handdator

Visa fullständig version : Subakromial bursit?


Kischen
2009-06-03, 10:13
Har haft lite småproblem med axeln en längre tid, sämre rörlighet samt att den känns "tjock" ibland och speciellt då efter man sovit på den.

Hämmar mig inte så mycket, vissa övningar på gymmet känns lite annorlunda som tex chins men annars inga större problem.

Var hos sjukgymnast för att kolla upp det och hans kände lite på axeln och det blev en röd ring precis där det gjorde ont (kan ha rött precis där när jag sovit på axeln) och han sa att jag har subakromial bursit.

Fick tipset om att ta en kortisonspruta, men då jag inte alls är förtjust i sprutor så undrar jag om det finns något annat att göra?

Hade jag verkligen varit hämmad hade jag inte ens tänkt på saken men nu känns det lite som att jag kan fortsätta som jag gjort, verkar inte bli sämre alls.

grimfish
2009-06-03, 17:00
Vänd dig till din sjukgymnast igen, alternativt din läkare, och förklara hur du känner för situationen. Det är svårt för oss att säga något om dina chanser att bli bra utan en kortisonspruta eftersom det beror på en mängd olika faktorer, såsom ålder, hur kraftig inflammationen är, hur länge du har haft det, hur mycket träning du är beredd att lägga ner, eventuella tidigare skador, fysik, yrke och mycket annat.

Kischen
2009-06-03, 19:11
Vänd dig till din sjukgymnast igen, alternativt din läkare, och förklara hur du känner för situationen. Det är svårt för oss att säga något om dina chanser att bli bra utan en kortisonspruta eftersom det beror på en mängd olika faktorer, såsom ålder, hur kraftig inflammationen är, hur länge du har haft det, hur mycket träning du är beredd att lägga ner, eventuella tidigare skador, fysik, yrke och mycket annat.

Har inga direkta problem med den egentligen, annat än att jag helt enkelt upplever den lite stummare än andra axeln. Hade problem med min andra axel för några år sedan men det försvann när jag började träna mer baksida och ta det lugnare med bänkandet.

Men vad är att rekommendera då? Utåtrotation för att få genomblödning och att hålla ett vakande öga över att det inte händer något så det blir värre?

Lät på min sjukgymnas som att spruta var mitt enda alternativ vilket jag inte tror.

kjell33
2009-06-03, 19:32
Varför tror du inte det? Är rädd att det är önsketänkande.

Kischen
2009-06-03, 21:46
Varför tror du inte det? Är rädd att det är önsketänkande.

Tror vad? Att kortisonspruta är enda utvägen? Det är just därför jag frågar:)