handdator

Visa fullständig version : hur varmt i paj?


sissa
2009-06-02, 12:33
Konstig fråga men...brukar pajer komma upp i 70 grader eller mera? En vanlig matpaj med äggstanning alltså

dt06mj2
2009-06-02, 14:17
Om det är vassleprotein du oroar dig för så vill jag minnas att det bara är en icke-essentiell aminosyra som förstörs vid 70 grader. Ingen fara vill säga.

machine gun
2009-06-02, 14:25
Om det är vassleprotein du oroar dig för så vill jag minnas att det bara är en icke-essentiell aminosyra som förstörs vid 70 grader. Ingen fara vill säga.

Jag skulle snarare gissa på bakterieavdödning. Ägg denaturerar ju redan vid 60 grader eller nåt i den stilen, men jag skulle tro att pajen borde komma upp i över 70 grader, då det oftast bubblar ganska ordentligt. Men testa att sticka i en ugnstermometer nästa gång du gör paj så vet du säkert?

sissa
2009-06-02, 15:41
Jag skulle snarare gissa på bakterieavdödning. Ägg denaturerar ju redan vid 60 grader eller nåt i den stilen, men jag skulle tro att pajen borde komma upp i över 70 grader, då det oftast bubblar ganska ordentligt. Men testa att sticka i en ugnstermometer nästa gång du gör paj så vet du säkert?

Japp, det var bakteriedödning. Kan inte kolla temperaturen på den redan uppätna pajen nu, som ej gjordes av mig hemma, men det var ju bra att du tror mer på att den var över 70 grader än tvärtom