handdator

Visa fullständig version : Vad händer vid muskelrörelse?


Tjockisen
2003-08-13, 18:39
Finns det någon fin utförlig beskrivning över exakt vad som händer när man använder en muskel till en rörselse? Närmare bestämt vilka ämnen som omsätts i musklerna.
Anledningen till frågan är att jag på sistone har börjat tappa orken efter ett par reps och bara "dö", och nu felsöker jag. Vilka ämnen är viktiga för att kunna utföra många explosiva rörelser? Överväger om jag kan ha brist av något.

Ozz
2003-08-13, 22:45
De huvudsakliga proteinen i en muskel är myosin och aktin.
Myosin hydrolyserar ATP och flyttar sig framåt på ett aktin filament. Det utgör muskelrörelsen.
För att utföra explosiva rörelser behövs ATP och snabb återuppbyggnad av det. Detta sker i första hand från Kreatin fosfat. Glykolysen och oxidation av fett fyller också sakta men säkert på ATP förråd men har väldigt lite del i det hela när det gäller explosiva rörelser under kort tid.
Kan det bara vara så enkelt att du får i dig för lite mat som gör att du har dåliga energidepåer?
Annars kan det vara en määngd andra faktorer...
uttorkad, övertränad, sovit dåligt, för mycket stress....
kan vara flera faktorer inblandade och är ju svårt att bedöma härifrån.

Fundera själv på vad som kan vara mest troligt? Jämför ditt leverne nu med det som du haft när du tränat som bäst? Något som är förändrat? Om inte kanske du bara tränat för mycket och vilat och återhämtat dig för dåligt.

Tjockisen
2003-08-14, 00:09
Tänkte först se över kosten och se om jag kan hitta något där. Det jag funderade på var att jag inte käkar något rött kött, lingon, sill eller något annat som jag vet innehåller kreatin.

Eftersom jag har planer på att börja träna helt annorlunda om 2-3 veckor så hade jag tänkt köra på de här sista veckorna stenhårt

Stress har det blivit en del av, men även återhämtning, så det tror jag inte är orsaken. Energimängden har snarare ökat de senaste veckorna. Jag får se om ett par veckor..