handdator

Visa fullständig version : Komvux???


Rooobiin
2009-06-01, 23:34
Hejsan alla kära kolomembers! :naughty:


Jag har tänkt börja läsa. Komvux verkar vara det enda alternativet? Har tittat på folkshögskolan, men blir dock inget utav det.

Någon som läst upp ALLA betyg på komvux? Alltså som börjat från 0 poäng och läst ihop så man kan studera på högskolenivå?

Jag har jobb. Vill bli något innan jag slår ner mina fötter i backen.
Så att börja studera nu tycker jag låter riktigt bra i mina öron.

Vad tycker ni kolloliter om det hela? Ska jag knega som en vanlig arbetare eller ska jag göra något kreativt utav mitt liv och utbilda mig?


Sista var inte en så allvarlig fråga, men dom där uppe var väldigt allvarliga!


Mvh // Robin

Bahir
2009-06-01, 23:40
Hur gammal är du, och hur länge har du jobbat? Det verkar ju som ett jäkla slöseri på tid att läsa en massa gymnasienivåkurser i vuxen ålder bara för att plugga vidare på högre nivå senare - gymnasiekurserna har man ju mycket mindre användning av i arbetslivet.

Har du inte meriterna för att komma in på en högskola på det sättet så finns ju även högskoleprovet...

mini
2009-06-01, 23:41
Du har inte gått gymnasiet alls? Vet du vad du vill läsa på högskolan sedan?

Shakemynuts
2009-06-01, 23:42
Komvux är det lättaste alternativet. Slappaste om inte annat. Pinsamt egentligen, 450 gymnasiepoäng är "heltid" enligt CSN.

Jag skämtar inte när jag säger att jag har ungefär 6 timmar lektion i veckan och behöver sitta med skolarbete 1-2 timmar om dagen för MVG i allt.

Skulle det vara heltid? Nästa termin tänkte jag läsa 1500 poäng och dom som tog emot ansökan tappa hakan. Jag sa bara att det skulle ordna sig och att jag inte skulle läsa allt samtidigt, söka mer så att jag har andra kurser om jag inte skulle komma in på nån så de inte skulle börja ifrågasätta och så, orkade inte stå tjafsa.

Mongar
2009-06-01, 23:43
Hur gammal är du, och hur länge har du jobbat? Det verkar ju som ett jäkla slöseri på tid att läsa en massa gymnasienivåkurser i vuxen ålder bara för att plugga vidare på högre nivå senare - gymnasiekurserna har man ju mycket mindre användning av i arbetslivet.

Har du inte meriterna för att komma in på en högskola på det sättet så finns ju även högskoleprovet...

Du måste ju fortfarande ha ett gymnasiebetyg för att komma in på högskola oavsett 2.0 på hp.

Rooobiin
2009-06-01, 23:43
Hur gammal är du, och hur länge har du jobbat? Det verkar ju som ett jäkla slöseri på tid att läsa en massa gymnasienivåkurser i vuxen ålder bara för att plugga vidare på högre nivå senare - gymnasiekurserna har man ju mycket mindre användning av i arbetslivet.

Har du inte meriterna för att komma in på en högskola på det sättet så finns ju även högskoleprovet...


Är 20år. Tänkte läsa upp alla mina ämnen på komvux. Sedan hoppa på en högskoleutbildning direkt.


Det känns säg att jag är klar med komvux när jag är 22-23år det är väll inte gammal att hoppa på en högskoleutbildning då?


Eller har mitt skepp gått helt och hållet isåfall? *grr27*


Mvh // Robin

Mongar
2009-06-01, 23:46
Det känns säg att jag är klar med komvux när jag är 22-23år det är väll inte gammal att hoppa på en högskoleutbildning då?
Eller har mitt skepp gått helt och hållet isåfall? *grr27*

Mvh // Robin

Nedå sätt igång bara.

KlopFer
2009-06-01, 23:47
Jag tycker du ska köra på plugget ifall du känner att du verkligen vill det. Annars kan det bli svårt att motivera sig framöver.

Shakemynuts
2009-06-01, 23:48
Är 20år. Tänkte läsa upp alla mina ämnen på komvux. Sedan hoppa på en högskoleutbildning direkt.

Det känns säg att jag är klar med komvux när jag är 22-23år det är väll inte gammal att hoppa på en högskoleutbildning då?

Eller har mitt skepp gått helt och hållet isåfall? *grr27*

Mvh // Robin

Är många här som är 25+ iallafall. Oroa dig inte. :)

450 poäng på 1 termin är heltid. Vad är fullständigt gymnasiebetyg? 2500 tror jag. Jag kommer enkelt kunna läsa minst 1000 poäng på 1 termin och ska som sagt prova på 1500.

Rooobiin
2009-06-01, 23:48
Komvux är det lättaste alternativet. Slappaste om inte annat. Pinsamt egentligen, 450 gymnasiepoäng är "heltid" enligt CSN.

Jag skämtar inte när jag säger att jag har ungefär 6 timmar lektion i veckan och behöver sitta med skolarbete 1-2 timmar om dagen för MVG i allt.

Skulle det vara heltid? Nästa termin tänkte jag läsa 1500 poäng och dom som tog emot ansökan tappa hakan. Jag sa bara att det skulle ordna sig och att jag inte skulle läsa allt samtidigt, söka mer så att jag har andra kurser om jag inte skulle komma in på nån så de inte skulle börja ifrågasätta och så, orkade inte stå tjafsa.



Läser du från början alltså du började/börjat på ruta 1?

Shakemynuts
2009-06-01, 23:49
Läser du från början alltså du började/börjat på ruta 1?

Jag hade 800 poäng från strögymnasiumplugg när jag började.

Rooobiin
2009-06-01, 23:51
Du har inte gått gymnasiet alls? Vet du vad du vill läsa på högskolan sedan?


Nä, behöver jag gå in på varför jag inte gått? Är utav 1000 olika anledningar.

Ja, jag kan tänka mig 1 x antal olika utbildningar. Jobb som lastbilschafför,svetsare eller dylikt kan jag få utan utbildning. Det är inget som lockar mig.

Ska ju jobba hela livet och gärna med något jag trivs med. Bättre lön,bättre jobb m.m är det som lockar!

Ber om ursäkt om det lät otrevligt i början inte alls min mening. Menar bara att det finns 1000 anledningar att jag inte läste gymnasiet. Har dock jobbat sen jag var 15år!

Rooobiin
2009-06-01, 23:52
Jag hade 800 poäng från strögymnasiumplugg när jag började.


Okej, bor du i egen lägenhet?

Du tänker också högskolestudier?

Om du vill får du gärna skicka PM åt mig varför du inte gick gymnasiet och varför du studerar vidare om det är känsligt! Skulle uppskatta det!

Hur gammal är du förresten?

Rooobiin
2009-06-01, 23:53
Är många här som är 25+ iallafall. Oroa dig inte. :)

450 poäng på 1 termin är heltid. Vad är fullständigt gymnasiebetyg? 2500 tror jag. Jag kommer enkelt kunna läsa minst 1000 poäng på 1 termin och ska som sagt prova på 1500.


Okej, så 2år borde räcka med råge? Jag är nog ganska normalbegåvad. Fått många pikar varför jag inte läser vidare m.m

2500 tror jag är fullt. Jag vill börja läsa för att kunna komma någonstans i mitt liv!

Mongar
2009-06-01, 23:55
Okej, så 2år borde räcka med råge? Jag är nog ganska normalbegåvad. Fått många pikar varför jag inte läser vidare m.m

2500 tror jag är fullt. Jag vill börja läsa för att kunna komma någonstans i mitt liv!

2500 är fullt för ett gymnasiebetyg (om de inte ändrat det), komvuxbetyg är på 2350.

Madame
2009-06-01, 23:56
Om du läser för att du vill ha gymnasiekompetens så att säga, så finns det väl typ färdiga baspaket på komvux. Eller? Ungefär som att det finns tekniskt basår för de som inte gått natur men ändå vill söka en teknisk utbildning.

På åldersfrågan så svarar jag att du är definitivt inte för gammal. Många som börjar plugga vid 25+. Jag började min utbildning när jag var 24 och jag hör väl visserligen till den äldre hälften i min klass, men är flera som är äldre. Två över 30 faktiskt som helt ändrat riktning i livet, det är aldrig försent med andra ord :)

Rooobiin
2009-06-01, 23:59
Om du läser för att du vill ha gymnasiekompetens så att säga, så finns det väl typ färdiga baspaket på komvux. Eller? Ungefär som att det finns tekniskt basår för de som inte gått natur men ändå vill söka en teknisk utbildning.

På åldersfrågan så svarar jag att du är definitivt inte för gammal. Många som börjar plugga vid 25+. Jag började min utbildning när jag var 24 och jag hör väl visserligen till den äldre hälften i min klass, men är flera som är äldre. Två över 30 faktiskt som helt ändrat riktning i livet, det är aldrig försent med andra ord :)



Har funderat på 1 tekniskt basår!

Mycket som händer i ens liv ja. Hur känner du när du började plugga på över 25? Ångrat dig 1 sekund ännu?

Du har ju fortfarande 35år utav ditt liv kvar att jobba! Lång tid så att göra något man trivs med låter väldigt mycket ljuvare i mina öron ( än med något man inte trivs med och sämre lön )

Rooobiin
2009-06-02, 00:00
2500 är fullt för ett gymnasiebetyg (om de inte ändrat det), komvuxbetyg är på 2350.

Aha okej! Tack för att du rätade ut det! :thumbup:

ManuelIT
2009-06-02, 00:01
Komvux är det lättaste alternativet. Slappaste om inte annat. Pinsamt egentligen, 450 gymnasiepoäng är "heltid" enligt CSN.

Jag skämtar inte när jag säger att jag har ungefär 6 timmar lektion i veckan och behöver sitta med skolarbete 1-2 timmar om dagen för MVG i allt.

Skulle det vara heltid? Nästa termin tänkte jag läsa 1500 poäng och dom som tog emot ansökan tappa hakan. Jag sa bara att det skulle ordna sig och att jag inte skulle läsa allt samtidigt, söka mer så att jag har andra kurser om jag inte skulle komma in på nån så de inte skulle börja ifrågasätta och så, orkade inte stå tjafsa.

Yeah, visst är det slappt, har lite av samma erfarenhet.

Men 1500 poäng på en termin? Hur går det ens ihop med schemat? Låter som du kommer få missa en hel del lektioner som krockar med varandra, även om du har ett par kvällskurser. Såvida du inte läser distans med?

Sen finns det stora slapphetsskillnader beroende på kurs med. Går inte direkt att säga att allt på Komvux är slappt. Vissa kurser kräver mycket mer medan andra bara är en liten fis.

Shakemynuts
2009-06-02, 00:02
Inget känsligt eller så. Kan förklara så du är med på noterna om hur lätt det är. :D

Det har helt enkelt handlat om att jag inte vetat vad jag vill göra och när jag först började blev jag inte informerad om att gymnasiet är skitnsack och man kan plugga vad som helst, det som är viktigt är fullständigt gymnasiebetyg och sen om man behöver nån extra kurs för högskola så kan man ta den på en kvart på komvux.

Så jag hoppade mellan 3 olika gymnasium totalt och sen slutade helt och började jobba istället. Nu vet jag vad jag vill bli, jag kommer aldrig ge upp (tro mig, jag har testats påtok för hårt) och det går bra nu.

Jag bor i egen lägenhet, studentlägenhet är det, jag klarar mig på att sommarjobba ihop pengar och leva på dom + studiebidrag på runt 2,500kr i månaden.

Komvux är riktigt bra faktiskt, det är väldigt flexibelt då det är vuxna människor med vuxna lärare så kommunikationen fungerar oftast väldigt ordentligt. Där jag går gör det inget om man missar nån lektion eller så, om man gör sina uppgifter.
Läser man semi-distans, typ, nått sånt, så är det ännu slappare, då får man en bok, ett häfte med alla uppgifter, så får man en klapp på röven och så får man gå hem, sen har dom utsatta lektionstider då man går dit och redovisar allt man gjorde för veckan, eller när man nu känner för att göra det.

Rooobiin
2009-06-02, 00:04
Yeah, visst är det slappt, har lite av samma erfarenhet.

Men 1500 poäng på en termin? Hur går det ens ihop med schemat? Låter som du kommer få missa en hel del lektioner som krockar med varandra, även om du har ett par kvällskurser. Såvida du inte läser distans med?

Sen finns det stora slapphetsskillnader beroende på kurs med. Går inte direkt att säga att allt på Komvux är slappt. Vissa kurser kräver mycket mer medan andra bara är en liten fis.

Alla tycker vi nog säkert olika!

Jag är själv inte så intresserad om det är slappt eller inte. Utan vill utvecklas som människa och börja studera till 1 jobb jag kommer trivas med.

Hur mycket tid jag får lägga ner på studierna är egentligen oväsentligt, utan mer mitt mål att nå som intresserar och motiverar mig! *popcorn*

Rooobiin
2009-06-02, 00:06
Inget känsligt eller så. Kan förklara så du är med på noterna om hur lätt det är. :D

Det har helt enkelt handlat om att jag inte vetat vad jag vill göra och när jag först började blev jag inte informerad om att gymnasiet är skitnsack och man kan plugga vad som helst, det som är viktigt är fullständigt gymnasiebetyg och sen om man behöver nån extra kurs för högskola så kan man ta den på en kvart på komvux.

Så jag hoppade mellan 3 olika gymnasium totalt och sen slutade helt och började jobba istället. Nu vet jag vad jag vill bli, jag kommer aldrig ge upp (tro mig, jag har testats påtok för hårt) och det går bra nu.

Jag bor i egen lägenhet, studentlägenhet är det, jag klarar mig på att sommarjobba ihop pengar och leva på dom + studiebidrag på runt 2,500kr i månaden.

Komvux är riktigt bra faktiskt, det är väldigt flexibelt då det är vuxna människor med vuxna lärare så kommunikationen fungerar oftast väldigt ordentligt. Där jag går gör det inget om man missar nån lektion eller så, om man gör sina uppgifter.
Läser man semi-distans, typ, nått sånt, så är det ännu slappare, då får man en bok, ett häfte med alla uppgifter, så får man en klapp på röven och så får man gå hem, sen har dom utsatta lektionstider då man går dit och redovisar allt man gjorde för veckan, eller när man nu känner för att göra det.



Okej! Tack för ditt svar!
Hoppas du når dina/ditt mål. Tvekar inte bara köra så det ryker! :thumbup:

hendrong
2009-06-02, 00:10
Åldern är det sista du behöver oroa dig för! Jag fyller 26 i sommar och ska börja någon utbildning i höst, har sökt in på lite olika. Min morbrors fru är numera lärare, vilket hon började plugga till för ungefär tio år sedan, när hon var i fyrtioårsåldern och i full färd att uppfostra fyra barn. En bekant till en bekant började plugga till doktor när han var 32, och det gick bra. Det går egentligen att dra upp hur många exempel som helst.

Vi har press på oss att ha hunnit med massor medan vi är unga nuförtiden, och vi kanske tycker det är pinsamt att vara synbart äldre än alla andra i klassen. Jag säger: släpp alla sådana funderingar. Livet är fullt av verkliga problem och bland det dummaste man kan göra är att ägna energi åt att oroa sig över ovidkommande saker som vad folk tycker om en.

Tvärtom har du en fördel gentemot de som började plugga direkt efter gymnasiet; du har hunnit mogna lite mer som person och kommer kanske inte att ångra dig strax efter utbildningen, som många av de.

Dock har jag för mig att det inte går att få studielån efter 50, så innan dess kanske det är bra att börja.

Shakemynuts
2009-06-02, 00:11
Hoppas du också fixar det. :)

Ja, 1500 poäng på en termin är lite knepigt att få ihop, man får prioritera lektionerna samt att jag tänkt söka en del distanskurser.

High1ander
2009-06-02, 00:28
Hej bullen!
Jag undrar bara hur det är nu med att läsa upp betyg o så?

Kan man bara läsa upp IG-betyg eller går det med sånt man fått G-VG-MVG också?

Kan man tenta av saker på en dag eller måste man gå hela kursen, för teoriämnen som typ, Kemi, Religion, Matte, Psykologi?

Det är en kompis som kanske måste läsa upp något betyg som jag då vill kunna säga vad han kan göra.

Madame
2009-06-02, 00:39
Har funderat på 1 tekniskt basår!

Mycket som händer i ens liv ja. Hur känner du när du började plugga på över 25? Ångrat dig 1 sekund ännu?

Du har ju fortfarande 35år utav ditt liv kvar att jobba! Lång tid så att göra något man trivs med låter väldigt mycket ljuvare i mina öron ( än med något man inte trivs med och sämre lön )

Nej jag har absolut inte ångrat att jag väntade lite med att läsa. Tycker knappt att jag väntade, gjorde bara en liten mellanlandning efter gymnasiet ju :P

Jag känner snarare att jag vet vad jag vill mer än de som kommer direkt från gymnasiet, och så känner jag att jag har mognat lite mer och kan relatera fler saker i utbildningen till verkligheten.

Tänk på att det som du gjorde innan din utbildning aldrig kommer att vara totalt värdelöst bara för att du inte jobbar med exakt det!!!


Sen det här med komvux... jag gick "fel" gymnasieprogram så jag fick ändå läsa på komvux sen, matte C+D, Fysik A+B och kemi A för att kunna söka min nuvarande utbildning.
Jag tyckte det var allt annat än slappt, jag pluggade de flesta på halvfart för att jag inte hann med annars, jag jobbade deltid och fick lägga 20+ timmar i veckan på plugg. De var stenhårda mina lärare :whipped:

Madame
2009-06-02, 00:42
Hej bullen!
Jag undrar bara hur det är nu med att läsa upp betyg o så?

Kan man bara läsa upp IG-betyg eller går det med sånt man fått G-VG-MVG också?

Kan man tenta av saker på en dag eller måste man gå hela kursen, för teoriämnen som typ, Kemi, Religion, Matte, Psykologi?

Det är en kompis som kanske måste läsa upp något betyg som jag då vill kunna säga vad han kan göra.

Man kan tenta av om man har betyg redan, faktum är att de inte låter dig gå kursen om du redan har betyg (för dyrt). Kostade 500 kr per tenta i min kommun år 2006, vet inte hur det ser ut nuförtiden.
Har man ig tror jag man får gå kursen också, och det är gratis!

High1ander
2009-06-02, 00:53
Man kan tenta av om man har betyg redan, faktum är att de inte låter dig gå kursen om du redan har betyg (för dyrt). Kostade 500 kr per tenta i min kommun år 2006, vet inte hur det ser ut nuförtiden.
Har man ig tror jag man får gå kursen också, och det är gratis!

Ok, good news då!

Hur lång tid tar det tills betyg kommer in i systemet? Jag tror inte min kompis har sökt högskolan i höst, men om han har gjort det, när måste han tenta upp sina betyg för att de ska räknas istället för de gamla (de han får nu vid studenten) då VHS räknar dem för platser till hösten?

Baskagge
2009-06-02, 00:56
Eftersom de drar ner på Komvux bör man kontakta dem långt innan och kontrollera så att man faktiskt kan göra det man tänkt. Att läsa "naturlinje" 2500 poäng på två år på Komvux och distanskurser är jag tveksam till att man klarar av. Så länge du har tillräckligt höga betyg för det du tänkt läsa räcker det dock med 2350 poäng.

Mourten
2009-06-02, 00:56
Ska dom inte ta bort komvux lr inbillar jag mig?

Baskagge
2009-06-02, 01:00
Ok, good news då!

Hur lång tid tar det tills betyg kommer in i systemet? Jag tror inte min kompis har sökt högskolan i höst, men om han har gjort det, när måste han tenta upp sina betyg för att de ska räknas istället för de gamla (de han får nu vid studenten) då VHS räknar dem för platser till hösten?

Det är ingen självklarhet att man får läsa upp betyg på Komvux eftersom platserna är begränsade samt att Komvux har ansökningsperioder. Det är nästan smartare att göra en "betygsprövning" på sin gamla skola (som är skyldig att hjälpa dig) eller något av kommunens prövningsställen. När man väl gjort en prövning och fått ut sitt betyg får man själv skicka in det och då tar det väl en vecka eller två för det att bli registrerat.

<Mike>
2009-06-02, 01:15
Sedan finns ju alltid alternativet att testa göra högskoleprov också! Glöm inte bort det :)

Angående att "vara för gammal" så hörde jag på någon föreläsning nån gång att medelåldern på de som studerar på universitet i Sverige var kring 28 så det ska nog inte vara några problem!

Mourten
2009-06-02, 01:17
Sedan finns ju alltid alternativet att testa göra högskoleprov också! Glöm inte bort det :)

Angående att "vara för gammal" så hörde jag på någon föreläsning nån gång att medelåldern på de som studerar på universitet i Sverige var kring 28 så det ska nog inte vara några problem!

Är du inte högskolebehörig via gymansiebetyg spelar de ingen roll att du har 2.0 på HP.

High1ander
2009-06-02, 01:19
Det är ingen självklarhet att man får läsa upp betyg på Komvux eftersom platserna är begränsade samt att Komvux har ansökningsperioder. Det är nästan smartare att göra en "betygsprövning" på sin gamla skola (som är skyldig att hjälpa dig) eller något av kommunens prövningsställen. När man väl gjort en prövning och fått ut sitt betyg får man själv skicka in det och då tar det väl en vecka eller två för det att bli registrerat.

Jo, han har redan gjort några prövningar, som gått bra. Men vissa ämnen är sådant han inte läst på 2 år så han har glömt bort mycket, typ C-språk, och därmed behöver plugga upp igen litegran, vilket han inte hinner göra till IG-prövningar.

Men som sagt är nog högskoleprovet bäst för honom, han borde få mycket bättre där än hans genomsnitt från skolan, den late fan.

Baskagge
2009-06-02, 01:25
Jo, han har redan gjort några prövningar, som gått bra. Men vissa ämnen är sådant han inte läst på 2 år så han har glömt bort mycket, typ C-språk, och därmed behöver plugga upp igen litegran, vilket han inte hinner göra till IG-prövningar.

Men som sagt är nog högskoleprovet bäst för honom, han borde få mycket bättre där än hans genomsnitt från skolan, den late fan.

Har han tillräckligt bra betyg i övrigt så får han ju ha 10 % ig. Behöver han godkänt i fler kurser kan han ju välja andra kurser som kanske är mer intressanta än c-språk.

High1ander
2009-06-02, 01:37
Har han tillräckligt bra betyg i övrigt så får han ju ha 10 % ig. Behöver han godkänt i fler kurser kan han ju välja andra kurser som kanske är mer intressanta än c-språk.

Just det att han kommer kanske precis få 10% IG eller mer. Får han bara 10% är det lugnt med högskoleprovet vilket han säkert skulle få 1.3 eller 1.4 på...

och 10% IG sänker ett snitt ganska mycket, men han ligger blandat annars på G till MVG.

Scratch89
2009-06-02, 05:37
Om man vill ha naturkompetensen (Kemi A+B, Biologi A+B), gör man det bäst genom att läsa det på komvux, eller genom ett Naturvetenskapligt basår? Jag tänkte mest på att man kan läsa det snabbare på Komvux. Det tar ett helt år på NB.

Loca
2009-06-02, 06:20
Är 20år. Tänkte läsa upp alla mina ämnen på komvux. Sedan hoppa på en högskoleutbildning direkt.


Det känns säg att jag är klar med komvux när jag är 22-23år det är väll inte gammal att hoppa på en högskoleutbildning då?

Tycker det låter som en jättebra idé. Kör stenhårt. Jag pluggade komvux, en gymnasieutbildning på knappt 1½år och fick toppbetyg i allt. Vi gick i skolan från 9:00-12:00 eller 13:00-16:00 så man hade massa tid till en massa saker som var andra saker än skolarbete. Det var rätt gôtt i min klass, det gick en massa som inte kunde svenska eller svenskar som aldrig hade gått i skolan så jag var ju the brain i klassen :D Lärarens gullegris som hjälpte mina klasskamrater med rättning, läsning osv.

Så klarar du av att leva fattigt ett tag tycker jag absolut du ska köra på det! det är lätt att man hamnar i arbetslivet... som jag gjorde. Jag skulle bara sommarjobba... två år senare ruttnar jag bort här med högskoledrömmar.

Lycka till.

JoeyP
2009-11-25, 19:28
Tjena! Jag har ändrat lite planer för min framtid här!

Just nu går jag byggprogrammet. Men funderar på att läsa till sjuksköterska, och då saknas det ju betyg såklart då byggprogrammet inte har speciellt svåra kurser.

Vad kostar det att gå på komvux?

"Att studera på komvux kostar ingenting, men kurslitteratur och annat studiematerial får du stå för själv. Du som har fyllt 20 år och studerar på minst halvtid har rätt till studiemedel" Förstår inte riktigt.

Kan man få typ studie stöd pengar från csn elr nåt även om man har ett extra jobb? Eller hur ligger det till?

Är det någon som pluggar på komvux nu?

Madame
2009-11-25, 21:01
Tjena! Jag har ändrat lite planer för min framtid här!

Just nu går jag byggprogrammet. Men funderar på att läsa till sjuksköterska, och då saknas det ju betyg såklart då byggprogrammet inte har speciellt svåra kurser.

Vad kostar det att gå på komvux?

"Att studera på komvux kostar ingenting, men kurslitteratur och annat studiematerial får du stå för själv. Du som har fyllt 20 år och studerar på minst halvtid har rätt till studiemedel" Förstår inte riktigt.

Kan man få typ studie stöd pengar från csn elr nåt även om man har ett extra jobb? Eller hur ligger det till?

Är det någon som pluggar på komvux nu?

Alltså du behöver inte betala nåt till skolan, ingen kursavgift eller så som det är på privata skolor. Precis som om du skulle plugga på högskola eller universitet. Dock får du köpa dina böcker och övningsböcker till varje kurs själv, kostar några hundra. Du kan söka lån+bidrag från csn för att klara ditt uppehälle. Man kan jobba samtidigt, men du får bara tjäna en viss maxsumma på ditt jobb annars får du inte stöd från csn. Och sen måste du ju klara studierna också, så det är kanske inte optimalt att jobba heltid samtidigt som du läser på heltid :)

Jonna
2009-11-25, 21:30
Hejsan alla kära kolomembers! :naughty:


Någon som läst upp ALLA betyg på komvux? Alltså som börjat från 0 poäng och läst ihop så man kan studera på högskolenivå?

Mvh // Robin

Jag gjorde precis så, inga problem. Rätt skönt att kunna välja själv och planera vilka kurser man vill läsa osv. (förutom de behörighetsgivande då förstås) Men ett råd är att gå till studievägledaren och lägga upp en plan för studierna, så inget blir fel på vägen...

Åldern är absolut inget problem heller. Jag är 23 år och började läsa på universitetet nu i höstas, inget konstigt med det. Många i min klass som är äldre än så.

JoeyP
2009-11-26, 21:15
Alltså du behöver inte betala nåt till skolan, ingen kursavgift eller så som det är på privata skolor. Precis som om du skulle plugga på högskola eller universitet. Dock får du köpa dina böcker och övningsböcker till varje kurs själv, kostar några hundra. Du kan söka lån+bidrag från csn för att klara ditt uppehälle. Man kan jobba samtidigt, men du får bara tjäna en viss maxsumma på ditt jobb annars får du inte stöd från csn. Och sen måste du ju klara studierna också, så det är kanske inte optimalt att jobba heltid samtidigt som du läser på heltid :)

Okej fan va nice!

Har du någon aning om hur mkt studiestödet ligger på? Alltså dem pengarna man får som studiebidrag.

Jag har tänkt att bo hemma och att inte ta några lån. Enda inkomsten kommer vara extra jobb på mcdonalds eller på en bensin mack + studiebidraget då. Blir väl 3-5k månaden? Det klara jag mig lätt på.

Scratch89
2009-11-26, 21:22
Okej fan va nice!

Har du någon aning om hur mkt studiestödet ligger på? Alltså dem pengarna man får som studiebidrag.

Jag har tänkt att bo hemma och att inte ta några lån. Enda inkomsten kommer vara extra jobb på mcdonalds eller på en bensin mack + studiebidraget då. Blir väl 3-5k månaden? Det klara jag mig lätt på.

Fullt lån och fullt bidrag ligger på runt 7800 kr. Om du däremot ska jobba så du snabbt tjänar över drygt 50 000 per halvår (eller vad nu siffran är) så kommer det att sänkas. Men känner du av att du kan jobba mycket, så är det ett rätt smart val, så slipper du dras med skulder sen.

Tiga
2009-11-27, 10:30
Lite OT men många (i allmänhet) verkar så rädda för lite CSN-skulder så att de skiter i att plugga. Se det som en investering i er själva!

Madame
2009-11-27, 10:56
Fullt lån och fullt bidrag ligger på runt 7800 kr. Om du däremot ska jobba så du snabbt tjänar över drygt 50 000 per halvår (eller vad nu siffran är) så kommer det att sänkas. Men känner du av att du kan jobba mycket, så är det ett rätt smart val, så slipper du dras med skulder sen.

jag lägger till, att om man inte vill låna utan bara tar ut bidragsdelen så är den på ca 2500 i månaden som man får. Men då gäller fortfarande att man inte får tjäna mer än ca 50000 per kalenderhalvår, annars sänks det.

xodd
2009-11-27, 12:17
Problemet med att plugga upp betyg på komvux nu är ju att ett komvuxbetyg inte är värt lika mycket som ett gymnasiebetyg. Det är med andra ord inte värt att läsa på komvux för att ha bara MVGn att söka in med, för bara MVGn från gymnasiet är mer värt i intagningsprocessen.

Att läsa något bara för att få behörighet är där emot en annan femma.

Raggis
2009-11-27, 12:26
Det är aldrig försent att plugga. Dessutom de likasinnade människor man hamnar med, och således fungerar det bra oavsett åldersskillnad.

Scratch89
2009-11-27, 12:49
Problemet med att plugga upp betyg på komvux nu är ju att ett komvuxbetyg inte är värt lika mycket som ett gymnasiebetyg. Det är med andra ord inte värt att läsa på komvux för att ha bara MVGn att söka in med, för bara MVGn från gymnasiet är mer värt i intagningsprocessen.

Att läsa något bara för att få behörighet är där emot en annan femma.

Men man hamnar dock i en separat intagningsgrupp. Eftersom storlekarna på grupperna inte är etsade i sten så vet man inte heller om man kommer gynnas eller missgynnas (men det troligaste är väl att gymnasiegruppen kommer vara större).

Scratch89
2009-11-27, 12:50
jag lägger till, att om man inte vill låna utan bara tar ut bidragsdelen så är den på ca 2500 i månaden som man får. Men då gäller fortfarande att man inte får tjäna mer än ca 50000 per kalenderhalvår, annars sänks det.

Jaså? Jag hade för mig att man fick tjäna mer pengar om man lånade mindre. Runt 80000 per termin då.

Madame
2009-11-27, 14:41
Jaså? Jag hade för mig att man fick tjäna mer pengar om man lånade mindre. Runt 80000 per termin då.
Jaha, kanske det, jag trodde det var samma men har inte kollat upp det så du har säkert rätt :)

JoeyP
2009-11-27, 15:49
jag lägger till, att om man inte vill låna utan bara tar ut bidragsdelen så är den på ca 2500 i månaden som man får. Men då gäller fortfarande att man inte får tjäna mer än ca 50000 per kalenderhalvår, annars sänks det.


Okej! :) Nice! 50 000 per halvår lär jag inte tjäna.

Fullt lån och fullt bidrag ligger på runt 7800 kr. Om du däremot ska jobba så du snabbt tjänar över drygt 50 000 per halvår (eller vad nu siffran är) så kommer det att sänkas. Men känner du av att du kan jobba mycket, så är det ett rätt smart val, så slipper du dras med skulder sen.

Okej tack för informationen! :) Japp jag ska försöka jobba lite extra + studie stöd. Utan att ta lån känns bäst! :)

Turbonisse
2009-11-27, 16:05
Jag läste upp några ämnen på Komvux(Åsö) och jag måste säga att det var betydligt seriösare där kontra Universitetet. Alla ville verkligen studera, ingen kom försent och inget "tjafs" på lektionerna. Helt enkelt en underbar studiemiljö. Sedan ska man inte sticka under stol med att det är enkelt, kan dock ha att göra med att man de facto är/var äldre och förhoppningsvis något klokare.

För gammal när du är 25?!! Du är UNG på universitetet. De jag pluggar med är mellan 25-30+(minst)

Gabriel174
2009-11-27, 16:40
Ville inte Björklund lägga ner Komvux?

Action Fighter
2009-11-27, 16:45
Tänkte kolla om nån har koll på om det är värt att plugga komvux om man räknar att gå ut gymnasiet med cirkus 18+ nånting i betyg? Är det kanske bättre och bara satsa hp då eller borde man plugga upp betyg som man ligger på VG i, är främst Matte C(tillval), Matte B, Franska(tillval), i mitt fall. Har även VG i svenska A och Samhälle A men var problem med mig och läraren i dem fallen så tycker jag skulle förtjänat MVG där, men det är en annan story. Är det värt och plugga komvux om jag har dem förutsättningarna med MVG i typ resten då ungefär?

Turbonisse
2009-11-27, 17:35
Går väll inte att läsa upp godkända betyg idag?

Gabriel174
2009-11-27, 17:37
Går väll inte att läsa upp godkända betyg idag?

Går att läsa upp godkänt-väl godkänt, men det kostar pengar.

IG får du läsa upp gratis.