var lite tunnt på frukostbordet. Bättre att äta kaloririkt tidigt på dagen då energin ska brännas, och mindre på kvällen då soffläge oftast inträder, kan jag tycka iaf.

Grahn
2009-06-12, 08:15
Ser inget direkt fel alls med att följa rekommendationerna, låt vitnedgången ta lite tid och bränn inte ut dig.
Det finns inget att vinna på den vägen....men ack så mkt att förlora.

austria
2009-06-12, 09:00
Jag känner igen mig själv i mycket av det du skriver Mikaela. Räknade också kalorier och var ganska besatt av mat och träning tidigare. Kände att hela mitt liv bands upp runt maten och träningen, jag hann knappt med min egen familj. Jag var ofta på dåligt humör och gick bara och tänkte på nästa måltid eller träningspass.

Nu har jag lungnat ner mig med träningen och slutat räkna kalorier. Funkar kanon, mår mycket bättre mentalt och kan njuta mer av träning och mat. På helgerna unnar jag mig lite gott också.

Hoppas du också kan hitta en balans som funkar bra för dig.

MikaelaJ
2009-06-12, 16:21
Jag känner igen mig själv i mycket av det du skriver Mikaela. Räknade också kalorier och var ganska besatt av mat och träning tidigare. Kände att hela mitt liv bands upp runt maten och träningen, jag hann knappt med min egen familj. Jag var ofta på dåligt humör och gick bara och tänkte på nästa måltid eller träningspass.

Nu har jag lungnat ner mig med träningen och slutat räkna kalorier. Funkar kanon, mår mycket bättre mentalt och kan njuta mer av träning och mat. På helgerna unnar jag mig lite gott också.

Hoppas du också kan hitta en balans som funkar bra för dig.
Tack!
Jag hoppas det med... Hur gjorde du? Hur ser din träning ut idag resp då? Likaså maten mm...??

austria
2009-06-12, 16:49
Tack!
Jag hoppas det med... Hur gjorde du? Hur ser din träning ut idag resp då? Likaså maten mm...??

Jag insåg själv att det var något som var galet, jag var ju konstant trött, hängig och grinig.
Dessutom gjorde jag inga framsteg på träningen, snarare tvärtom.

Ju mer jag funderade på det, ju självklarare blev det att något måste göras/ändras.

Det första jag gjorde var att sluta räkna kalorier. Det kändes otroligt skönt och befriande att slippa det.
Jag tränar fortfarande relativt mycket, men skillnaden är att jag inte MÅSTE träna.

Förut kunde jag inte missa ett pass, och gjorde jag det var jag tvungen att träna dubbelt pass nästa gång.

Nu hoppar jag träningen om det inte passar eller om jag inte känner för det. Så länge man bara tränar regelbundet spelar det ingen större roll om man missar några pass.

Jag äter antagligen mer idag och tränar lite mindre, ändå har jag inga problem att hålla vikten och kroppsformen.

Desutom mår jag ju mycket bättre mentalt och är piggare, så passen blir mycket mer effektiva nu.

Om man skall ta med sig något positivt från den perioden så är det nog att man lärde sig mycket om träning och kost. Har jag mycket nytta av nu också, men på ett mer positivt sätt.