handdator

Visa fullständig version : Någon som går Skydd mot olyckor ( SMO ) utbildningen här?


jopalage
2009-06-02, 16:52
Ja, är det någon här som går Skydd mot olyckor utbildningen här för att bli brandman?

spoonchest
2009-06-02, 16:59
Nej, men jag ska antagligen söka tills nästa år.
SJälv då?

jopalage
2009-06-02, 17:00
Går bara 2an på gymnasiet nu men ska söka när jag går ur :)

Känns det som du har en bra chans att komma in? tänker på betygen, de fysiska är ju inte så svårt

Andy.da.wohoo
2009-06-02, 18:16
Jag ska troligtvis läsa den linjen efter gymnasiet.

Antar att det är rätt svårt att komma in på det så det är att slita med betygen för säkerhetsskull;)

Dissector
2009-06-02, 18:32
Siktar på att söka till vårterminen 2010. Blir via högskoleprov i så fall. Går du själv SMO nu, eller ska du söka?

jopalage
2009-06-02, 21:43
Jag bestämde mig i början av 1an på gymnasiet att bli brandman, sedan såg jag att det krävdes höga betyg för att komma in. Sedan dess har jag slitit med plugget och lyckats få så pass bra betyg att jag snittar runt 16,5.

Jag går 2an på gymnasiet nu och ska söka när jag är klar med gymnasiet.

Var ska ni söka? revinge eller sandö?

Prisman
2009-06-02, 21:53
JA! Jag går i revinge.

Bara så ni vet, det är INGEN brandmans utbildning.

Dissector
2009-06-02, 21:55
JA! Jag går i revinge.

Bara så ni vet, det är INGEN brandmans utbildning.

Det är det ju i den mening att den ger den utbildning som krävs för att bli brandman. Eller vad menar du?

Prisman
2009-06-02, 21:59
Det är det ju i den mening att den ger den utbildning som krävs för att bli brandman. Eller vad menar du?
Man kan bli brandman utan den utbildningen också.

spoonchest
2009-06-02, 22:18
Distans. Jag vet inte hur hög snittpoäng jag har men lägsta snittpoängen som vart intagen på distans förra omgången var rätt låg. Typ 12 däromkring.

Dissector
2009-06-03, 00:52
Man kan bli brandman utan den utbildningen också.

Det säger ju enbart att SMO inte är den enda. Någon form av specialinriktad utbildning krävs väl för att bli brandman, och SMO är ju en sådan.

Men är det inte så att de flesta räddningstjänster idag kräver att man gått antingen SMO eller tidigare års motsvarigheter för att få anställning?

jopalage
2009-06-03, 19:18
Alla kräver väl att man gått SMO ( eller likvärdig ) ifall man ska va heltidsbrandman, men som jag förstått det kan man också bli sotare via SMO utbildningen.

Förstår inte riktigt hur "Prisman" menar när du säger att det inte är en brandmansutbildning

jopalage
2009-06-03, 19:20
Distans. Jag vet inte hur hög snittpoäng jag har men lägsta snittpoängen som vart intagen på distans förra omgången var rätt låg. Typ 12 däromkring.

okej, i våras var lägsta snitt 15.5 på skolorna, hösten innan runt 16 tror jag

här är de exakta siffrona

http://www.msbmyndigheten.se/ui/templates/pages/StandardPage____394.aspx?epslanguage=SV
(http://www.msbmyndigheten.se/ui/templates/pages/StandardPage____394.aspx?epslanguage=SV)

Frantic
2009-06-03, 19:46
Jag gjorde min sista dag idag nere i Revinge och är överlycklig att skiten äntligen är slut.

I princip alla räddningstjänster kräver att man har gått SMO för att få en heltidstjänst som brandman. Detta är väldigt synd eftersom utbildning är riktigt dålig. Vid vissa så räcker det med att vara tjej eller invandrare. Sad but true. Utbildningen ska ses över av MSB (gamla SRV) under hösten och förhoppningsvis så kommer den att ändras men det är väl inte allt för troligt.

MSB har skapat en egen drömbild om hur de vill att framtidens brandmän ska se ut och gjort utbildningen efter det. I och med det så går en väldigt stor del av utbildningen ut på att skriva rapporter/pm/riskanalyser/artiklar osv. Detta är kunskap som kan vara "bra att ha med sig" men som man aldrig kommer ha egentlig nytta av om man vill jobba som brandman i utryckningstjänst utan det är främst till för den enstaka procenten i varje klass som vill jobba med att förebygga risker i företag och så vidare (det är roligare än vad det låter). Det är helt sjukt att 50% av utbildningen består av detta. Den hade utan tvekan kunna komprimerats till 1 år men ändå fått med allt som behövts.

Dessutom så ser utbildningen inte likadan ut vid de två skolorna. Jag skulle inte rekommendera någon av mina vänner att söka ner till Revinge såvida det inte gäller distans. Om jag skulle göra om utbildningen så skulle jag sökt till Sandö med det jag vet om utbildningen idag. Eller kanske ännu hellre distans.

jopalage
2009-06-03, 20:10
okej, det låter inte så kul... vad är skillnaden mellan revinge och sandö? vad är dåligt ? vad är bra ?

Frantic
2009-06-03, 20:31
okej, det låter inte så kul... vad är skillnaden mellan revinge och sandö? vad är dåligt ? vad är bra ?

I Revinge får man knappt starta en motorsåg för att skolledningen inte tycker att det ska ingå trots att man kommer använda dem senare i yrket. I Sandö är de och fäller träd i skogen i två dagar. Sandö har en hel månad med tung räddning (lastbil och buss) medan Revinge endast har ett par lektioner. I Revinge så blir man instruktör i HLR men det blir de inte i Sandö.

Finns massa exempel och det är rätt mycket som skiljer sig åt. De två skolorna har prov i olika saker. Saker som gås igenom väldigt noggrannt och blir examinerat i den ena skolan behandlas knappt av den andra. Möjligheterna att öva själva skiljer sig ganska mycket åt mellan de båda skolorna (till Sandös fördel).

Bäst med Revinge tycker jag är trafikolyckorna då läraren är väldigt bra samt de två dagarna man spenderar i Tylösand och kör vattenlivräddning med livräddarskolan. En annan fördel med Revinge är även närheten till Lund och Malmö. I Sandö är man mer strandsatt. Jag har så mycket att säga om det som är dåligt att jag skulle kunna skriva tills fingarna blöder:D

Men vill du/ni bli brandmän så är det bara att tuta och köra.

Frantic
2009-06-03, 20:40
Ska inflika att jag inte vill avskräcka nån att gå utbildningen men det kan vara nyttigt att påpeka att den inte är som man tror. Söker man med inställningen att det ska bli skitkul att lära sig allt om hur brandmän jobbar med rökdykning, losstagning (trafikolyckor), vattenlivräddning och så vidare så kommer man bli ganska besviken. De bitarna finns så klart med men inte alls i den utsträckning som man kan tro/hoppas på utan det är 50/50 med "brandmanssysslor" kontra riskanalyser/pm/rapporter/värdelösa arbeten som man aldrig kommer ha nytta av vilket yrke man än väljer.

jopalage
2009-06-03, 21:02
okej.. har dom någon förklaring till att det är så mycket sånt då? Hur tror du det kommer gå för dig med att få anställning och så nu? Kan du få fortsätta där du gjorde LIA ?

Frantic
2009-06-03, 21:12
okej.. har dom någon förklaring till att det är så mycket sånt då? Hur tror du det kommer gå för dig med att få anställning och så nu? Kan du få fortsätta där du gjorde LIA ?

De tycker att sånt är viktigt och bra att ha provat på. Ingen av eleverna håller med. Iaf i den utsträckning som det är.

Jag har fått sommarvikariat nu precis som de allra flesta i min skola. Sen till hösten så vet jag inte. Det är väldigt många som slåss om de få heltidstjänster som finns. Men har man väl fått in en fot så är det en bra början

Andy.da.wohoo
2009-06-03, 21:16
Var ligger Revinge och var ligger Sandö..?

Frantic
2009-06-03, 21:18
Var ligger Revinge och var ligger Sandö..?

Revinge ligger utanför Lund och Sandö ligger inte så långt från Kramfors

Prisman
2009-06-03, 21:26
Haha gött Andreas! :thumbup:

jopalage
2009-06-03, 21:43
Jag har fått sommarvikariat nu precis som de allra flesta i min skola. Sen till hösten så vet jag inte. Det är väldigt många som slåss om de få heltidstjänster som finns. Men har man väl fått in en fot så är det en bra början

okej skönt det iaf, vad är de bästa meriterna vid antagningar då? Är det bättre att klara alla fyskrav långt över kraven eller räcker det med att "klara" dom?

Annat som betyg, körkort, m.m.m.m

Frantic
2009-06-03, 21:49
okej skönt det iaf, vad är de bästa meriterna vid antagningar då? Är det bättre att klara alla fyskrav långt över kraven eller räcker det med att "klara" dom?

Annat som betyg, körkort, m.m.m.m

Antagningar? Snackar du jobb nu?

Vid vissa stationer så behöver man bara nå upp till godkänt på fysgränserna men på vissa stationer så ska man göra så många som möjligt av vad det nu är man gör. Alla stationer bestämmer själva vilka fystester de har. Betyg tror jag spelar mindre roll annat än vid antagningarna på skolan. Körkort ska man ha minst C-behörighet eftersom det är rätt svårt att köra brandbil annars:)

jopalage
2009-06-03, 21:53
Antagningar? Snackar du jobb nu?

Vid vissa stationer så behöver man bara nå upp till godkänt på fysgränserna men på vissa stationer så ska man göra så många som möjligt av vad det nu är man gör. Alla stationer bestämmer själva vilka fystester de har. Betyg tror jag spelar mindre roll annat än vid antagningarna på skolan. Körkort ska man ha minst C-behörighet eftersom det är rätt svårt att köra brandbil annars:)

okej, japp de av jobb jag snacka.. har hört att man gör massa olika tester typ stresstest då man ska svara på frågor under tidspress och samtidigt räkna ut något på ett annat papper... Är det extra fördel att ha CE kört? Är det verkligen så att dom tar tjejer / invandrar i första hand ? var är det du ska ha sommarvikariat? om inte i sthlm, är det stor skillnad från storstadsmodellen ( tänker på fystesten )

Mycket frågor men är intresserad :) tack för svaren

Frantic
2009-06-03, 22:03
okej, japp de av jobb jag snacka.. har hört att man gör massa olika tester typ stresstest då man ska svara på frågor under tidspress och samtidigt räkna ut något på ett annat papper... Är det extra fördel att ha CE kört? Är det verkligen så att dom tar tjejer / invandrar i första hand ? var är det du ska ha sommarvikariat? om inte i sthlm, är det stor skillnad från storstadsmodellen ( tänker på fystesten )

Mycket frågor men är intresserad :) tack för svaren

Den enda stationen som har stresstest är i GBG har jag hört och din beskrivning verkar passa in ganska bra på deras test. Jag skulle säga att det är en väldigt stor fördel att ha CE-kort. Tyvärr så är det så att tjejer och invandrare får lite förtur. Även personer med kompentens inom frågor som gäller homo-, bi-, och transsexualitet. Det sista gäller dock inte på alla stationer utan det verkar mest vara sthlm som trycker lite extra på det.

Jag jobbar just nu i Norrtälje

jopalage
2009-06-03, 22:08
okej, då vet jag lite mer :) Hoppas att du får fast anställning någonstans som du vill jobba, sen hoppas jag att det finns fler jobb om 5-7 år när jag eventuellt gått ut smo :)

jopalage
2009-06-29, 11:06
Hur är det med C körkortet?
Får man något slags bidrag eller liknande från SMO?

Vad kostade ert C kort ?