handdator

Visa fullständig version : Framtidsyrke


Urgup
2009-06-02, 22:41
Hej, allihoppa!

Jag går nu 2:a ring i gymnasiet och har aldrig tänkt på ett framtidsyrke, det min kompis tycker är att jag ska bli jurist så som hon. Vad tycker ni? Snälla, är desperat ute och letar efter framtidsyrken!

Svara gärna. *popcorn*:)

shut teh face
2009-06-02, 22:47
Jurist trodde jag , så testade jag på det och träffade lite jurister. Tvärstopp där för mig.

Fixa bra betyg på gymnasiet, sen kan du ta lite småkurser på universitet och kanske hittar du något kul. Läs någon juridik, programmering, medicin, fysik osv osv. Du märker rätt tidigt om något iaf är uteslutet.

young_george
2009-06-02, 22:47
Varför ha så bråttom?

Du har många år på dig att bestämma dig. Först ska du gå klart skolan, sen kanske det blir militärtjänstegöring. Resor till andra delar och världen och tjejer/killar som ska träffas.

Efter det kan du prova på lite kurser på universitet och se om det är något för dig, sen kan du börja tänka på yrke.

Scratch89
2009-06-02, 22:51
Läkare.

shut teh face
2009-06-02, 22:53
Läkare.
Lyssna inte på den här killen han lyssnar på emo.

Medusa
2009-06-02, 22:57
Genetik..

Studera fält som tar dig till biologisk nanoteknologi..

Där har du ett framtidsyrke.

Snobbe
2009-06-02, 22:58
Bli astronaut och åk till mars!

Prankie
2009-06-02, 22:59
Professionell googlare! :D

jocke12
2009-06-02, 23:04
Professionell googlare! :D

http://spa.118100.se/Blisupersvarare

Rackham
2009-06-02, 23:07
Jurist är aldrig fel, kan jobba med mycket annat än juridik också om man är mer lagd åt managementhållet etc.

Men som redan sagts, du är ung, se till att få riktigt bra betyg (eller bra på HP och godkända betyg i alla viktiga ämnen), lev livet, testa lite saker. Du kommer komma på vad du vill tids nog.

Ägna inte alltför många på högskola i alltför flummiga ämnen dock.

hendrong
2009-06-02, 23:08
Du kan gå till arbetsförmedlingen eller psykologer och göra personlighetstester för att få en hum om vilket yrke som skulle passa. En annan grej är att tänka på vad du ville bli när du var liten. En tredje grej är att tänka på om du har några särskilda talanger.

oggen
2009-06-02, 23:22
Sjökapten :hbang: Man får köra stora båtar och se världen. Bra lön också jämför med andra yrken. I världshandelsflottan saknas det just nu 35 000 befäl och man räknar med att det kommer öka även om de dåliga iderna håller i sig.

Mourten
2009-06-02, 23:28
Sjökapten :hbang: Man får köra stora båtar och se världen. Bra lön också jämför med andra yrken. I världshandelsflottan saknas det just nu 35 000 befäl och man räknar med att det kommer öka även om de dåliga iderna håller i sig.

Vilken båt är du på alt vilken skola?
Sitter på bryggan på MV Seagard påväg mot Tilbury ;)

tjabon
2009-06-02, 23:44
Data / IT /el-elektronikkonstruktion.

Finns hur mycket jobb som helst. Även idag, i den s.k. lågkonjukturen.
Kommer råda stor brist i framtiden. Bra betalt och kul, om man gillar teknik.

Baan
2009-06-02, 23:54
Data / IT /el-elektronikkonstruktion.

Finns hur mycket jobb som helst. Även idag, i den s.k. lågkonjukturen.
Kommer råda stor brist i framtiden. Bra betalt och kul, om man gillar teknik.

Det är sämre ställt om man är nyexad (där jag är nu). Att det finns en del jobb är inte jätteintressant om 90% kräver relevant arbetsliverfarenhet typ 3-5 år.

oggen
2009-06-03, 00:01
Vilken båt är du på alt vilken skola?
Sitter på bryggan på MV Seagard påväg mot Tilbury ;)

Går på chalmers årskurs 2. Sitter på Stena Consul, vi ankrar utanför Panama. Ska sedan åka mot jungfruöarna och sen colombia. Vilken båt skolan går du på?

High1ander
2009-06-03, 00:21
Gynekolog, för kvinnorna är det starkare könet som kommer ta över jorden.

Drast
2009-06-03, 00:43
Sjökapten :hbang: Man får köra stora båtar och se världen. Bra lön också jämför med andra yrken. I världshandelsflottan saknas det just nu 35 000 befäl och man räknar med att det kommer öka även om de dåliga iderna håller i sig.
Så jävla surt att man är färgblind, där ryker alla sjöyrken, polis, pilot m.m. :(

Kryss
2009-06-03, 00:49
Stressa inte med att studera direkt efter gymnasiet.
Väldigt många i min klass gick direkt, utan någon som helst motivation eller aning om varför de valde som de gjorde. Jobba och res, det är trevligt ett tag :)

Mourten
2009-06-03, 00:51
Går på chalmers årskurs 2. Sitter på Stena Consul, vi ankrar utanför Panama. Ska sedan åka mot jungfruöarna och sen colombia. Vilken båt skolan går du på?

Går 2an i kalmar, är på Seagard, rorobåt som går mellan tilbury å hangö. :)
Cool trade du e på! :D

Dreas
2009-06-03, 01:01
Skynda långsamt, jag hade ingen aning om vad jag ville göra när jag slutade gymnasiet. Efter att sommaren hade gått fick jag panik och sökte till något halvintressant på KAU, hade jag inte gillat det hade jag bara hoppat av. Du måste inte bestämma dig, testa dig fram. Jag resonerar såhär att det är värt att dra på sig skulder på över 100k ifall jag hittar mitt drömjobb (ska komma på vad det är först).

mikaelj
2009-06-03, 06:20
Det är sämre ställt om man är nyexad (där jag är nu). Att det finns en del jobb är inte jätteintressant om 90% kräver relevant arbetsliverfarenhet typ 3-5 år.

Arbetslivserfarenhet är överskattat. Är du en duktig kodare som är intresserad av vad du gör har du säkert en hel drös hobbyprojekt plus ditt namn på några patchar som flyter runt på nätet. Då behövs inte arbetslivserfarenheten, i min (heh) erfarenhet.

Urgup
2009-06-03, 10:23
Tack ni alla som tagit er tid och svarat på min fråga, jag förväntar mig många fler svar men jag förstår även de som säger att jag inte ska brådska.

Ska börja 3:an på augusti, kanske lumpen då min kompis går komvux sedan universitet men det är bra om man har någon hum om vadå.

Det var också människor som skrivit ¨något som du drömde att jobba som liten¨ lustigt nog ville jag alltid bli domare och åklagare när jag var liten kanske man ändå ska läsa juridik för att bli en domare, vem vet...

:)

tjabon
2009-06-03, 10:36
Det är sämre ställt om man är nyexad (där jag är nu). Att det finns en del jobb är inte jätteintressant om 90% kräver relevant arbetsliverfarenhet typ 3-5 år.

Det finns jobb även för nyexade !!
Sogeti, Siemens i Finspång m.fl. men i Gbg-området kan det vara kärvt
för tillfället. Skåne och landsorten har en del teknikjobb. Kolla direkt på
företagens hemsidor.

z_bumbi
2009-06-03, 10:53
Problemet med prognoser från arbetsförmedlingen etc är att de inte tar upp hur många som studerar inom varje område idag. Om det finns ett behov av 100 sillstrypare men om ett år kommer det ut 400 stycken från sillstryparlinjen som även framöver kommer att spotta ut 400 per år och det tar 4 år att utbilda sig så är det kanske inte ett framtidsyrke just baserat på behovet idag eller inom kort tid. Däremot kanske det är en bransch som expanderat kraftigt och då kan det fortfarande vara ett framtidsyrke.
Att fokusera på vad som anses vara ett framtidsyrke idag är med andra ord kanske inte riktigt så säkert som många har trott, det finns x antal ekonomer och tekniker (däribland jag själv) som de senaste 10-15 åren upptäckt den saken.

Fokusera på ämnen som intresserar dig.
Leta upp utbildningar som sysslar med de ämnena.
Hitta folk som har den utbildningen och fråga vad de gör när de väl jobbar.
Att börja högskolan direkt efter gymnasiet är inte heller alltid en nackdel, för vissa yrken är det t o m nästan ett krav för att någon ska kunna konkurrera om de "bästa" jobben. För andra yrken är det nog däremot en fördel att inte börja direkt efter gymnasiet då de kräver andra egenskaper och mer erfarenhet.

coxie
2009-06-03, 10:59
Är du duktig kan du jobba med precis vad du vill, inte lätt att ge tips då. Vill du ha säkra jobb så är läkare, tandläkare bra. Ingenjörer behövs alltid och det är väldigt få som går arbetslösa, kärnkraft kommer det nog bli brist inom om det blir en till reaktor här i Sverige.

Inom juridik/ekonomi är det lite mer konkurens om arbeten, speciellt juridik om du vill bli advokat/åklagare.

LillSkalman
2009-06-03, 11:49
Jag ska göra en vild sving här, men Urolog måste fan vara det yrke med bäst framtidsutsikter i sverige.

coxie
2009-06-03, 12:02
Jag ska göra en vild sving här, men Urolog måste fan vara det yrke med bäst framtidsutsikter i sverige.

Spelar nog ingen roll vilken inriktning man väljer som läkare, du går inte arbetslös ändå.

L-Sami
2009-06-03, 12:17
Bra att man börjar tänka vad man ska bli redan i gymnasiet. Själv hade jag funderingar på att bli personlig tränare när jag gick sista året. 3år efter avslutad gymnasieutbildning så hoppade jag på sjukgymnastutbildningen, mycket nöjd med utbildningen och man får fantastiska verktyg med sig för livet förutom de sjukgymnastiska kunskaperna som man man lär sig, speciellt om man är intresserad av träning och personlig utveckling. Rekommenderar sjukgymnastyrket om hälsa och välmående är viktigare än pengar.

coxie
2009-06-03, 12:21
Samtidigt är det värt att ta ett extra år eller två för att verkligen fundera på vad man vill läsa till. Visst det är sällan några problem att byta utbildning efter en eller två terminer men man får bara studiemedel för 6år.

Sedan hade jag aldrig valt en utbildning för att det är enkelt att få jobb efteråt, man måste trots allt vara lite intresserad för att orka jobba med skiten i 40 år. Samtidigt måste man vara lite realistisk, det är inte enkelt att få någon jobb efter 4 års studier av enbart flum.

spoonchest
2009-06-03, 12:31
Jag tror att om man verkligen hittar sitt drömyrke, så kommer man inte ha några större problem med att få jobb.
Om det skulle vara så att min största dröm här i livet var att bli sillstrypare, så skulle jag nog kunna armbåga mig fram ganska duktigt.
Jag måste nog instämma med några andra talare, jobba och res. Till slut kommer du på vad du faktiskt vill göra här i livet.

Grelle-
2009-06-03, 13:06
Vad går du för linje på gymnasiet nu? Vilka är dina favoritämnen? Vad har du för skostorlek?

Så kanske det blir lite lättare att komma med förslag :)

Baan
2009-06-03, 19:37
Arbetslivserfarenhet är överskattat. Är du en duktig kodare som är intresserad av vad du gör har du säkert en hel drös hobbyprojekt plus ditt namn på några patchar som flyter runt på nätet. Då behövs inte arbetslivserfarenheten, i min (heh) erfarenhet.

Jag menade mer att du har koll på saker och ting, inte bara att du jobbat med något nånstans. Du har rätt i att om man gör som du säger är det nog inga större problem. Om inte annat har man kanske MAD SKILLZ nog för att dra igång något eget. Jag är dock inte den personen och dom flesta jag vet passar inte in i den beskrivningen. Men ja kortfattat: det finns alltid jobb för grädden av moset i viss yrkesgrupp ;) Vad ska vi medelmåttor göra är en annan femma.

Det finns jobb även för nyexade !!
Sogeti, Siemens i Finspång m.fl. men i Gbg-området kan det vara kärvt
för tillfället. Skåne och landsorten har en del teknikjobb. Kolla direkt på
företagens hemsidor.

Visst finns det. Jag kanske är lite bitter för jag inte får jobb innan examen (som jag faktiskt tog idag mer eller mindre (you go girl)) men det känns som vi är många sökande per plats när det är något som har ok krav för oss mer gröna IT-ingenjörer..

mikaelj
2009-06-03, 19:43
*harkel* Opera Software i Göteborg söker folk...

pragmatist
2009-06-03, 19:56
Läkare.

Det perfekta jobbet om det inte vore för alla j-vla patienter.

Skämt å sido är det ett jobb med stor, stabil efterfrågan och bred arbetsmarknad, mycket god löneutveckling och goda möjligheter att strategiskt planera sin arbetstid så man får mycket kompledigt. Nackdelarna är stress och att man ibland måste sticka fingret i rumpan på gamla gubbar.

The_RobRoy
2009-06-03, 20:19
Stensäkert jobb måste vara att jobba hos Vattenfall, Fortum osv, de är extremt överviktade på den gamla 40-talist ingenjörsgenerationen.

Plugga Elektroteknik på KTH..

Urgup
2009-06-04, 01:07
Vad går du för linje på gymnasiet nu? Vilka är dina favoritämnen? Vad har du för skostorlek?

Så kanske det blir lite lättare att komma med förslag :)

Jag går Sam. Ekonomi inriktning företagande, favoritämne samhälle, småföretagande, skostorlek om du nu är så intresserad allt från 44-45.

Alltså saken är att om jag ska bli tandläkare/läkare måste jag gå ett bas år i natur och för det andra så är jag ett så hopplöst fall så att jag inte vet vad jag ska göra alls men har ändå ganska bra betyg så jag vill bli något och inte någon.

Det enda jag tänkt har varit att öppna eget med en kompis ( om vi hittat på en bra idé inspirerad av mitt programs inriktning (Entreprenörskap) ). Men sen ville min tjej kompis att jag ska läsa juridik tillsammans med henne och av någon anledning ville hon inte läsa i Stockholm, där vi bor.

Min kompis vill öppna eget jurist företag med mig senare. Att öppna eget med henne är inga problem men jag vet inte om jag vill bli jurist, fast jag vet att jag kan bli en bra jurist men vet också att om jag trots allt blir en jurist så kommer jag att ha det jäkligt tråkigt.

Jag antar att jag pga av min dåliga förmåga att bestämma kommer trots en högskole examination bli en industriarbetare, hjälp mig! :cryout::confused:

Tacksam för alla svar!

kalajset
2009-06-04, 01:24
Jag antar att jag pga av min dåliga förmåga att bestämma kommer trots en högskole examination bli en industriarbetare, hjälp mig! :cryout::confused:



Du behöver inte oroa dig, det är lågkonjuktur nu. :( (Få jobb inom industrin är så gott som döfött under en såpass djup ekonomisk kris som det faktiskt är nu).

Mer allvarligt talat så tycker jag mig se flera bra förslag. Antingen söker man sig till just de yrken det faktiskt kommer råda en påtaglig brist på inom några år, hur udda/tråkiga de än kan tyckas vara, eller så följer man sin blodpump istället, hur klyschigt det än låter. Så länge man inte snöar in på alltför flummiga ämnen finns det dock såklart fortfarande all möjlighet att lyckas även på en sådan väg, för man ska absolut ha klart för sig att det mesta handlar om kontakter i slutändan. Till de allra flesta utannonserade tjänster som väl finns, inom yrken som kräver lite mer utbildning, är oftast just några års yrkerserfarenhet, (och oftast då självklart inom ämnet i sig), ett krav, och dessa år kan vara väldigt svårt att få utan just kontakter i branschen i fråga. Det är egentligen det man behöver för att få jobb i dagens läge, kontakter, och/eller en stor portion tur. Att vara duktig på sitt arbete underlättar självklart det också, men tyvärr verkar det inte vara särskilt högprioriterat alltid.

Exdiaq
2009-06-04, 01:34
Sängtestare skulle vara sjukt optimalt! Arbetsdagen består av 8 timmars sömn och 1 timmes utvärdering :hbang:

henk4n
2009-06-04, 10:18
Jag går Sam. Ekonomi inriktning företagande, favoritämne samhälle, småföretagande, skostorlek om du nu är så intresserad allt från 44-45.

Alltså saken är att om jag ska bli tandläkare/läkare måste jag gå ett bas år i natur och för det andra så är jag ett så hopplöst fall så att jag inte vet vad jag ska göra alls men har ändå ganska bra betyg så jag vill bli något och inte någon.

Det enda jag tänkt har varit att öppna eget med en kompis ( om vi hittat på en bra idé inspirerad av mitt programs inriktning (Entreprenörskap) ). Men sen ville min tjej kompis att jag ska läsa juridik tillsammans med henne och av någon anledning ville hon inte läsa i Stockholm, där vi bor.

Min kompis vill öppna eget jurist företag med mig senare. Att öppna eget med henne är inga problem men jag vet inte om jag vill bli jurist, fast jag vet att jag kan bli en bra jurist men vet också att om jag trots allt blir en jurist så kommer jag att ha det jäkligt tråkigt.

Jag antar att jag pga av min dåliga förmåga att bestämma kommer trots en högskole examination bli en industriarbetare, hjälp mig! :cryout::confused:

Tacksam för alla svar!

Varför ska du redan nu veta exakt vad du ska göra???? Du vet att juridik är 4.5 år studier och MYCKET kan hända under den tiden... Ta det lite mer chill hehe

Sniggel
2009-06-04, 10:51
Genetik..

Studera fält som tar dig till biologisk nanoteknologi..

Där har du ett framtidsyrke.

Suck ja, varför inriktade jag mig inte på något sådant. Har ju alltid haft intresset för det där :D

Shajjn
2009-06-04, 12:42
Det perfekta jobbet om det inte vore för alla j-vla patienter.

Patienter?
Finns ett flertal specialiteter som helt/delvis saknar patientkontakt. Alla typer av labbläkare och radiologer. :thumbup:

Framtidsyrke? Tips: Se på efterfrågan ute i Världen, och inte bara i Sverige.

Fd_Megatuttarna
2009-06-04, 19:31
1. Fixa bra betyg och HP så du håller så många dörrar som möjligt öppna.
2. Ut och arbeta, slit, ha kul och res så mycket som du kan under 2 - 3 år.
3. När du börjar tröttna på nr. 2 så är det dags att söka till någon utbildning och utbildning.

I dagsläget kommer du bara ångra dig ifall du hoppar över steg 2. Du kommer vilja ha steg 2 kontinuerligt under steg 3. Sedan när du väl börjar arbeta så kommer du ångra varför du inte levde livet lite.

Ha inte för bråttom, ingen är framgångsrikare än du bara för att de är advokat eller läkare, de mest framgångsrika är de som vet vad de vill och som sedermera gör det.

Baan
2009-06-04, 19:38
1. Fixa bra betyg och HP så du håller så många dörrar som möjligt öppna.
2. Ut och arbeta, slit, ha kul och res så mycket som du kan under 2 - 3 år.
3. När du börjar tröttna på nr. 2 så är det dags att söka till någon utbildning och utbildning.

I dagsläget kommer du bara ångra dig ifall du hoppar över steg 2. Du kommer vilja ha steg 2 kontinuerligt under steg 3. Sedan när du väl börjar arbeta så kommer du ångra varför du inte levde livet lite.

Ha inte för bråttom, ingen är framgångsrikare än du bara för att de är advokat eller läkare, de mest framgångsrika är de som vet vad de vill och som sedermera gör det.

Jag har faktiskt sällan varit ledsen för jag hoppat över steg 2. Å andra sidan är jag ganska bra på att kombinera professionellt partande med professionella studier.

Edit: Mer seriöst är risken med nummer två att man blir lite väl van att ha en del pengar att spendera (som man får från något ströjobb) och det kan ta mot lite att börja plugga och inte ha några pengar.

Dexterity
2009-06-04, 19:44
Jag har faktiskt sällan varit ledsen för jag hoppat över steg 2. Å andra sidan är jag ganska bra på att kombinera professionellt partande med professionella studier.

Edit: Mer seriöst är risken med nummer två att man blir lite väl van att ha en del pengar att spendera (som man får från något ströjobb) och det kan ta mot lite att börja plugga och inte ha några pengar.

Instämmer till fullo. Steg 2 och 3 är inte på något sätt och vis disjunkta. Visst, kan du inte jobba heltid som student men deltid går hur bra som helst och resa kan du göra på lov och när du inte har mycket i skolan.

Och mitt tips till dig är att istället för att jobba och resa som just nu verkar vara någon slags norm, bör du istället ta kurser du finner intressanta inom olika utbildningsområden och därefter avgöra vad du vill syssla med.

egge
2009-06-04, 19:50
Jag är 22 år och vet inte vad jag ska bli när jag blir stor. Som många har sagt så är det ingen brådska. :)

Fd_Megatuttarna
2009-06-04, 20:26
Jag har faktiskt sällan varit ledsen för jag hoppat över steg 2. Å andra sidan är jag ganska bra på att kombinera professionellt partande med professionella studier.

Edit: Mer seriöst är risken med nummer två att man blir lite väl van att ha en del pengar att spendera (som man får från något ströjobb) och det kan ta mot lite att börja plugga och inte ha några pengar.

Anledningen till att man bör ta 2:an före 3:an är att 2:an leder till mycket större självkännedom. Det är när man arbetar och stöts och blöts med diverse problem som man växer. Inte minst gäller detta den sociala biten. Hoppar du därefter på steg 3 så blir ditt utbyte av studierna mycket större. Du har återkopplingen och du är stabilare i dig själv men framförallt kan du läsa av och förstå människor på ett annat sätt.

Att hoppa på en utbildning direkt är inga problem rent praktiskt. Många här är smarta nog/ambitiösa att klara av utbildningen men det är inte det som är poängen. Läser du en större utbildning så är du inte där för att ta dina poäng enbart, du är där för att bli en yrkesman.

Läser du till läkare så kanske du kan ta alla poäng galant men hur förtroendeingivande läkare blir du som 23 eller 24-årig nyexad som endast haft näsan i böcker och vars personliga utveckling har bestått i partajande samt något helgjobb under studietiden?

otherside
2009-06-04, 20:55
logistik och turism är 2 ljusa branscher

Jag tror väldigt mycket på logistik, man skickar ju saker kors och tvärs idag på alla företag men själva arbetet lockar ej, inom turismen kan man hitta riktigt roliga jobb i alla brancher. KOmmer plugga business/turism och hade gärna rotat mig på en stor hotellkedja så man har möjlighet att ha världen som arbetsfält

Jense
2009-06-04, 21:19
konstsmide

Trance
2009-06-04, 21:24
Jag menade mer att du har koll på saker och ting, inte bara att du jobbat med något nånstans. Du har rätt i att om man gör som du säger är det nog inga större problem. Om inte annat har man kanske MAD SKILLZ nog för att dra igång något eget. Jag är dock inte den personen och dom flesta jag vet passar inte in i den beskrivningen. Men ja kortfattat: det finns alltid jobb för grädden av moset i viss yrkesgrupp ;) Vad ska vi medelmåttor göra är en annan femma.



Visst finns det. Jag kanske är lite bitter för jag inte får jobb innan examen (som jag faktiskt tog idag mer eller mindre (you go girl)) men det känns som vi är många sökande per plats när det är något som har ok krav för oss mer gröna IT-ingenjörer..
Core Technology Developers
Location: Oslo, Norway, no / Linköping, Sweden, se / Göteborg, Sweden, se

Opera is looking for excellent software developers for our Core Technology Department. Opera's platform independent Core components form the basis of all Opera products across a great variety of platforms and devices. If you are motivated by challenging problems and enthusiastic about browser technology we would like to hear from you!

Responsibilities

Optimization for speed, memory usage and code footprint.
Implementation of new Web standards
Porting the browser engine to new platforms.
Browser technology innovation.
Requirements

Strong programming skills.
Good knowledge of Web standards
Enthusiasm and motivation for working with complex problems and browser technology.
BS, MS or PhD in Computer Science or a related field. Newly graduated candidates are encouraged to apply!

Från Mikaels tips
http://www.opera.com/company/jobs/list/?dept=all&location=se

Fanns några till.

Hades
2009-06-04, 21:25
Många kloka ord från Megaboobs! Instämmer till fullo.

Tolkia
2009-06-04, 21:25
Jag ifrågasätter, som en parentes, resandet som något slags motorväg till personlig utveckling. Det mesta handlar om minst lika mycket om vad man gör av det som om vad man gör. Jag ser inte heller någon anledning till att ett par års backpackande i Asien eller Sydamerika skulle göra den nyexade läkaren mer förtroendeingivande; det finns gott om människor som levt ett helt liv och fortfarande inte besitter mer än rudimentära sociala färdigheter.

mikaelj
2009-06-04, 21:25
Core Technology Developers
Location: Oslo, Norway, no / Linköping, Sweden, se / Göteborg, Sweden, se

Opera is looking for excellent software developers for our Core Technology Department. Opera's platform independent Core components form the basis of all Opera products across a great variety of platforms and devices. If you are motivated by challenging problems and enthusiastic about browser technology we would like to hear from you!

Responsibilities

Optimization for speed, memory usage and code footprint.
Implementation of new Web standards
Porting the browser engine to new platforms.
Browser technology innovation.
Requirements

Strong programming skills.
Good knowledge of Web standards
Enthusiasm and motivation for working with complex problems and browser technology.
BS, MS or PhD in Computer Science or a related field. Newly graduated candidates are encouraged to apply!

Från Mikaels tips
http://www.opera.com/company/jobs/list/?dept=all&location=se

Fanns några till.

Indeed!

Skicka ett mail till mikaelj at opera.com så kan vi prata vidare. :-)

Trance
2009-06-04, 21:27
Indeed!

Skicka ett mail till mikaelj at opera.com så kan vi prata vidare. :-)

Vad sitter du med på Opera? Får du använda Lisp till och med? Såg att du höll på med det.

mikaelj
2009-06-04, 21:29
Jag ifrågasätter, som en parentes, resandet som något slags motorväg till personlig utveckling. Det mesta handlar om minst lika mycket om vad man gör av det som om vad man gör. Jag ser inte heller någon anledning till att ett par års backpackande i Asien eller Sydamerika skulle göra den nyexade läkaren mer förtroendeingivande; det finns gott om människor som levt ett helt liv och fortfarande inte besitter mer än rudimentära sociala färdigheter.

Jag ser inte vad du inte ser. Att ha levt ett helt liv är inga garantier för att ha mer än rudimentära sociala färdigheter, riktigt. Sociala färdigheter utvecklar du bäst genom att just socialisera. När du reser blir du tvingad att öva på just den färdigheten.

Så resande borde väl vara bra? Därmed inte sagt att jag tycker att det är en toppenidé att ryggsäcka några år, men några kortare resor tror jag är utvecklande.

Själv tycker jag att ensamresor är fantastiska för språkkunskaperna. Tyska, danska och norska är inte att underskatta!

Baan
2009-06-04, 21:33
Jo, ska erkänna att jag bara varit lat här - i alla fall söka job på Opera. Annonserna har varit ute ett tag med har jag för mig, vilket även gjort att jag funderat på om något gäller ens fortfarande. Traineegrejen dom hade är nog från 2008...

Core Technology Developers
Location: Oslo, Norway, no / Linköping, Sweden, se / Göteborg, Sweden, se

Opera is looking for excellent software developers for our Core Technology Department. Opera's platform independent Core components form the basis of all Opera products across a great variety of platforms and devices. If you are motivated by challenging problems and enthusiastic about browser technology we would like to hear from you!

Responsibilities

Optimization for speed, memory usage and code footprint.
Implementation of new Web standards
Porting the browser engine to new platforms.
Browser technology innovation.
Requirements

Strong programming skills.
Good knowledge of Web standards
Enthusiasm and motivation for working with complex problems and browser technology.
BS, MS or PhD in Computer Science or a related field. Newly graduated candidates are encouraged to apply!

Från Mikaels tips
http://www.opera.com/company/jobs/list/?dept=all&location=se

Fanns några till.

mikaelj
2009-06-04, 21:44
Vad sitter du med på Opera? Får du använda Lisp till och med? Såg att du höll på med det.

Linux Devices SDK (http://www.opera.com/business/solutions/devices/iptv/). ARM och MIPS, mest. Vilket i praktiken betyder ett ganska standard-Linuxsystem, på sin höjd uClibc. Bara att välja rätt korskompilator, tuta & köra. Hittils har jag gjort ungefär hälften byggsystem (bash, Python) o dyl., hälften core-kod.

[Common] Lisp har jag försökt smyga in lite då och då, sist när jag skrev ett program för att importera in LDAP-databasen i våra telefoner (se "I Like Macros" (http://mikael.jansson.be/log/i-like-macros) för en liten snippet). Annars har vi standardiserat på Python för stödprogram, numera. Vilket förvisso också är ett trevligt språk, men det är ju trots allt inte Lisp... *cupid*

Om jag inte hade trivts med jobbet jag har nu vore det kul att prova på att arbeta med Lisp, om man skulle få jobb på ITA, Jane St eller så.

mikaelj
2009-06-04, 21:46
Jo, ska erkänna att jag bara varit lat här - i alla fall söka job på Opera. Annonserna har varit ute ett tag med har jag för mig, vilket även gjort att jag funderat på om något gäller ens fortfarande. Traineegrejen dom hade är nog från 2008...

Allt gäller fortfarande. Vi expanderar, och de flesta Linköping/Oslo-tjänster funkar även i Göteborg. Spontanansökan har vi också, om det du vill göra inte finns med i listan på jobb. :-)

BigMann
2009-06-05, 00:18
Ta en funderare på vad du vill pyssla med - jobba med människor? jobba på kontor? IT?
På en av mina utbildningar inom FBU träffade jag på en snubbe som ville jobba i kostym. Det var hans krav för framtiden...

Ett yrke som är populärt och som är helt sjukt säkert är ju polis. Risken att bli uppsagd finns inte, så länge man inte begår brott.

Dock är det ju svårt att komma in då det utöver godkända betyg krävs personlig lämplighet osv kombinerat med fysiska och psykiska tester.

hendrong
2009-06-05, 00:20
Dock är det ju svårt att komma in då det utöver godkända betyg krävs personlig lämplighet osv kombinerat med fysiska och psykiska tester.

Måste man inte dessutom vara 25 för att komma in på den utbildningen?

Mantus
2009-06-05, 00:38
Jurist är att rekommendera. Visserligen känner jag just nu för att skära upp halspulsådern med utskriften av min powerpointpresentation som skall redovisas imorgon. Men att arbeta med juridik är hundra gånger roligare än att studera den så jag ser fram emot 50år av intressanta arbetsuppgifter när jag väl avslutat mina studier.

BigMann
2009-06-05, 02:55
Måste man inte dessutom vara 25 för att komma in på den utbildningen?

Nej, 20 år är kravet, men snittåldern på skolan ligger runt 26 år. :)

Tolkia
2009-06-05, 07:12
Jag ser inte vad du inte ser.
Jag ser att de flesta av oss förmodligen vill argumentera för och försvara de val vi själva gjort (alternativt önskar att vi hade gjort, om vi är missnöjda med utfallet). Jag ser inte att någon har rätt i att den metod han/hon förespråkar verkligen är den Optimala Lösningen(tm) och den metod alla borde välja för att inte riskera att (infoga valfri typ av misslyckande).

När det gäller resande tycker jag att det finns en tendens att romantisera det; något som väl inte är helt förvånande givet att det är exotiskt och kostar en massa pengar som många inte har. Det är skitkul att resa, och det kan vara utvecklande, likaväl som det kan vara ett effektivt sätt att konservera sig i tonåren; det beror på vad man gör av det. Man är inte automatiskt en världsvan vinnare för att man tillbringat året efter gymnasiet med att resa runt; man är inte automatiskt en verklighetsfrämmande förlorare för att man inte gjort det.

Fd_Megatuttarna
2009-06-05, 10:00
Jag ser att de flesta av oss förmodligen vill argumentera för och försvara de val vi själva gjort (alternativt önskar att vi hade gjort, om vi är missnöjda med utfallet). Jag ser inte att någon har rätt i att den metod han/hon förespråkar verkligen är den Optimala Lösningen(tm) och den metod alla borde välja för att inte riskera att (infoga valfri typ av misslyckande).

När det gäller resande tycker jag att det finns en tendens att romantisera det; något som väl inte är helt förvånande givet att det är exotiskt och kostar en massa pengar som många inte har. Det är skitkul att resa, och det kan vara utvecklande, likaväl som det kan vara ett effektivt sätt att konservera sig i tonåren; det beror på vad man gör av det. Man är inte automatiskt en världsvan vinnare för att man tillbringat året efter gymnasiet med att resa runt; man är inte automatiskt en verklighetsfrämmande förlorare för att man inte gjort det.


Men ja, herregud. Du nämner bara truismer och suger luften ur diskussionen genom att skapa ett vakuum medelst varningens finger. Man måste liksom redogöra för varenda undantag till sina belägg, annars är du där och påpekar dem.

Om man ska argumentera med dig så måste man skriva enligt följande:

Att resa är ENDAST stimulerande ifall följande förutsättningar föreligger:

1. Personen i fråga får inte vara asocial samt introvert och därmed hålla sig för sig själv utan ska istället aktivt och på ett genuint sett verka för att knyta kontakt med andra resande samt lokalbefolkning och då i strävan att förstå dessas situation, bakgrund samt de intryck som personen själv lämnar.

2. Personen i fråga får inte vara pank eller ha ont om pengar eller på något annat sätt vara ekonomiskt förhindrad att dels köpa flygbiljett, betala för hotell och ha råd med omkostnader samt även en buffert för oförutsedda händelser eller kostnader.

3. Personen i fråga får inte knarka, gå hem med okända män, gå i mörka gränder, mucka bråk eller syssla med annat otillbörligt under resans gång samt på flygplatser och transport till flygplats.

Kontentan är den följande. Folk förstår att en resa i sig inte medför underverk, en resa kan vara ett sätt för en person att utvecklas, likaså ett jobb. Det är däremot inte frågan om ofelbara garantier som leder till att man blir perfekt.

Anledningen till att jag rekommenderar just att resa och arbeta är att det i normala fall innebär personlig utveckling då man oftast tvingas till det.

Fan.

Urgup
2009-06-06, 14:23
Jag tror att jag ska bli jurist, hur svårt kan det vara!

Tack för alla svar, men självklart är jag öppen för flera!

Jurist, adovkat, domare , pension dö.. ett tråkigt liv med mycket pengar hehe :P

coxie
2009-06-06, 14:27
Tänk bara på att juristutbildning inte innebär att du blir en advokat, det krävs minst 5års arbete och några kurser+prov för att bli upptagen i advokatsamfundet.

Mantus
2009-06-06, 15:56
Jag tror att jag ska bli jurist, hur svårt kan det vara!

Tack för alla svar, men självklart är jag öppen för flera!

Jurist, adovkat, domare , pension dö.. ett tråkigt liv med mycket pengar hehe :P

Rätt svårt med den inställningen skulle jag säga.

Urgup
2009-06-08, 01:13
Ojj visste inte att det tar ytterligare 5 år innan man blir antagen till advokatssamfundet... alltså där rök alla jävla planer på högskoleutbildning, hmm något som inte är så stressigt och bekvämt o jobba med vad kan det vara, any ideas?

oggen
2009-06-08, 02:22
Ojj visste inte att det tar ytterligare 5 år innan man blir antagen till advokatssamfundet... alltså där rök alla jävla planer på högskoleutbildning, hmm något som inte är så stressigt och bekvämt o jobba med vad kan det vara, any ideas?

Igen sjöbefäl. Sitta och käka kakor och kolla på fåglar hela dagarna :P Nä men skämt och sido. Bra jobb om man kan vara borta länge från familj och vänner. Min indiske kanpten drar hem 15 000 dollar i månaden, ruskigt bra lön!

Versus
2009-06-08, 18:08
Ojj visste inte att det tar ytterligare 5 år innan man blir antagen till advokatssamfundet... alltså där rök alla jävla planer på högskoleutbildning, hmm något som inte är så stressigt och bekvämt o jobba med vad kan det vara, any ideas?

Dags att vakna upp och välkommen till vuxenvärlden.

Det finns inget jobb som inte är stressigt, roligt, stimulerande, bekvämt och som man drar in mycket pengar på.

Kommer säkert vissa skriva; joho det finns det visst! Då säger jag på förhand; Inget jobb som vi vanliga dödliga kan få iallafall.

Fd_Megatuttarna
2009-06-09, 14:22
Jurrist är inte världens roligaste. Oftast är det bara att läsa läsa läsa och läsa för att sedan bedöma ifall man kan göra si eller så. Det är inte mer spännande än så.

Efter ett tag försvinner det högre kallet och man inser att den som kan läsa och tillägna samt behålla information bäst är den som är skickligast.

Jag rekommenderar dig att bli författare, är du duktig så kommer du leva ett skönt liv och tjäna bra med pengar.

Fd_Megatuttarna
2009-06-09, 14:24
Dags att vakna upp och välkommen till vuxenvärlden.

Det finns inget jobb som inte är stressigt, roligt, stimulerande, bekvämt och som man drar in mycket pengar på.

Kommer säkert vissa skriva; joho det finns det visst! Då säger jag på förhand; Inget jobb som vi vanliga dödliga kan få iallafall.

Det handlar om att hitta det som du är villig att stressa och pinas för.

Tycker du exempelvis om att modellera i datorn så kommer du ta dig igenom stressen och det obekväma eftersom ditt sug är större än avigsidorna.