handdator

Visa fullständig version : En skipper-myt


Wesa
2009-06-03, 12:43
Skipper har tidigare sagt att -"kroppen är mera mottaglig för träning på morgonen".

Finns det någon sanning i detta? Eller är det bara pladder som vanligt?

Ostknäcket
2009-06-03, 12:45
Pladder.

King Grub
2009-06-03, 12:45
Generellt är det tvärtom. Dom flesta presterar bättre på eftermiddagen/kvällen och man har bättre hormonbalans då.

Asdf
2009-06-03, 12:48
Mottaglig ur vilken synpunkt? Prestation, fettförbränning eller muskelökning?
Antar hon syftar på att gå ner i vikt. Men vad jag vet har många studier under de senaste åren motbevisat den högre förbränning man får av träning på tom mage av olika orsaker

mjeuuu
2009-06-03, 12:56
Ja hon lär ju snacka om fettförbränning.

KalleBalik
2009-06-03, 13:02
Kom att tänka på en annan grej Skipper hävt ur sig; Om man micrar exempelvis grönsaker så minskar näringsvärdet p.ga värmen, strålningen eller vad det nu var. Stämmer detta?

Eddie Vedder
2009-06-03, 13:14
Kom att tänka på en annan grej Skipper hävt ur sig; Om man micrar exempelvis grönsaker så minskar näringsvärdet p.ga värmen, strålningen eller vad det nu var. Stämmer detta?

Det sker vid all tillagning och finfördelning. Vissa näringsämnen är mer känsliga än andra och vissa är känsliga för fler saker, syre, värme, urlakning m.m.

När man undersökt samma tillagningsmetoder för t.ex. C-vitaminförluster och antioxidantförluster brukar micron ge störst förluster av det undersökta näringsämnet.

Bäst resultat för ångkokning.

KalleBalik
2009-06-03, 14:11
Det sker vid all tillagning och finfördelning. Vissa näringsämnen är mer känsliga än andra och vissa är känsliga för fler saker, syre, värme, urlakning m.m.

När man undersökt samma tillagningsmetoder för t.ex. C-vitaminförluster och antioxidantförluster brukar micron ge störst förluster av det undersökta näringsämnet.

Bäst resultat för ångkokning.

Ok, då är jag med, tack!

Pjotor
2009-06-03, 14:41
Sedan jag fick reda på att Anna Skipper inte ens är utbildad dietist och -- tror jag -- inte heller någon annan utbildning nära medicinfacket, har jag slutat tro på hennes råd i kost- och träningsfrågor.

Swisskniven
2009-06-03, 16:07
Det sker vid all tillagning och finfördelning. Vissa näringsämnen är mer känsliga än andra och vissa är känsliga för fler saker, syre, värme, urlakning m.m.

När man undersökt samma tillagningsmetoder för t.ex. C-vitaminförluster och antioxidantförluster brukar micron ge störst förluster av det undersökta näringsämnet.

Bäst resultat för ångkokning.
Rätta mig gärna om jag har fel men enligt vad jag har läst är det ingen skillnad på att micra eller koka mat under realistiska förhållanden.

Sieber m fl. Effect of microwave heating on vitamins A, E, B1, B2 and B6 in milk. Journal of Dairy Research, 1996.
Oveson m fl. The effect of microwave heating on vitamin B1 and E, and linoleic and linolenic acids, and immunoglobulins in human milk. International Journal of Food Sciences & Nutrition, 1996.
Lassen m fl. Nutritional effects of microwave cooking. Nutrition & Food Science, 1995.

Och att microvärmning faktiskt är bättre än konventionell uppvärmning:

Okmen m fl. Effects of microwave processing on water soluble vitamins: kinetic parameters. International Journal of Food Properties, 2000.
Steiner m fl. Content of vitamin B12 in microwave treated food. Ernährung, 1994.

Jag vill gärna ha annan info om du har. Det är på denna grundval jag har byggt upp min åsikt om micrad mat men jag hänger inte särledes aktivt med i utvecklingen. Spelar det förövrigt nån roll om man har antioxidantförluster i matlagningsprocessen? Eller min fråga kanske snarare är denna: är antioxidanter viktiga för träning?

King Grub
2009-06-03, 16:11
http://www.ingentaconnect.com/content/jws/jsfa/2003/00000083/00000014/art00018;jsessionid=35igovj5u4flr.alice?format=pri nt

Adebisi
2009-06-03, 16:48
Men hon är väldigt vacker i alla fall.

CVN
2009-06-03, 17:25
aNK12zPuTMA&feature=channel

Donner
2009-06-03, 17:34
aNK12zPuTMA&feature=channel

Läskigt likt :D

capture
2009-06-03, 18:21
haha klockren film

TorbjornFred
2009-06-03, 20:51
http://www.ingentaconnect.com/content/jws/jsfa/2003/00000083/00000014/art00018;jsessionid=35igovj5u4flr.alice?format=pri nt

gjorde det bästa i att förstå den där texten men kom fram till att jag inte vart ett dugg klokare.

Är några av dom sakerna man förlorar på att tex steka istället för att ångkoka borccoli nått som spelar någon roll?

Eller har det ungefär samma betydelse som färgen på skorna vid löpning?

Swisskniven
2009-06-03, 21:38
gjorde det bästa i att förstå den där texten men kom fram till att jag inte vart ett dugg klokare.

Är några av dom sakerna man förlorar på att tex steka istället för att ångkoka borccoli nått som spelar någon roll?

Eller har det ungefär samma betydelse som färgen på skorna vid löpning?
Kan bara hålla med. Men det verkar visst vara stilen på det här forumet att slänga fram länkar utan att redovisa nån sorts tankegång.

De verkar säga att vissa antioxidanter förstörs i högre utsträckning vid microtillagning än t.ex. kokning. Men eftersom det är ett abstract kan man inget veta om signifikans och rådata. Jag undrar hur det ligger till med IF och liknande forskning. Tycker inte att en artikel är konsensus. Men jag är ingen expert på mat- och träningsvärlden. Kanske ribban är lägre gällande kvalitet.

vicarious
2009-06-04, 12:13
Sedan jag fick reda på att Anna Skipper inte ens är utbildad dietist och -- tror jag -- inte heller någon annan utbildning nära medicinfacket, har jag slutat tro på hennes råd i kost- och träningsfrågor.

Du gjorde fel i att någonsin tro på det hon säger från början.

Sniggel
2009-06-04, 14:26
Kan bara hålla med. Men det verkar visst vara stilen på det här forumet att slänga fram länkar utan att redovisa nån sorts tankegång.

De verkar säga att vissa antioxidanter förstörs i högre utsträckning vid microtillagning än t.ex. kokning. Men eftersom det är ett abstract kan man inget veta om signifikans och rådata. Jag undrar hur det ligger till med IF och liknande forskning. Tycker inte att en artikel är konsensus. Men jag är ingen expert på mat- och träningsvärlden. Kanske ribban är lägre gällande kvalitet.

Det är väl bra? Istället för att övertolka och säga att "så här är det" får läsarna privilegiet att själva läsa forskningsresultat och dra sina egna slutsatser.

Vill man ha ett så bra svar som möjligt så får man anstränga sig och kanske förbättra på sin engelska och även lära sig facktermer.

Tusen gånger bättre än att säga att "mikrovågstillagning förstör näringen". Så enkelt fungerar inte vår värld.

Swisskniven
2009-06-04, 20:37
Tusen gånger bättre än att säga att "mikrovågstillagning förstör näringen". Så enkelt fungerar inte vår värld.
Genom att länka till ett abstract utan att närmare redogöra resonemang är i stort sett att skriva "mikrovågstillagning förstör näringen". Det säger inte så mycket. Du kan inte sitta och läsa abstract och sen påstå att du har koll. Ett abstract utan rådata eller en subjektiv analys säger inte mycket.

Vill man ha ett så bra svar som möjligt så får man anstränga sig och kanske förbättra på sin engelska och även lära sig facktermer.
99,9% av jordens befolkning har ingen nytta av att kunna olika iso-flavoniders namn. Träna på engelska gör man i skolan. Personligen är jag intresserad av sakfrågan. Det är bättre att redogöra för tankegången, det ger mig en chans att fundera kring länkgivarens tankeprocess: har h*n missat nåt, är h*n kvalificerad, ser jag samma sak eller osv...

Det är väl bra? Istället för att övertolka och säga att "så här är det" får läsarna privilegiet att själva läsa forskningsresultat och dra sina egna slutsatser.
Man ska generellt inte slänga fram artiklar om man inte förstår dem. Dessutom är en utomstående subjektiv tolkning ett bra sätt börja, att tolka är inte att övertolka. Jag kan slänga ihop en skitartikel där jag bevisar att pec flyes orsakar skallighet, betala några spänn till en tidning, bli publicerad, skriva ett abstract och sen bli länkad till på Kolozzeum. Stämmer min teori då? Du ser inte många doktorsavhandlingar där man bara visar abstract för varandra och i övrigt kniper käft.

Om man ska återgå till topic så är abstractet ett stort frågetecken för att grundfrågan i sig inte besvaras: "är antioxidanter viktiga i detta sammanhang?" Följdfrågan kanske blir, vilka antioxidanter är viktiga då? Sen undrar jag givetvis över valet av länk. Är det den enda studien kring antioxidanter och mikrovågsugn? Är skillnaden i nedbrytning signifikant? Vad har forskarna för kvalifikationer? Vilken impact har tidningen som publicerade? Anses artikel värdefull av andra inom området? Den som har läst artikeln kan ju enklast besvara frågorna, och har förhoppningsvis en viss insikt inom området. Med ett adekvat svar kan det anses vara utagerat, men som det står finns många frågetecken.

Swisskniven
2009-06-04, 20:45
Ett tillägg: man kan lägga antioxidanterna åt sidan, detta blev mer ett exempel på hur jag menar att man ska kommunicera för att öka förståelse. Antioxidanter och muskler vet jag lite om och det skulle antagligen ta mer tid att sätta sig in i det än jag har tillgänglig just nu. Jag är mer intresserad av infon kring vitaminer.

Sniggel
2009-06-04, 22:38
Genom att länka till ett abstract utan att närmare redogöra resonemang är i stort sett att skriva "mikrovågstillagning förstör näringen". Det säger inte så mycket. Du kan inte sitta och läsa abstract och sen påstå att du har koll. Ett abstract utan rådata eller en subjektiv analys säger inte mycket.

En länkning är bara en länkning, en hjälp till personen som frågar att hitta information. Personen som länkar kanske inte vill säga något, eller ej själv har funderat på det, men är hjälpsam genom att hjälpa den som frågar att hitta information. Vad den som frågar gör med informationen är upp till denne, fritt fram att ignorera om man inte förstår sig på informationen eller om inte kommer åt fullängdaren.


99,9% av jordens befolkning har ingen nytta av att kunna olika iso-flavoniders namn. Träna på engelska gör man i skolan. Personligen är jag intresserad av sakfrågan. Det är bättre att redogöra för tankegången, det ger mig en chans att fundera kring länkgivarens tankeprocess: har h*n missat nåt, är h*n kvalificerad, ser jag samma sak eller osv...
Jag förstår att du tycker så, försökte bara lyfta fram det positiva i att själv inte lägga in några tolkningar utan att bara länka till rådata.

Man ska generellt inte slänga fram artiklar om man inte förstår dem. Dessutom är en utomstående subjektiv tolkning ett bra sätt börja, att tolka är inte att övertolka. Jag kan slänga ihop en skitartikel där jag bevisar att pec flyes orsakar skallighet, betala några spänn till en tidning, bli publicerad, skriva ett abstract och sen bli länkad till på Kolozzeum. Stämmer min teori då? Du ser inte många doktorsavhandlingar där man bara visar abstract för varandra och i övrigt kniper käft.
Ok, jag håller inte med där helt enkelt. Jag tycker helt klart att man kan slänga fram abstract som man själv inte förstår, men som man tror har med ämnet att göra, så länge man inte påstår att man förstår det och säger att studien bevisar det ena eller det andra. Man kan lämna informationen öppen för diskussion för andra parter att ta del av.

Om man ska återgå till topic så är abstractet ett stort frågetecken för att grundfrågan i sig inte besvaras: "är antioxidanter viktiga i detta sammanhang?" Följdfrågan kanske blir, vilka antioxidanter är viktiga då? Sen undrar jag givetvis över valet av länk. Är det den enda studien kring antioxidanter och mikrovågsugn? Är skillnaden i nedbrytning signifikant? Vad har forskarna för kvalifikationer? Vilken impact har tidningen som publicerade? Anses artikel värdefull av andra inom området? Den som har läst artikeln kan ju enklast besvara frågorna, och har förhoppningsvis en viss insikt inom området. Med ett adekvat svar kan det anses vara utagerat, men som det står finns många frågetecken.

Jag håller med dig om att ett enda abstract från en studie i de flesta fall säger väldigt lite (om det inte är nån metastudie eller annan stor typ av studie med stor population undersökt under lång tid med "flawless" metod). Men jag tycker också att det är ok att ge väldigt lite fakta, det är en start och det är mer än att inte säga något alls.
Jag kanske missuppfattade dig men jag tolkade som att du ansåg det negativt att bidra med informationen eftersom informationen var av ringa betydelse för just sakfrågan i denna tråd?

Om King Grub är insatt i frågan och förstår hur studien rör sakfrågan kan man ju helt enkelt snällt fråga t ex någon av de frågor du just nämnde och så får man se om man får någon hjälp.