handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni? Hur många dagar gym


Zippo
2009-06-02, 02:05
Tja, hör man inte varje gång man är i gymmet eller omklädningsrummet att allt från beef cakes till spinkiga pratar om hur många gånger i veckan de gymmar.

Vad är det ultimata "byggning/bulk" antalet för gym per vecka.

Beef cakes (biffarna) = Säger att det räcker med 3 gånger i veckan, hörde det också från en intervju med Hugh Jackman :) att han tränade 3 gånger i veckan inför sin roll som Wolverine (stavning). Samma gäller de som är normal byggda och det finns också smala som tycker att 3 är perfekt.

Smala = De är de personerna som man hör mest om hur mycket man ska gymma. "Äh, jag gymmar varje dag nu" eller " Varför gymmar du så lite vill du inte bli stor då måste man gymma varje dag" massa sådant.

Vad tycker ni på kolo är det "ultimata" Själv tror jag 3/veckan 1 vila mellan varje pass kanske en cardio också. (Bulk)

Commando1980
2009-06-02, 02:18
Tja, hör man inte varje gång man är i gymmet eller omklädningsrummet att allt från beef cakes till spinkiga pratar om hur många gånger i veckan de gymmar.

Vad är det ultimata "byggning/bulk" antalet för gym per vecka.

Beef cakes (biffarna) = Säger att det räcker med 3 gånger i veckan, hörde det också från en intervju med Hugh Jackman :) att han tränade 3 gånger i veckan inför sin roll som Wolverine (stavning). Samma gäller de som är normal byggda och det finns också smala som tycker att 3 är perfekt.

Smala = De är de personerna som man hör mest om hur mycket man ska gymma. "Äh, jag gymmar varje dag nu" eller " Varför gymmar du så lite vill du inte bli stor då måste man gymma varje dag" massa sådant.

Vad tycker ni på kolo är det "ultimata" Själv tror jag 3/veckan 1 vila mellan varje pass kanske en cardio också. (Bulk)

3-4 dagar i veckan för majoriteten av gymmare.

Scratch89
2009-06-02, 05:44
Nu handlar det om så mycket mer än bara antal dagar per vecka. Tränar du som en tönt så kommer du att förbli det. Tränar du däremot smart, tillräckligt hårt och får en tillräcklig vila, så kan du säkert träna allt från 2 dagar till 5-6 dagar i veckan utan komplikationer.

aelgen
2009-06-02, 07:10
Kvalitet > kvantitet

Onepiece
2009-06-02, 07:14
tycker 4 dagar är helt perfekt updelat på mån,tis,tors,fre så man får endag vila mitt i veckan

Christyle
2009-06-02, 07:33
eller 5dagar i veckan träna hårt sen vilar du 2 dagar på helgerna

pragmatist
2009-06-02, 08:17
Det beror förstås helt på vilket upplägg man använder och hur mycket och hårt man tränar när man väl är på gymmet. Kör man tvåtimmars helkroppspass så räcker två eller tre pass i veckan väldigt långt, kör man 30-minuterspass där kroppen delas upp på många delar så kan man träna varenda dag om man vill (med en vilohelg då och då).

Popeye
2009-06-02, 08:52
Jag tycker 3 dagar i veckan funkar bra men visst kan man träna 4-5 dagar i veckan också om man vill. Större volym ställer högre krav på mat och återhämtning. Sköter du inte kost och vila 100% skulle jag säga att 3 är bättre.

Pjotor
2009-06-02, 09:17
Jag tränar ett 2-splitsprogram med ett pass ungefär varannan dag, det fungerar bra för mig. Äter och sover ordentligt. Har inte möjlighet att gå till gymmet oftare.

Hoppas få träna oftare när årskortet går ut, men då måste jag övertyga min fru om det förträffliga i att köpa en packe vikter och stänger...

stolpskott
2009-06-02, 09:25
3-4 dagar är optimalt :thumbup:

Rahf
2009-06-02, 09:49
eller 5dagar i veckan träna hårt sen vilar du 2 dagar på helgerna

Javisst, och vandra iväg med överansträngning för att kroppen inte är redo att hantera påfrestningen. Tränar man fem dagar i rad så är det lättare intensitet som gäller på vissa dagar.

Medusa
2009-06-02, 09:50
Just nu tränar jag sex dagar i veckan med totalt 12 pass i gymmet, (morgon och kväll)... Utöver detta blir det även 1,5 hrs promenad varje morgon och en halvtimmes jogging 3 ggr i veckan...

För mig är detta väldigt bra, jag klarar utan problem av träningsmängden, jag håller mig i bra form och jag har gott om utrymme att lägga in olika övningar och verkligen fullända min träning...

Att bara träna 3-5 pass i veckan skulle kännas konstigt och ineffektivt..

dt06mj2
2009-06-02, 10:56
Kör man bulk tror jag definitivt fler pass ger bättre resultat. 7 dagar i veckan vid kaloriöverskott är inte i närheten av ett problem.

burre
2009-06-02, 11:00
2 helkropp á 2h. Sen så mkt fotboll, innebandy å annat nice som jag hinner/har lust med.

Sjukt opti. Konfirmation fås genom att titta på min osannolikt schyssta kropp och mina bollkonster i klass med Ibra.

Pompere
2009-06-02, 11:41
Snittar nog 4 gånger i veckan, kör ett 3-split schema.

Allt beror på hur sitt upplägg ser ut och hur man sköter allt runt omkring träningen.

dream_theater_
2009-06-02, 11:42
Sjukt opti. Konfirmation fås genom att titta på min osannolikt schyssta kropp och mina bollkonster i klass med Ibra.

Ett samtal väntar från mouhrino

Varulven
2009-06-02, 11:43
Just nu tränar jag sex dagar i veckan med totalt 12 pass i gymmet, (morgon och kväll)... Utöver detta blir det även 1,5 hrs promenad varje morgon och en halvtimmes jogging 3 ggr i veckan...

Hardcore.

Jaggan
2009-06-02, 12:38
Snittar samma som pomere, kör också ett 3-split schema och sköter då också kosten och sömnen. Funkar bra för mig.

Lycka till!

Pjotor
2009-06-02, 12:39
Just nu tränar jag sex dagar i veckan med totalt 12 pass i gymmet, (morgon och kväll)... Utöver detta blir det även 1,5 hrs promenad varje morgon och en halvtimmes jogging 3 ggr i veckan...

Imponerande (obs: inte ironiskt).

Att bara träna 3-5 pass i veckan skulle kännas konstigt och ineffektivt...
Det beror på målen med träningen. Nu har ju du hittat ett upplägg som passar dig, och jag gissar att det inte rör sig om helkroppspass.

För egen del har jag varken intresse eller möjlighet att lägga så mycket tid på träning, så jag gör det bästa av den tid jag har. Men det är inspirerande att läsa om sådana som du som kör hårt.

KalleBalik
2009-06-02, 13:02
3 ggr/vecka passar mig utmärkt, har mycket annat i livet jag vill hinna med också.

agazza
2009-06-02, 13:02
Har för mig att man ska kunna träna samma muskel var ~48 timme.
Så jag kör 4 halvkroppspass i veckan. Det fungerade bättre än med en tresplitt för mig.
Får dubbelt så mycket träning på samma tidsperiod.

Mourten
2009-06-02, 14:09
6 gympass.
4 cardiopass.
sen runt 5 km - 10 km cykling om dagen men de är en transport så räknar de inte som cardio.
Summa kring 10 pass/vecka.

d:fi
2009-06-02, 16:10
Jag tycker 3 dagar i veckan funkar bra men visst kan man träna 4-5 dagar i veckan också om man vill. Större volym ställer högre krav på mat och återhämtning. Sköter du inte kost och vila 100% skulle jag säga att 3 är bättre.

Vore intressant att höra vad du grundar det på.

Lukaspappa
2009-06-02, 16:22
Vore intressant att höra vad du grundar det på.

Egen erfarenhet kanske. Den bästa vetenskapen man har tillgång till.

frong
2009-06-02, 16:26
Brukar göra 5 dagar i veckan, 2 vilodagar e perfekt.

young_george
2009-06-02, 16:29
Tränar gym 5 eller 6 dagar i veckan beroende på tid och ork.

Varför? För att det är roligare än att inte träna.

d:fi
2009-06-02, 16:31
Egen erfarenhet kanske. Den bästa vetenskapen man har tillgång till.

Hur kroppen reagerar på saker och ting kan vara mycket individuellt, därför tycker jag det känns rätt kasst att grunda förslag till TS på egen erfarenhet, om det nu är det som han har gjort. ;)

Mourten
2009-06-02, 17:04
Hur kroppen reagerar på saker och ting kan vara mycket individuellt, därför tycker jag det känns rätt kasst att grunda förslag till TS på egen erfarenhet, om det nu är det som han har gjort. ;)

Intressant, så exakt vad ska man grunda sina uttalanden om träning på?

Scoffan
2009-06-02, 17:17
Har 4 pass schema lagda i vecken dock så finns de dagar man har tråkigt å drar i väg till gymmet på något soft pass+cardio

d:fi
2009-06-02, 20:07
Intressant, så exakt vad ska man grunda sina uttalanden om träning på?

Enligt mig ska grunda dem på konkret och bevisad fakta (i dagsläget), gärna studier o.s.v.

Grub är ett praktexempel på hur man borde ge råd.

Mourten
2009-06-02, 22:20
Enligt mig ska grunda dem på konkret och bevisad fakta (i dagsläget), gärna studier o.s.v.

Grub är ett praktexempel på hur man borde ge råd.

Haha, bygg muskler i teorin du så kan jag bygga i praktiken, så ser vi vem de går bäst för. :thumbup:

Medusa
2009-06-02, 22:21
Haha, bygg muskler i teorin du så kan jag bygga i praktiken, så ser vi vem de går bäst för. :thumbup:

Skärp dig nu Mourten du blir övertränad...!

Mourten
2009-06-02, 22:23
Skärp dig nu Mourten du blir övertränad...!

Haha, ajuste, övertränad de kan man bli säger folk som kör 3 pass/ vecka a 5 set :laugh:

Commando1980
2009-06-02, 22:42
Enligt mig ska grunda dem på konkret och bevisad fakta (i dagsläget), gärna studier o.s.v.

Grub är ett praktexempel på hur man borde ge råd.



visst, men frågan är dock om folk förstår de studier som ofta läggs upp här? vet inte hur många gånger jag sett en 55kgs pinne övertolka/feltolka EN studie samtidigt som de sågar kunskap som ackumulerats via åratals gymtränande. det behöver inte råda ett motsatsförhållande mellan 'gymkunskaper' och studier men många här på brädan kan inte placera en studie i sitt sammanhang (relevans) och har inte vidare koll på den 'vetenskapliga metoden'.

Zippo
2009-06-02, 22:49
Varför jag frågade denna fråga var egentligen för att jag vill vet ungefär vart gränsen till överträning går? Om man tränar 5 eller 6 gånger i veckan hur delar man upp sitt pass då från att skippa överträning av muskeln eller musklerna från gårdagens pass.

Commando1980
2009-06-02, 22:57
Varför jag frågade denna fråga var egentligen för att jag vill vet ungefär vart gränsen till överträning går? Om man tränar 5 eller 6 gånger i veckan hur delar man upp sitt pass då från att skippa överträning av muskeln eller musklerna från gårdagens pass.

men du förstår väl att det inte bara beror på antalet pass du tränar i veckan?

är det någon tvångstanke som gör att du måste träna 5-6 dagar i veckan?

Jontez
2009-06-02, 23:11
Varför jag frågade denna fråga var egentligen för att jag vill vet ungefär vart gränsen till överträning går? Om man tränar 5 eller 6 gånger i veckan hur delar man upp sitt pass då från att skippa överträning av muskeln eller musklerna från gårdagens pass.

Kör man 6 helrkoppspass i veckan kommer man märka ganska fort att det inte håller... Jag kör en 4-split och tränar 5-6 dagar i veckan. Då blir det ungefär 2ggr/v och muskelgrupp (give or take)

Zippo
2009-06-02, 23:36
Jag tror att jag kommer gå på en 3 dagar i veckan, då jag har hört att det är det bästa från massa BB på youtube och så är så förvirrad vill då maximalaste träningen för kroppen. Men saken är det att det finns en riktigt stor biff i vårt gym som jag pratar med om träning han säger att kroppen kan inte växa om man tränar 3 dagar i veckan "man får för mycket vila"

Mourten
2009-06-02, 23:43
Jag tror att jag kommer gå på en 3 dagar i veckan, då jag har hört att det är det bästa från massa BB på youtube och så är så förvirrad vill då maximalaste träningen för kroppen. Men saken är det att det finns en riktigt stor biff i vårt gym som jag pratar med om träning han säger att kroppen kan inte växa om man tränar 3 dagar i veckan "man får för mycket vila"

Båda snackar skit. Så länge du ligger på kcal + och överbelastar musklerna kommer du växa. Sen är de en fråga om hur mkt, men de är inte främst beroende av antalet utan av om du tar i eller inte.

Popeye
2009-06-03, 07:33
Ok, det var lite frågor om mitt uttalande tidigare.
Jag gjorde lite antaganden som jag inte skrev i tråden tidigare.
Jag antog att man går till gymmet för att träna, inte dra i några snören medans man spanar på flickor.
Mina erfarenheter säger att man måste äta ordentligt och ta vara på den vila man kan få om man ska klara av att köra 5 dagar i veckan. Tränar man lätt och disco så kan man väl gå till gymmet så ofta man vill men jag ser träning som tung och blir allt som oftast trött när jag tränar.

Om man tränar tungt, äter dåligt och slarvar med vilan så tror jag inte man håller speciellt länge med träning 5 dagar i veckan.

Naturligtvis så påverkar träningserfarenhet och hur långt man har kommit i sin träning.

z_bumbi
2009-06-03, 07:48
Det går att träna betydligt mer än 3 pass i veckan (om de är något så när normala dvs 60-90 min) men det beror på hur man har vant sig vid att träna och kanske framför allt vad man tränar. Om man börjar med att lägga en grund och sen ökar belastningen, antalet set och antalet träningspass vartefter så går det att nå upp tilll en väldigt hög volym utan att det innebär allt för stor risk. Håller man dessutom stor koll på hur man varierar belastningen och har ett bra sätt att följa framstegen så kan riskerna minskas ännu mer. Det som händer är däremot att man tränar för att träna mycket (ett mål i sig), att man måste sköta allt runt om kring mycket bättre (se ovan) och att de flesta troligen passerar gränsen för när insatsen inte längre motsvarar det man får tillbaka.
Hoppar man däremot över uppbyggnadsstegen så kommer överträningen som ett brev på posten eller vad säger du Medusa?

rockbell
2009-06-03, 15:29
Tränar nästan varje dag. Blir en vilodag då och då när jag är bakis.

Laban_74
2009-06-10, 14:40
Jag tänker sticka ut hakan och säga att de flesta här verkar ha en förmåga att träna för ofta och låta kroppen vila/bygga upp sig/återhämta sig för sällan...

Själv tycker jag att cirka 3 tunga helkroppspass á 60-90minuter per vecka är rätt sjysst, om man vill ha tid över till annat övriga dagar. Jag reagerar över att många här inne ställer sig negativa till helkroppspass och förespråkar en massa olika sorters split så man får ränna iväg till gymmet 5-7ggr/vecka. Vad är det som är så fel med helkroppspass?

En del har sagt att man inte orkar köra igenom hela kroppen på ett enda pass? Jaha?? Va fan då, ta en 10min paus och tryck i dig nån medhavd havregrynspannkaka med jordnötssmör så ska du se att du orkar! Fast jag talar ju bara från egen erfarenhet, alla är vi olika, och många vill ju gå till gymmet så ofta som möjligt, med ca 70% anledning att bara få visa upp sig... *suck* :laugh:

Såg förra veckan en kille i omklädningsrummet som verkligen stod och spände sig och ålade sig framför spegeln, fick mig ett gott garv i bastun... :D

Mvh Laban :cool:

rockbell
2009-06-10, 15:56
Vet att man inte borde träna varje dag men mina resultat dom senaste åren har varit guld. Och samma med mina vänner som också tränar varje dag. Tror att det räcker med att träna 3 dagar i veckan men (om man har ett bra schema) utvecklas mer vid träning varje dag.

rockbell
2009-06-10, 15:56
Såg förra veckan en kille i omklädningsrummet som verkligen stod och spände sig och ålade sig framför spegeln, fick mig ett gott garv i bastun... :D

Mvh Laban :cool:


Det gör väl alla som är nöjda med sin kropp?

Laban_74
2009-06-10, 16:57
Det gör väl alla som är nöjda med sin kropp?

Jaså? Trodde bara det handlade om "discobyggare" och "Stureplansbrats" men jag kanske har fel...

Visst, jag kan emellanåt känna mig nöjd med min kropp, men jag står f--n inte och spänner framför en spegel, och dessutom går jag till gymmet för att bygga styrka och få tillgång till muskler i mitt arbetsliv. Jag förstår inte riktigt grejen med att gymma bara för att se bra ut... *screwy* ´Men vi lever väl i fåfängans värld, vissa iallafall.

(menar att jag skulle träna hårt även om jag bara bodde på en öde ö och ingen kunde se mig, jag tränar alltså mest för mitt eget välmående och min egen psykiska tillfredställelse, låter kanske också lite EGO, men ni som bara tränar för att se bra ut, är inte det lite meeer EGO?)

Kul om nån vågar svara/bestrida detta... *whatever*

Mvh Laban

mattilainen
2009-06-10, 18:35
mitt schema är egentligen 4.5 dagar per vecka i snitt. Vissa veckor 4 vissa 5, senaste har jag kört 6 dagar per vecka. Blir jag trött tar jag en extra vilodag. Känner jag för att träna så tränar jag. Det är egentligen inte hur ofta du tränar som är saken, det är vad du gör när du väl tränar.

rockbell
2009-06-10, 19:02
Jaså? Trodde bara det handlade om "discobyggare" och "Stureplansbrats" men jag kanske har fel...

Visst, jag kan emellanåt känna mig nöjd med min kropp, men jag står f--n inte och spänner framför en spegel, och dessutom går jag till gymmet för att bygga styrka och få tillgång till muskler i mitt arbetsliv.

Jag älskar mig själv och min kropp så ser inget konstigt i att beundra den.

Jag förstår inte riktigt grejen med att gymma bara för att se bra ut... *screwy* ´Men vi lever väl i fåfängans värld, vissa iallafall.

(menar att jag skulle träna hårt även om jag bara bodde på en öde ö och ingen kunde se mig, jag tränar alltså mest för mitt eget välmående och min egen psykiska tillfredställelse, låter kanske också lite EGO, men ni som bara tränar för att se bra ut, är inte det lite meeer EGO?)

Kul om nån vågar svara/bestrida detta... *whatever*

Mvh Laban

Det är väl inget dåligt att vara lite ego och tycka om sig själv? Tror det är Jante som ligger bredvid dig i sängen nu...

Jag tränar mest för att se bra ut. Men sen att man mår bra och har bra hälsa är ju bara en toppenbonus :thumbup:

EDIT: "Jag förstår inte riktigt grejen med att gymma bara för att se bra ut". Så vadå, du köper alla dina kläder på myrorna, rakar dig inte och skiter totalt i hur du ser ut? För om du köper fina kläder, rakar dig etc, så gör du ju dom sakerna för att se bra ut. Eller hur?

Donner
2009-06-10, 19:08
Ligger på 4-5 gånger. Mest för att fylla ut min dötid :D

Laban_74
2009-06-10, 19:26
Jag älskar mig själv och min kropp så ser inget konstigt i att beundra den.



Det är väl inget dåligt att vara lite ego och tycka om sig själv? Tror det är Jante som ligger bredvid dig i sängen nu...

Jag tränar mest för att se bra ut. Men sen att man mår bra och har bra hälsa är ju bara en toppenbonus :thumbup:

EDIT: "Jag förstår inte riktigt grejen med att gymma bara för att se bra ut". Så vadå, du köper alla dina kläder på myrorna, rakar dig inte och skiter totalt i hur du ser ut? För om du köper fina kläder, rakar dig etc, så gör du ju dom sakerna för att se bra ut. Eller hur?


Sä du gymmar bara för att se bra ut? *suck*

Nej jag köper gärna snygga märkeskläder och ser vad jag passar bra i, förstår bara inte dom individer som bara tränar för att bli snygga... (tonårskomplex - vad vet jag?)

Ha en bra dag, glöm inte protein-shakern... :em:

Eliass
2009-06-10, 20:05
Jaså? Trodde bara det handlade om "discobyggare" och "Stureplansbrats" men jag kanske har fel...

Visst, jag kan emellanåt känna mig nöjd med min kropp, men jag står f--n inte och spänner framför en spegel, och dessutom går jag till gymmet för att bygga styrka och få tillgång till muskler i mitt arbetsliv. Jag förstår inte riktigt grejen med att gymma bara för att se bra ut... *screwy* ´Men vi lever väl i fåfängans värld, vissa iallafall.

(menar att jag skulle träna hårt även om jag bara bodde på en öde ö och ingen kunde se mig, jag tränar alltså mest för mitt eget välmående och min egen psykiska tillfredställelse, låter kanske också lite EGO, men ni som bara tränar för att se bra ut, är inte det lite meeer EGO?)

Kul om nån vågar svara/bestrida detta... *whatever*

Mvh Laban

Cool du är!
Jag tränar för att se bra ut :D kanske inte bara men till en stor del. Tyck vad du vill.

On topic: Jag kör varannan dag med min tresplit. Tycker det funkar fint, känns som kroppen hinner återhämta sig och jag tror jag presterar bättre på gymmet då. Men i sommar blir det nog lite oftare eftersom jag kommer hinna både äta och sova som en gris :)

Mourten
2009-06-10, 23:04
Jag tänker sticka ut hakan och säga att de flesta här verkar ha en förmåga att träna för ofta och låta kroppen vila/bygga upp sig/återhämta sig för sällan...

Själv tycker jag att cirka 3 tunga helkroppspass á 60-90minuter per vecka är rätt sjysst, om man vill ha tid över till annat övriga dagar. Jag reagerar över att många här inne ställer sig negativa till helkroppspass och förespråkar en massa olika sorters split så man får ränna iväg till gymmet 5-7ggr/vecka. Vad är det som är så fel med helkroppspass?

En del har sagt att man inte orkar köra igenom hela kroppen på ett enda pass? Jaha?? Va fan då, ta en 10min paus och tryck i dig nån medhavd havregrynspannkaka med jordnötssmör så ska du se att du orkar! Fast jag talar ju bara från egen erfarenhet, alla är vi olika, och många vill ju gå till gymmet så ofta som möjligt, med ca 70% anledning att bara få visa upp sig... *suck* :laugh:

Såg förra veckan en kille i omklädningsrummet som verkligen stod och spände sig och ålade sig framför spegeln, fick mig ett gott garv i bastun... :D

Mvh Laban :cool:

Du som säger sånt här å ger oss andra tips får gjärna visa lite stats/bilder som backar dina påståenden.
De är inte en slump att Culter, Dexter, Martinez med fler inte kör 3 helkroppspass/vecka.
Sen är de självklart att man spänner sig i spegeln, dels övar man posering och dels ser man sina brister.
Jag tränar enbart för massa.

tigerofsweden
2009-06-10, 23:15
Sä du gymmar bara för att se bra ut? *suck*

Nej jag köper gärna snygga märkeskläder och ser vad jag passar bra i, förstår bara inte dom individer som bara tränar för att bli snygga... (tonårskomplex - vad vet jag?)

Ha en bra dag, glöm inte protein-shakern... :em:

Varför skulle man inte få träna endast i syfte att se bra ut? Är väll individuellt vad som motiverar en till att träna, och huvudsaken borde ju vara att man tränar och inte varför!?

rockbell
2009-06-10, 23:32
Sä du gymmar bara för att se bra ut? *suck*

Nej jag köper gärna snygga märkeskläder och ser vad jag passar bra i, förstår bara inte dom individer som bara tränar för att bli snygga... (tonårskomplex - vad vet jag?)

Ha en bra dag, glöm inte protein-shakern... :em:

HAha, du är ju faktiskt rätt rolig. *popcorn*

Nu ändrade du vad jag sa. Jag sa inte "bara", jag sa "mest". Sånt ser mycket dåligt ut i diskussioner och används av barn eller dom som inte har något att komma med i ett desperat försök att vinna.

Hur kan du inte förstå det? Du sa ju nyss att du rakade dig och köpte snygga kläder FÖR ATT VARA SNYGG.

Massor av människor går till gymmet FÖR ATT VARA SNYGG.

Herregud. Tänk lite. *screwy*

Jag tror att du har väldigt dålig självförtroende. Dels så klagar du på folk som tittar på sig i spegeln och dels så gör du en annan sak som människor med dåligt självförtroende ofta gör; Du säger saker som du tror är "rätt" för andra. Genom att säga att "man ska inte gymma för att bli snygg" så tror du att du säger "rätt saker" och ska därmed bli uppskattad av andra. Tänk själv istället.

EDIT: Och personen med tonårskomplexen... Det vet nog både du och jag vem det är som har dom... Eller hur?

LoTiX
2009-06-10, 23:34
Tycker det är betydligt trevligare att träna när man vill istället för att tvinga sig själv att hålla sig till något system. Sedan bryr jag mig inte om det blir 4, 5 eller 6 gånger i veckan. Det ska vara kul annars får det vara.

Mongar
2009-06-10, 23:50
Sä du gymmar bara för att se bra ut? *suck*

Nej jag köper gärna snygga märkeskläder och ser vad jag passar bra i, förstår bara inte dom individer som bara tränar för att bli snygga... (tonårskomplex - vad vet jag?)

Ha en bra dag, glöm inte protein-shakern... :em:

Du sätter på dig en snygg tröja för att bli snygg men fattar inte att folk tränar för att bli snygga. :furious: Är det något som fattas?
Förstår du om en överviktig person bantar eller är det också tonårskomplex?
Vad i helvete är det som är konstigt med att vilja eftersträva en snyggare kropp?

auToeXeC
2009-06-11, 08:35
Kan säga att jag gymmar för att till 80% se bättre ut och resterande 20% är för att må bättre och ha styrkan som en hjälp i vardagen. Tror dom flesta går ner på gym för att se bättre ut, men det är min gissning.. :)

Rahf
2009-06-11, 09:15
Det är upp till var och en att bestämma vad man styrketränar för. Huvudsaken man gör det på rätt sätt och ser resultat. Att fördöma vissa människors intressen tycker jag är lite väl trångsynt.

Med det sagt så ska jag säga att jag i huvudsak tränar för att det är skoj, och det är ett bra sätt för mig att kunna hålla mig ståendes och gåendes. Det estetiska kommer som en bonus.

Aleqz
2009-06-11, 09:42
Snittar på 5 ggr/veckan, ibland kan det bli 4, ibland 6. Det viktigaste är att man tränar smart och lyssnar på sin kropp, samt sköter kost och vila där emellan.

patflat
2009-06-11, 12:20
Antal gympass i veckan säger väldigt lite om effekten.
Själv fixar jag max 4 pass i veckan, resten av tiden måste jag ha till återhämtning.
Då kör jag också väldigt tungt och väldigt hårt (om jag får säga det själv).
Kör jag mer än detta så märker jag genast av negativa effekter såsom trötthet, minskad styrka, allmänt hängig/deppig, dålig aptit.

Alla kroppar fungerar olika givetvis, och hur mycket man kan träna hänger säkert ihop med hur vältränad man är.
En nybörjare kan oftast inte köra lika hårt och lika ofta som någon som tränat i många år.
En stor person måste oftast ha längre återhämtning än en liten person.

Skulle jag sänka intensiteten på träning, dvs. färre set, inte köra till "fail" så mycket, satsa mindre på tunga basövningar (knäböj, marklyft, bänkpress) så skulle jag säkert kunna träna 6-7 gympass i veckan.

Jag börjar lära mig hur min kropp fungerar, och jag lyssnar på den och anpassar mig efter den.
Ibland innebär det att jag utan problem kan träna mycket en vecka, och ibland kan jag bara träna något enstaka pass.

Enkel måttstock för mig är att om jag inte har gjort någon ökning i någon övning på ca: 3 pass så har jag gjort något fel.
Med ökning menar jag te.x. en extra reps i bicepscurl, ett kilo mer med samma reps i knäböj osv. osv.....

Jag kör 4-split som ungefär ser ut så här.
Pass 1: Axlar, Triceps
Pass 2: Rygg, Mage
Pass 3: Bröst, Biceps
Pass 4: Ben, Vader

anders172
2009-06-11, 12:49
Kör 5ggr i veckan. Blir det tunga pass sänker jag volymen och tvärtom.

ando
2009-06-11, 20:13
4-5 ggr i veckan. Kör varje muskelgrupp en gång i veckan förutom magen som jag tränar 2 ggr. Funkar perfekt för mig :thumbup:

Laban_74
2009-06-14, 15:12
Det är upp till var och en att bestämma vad man styrketränar för. Huvudsaken man gör det på rätt sätt och ser resultat. Att fördöma vissa människors intressen tycker jag är lite väl trångsynt.

Med det sagt så ska jag säga att jag i huvudsak tränar för att det är skoj, och det är ett bra sätt för mig att kunna hålla mig ståendes och gåendes. Det estetiska kommer som en bonus.

Tack för att det finns någon som delar min uppfattning iallafall... :cool:

Och till alla ni andra som tog åt er över mina synpunkter: *gah!*

Mvh "Laban"

(trodde detta var ett forum för fria åsikter, men så fort man har en avvikande syn eller åsikt så "bombas" man av vissa experter och "träningskungar"... Både roligt och tråkigt på samma gång)

:Virro

young_george
2009-06-14, 15:44
Tack för att det finns någon som delar min uppfattning iallafall... :cool:

Och till alla ni andra som tog åt er över mina synpunkter: *gah!*

Mvh "Laban"

(trodde detta var ett forum för fria åsikter, men så fort man har en avvikande syn eller åsikt så "bombas" man av vissa experter och "träningskungar"... Både roligt och tråkigt på samma gång)

:Virro

Vad menar du? Ska inte folk besvara med sina egna åsikter? Har någon försökt stoppa dina åsikter?

Tycker inte alls det är konstigt att man tittar på sin kropp, men sen blir det ju ganska löjligt när det går till överdrift. Oavsett om det innebär att spänna sig en kvart framför spegeln eller sminka sig för att handla mjölk.

Action Fighter
2009-06-14, 17:13
Själv tycker jag 5 gympass(5split) i veckan exkl mage är opti för mig. Därtill har jag även 3 cardio/kondition och 2 thaiboxningspass. Är väl lite upp till var och en vad man känner att man själv tycker är bra. Själv gillar jag och verkligen kunna pressa ut varje muskel maximalt varje pass.

rockbell
2009-06-14, 17:24
Tack för att det finns någon som delar min uppfattning iallafall... :cool:

Och till alla ni andra som tog åt er över mina synpunkter: *gah!*

Mvh "Laban"

(trodde detta var ett forum för fria åsikter, men så fort man har en avvikande syn eller åsikt så "bombas" man av vissa experter och "träningskungar"... Både roligt och tråkigt på samma gång)

:Virro

"Att fördöma vissa människors intressen tycker jag är lite väl trångsynt."

"Tack för att det finns någon som delar min uppfattning iallafall."

Haha. Han syftade på att du var trångsynt... :laugh:


Och experter och träningskungar? Vad menar du? Ingen här har utgett sig för att vara det. Försöker du bara låta som det är "synd" om dig nu?

Och ingen har försökt stoppa dina åsikter. Vi har en diskussion. Och nu är det så att du råkar ha en åsikt som flera människor tycker är lite löjligt.

Martin Löwgren
2009-06-14, 17:35
Vad är det ultimata "byggning/bulk" antalet för gym per vecka.


Variation är nyckeln till framgång. Finns inga rätt eller fel. Påstår någon det pratar de skit.

Variera mellan 3-6 pass i veckan. Variera mellan helkropp, halvkropp och splittat.

Laban_74
2009-06-14, 17:43
"Att fördöma vissa människors intressen tycker jag är lite väl trångsynt."

"Tack för att det finns någon som delar min uppfattning iallafall."

Haha. Han syftade på att du var trångsynt... :laugh:


Och experter och träningskungar? Vad menar du? Ingen här har utgett sig för att vara det. Försöker du bara låta som det är "synd" om dig nu?

Och ingen har försökt stoppa dina åsikter. Vi har en diskussion. Och nu är det så att du råkar ha en åsikt som flera människor tycker är lite löjligt.

Det är roligt att det finns sådana som du "rockbell" som fortsätter att spela "besserwissrar" så fort ni ser en avvikande åsikt från er egen...

*suck* *grr*

Jag respekterar nästan alla åsikter, men jag respekterar inte att vissa inte respekterar mina åsikter... :cool:

Commando1980
2009-06-14, 17:47
Det är roligt att det finns sådana som du "rockbell" som fortsätter att spela "besserwissrar" så fort ni ser en avvikande åsikt från er egen...

*suck* *grr*

Jag respekterar nästan alla åsikter, men jag respekterar inte att vissa inte respekterar mina åsikter... :cool:

om du ska vara så känslig kanske du ska avstå från att posta i fortsättningen.

Laban_74
2009-06-14, 18:14
om du ska vara så känslig kanske du ska avstå från att posta i fortsättningen.

Ja precis.

Jag ska inte försöka delta i någon diskussion här längre, det är ju tydligen utdömt på förhand...

:cool:

Ha en bra sommar allihopa!

Commando1980
2009-06-14, 18:27
Ja precis.

Jag ska inte försöka delta i någon diskussion här längre, det är ju tydligen utdömt på förhand...

:cool:

Ha en bra sommar allihopa!

jo visst kan du det, men du får ju alltid vara beredd på mothugg. thats life.

rockbell
2009-06-14, 18:27
Det är roligt att det finns sådana som du "rockbell" som fortsätter att spela "besserwissrar" så fort ni ser en avvikande åsikt från er egen...

*suck* *grr*

Jag respekterar nästan alla åsikter, men jag respekterar inte att vissa inte respekterar mina åsikter... :cool:

Jävlar vad du skriver konstigt. Du säger att folk säger saker dom inte sagt. Du använder ord på felaktigt sätt, etc.
Nu skriver du att jag är en besserwisser. Vet du ens vad ordet betyder?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Besserwisser
När har jag skrivit något som är "besservissigt"?

Får känslan att du är en väldigt lågutbildad person?


Och jo, vi respekterar din åsikt. Men du å andra sidan...

Jaså? Trodde bara det handlade om "discobyggare" och "Stureplansbrats" men jag kanske har fel...

Visst, jag kan emellanåt känna mig nöjd med min kropp, men jag står f--n inte och spänner framför en spegel, och dessutom går jag till gymmet för att bygga styrka och få tillgång till muskler i mitt arbetsliv. Jag förstår inte riktigt grejen med att gymma bara för att se bra ut... *screwy*

Är detta respektfullt tycker du?

Action Fighter
2009-06-14, 18:59
Rockbell:

Jag håller klart med dig där, att tycka att folk som tränar för att se bra ut är larviga kan man få tycka men det kan ju vara lite dumt och slänga ut sig massa såna saker på forum där de aldra flesta tränar just för utseende etc och inte för att kunna tillämpa muskler i arbetet. Men om man nu gör det så är det ännu dummare att inte förvänta sig att få mothugg från dem som har annan åsikt eftersom vi har precis samma rätt att argumentera för vad vi tkr är rätt som du Laban. Det är själva grundtanken med demokrati. ;)

Laban_74
2009-06-14, 19:04
Ja men vad bra, håll om varandra och frys ut mig och några andra... Tur att ni har varandra. Jag ska omedelbart avregistrera mig från detta forum.

rockbell
2009-06-14, 19:24
Ja men vad bra, håll om varandra och frys ut mig och några andra... Tur att ni har varandra. Jag ska omedelbart avregistrera mig från detta forum.

Med 14 inlägg av mindre viktig karaktär så kommer vi inte gråta floder ;)

Plus att vi vet att du kommer fortsätta hänga här iaf så det är bara tomma hot.

Ta åt dig av kritiken istället för att tjura som ett litet barn.

Laban_74
2009-06-14, 19:39
Med 14 inlägg av mindre viktig karaktär så' kommer vi inte gråta floder ;)

Plus att vi vet att du kommer fortsätta hänga här iaf så det är bara tomma hot.

Ta åt dig av kritiken istället för att tjura som ett litet barn.


Hot?? Har jag någonsin hotat dig/er?? Nu får du ju faan skärpa dig!! *SUCK*


Javisst, jag tar åt mig av kritiken. Vad ska jag göra mer? Vad ska jag göra för att DU rockbell ska bli helt nöjd?

Mvh Laban

(tänker inte hänga här länge till, vill bara läsa ditt svar)

rockbell
2009-06-14, 20:24
Hot?? Har jag någonsin hotat dig/er?? Nu får du ju faan skärpa dig!! *SUCK*


Javisst, jag tar åt mig av kritiken. Vad ska jag göra mer? Vad ska jag göra för att DU rockbell ska bli helt nöjd?

Mvh Laban

(tänker inte hänga här länge till, vill bara läsa ditt svar)

Börjar tro att du bara trollar nu. *gah!*

Tomt hot var detta:

Jag ska omedelbart avregistrera mig från detta forum.

Det är inte ett hot som "jag ska döda dig" eller så.

Det... förstod du väl...? hoppas jag.

Laban_74
2009-06-14, 20:46
Börjar tro att du bara trollar nu. *gah!*

Tomt hot var detta:



Det är inte ett hot som "jag ska döda dig" eller så.

Det... förstod du väl...? hoppas jag.

Okej, förlåt. Jag kanske formulerade mig lite klumpigt...

Ha en bra träningssommar du och alla andra!

*flex*

rockbell
2009-06-14, 20:51
Okej, förlåt. Jag kanske formulerade mig lite klumpigt...

Ha en bra träningssommar du och alla andra!

*flex*

Yey. Internet-sams! *love* Detsamma!