handdator

Visa fullständig version : Hur yttrar sig vitaminöverskott?


Munter
2002-04-16, 22:22
Under bulkperioden dricker jag 2-3 liter mjölk om dagen, vilket ger ett sjurackarns överskott på t.ex B12, D-vitamin, fosfor och så vidare. Hur bra eller dåligt är ett kraftigt överskott av dessa i mjölk förekommande vitaminer och mineraler egentligen ? Hur yttrar sig eventuella biverkningar måntro ?

Peter
2002-04-17, 10:06
Det finns ett rekommenderat högsta intag för ett antal näringsämnen. Värst är det att överkonsumera a- och d-vitamin, järn och jod. Detta kommer du inte lyckas med genom att dricka mjölk. Använd sökfunktionen och sök på a-vitamin, d-vitamin och mjölk om du vill ha mer omfattande svar. Har skrivit om mängderna som krävs för att överstiga högsta rekommenderade intag tidigare.

Peter

Supercharger
2002-04-17, 10:25
läste i en tidning igår där det stog om olika vitamintillskott om vad de innehöll och jämförde med RDI.

Det visade sig att en av produkterna hade 5000%över RDI av B-vitamin.

Kollade även på min gainer och såg att RDI av Kalium var 3,5mg men min gainer innehöll 1000mg/portion.

e det nyttigt att de innehåller så mkt av allt??

Peter
2002-04-17, 10:46
Det är givetvis inte bra att få i sig allt för mycket av olika näringsämnen. Speciellt inte om man får i sig väldigt mycket av enskilda ämnen eftersom det kan hämma upptaget av andra.

Vad gäller din gainer med kalium behöver du nog inte oroa dig, RDI är nämligen 3,5 gram och inte 3,5 mg

Peter

Supercharger
2002-04-17, 14:48
jaha okej då var det bara ett feltryck i tidningen.