handdator

Visa fullständig version : Testotillskott


Fors
2003-08-13, 18:53
Var inne och rantade runt i en hälsokostaffär idag när en enorm kille kom in och köpte testosteron. När han gått frågade jag ägaren vad det är för tillskott och om man kan sälja det sådär.
Då fick jag reda på att det var ett helt naturligt tillskott, inget läkemedel, varför det fick säljas där.

Kan någon förklara vad/ detta är, varför man tar det och om det är lagligt att använda vid bodybuilding?

Andyh
2003-08-13, 19:13
Originally posted by Fors
Var inne och rantade runt i en hälsokostaffär idag när en enorm kille kom in och köpte testosteron. När han gått frågade jag ägaren vad det är för tillskott och om man kan sälja det sådär.
Då fick jag reda på att det var ett helt naturligt tillskott, inget läkemedel, varför det fick säljas där.

Kan någon förklara vad/ detta är, varför man tar det och om det är lagligt att använda vid bodybuilding?

förenklat kan man säga så här om kosttillskott, är det lagligt fungerar det inte. undantagen är protein och kreatin (kanske även glutamin)

EiseltUK
2003-08-13, 20:33
Om det var testosteron och lagligt så var det troligen en homeopatisk produkt och då finns inga spår av det aktiva ämnet kvar eftersom testosteronet späds ut ungefär en miljon gånger (vanligen). Ju mer det späds ut, desto starkare effekt enligt homeopaterna, dvs tvärt emot vanliga kosttillskott och läkemedel (förutom till viss del vissa immunologiska produkter).

Homepatin går ut på principen "lika botar lika" vilket betyder att en sjukdom behandlas med en substans som kan ge liknande symtom som dem patienten lider. Hur homeopatiskt testosteron skulle kunna påverka testosteronet positivt hos en frisk individ är för mig en gåta? Men jag är ingen expert på homeopati. Nån annan på forumet kanske vet mer?

/ Henrik

zombiealex
2003-08-13, 20:37
Vad heter produkten?

Prankie
2003-08-13, 20:44
Homeopati är ju ganska hokos pokos. Hur vatten nu skulle ha minne och sånt...

ivandrago
2003-08-13, 22:55
Homeopati är ren bluff. Ingen har kunnat bevisa detta mumbo jumbo, trots att en kille erbjuder en ganska fet summa pengar till den som lyckas bevisa att homeopati funkar.

Muskelsmurfen
2003-08-15, 22:11
Testo är väl det som är det vanligaste preppet och hittills har jag bara stött på ett kosttillskott som befrämjar testot.
Tribulus Terrestris påstås öka det endogena testot med upp till 30% men man lider samtidigt risken att öka Östrogenet med 100%. Jag har inga referenser till dessa siffror, det är något jag läst så ta det med en nypa salt.

Tribulus lär tydligen fungera bäst hos de som har nedsatt endogent testo, framförallt åldersrelaterad minskning. Jag har haft lite svårt att hitta någon bra forskning runt Tribulus så om någon sitter på fakta skulle det vara kul att höra.

TESTSTERON är DOPING och är det så små doser att det inte räknas som doping så funkar det inte.
Käka mer protein och kreatin. :eating:

emmzan
2003-08-16, 21:36
Originally posted by Prankie
Homeopati är ju ganska hokos pokos. Hur vatten nu skulle ha minne och sånt...

Just precis..

Alltså det är ju därför vatten är så viktigt att få i sig tillräckliga mängder av.. Allting som nångång hamnat i vattnet är ju utspätt rätt mkt vid det laget då vi dricker det, så då borde vi väl inte få några sjukdomar alls?

Ska hädanefter dock bara dricka senilt vatten... Vem vet vilka skumma minnen man får i sig annars :D

*vara allmänt sömnig och vääääldigt skeptisk mot homeopati*